مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
راهنمای جامع تحصیل دکترا در استرالیا 2021

راهنمای جامع تحصیل دکترا در استرالیا 2021

آیا به طی کردن دوره‌ی دکتری تخصصی در 'آن پایین‌ها' (صفتی برای استرالیا و نیوزیلند) علاقه‌مندید؟ استرالیا سوای خورشید و دریا و ماسه چیزهای بسیاری برای عرضه کردن دارد. این کشور به‌پشتوانه‌ی مراکز پژوهی سطح‌جهانی و دانشگاه‌های رتبه‌‌برتر بین‌المللی مرکزی پرجنب‌وجوش برای پژوهش و تحقیق است. اگر به استرالیا به چشم گزینه‌ای برای طی کردن دوره‌ی دکتری تخصصی نگاه می‌کنید، این متن همه‌ی اطلاعات لازم را به شما خواهد داد. ما توضیح خواهیم داد که شیوه‌ی کار ثبت‌تقاضای دکتری و پذیرش‌ها چگونه است، شما به چه ویزایی نیاز خواهید داشت و چه گزینه‌های احتمالی‌ای برای تأمین مالی در دسترس شما خواهد بود.

فرصت‌های طی کردن دوره‌ی دکتری تخصصی در استرالیا ــ در سال 2021 چه چیزهای عرضه شده‌اند؟

پژوهش در در سطح تحصیلات تکمیلی (متأسفانه) به چیزی بیشتر از موج‌سواری، راه‌پیمایی و غذاهای فوق‌العاده نیاز دارد. شما باید اطمینان پیدا کنید که دکتری خود را در دانشگاهی عالی می‌گذرانید و این بخت را خواهید داشت که دست به پژوهشی ارزشمند بزنید و در نهایت نیز مدرکی با اعتبار بین‌المللی کسب کنید. استرالیا همه‌ی این نیازها را برآورده می‌کند، زیرا دانشگاه‌هایی دارد که در قلمروی اکولوژی، انرژی‌های تجدیدپذیر، درمان آنتی‌بیوتیک و غیره پیشتاز هستند. بنابراین چه بخواهید جانوران کیسه‌دار را بشناسید و چه بخواهید پزشکی بخوانید، استرالیا جایی است که گذراندن دوره‌ی دکتری تخصصی در‌آن حقیقتا با دیگر کشورها تفاوت خواهد داشت. و البته این گزینه را هم دارید که دل به دریا بزنید و موج‌سواری کنید.

در ادامه به دلایل دیگری اشاره می‌کنیم که اثبات می‌کنند این روزها باید برای گذراندن دوره‌ی دکتری استرالیا را مد نظر قرار داد:

  • پژوهش‌های شناخته‌شده در سطح بین‌المللی: استرالیا میزبان بعضی از دانشگاه‌های پیشگام دنیا است و هفت مؤسسه‌ی آموزشی آن در میان 250 دانشگاه برتر دنیا قرار دارند.
  • فرصت‌های منحصربه‌فرد دکتری تخصصی: بعضی پژوهش‌های دکتری را صرفا می‌توان در استرالیا به انجام رساند، از زیست‌شناسی دریایی در دیواره‌ی مرجانی بزرگ (Great Barrier Reef) تا انسان‌شناسی در اولرو (Uluru).
  • ویزاهای سخاوتمندانه برای دوران پس از تحصیل: استرالیا به فارغ‌التحصیلان دکتری تخصصی خود اهمیت می‌دهد؛ دکتری شما دست‌کم برای چهار سال به شما فرصت زندگی و کار در استرالیا را می‌دهد.
  • بدون امتحان شفاهی: اشتیاقی برای دفاع شفاهی از رساله‌ی خود ندارید؟ در دوره‌های دکتری کشور استرالیا بسیار رایج است که ارزیابی رساله‌های دکتری بدون برگزاری جلسه‌ی سنتی دفاعیه انجام شود.
تحصیلات دکترا در استرالیا 2021- جزئیات مهم
ویژگی هاشرایط
دانشگاه‌ها43
جوایز نوبل12
قدیمی‌ترین دانشگاهدانشگاه سیدنی (1850)
دانشجویان خارجی444،514
طول مدت دکترا3 سال
میانگین هزینه تحصیلAUD $18,000-42,000 (USD $12,300-28,750)
سال تحصیلیفوریه تا نوامبر

دانشگاه‌های استرالیا  برای تحصیل دکترا

در استرالیا 43 دانشگاه وجود دارد. همه‌ی این دانشگاه‌های مؤسساتی با پشتوانه‌ی مالی عمومی هست که حمایت و اعتبارسنجی آنها بر عهده‌ی دولت استرالیا است. همچنین مسئولیت پژوهش و آموزش دانشجویان دکتری تخصصی، همچون شما، بر عهده‌ی این مؤسسات است. دیگر مؤسسات آموزش عالی استرالیا معمولا مؤسسات آموزش فنی و مکمل (Technical and Further Education، TAFE) هستند که تمرکزشان بر آموزش عملی و حرفه‌ای قرار دارد. مدارک اعطایی این مؤسسات در سطح تحصیلات تکمیلی اما منحصر به کارشناسی ارشد یا حدود آن است و مدرک دکتری تخصصی نمی‌دهند.

گروه‌های متشکل از دانشگاه‌ها

همچون بعضی کشورهای دیگر، آموزش عالی استرالیا نیز شامل چند انجمن متشکل از دانشگاه‌ها است، که به آنها «گروه‌های مأموریتی» گفته می‌شود. این گروه‌ها مؤسسات را که از حیث اهداف و خواسته‌ها مشابه هستند گرد هم می‌آورند.

این گروه‌ها شامل این موارد هستند:

  • گروه هشت (Go8): سازمانی گلچین شده از دانشگاه‌های باسابقه با فعالیت سنگین پژوهشی که (صدالبته) هشت عضو دارد.
  • دانشگاه‌های جویای پژوهش نوآورانه (Innovative Research Universities، IRU): شبکه‌ای متشکل از یازده دانشگاه کم‌سابقه‌تر که تمرکزشان بر آموزش و پژوهشی است که پیشتاز باشد و نیازهای همه‌ی دانشجویان را پوشش دهد.
  • شبکه‌ی دانشگاه‌های منطقه‌ای (Regional Universities Network، RUN): گروهی متشکل از شش دانشگاه که بیشتر در مناطق غیرشهری استرالیا قرار گرفته‌اند.
  • شبکه‌ی فناوری استرالیا (Australian Technology Network، ATN): گروهی از دانشگاه‌ها که تمرکزشان بر همکاری‌های صنعتی و بنگاهی است، از قبیل تأسیس مرکزی برای آموزش دکتری صنعت‌محور.

هنگام بررسی فرصت‌های دکتری تخصصی دانشگاه‌ها خودتان را زیاد درگیر وابستگی‌ها دانشگاه نکنید. مدرک دکتری اعضای گروه هشت مدرکی تأثیرگذار و پراعتبار است، اما فرصت‌های پژوهشی مؤسساتی که در دیگر گروه‌ها هستند نیز در حوزه‌ی تخصصی‌شان از همان میزان قوت برخوردار است. به هر حال فراموش نکنید که اساس دکتری تخصصی تمرکز بر یک حوزه‌ی ویژه است.

رتبه‌بندی دانشگاه‌های استرالیا برای تحصیل دکترا

قدرت ــ و گستره‌ی ــ پژوهش در استرالیا مدت‌ها است که در جداول رتبه‌بندی دانشگاهی بازتاب می‌باید. سال 2020 نیز در این زمینه یک استثنا نبود؛ در این سال بر حسب آخرین رتبه‌بندی‌های دو مؤسسه‌ی Times Higher Education و QS World University Rankings ده دانشگاه استرالیایی در میان 300 دانشگاه برتر دنیا قرار داشتند.

10 دانشگاه های برتر استرالیا 2021
رتبه ی جهانیرتبه در استرالیادانشگاهناحیه/قلمروشهر
31
1دانشگاه ملبورنویکتوریاملبورن
512دانشگاه سیدنینیوساوث ولزسیدنی
59
3دانشگاه ملی استرالیاAustralian Capital Territoryکنبرا
624دانشگاه کویینزلندکویینزلندبریزبین
64
5دانشگاه موناشویکتوریاملبورن
676UNSW Sydneyنیوساوث ولزکینگزاستون
1187دانشگاه آدلایدنیوساوث ولزآدلاید
1398دانشگاه وسترن استرالیاوسترن استرالیاپرث
1609دانشگاه تکنولوژی سیدنینیوساوث ولزسیدنی
18410دانشگاه کنبراAustralian Capital Territoryکنبرا

شهرهای دانشگاهی برای تحصیل دکترا در استرالیا

استرالیا کشور بزرگی است، اما بیشتر مراکز جمعیتی (و دانشگاه‌های) آن در ساحل شرقی این کشور جای گرفته‌اند. البته، پس از آغاز دوره‌ی دکتری تخصصی، شما این فرصت را خواهید داشت تا به هر جایی که پژوهش‌تان شما را ببرد سفر کنید.

در ادامه از مهمترین شهرهای دانشگاهی استرالیا نام می‌بریم:

  • آدلاید
  • بریسبن (Brisbane)
  • ملبورن
  • سیدنی




ساختار دوره‌ی دکتری تخصصی در استرالیا

پژوهش در دوره‌ی دکتری در استرالیا از بسیاری جهات همانند پژوهش دکتری در انگلستان است. آب‌وهوا احتمالا کمی دلپذیرتر است (قبول! بسیار بهتر) و دوستان شما احتمالا کمی حسودترند. اما فعالیت در دوره‌ی دکتری استرالیا در عمل تجربه‌ای خواهد بود مشابه با تجربه‌ی دانشجویانی که در دیگر مقاصد مشهور برای تحصیل درس می‌خوانند. دکتری در استرالیا عموما ناظر به صرف پژوهش است. بعضی از برنامه‌های دکتری ممکن است شامل بعضی ماژول‌های آموزشی یا واحدهای کارورزی باشند اما این بخش‌های آموزشی بر پیشرفت و ترقی شغلی متمرکز خواهند بود و نه بر ارزیابی رسمی. شما بیشتر وقت خود را صرف کار در جهت نگارش یک رساله‌ی مستقل و اصیل خواهد کرد که حاصل‌اش مساهمتی اصیل و اساسی  در دانش موجود در حوزه‌ی پژوهش‌تان باشد. آغاز کار شما مرور ادبیات پژوهش است که معنای آن ارزیابی تحقیقاتی است که پیش‌تر انجام شده و به موضوع شما مرتبط‌اند. شما در ادامه به سمت پژوهش اصیل خودتان گام بر می‌دارید، از طریق تحلیل منابع، تولید نتایج آزمایشی یا گردآوری داده‌هایی که با موضوع (یا طرح) شما تناسب دارند. در خلال این روند شما از حمایت دست‌کم یک راهنمای متخصص برخوردار خواهید بود. این راهنما فردی دانشگاهی است که در موضوع پژوهش شما مجرب است. اساتید راهنما بخشی بزرگ از تجربه‌ی دکتری تخصصی شما را تشکیل خواهند داد. حقیقت این است که در استرالیا استاد راهنما، از همان مرحله‌ی نگارش تقاضانامه، نقشی مهم در فرآیند تحصیل شما ایفا خواهد کرد.

طول دوره‌ی دکتری در استرالیا

در استرالیا دوره‌ی تمام‌وقت دکتری تخصصی معمولا سه سال زمان می‌برد. بعضی از دانشجویان زمان بیشتری را صرف می‌کنند اما چنین چیزی عموما به توافق‌نامه‌های ثبت‌نام و تأمین مالی بستگی دارد. دوره‌های پاره‌وقت دکتری تخصصی در استرالیا تا شش سال طول می‌کشند، اما معمول نیست که این شیوه‌ی تحصیل در دسترس دانشجویان بین‌المللی باشد. شرایط مذکور در ویزای دانشجویی استرالیا تمام‌وقت بودن تحصیل را در پی خواهد داشت.

ارزیابی و امتحانات دکترا در استرالیا

در پایان دوره‌ی دکتری تخصصی شما رساله‌ای را که نگاشته‌اید تحویل دانشگاه خواهید داد؛ این رساله خلاصه‌ای است از یافته‌های شما و شواهدی که برای این یافته‌ها عرضه می‌کنید. رساله معمولا حدود 100،000 کلمه طول دارد اما ممکن است که کمی بیشتر یا کمتر شود. در بعضی حوزه‌ها (مثلا هنرهای خلاق) رساله‌ی شما احتمالا با یک پروژه عملی یا یک ارائه همراه خواهد بود. برخلاف دیگر کشورها، بیشتر دوره‌های دکتری تخصصی در استرالیا امتحان شفاهی (دفاعیه) ندارند. امتحان شفاهی (viva voce) آزمونی شفاهی یا «دفاعیه‌ای» است که طی آن داوران با داوطلب مصاحبه می‌کنند و از او پرسش‌هایی درباره‌ی رساله‌اش می‌پرسند. انزوای جغرافیایی استرالیا برپا کردن چنین جلساتی را دشوار می‌کند و این پدیده‌ای است که استرالیا در گذر دهه‌ها به آن پی برده است. به جای این کار اثر شما برای دو یا سه داور خارجی که در حوزه‌ی پژوهش شما دارای تخصص متناسب‌اند فرستاده می‌شود. هر یک از داوران نسخه‌ای از رساله‌ی شما را دریافت می‌کنند و پیش از ارسال گزارش کتبی به دانشگاه‌تان آن را با دقت و تفصیل بررسی می‌کنند. این فرآیند ممکن است چند ماه به طول بینجامد اما از پیش بر سر یک برنامه‌ی زمانی توافق می‌شود. بعضی از دانشگاه‌های استرالیا شیوه‌ی متداول‌تر دفاعیه را پیش می‌گیرند، البته معمولا این جلسه از طریق ویدیوکنفرانس آنلاین انجام می‌شود و نه مصاحبه‌ی رودررو. نمره‌ی دوره‌ی دکتری تخصصی شما به توصیه‌های داوران بستگی دارد. ممکن است بی نیاز به هیچ اصلاحی مدرک دکتری به شما اعطا شود، ممکن است از شما خواسته شود که تغییراتی در رساله‌یتان بدهید، یا ممکن است (در موارد نادر) صلاحیت شما برای اخذ مدرک دکتری تخصصی شما رد شود.

هزینه‌ها و تأمین مالی

در قیاس با بعضی از مقاصد تحصیلی دیگر، هزینه‌ی تحصیل در دوره‌ی دکتری در استرالیا نسبتا بالا است، اما دانشگاه‌ها و منابع دیگری وجود دارند که می‌توانند در تأمین مالی به شما کمک کنند.

هزینه‌های دوره‌ی دکتری استرالیا

دانشجویان بین‌المللی شاغل به تحصیل در استرالیا هزینه‌های تحصیلی بالاتری را پرداخت می‌کنند. سبب این تفاوت این است که دانشجویان بومی از یارانه‌ی دولت به دانشگاه‌های عمومی، که به پشتوانه‌ی مالیات تأمین می‌شود، برخوردارند. بر اساس تخمین دولت استرالیا هزینه‌ی دوره‌ی دکتری تخصصی برای دانشجویان بین‌المللی نوعا بین 18،000 تا 42،000 دلار استرالیا در سال (12،300 تا 28،750 دلار آمریکا) متغیر است. اگر موضوع شما پیشنهاد خودتان باشد یا برای مشارکت در طرحی اقدام کنید که از حمایت مالی برخوردار نیست، مقدار تقریبی مبلغی که خواهید پرداخت همین خواهد بود. با این حال به یاد داشته باشید که فراخوان بسیاری از دوره‌های دکتری تخصصی در استرالیا به‌عنوان پروژه‌هایی است که از پیش دارای تأمین مالی هستند ــ این مطلب به‌ویژه در قلمروی علم، فناوری، مهندسی و پزشکی (STEM) احتمالا صادق است.

هزینه‌های زندگی استرالیا

هزینه‌های زندگی در استرالیا بسته به مکان زندگی و سبک زندگی شما متغیر است، اما بر مبنای تخمین دولت استرالیا دانشجویان برای گذراندن هر سال از دوره‌ی تحصیلی خود ملزم به داشتن دست‌کم 21،041 دلار استرالیا  (14،400 دلار آمریکا) هستند. این همان میزان پولی است که برای موفقیت در کسب ویزای دانشجویی باید در اختیار داشته باشید.




بورسیه دکتری استرالیا

احتمال زیادی وجود دارد که شما هنگام تحصیل در دوره‌ی دکتری در استرالیا نیازی به پرداخت همه‌ی هزینه‌های مربوط به دانشجویان بین المللی نداشته باشید. به این سبب که منابع متعددی مهیای تأمین مالی شما هستند، از جمله بورسیه‌های دانشگاهی و مشوق‌های دولتی. بسیاری از این حمایت‌ها به‌ویژه به‌قصد جذب دانشجویان طراحی شده‌اند.

منابع اصلی تأمین مالی دوره‌ی دکتری در استرالیا چنین هستند:

  • دانشگاه‌های استرالیا اغلب کمک‌هزینه‌های دانشجویی و جایگاه‌های دکتری دارای حمایت مالی خود را دارند و آنها را در اختیار دانشجویانی می‌گذراند که به‌اندازه‌ی کافی نویدبخش باشند. بعضی مؤسسات ممکن است فرصت‌هایی ویژه برای تأمین مالی دانشجویان بین‌المللی داشته باشند. ساده‌ترین راه برای یافتن بورسیه‌های دانشگاهی در استرالیا پرس‌وجو از دانشگاه‌ها یا یافتن فرصت‌های این چنینی در سایت FindAPhD است.
  • بورسیه‌های مبتنی بر سخت‌کوشی (Endeavour Scholarships) طرحی برای تأمین مالی دانشجویان بین‌المللی است که دولت استرالیا آن را اجرا می‌کند. این حمایت‌های مالی برای مدت حداکثر چهار سال تحصیل در دوره‌ی دکتری تخصصی حداکثر مبلغ 272،500 دلار استرالیا را فراهم می‌کند، که شامل حمایت مالی در هزینه‌های تحصیل، گذران زندگی و سفر است.
  • حمایت مالی از برنامه‌ی آموزش پژوهش (research training program) در اختیار دانشجویان داخلی و بین‌المللی دوره‌ی دکتری تخصصی در استرالیا است. دانشگاه‌های مشارکت‌کننده در این برنامه بر اساس معیارهای صلاحیت تعیین‌شده توسط دولت موقعیت‌های مرتبط با این حمایت مالی را به افراد اعطا می‌کنند.

ثبت درخواست برای گذراندن دکتری تخصصی در استرالیا

نخستین گام برای ثبت درخواست حضور در استرالیا برای طی دوره‌ی دکتری تخصصی تماس با استاد راهنمای آینده‌یتان است (دانشگاه‌ها معمولا تقاضانامه‌ی آن دسته از دانشجویان بین‌المللی‌ای را که چنین نکرده باشند در نظر نخواهند گرفت). فردی که انتخاب می‌کنید باید معمولا یا پژوهشگر ناظر آن طرح یا گروه تحقیقاتی‌ای باشد که شما مایل به پیوستن به آن هستید، یا فردی دانشگاهی باشد که علایق پژوهشی‌اش با موضوع پیشنهادی شما ارتباط داشته باشد. پس از یافتن استاد راهنمای بالقوه‌یتان، باید از طریق پست‌الکترونیکی با او تماس بگیرید. بکوشید توصیفی گویا و مختصر از طرح یا علایق خودتان ارائه کنید ــ و ربط آنها به پژوهش‌های او را روشن سازید. پس از آنکه راهنمای بالقوه‌ی شما نسبت به طرح شما ابراز علاقه کرد، می‌توانید فرآیند ثبت رسمی تقاضا برای دانشگاه را آغاز کنید و براین اینکه میتوانید از مشاورین اعزام دانشجو کمک بگیرید.

الزامات پذیرش تحصیل دکترا استرالیا

پذیرش در دوره‌ی دکتری تخصصی در استرالیا معمولا مستلزم داشتن مدارک کارشناسی و کارشناسی‌ارشد در موضوعات مرتبط است. ممکن است که دانشگاه‌هایی بدون داشتن مدرک کارشناسی‌ارشد شما را بپذیرند اما چنین اتفاقی کمتر محتمل است. دانشگاه‌ها هر یک جداگانه الزامات خود را تعیین می‌کنند، اما می‌توانید انتظار داشته باشید که بعضی یا همه‌ی موارد زیر از شما خواسته شود:

  • شواهدی دال بر صلاحیت‌های تحصیلی پیشین شما (که احتمالا باید دانشگاه یا دانشگاه‌های پیشین‌تان آنها را تأیید کنند)
  • طرح‌نامه‌ی پژوهشی (اگر موضوع دکتری تخصصی‌تان را خودتان پیشنهاد می‌دهید)
  • ابرازنامه‌ی (statement) شخصی (اگر برای پروژه‌ها یا فرصت‌های اعلان‌شده ثبت تقاضا می‌کنید احتمالا چنین نامه‌ای الزامی خواهد بود)
  • توصیه‌نامه‌های دانشگاهی و/یا حرفه‌ای

اگر از انگلستان یا ایرلند ثبت تقاضا می‌کنید، می‌توانید طی فرآیند ثبت‌تقاضا از خدمت رایگان گزینه‌های تحصیلی (Study Options) برای دریافت توصیه و راهنمایی برخوردار شوید.

مصاحبه‌ها دکترا استرالیا

این احتمال وجود دارد که دانشگاه‌های استرالیا پذیرفتن‌تان در دوره‌ی دکتری تخصصی خواهان مصاحبه با شما شوند. این درخواست معمولا نشانه‌ی خوبی است. و معنای آن این است که تقاضانامه‌ی شما قوی بوده و استاد راهنمای آینده‌یتان در شما دارای توانایی گذراندن این دوره را دیده است. با‌این‌حال نگران نباشید ــ دانشگاه‌های استرالیا از دانشجویان بین‌المللی انتظار ندارند که برای یک مصاحبه‌ی خشک‌وخالی این همه راه را تا استرالیا را طی کنند. معمولا آنها به برگزاری یک گفت‌وگو از طریق بسترهای ویدیوکنفرانس آنلاین رضایت خواهند داد.

ددلاین دکترا استرالیا

در استرالیا دوره‌ی دکتری تخصصی را می‌توان در هر مقطعی از سال تحصیلی دانشگاه آغاز کرد. و این یعنی معمولا ضرب‌العجل قاطعی برای ثبت تقاضا وجود ندارد. دانشگاه‌ها ممکن است ترجیح دهند شما در بازه‌ی زمانی آغاز هر ترم تقاضای خود را تحویل دهید اما همیشه چنین نیست. البته استثناهایی هم وجود دارد: اگر برای حمایت مالی ثبت تقاضا می‌کنید، مثلا برای یک بورسیه. چنین حمایت‌هایی معمولا برای بازه‌ی زمانی مشخصی عرضه می‌شوند و تأمین‌کنندگان مالی ترجیح می‌دهند که شما در آغاز سال تحصیلی دانشگاه برای کسب حمایت اقدام کنید. به یاد داشته باشید که فرآیند بررسی تقاضای شما زمان‌بر خواهد بود، حتی اگر ضرب‌العجلی در کار نباشد. قاعده‌ی کلی این است که شما باید دست‌کم چهار ماه پیش از زمانی که می‌خواهید دوره‌ی دکتری تخصصی‌تان را آغاز کنید تقاضایتان را ثبت کرده باشید.

ویزاهای دانشجویی استرالیا

استرالیا نظام مهاجراتی خود را ساده‌سازی کرده است و اینک صرفا یک نوع ویزا به دانشجویان بین‌المللی می‌دهد، که با نام ویزای دانشجویی (زیردسته‌ی 500) شناخته می‌شود. دانشجویان خارجی برای تحصیل در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی‌ارشد یا دکتری در استرالیا به این ویزا نیاز دارند. توجه کنید که ویزای دانشجویی جدید جایگزین ویزای بخش تحصیلات عالی (Higher Education Sector Visa، زیردسته‌ی 573) و ویزای بخش پژوهش در تحصیلات تکمیلی (Postgraduate Research Sector Visa، زیردسته‌ی 574) شده است. این ویزاها دیگر در دسترس نیستند.




مدارک اخذ ویزا دکترا استرالیا

برای آنکه صلاحیت اخذ ویزا برای تحصیل در دوره‌ی دکتری در استرالیا را پیدا کنید معمولا به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

  •  به‌طور تمام‌وقت شاغل به تحصیل باشید ــ استرالیا برای دانشجویان بین‌المللی‌ای که می‌خواهند به‌صورت پاره‌وقت در دوره‌ی دکتری تخصصی شرکت کنند ویزا صادر نمی‌کند.
  • داشتن تأییدیه‌ی ثبت‌نام در دانشگاه ــ شما، پیش از آنکه بتوانید برای ویزا درخواست دهید، باید برای تحصیل در دوره‌ی دکتری تخصصی پذیرفته شده باشید.
  • منابع مالی کافی در اختیار داشته باشید تا در مدت دوره‌ی دکتری تخصصی‌تان زندگی‌تان را بگذرانید ــ دولت استرالیا از دانشجویان انتظار دارد که سالانه دست‌کم 21،041 دلار استرالیا (14،400 دلار آمریکا) در اختیار داشته باشند.

اگر همه‌ی این معیارها را برآورده می‌کنید می‌توانید به‌صورت آنلاین برای ثبت‌تقاضای ویزا اقدام کنید.

مدرک زبان برای دکترا استرالیا

در استرالیا سامان‌دهی و ارائه‌ی دوره‌های دکتری تخصصی به زبان انگلیسی است و شما باید دارای مهارت‌های زبانی کافی برای ردوبدل کردن و فهم اطلاعات و ایده‌های پیچیده در طول دوره‌ی دکتری تخصصی‌تان باشید. اگر زبان مادری‌تان انگلیسی باشد (یا دوره‌ی تحصیلی پیشین‌تان را به زبان انگلیسی گذرانده باشید)، معمولا نیازی به ارائه‌ی مدرک دیگری ندارید. در غیر این صورت احتمالا باید نمره‌ی آزمون زبان‌تان را به‌پیوست تقاضانامه‌ی ویزای خود ارسال کنید. بیشتر آزمون‌های شناخته‌شده‌ی زبان پذیرفته خواهند شد. امتیاز مورد نیاز شما به آزمونی که در آن شرکت می‌کنید بستگی دارد.

مدرک زبان برای تحصیل دکترا در استرالیا 2021
آزموننمره
تافل90
آیلتسحداقل 6.5
پی تی ای61
CAE176

بیمه‌ی درمانی دکترا استرالیا

شما به بیمه‌ای درمانی نیاز دارید که مدت دوره‌ی دکتری تخصصی‌تان در استرالیا را پوشش دهد. شما می‌توانید این بیمه را از تأمین‌کنندگان مختلفی تهیه کنید (از قبیل خود دانشگاه) اما طرح بیمه‌ای شما باید استانداردهای ذکرشده در دستورالعمل پوشش درمانی دانشجویان خارجی (Overseas Student Health Cover، OSHC) کشور استرالیا را برآورده کند.

کار کردن همزمان با تحصیل در دوره‌ی دکتری تخصصی استرالیا

در استرالیا شما می‌توانید همزمان با پژوهش در دوره‌ی دکتری تخصصی در هر دو هفته تا 40 ساعت کار با حقوق داشته باشید. محدودیتی در مورد استخدام در بازه‌های زمانی تعطیلات وجود ندارد؛ بااین‌حال، باید بررسی کنید که کار انتخابی شما با الزامات دوره‌ی دکتری تخصصی‌تان (و با انتظارات استاد راهنمایتان!) سازگار هست یا نه.

هزینه‌ها و مدت زمان بررسی ویزا دکترا استرالیا

هزینه‌ی استاندارد برای اخذ ویزای دانشجویی استرالیا 620 دلار استرالیا (425 دلار آمریکا) است. اگر ویزای شما مستلزم بررسی‌های بیشتر باشد یا تقاضادهندگان دیگری (مثلا اعضای خانواده) در سفرتان به استرالیا همراه شما باشند ممکن است که مجبور شوید هزینه‌ی بیشتری بپردازید. دولت استرالیا ابزاری آنلاین برای تخمین هزینه‌ی اخذ ویزا در اختیار همگان گذاشته است. تقریبا 75 درصد ویزاهای دانشجویی در بازه‌ی زمانی 25 روز بررسی می‌شوند، اما دیگر تقاضانامه‌ها می‌توانند زمان بیشتری طلب کنند.

گام‌های بعدی

زمانی که صرف گذراندن دوره‌ی دکتری تخصصی‌تان در استرالیا می‌کنید به شیوه‌های دیگری نیز به بهبود رزومه‌ی شما کمک می‌کند. شما با این کار نشان خواهید داد که انعطاف‌پذیرید و برای رسیدن به اهداف‌تان حاضرید مسیری طولانی را بپیمایید (یا شاید مسیری بسیار طولانی‌ای را!).

آیا می‌توانم پس از اتمام دوره‌ی دکتری تخصصی در استرالیا کار کنم؟

اگر بتوانید شغلی مرتبط با مهارت‌ها و تخصص خودتان بیابید، دکتری تخصصی شما می‌تواند به مسیری بدل شود به سوی استخدام و اقامت بلندمدت شما در استرالیا. استرالیا برای کمک به شما نوعی ویزا با نام ویزای موقت فارغ‌التحصیلی (Temporary Graduate Visa، زیردسته‌ی 485) در نظر گرفته است. این ویزا به فارغ‌التحصیلان دکتری تخصصی اجازه می‌دهد حداکثر تا چهار سال در این کشور بمانند، البته مقید به شرایطی مشخص. اگر در این بازه‌ی زمانی کاری مناسب برای خود پیدا کنید ممکن است بتوانید برای اقامتی باز هم طولانی‌تر درخواست دهید.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه های استرالیا
مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه های استرالیا

دانشجویان خارجی معمولاً به شکل مستقیم یا از طریق پُست یا به شکل آن‌لاین، به موسسات آموزشی در استرالیا درخواست پذیرش می‌دهند. شما می‌توانید فُرم‌های درخواست را از وب‌سایت‌های موسسات آموزشی دانلود کنید یا از آن‌ها درخواست کنید فرم‌ها را برای‌تان پُست کنند. ...

بیشتر بخوانید
این موارد را برای تحصیل در استرالیا در نظر بگیرید
این موارد را برای تحصیل در استرالیا در نظر بگیرید

اگر قصد تحصیل در استرالیا دارید، کارهای زیادی وجود دارد که باید آن‌ها را ترتیب دهید (درخواست به موسسه‌ی آموزشی مورد نظرتان، گرفتن ویزای دانشجویی و بیمه‌ی سلامت دانشجویان خارجی و ...) و بیشتر این کارها باید از قبل انجام شود. ...

بیشتر بخوانید
ویزای دانشجویی استرالیا
ویزای دانشجویی استرالیا

استرالیا مکان خوبی برای درس خواندن است که دوره‌های آموزشی با کیفیت بالا، سبک زندگی مناسب و یک محیط دلپذیر برای دانشجویان خارجی فراهم می‌کند. وقتی در یک دوره‌ی تحصیلی در استرالیا پذیرفته می‌شوید، گام بعدی، مهیا کردن ویزای دانشجویی خود است. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: