مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
خرید و اجاره ی خانه در استرالیا-بخش اول

خرید و اجاره ی خانه در استرالیا-بخش اول

مسکن در استرالیا

گزینه‌های مسکن گوناگونی در استرالیا وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها، یکی را برای خود انتخاب کنید، اما این توصیه را از ما داشته باشید: بازار مسکن در استرالیا، رقابتی است. اگر تصمیم به اجاره‌ی یک خانه به‌عنوان یک مهاجر در استرالیا گرفتید، باید مدارک لازم را به‌همراه داشته باشید، وگرنه با خطر از دست دادن خانه‌ی رویایی خود مواجه خواهید شد. اگر تصمیم به خرید یک خانه به‌عنوان یک خارجی گرفتید، باید از هیئت بررسی خارجی‌ها (Foreign Review Board) اجازه بگیرید. مسکن در استرالیا، ممکن است گران باشد، به‌خصوص در شهرهای بزرگ. با این وجود، بسته به نیازهای خانوادگی‌تان و بودجه‌ی خود، انواع گوناگون مسکن برای زندگی در استرالیا وجود دارد، از جمله خانه‌های مجردی، آپارتمان‌ها، واحدها و موارد دیگر.

قبل از کرایه‌ی یک خانه یا آپارتمان و امضای یک اجاره‌نامه‌ی بلندمدت، توصیه می‌شود برای شروع، یک خانه را برای مدت کوتاهی کرایه کنید. این امر به شما امکان می‌دهد برای پیدا کردن خانه، محلات مختلف شهر جدید خود را زیر پا بگذارید.

اگر تصمیم دارید خانه‌ای در استرالیا بخرید، برای انجام موفقیت‌آمیز این کار، نکاتی را باید در نظر بگیرید. خرید ملک در استرالیا، به‌عنوان یک فرد غیرمقیم یا حتی به‌عنوان یک ساکن موقت در این کشور، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. گزینه‌های مسکن، در استرالیا محدود است و شرایط خاصی بر هر کدام، اعمال می‌شود.

اجاره‌ی یک خانه یا آپارتمان

اگر نمی‌دانید چگونه خانه یا آپارتمانی را در استرالیا اجاره کنید، اولین نکته‌ای که باید بدانید، معیار 100 امتیاز در استرالیاست. این یک سیستم شناسایی فردی است که توسط دولت استرالیا اتخاذ شده و قبل از اجاره‌ی یک مکان به مستاجران، توسط خیلی از صاحب‌خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شماره‌ی شناسایی‌‌های مختلفی که فرد می‌تواند داشته باشد (همچون شماره‌ی گواهینامه‌ی رانندگی، پاسپورت، قرارداد اجاره‌ی قبلی، حساب خدمات عمومی و غیره)، همه دارای چند امتیاز مشخص است. در اصل، برای آنکه درخواست اجاره‌ی شما مورد بررسی قرار بگیرد، باید حداقل 100 امتیاز کسب کنید.


اجاره‌خانه در استرالیا چقدر است؟

پس از سه ماهه‌ی اول سال 2019، متوسط قیمت اجاره در استرالیا 436 دلار استرالیا (304 دلار آمریکا) در هفته بوده است. حداقل میزان اجاره‌خانه برای زندگی در ارزان‌ترین شهر استرالیا (پرت)، 385 دلار استرالیا (269 دلار آمریکا) در هفته است. جدول زیر، به بررسی قیمت اجاره‌خانه در شهرهای اصلی استرالیا به شکل هفتگی، می‌پردازد.

هزینه اجاره هفتگی خانه در شهرهای استرالیا
شهر دلار استرالیا دلار آمریکا
سیدنی 580 410
کانبرا 560 390
ملبورن 455 320
بریزبن 440 300
پرت 385 270
آدلاید 390 270
هوبارت 450 320
داروین 460 320

اجاره‌خانه در استرالیا به‌عنوان یک خارجی

کرایه‌ی یک خانه در استرالیا، به‌عنوان یک مهاجر، امکان‌پذیر است، اما ممکن است به مدارک و آماده‌سازی قبلی نیاز داشته باشد. به‌عنوان مثال، صاحب‌خانه‌های استرالیایی ممکن است معرفی‌نامه‌هایی را از صاحب‌خانه‌های قبلی بخواهند، اما اگر صاحب‌خانه‌ی قبلی شما خارج از استرالیا باشد، ممکن است از درخواست معرفی‌نامه چشم‌پوشی کند. با این حال، روش‌های مختلفی برای کرایه‌ی یک خانه وجود دارد که در مورد آن‌ها بحث خواهیم کرد.

فرایند و قوانین اجاره‌ی یک ‌خانه

مرحله 1- با اصطلاحات مورد نیاز، آشنا شوید

مهاجران باید برای یادگیری زبان محلی و تسهیل در پیدا کردن خانه، تلاش کنند. به‌عنوان مثال، در استرالیا، به آپارتمان 'Flats' گفته می‌شود، در حالی‌که 'House' برای خانه‌های بزرگ با فضای بیرونی استفاده می‌شود. به آپارتمان‌های تک‌اتاقه، 'Studio Flats' یا 'Studios' گفته می‌شود و از 'Unit' برای توصیف آپارتمان‌های بزرگی استفاده می‌شود که از هم جدا هستند، اما به‌صورت بلوک ساخته شده‌اند.

مرحله‌ی 2- مکان خود را انتخاب کنید

وقتی به استرالیا آمدید، برای پیدا کردن خانه، به‌جستجوی محلات مختلف، در شهر جدید خود بپردازید. قیمت اجاره در مناطق مختلف، ممکن است متغیّر باشد. بنابراین، بررسی گزینه‌های خود، به‌هنگام ورود به استرالیا، کار درستی است.

مرحله‌ی 3- جستجوی خود را برای پیدا کردن خانه شروع کنید

برای پیدا کردن خانه، می‌توانید از اینترنت، روزنامه‌ها یا حتی آژانس‌های املاک و مستغلات استفاده کنید.

با این حال، آگاه باشید که در استرالیا، آژانس‌های املاک و مستغلات، ممکن است چندان مفید نباشند. بنابراین، اگر به کمک حرفه‌ای و تخصصی در این زمینه نیاز پیدا کردید، بهتر است به یک شرکت خدمات مسکن باتجربه مراجعه کنید تا در پیدا کردن خانه، به شما کمک کند.

مرحله‌ی 4: ترتیب بازدید از خانه را بدهید

وقتی چندین مکان مورد نظر خود را پیدا کردید، زمان آن فرا رسیده تا از آن‌ها، بازدید کنید. در استرالیا، آژانس‌های املاک و مستغلات، غالباً املاک اجاره‌ای را مدیریت می‌کنند. از طریق تلفن، با آژانس تماس بگیرید و در صورت عدم پاسخ، پیامی برای آن‌ها بگذارید. همچنین، از ایمیل هم می‌توانید استفاده کنید- ممکن است نیاز باشد خود به آژانس بروید و کارهای‌تان را پیگیری کنید، زیرا بازار مسکن در استرالیا، کاملاً رقابتی است.

آژانس‌های مسکن در استرالیا، بدون اینکه مستاجر ابتدا آن خانه را به‌طور حضوری مشاهده کند، ملک را اجاره نمی‌دهند. بنابراین، این یک مرحله‌ی مهم است. آژانس‌ها غالباً شرایطی فراهم می‌کنند که بیش از یک نفر، بتواند همزمان از ملک، بازدید کند. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که با در دست داشتن تمام اسناد و مدارک خود، به‌موقع در محل حاضر می‌شوید.

مرحله‌ی 5: درخواست اجاره‌ی خود را ارائه دهید

مدارک و اسناد مورد نیاز برای اجاره‌ی یک خانه که ممکن است آژانس املاک یا صاحب‌خانه از شما درخواست کند، از این قرار است:

  • مدارک هویتی (باید معیار 100 امتیازی را برآورده کنید).
  • مدارک درآمدی/صورت‌حساب‌های بانکی سه ماه گذشته.
  • معرفی‌نامه (اگر صاحب‌خانه‌ی قبلی ندارید یا او در خارج از کشور حضور دارد، گاهی‌اوقات، یک کارفرما، جایگزین قابل‌قبولی است).
  • جزئیات استخدام‌تان.
  • قراردادهای اجاره‌ی قبلی.
  • پیش‌پرداخت (در صورت عدم اجاره‌ی ملک)، مبلغ پیش‌پرداخت به شما بازگردانده خواهد شد.

مرحله‌ی 6: قرارداد اجاره و پیش‌پرداخت

در استرالیا، هیچ قانونی برای میزان پولی که شما باید برای قطعی کردن اجاره‌ی یک خانه از پیش بپردازید، وجود ندارد. با این حال، از شما باید مبلغی را به‌عنوان پیش‌پرداخت که به 'تضمین' معروف است، پرداخت کنید. این مبلغ، معمولاً اجاره‌بهای چهار تا شش هفته است.

'تضمین'، حفاظت از مالك ملک در برابر هرگونه خسارت وارده به ملک یا عدم پرداخت اجاره‌بها/قبض‌هاست. به همین دلیل، قبل از رفتن به ملک، باید آنجا را برای هرگونه خسارت احتمالی، دقیقاً بررسی کنید. یک آپارتمان غیرمبله، ممکن است لوازمی مانند ماشین لباس‌شویی، دستگاه خشک‌کن و یخچال داشته باشد، اما معمولاً چیزی بیش از این‌ها نیست. اطمینان حاصل کنید که این وسایل درست هستند و کار می‌کنند. اگر خانه‌ی اجاره شده، مبله است، باید فهرست وسایل موجود در خانه را در جایی ثبت کنید. اگر در پایان مدت زمان اجاره، وسیله‌ای گم شود، ممکن است هزینه‌ی آن از مبلغ ودیعه یا تضمین، کم شود. برخلاف برخی کشورها، مبلغ تضمین، توسط یک نهاد دولتی مستقل، نگه داشته می‌شود.

قراردادهای استاندارد اجاره‌خانه در استرالیا، معمولاً بین 6 تا 12 ماه است. قبل از امضای قرارداد اجاره‌ی خود، حتماً آن را کاملاً بررسی کنید. هم شما و هم صاحب‌خانه باید قرارداد را امضا کنید و هر دو طرف، باید یک نسخه از آن را پیش خود داشته باشید. یک قرارداد اجاره‌نامه، باید شامل موارد زیر باشد:

  • نام، آدرس، شماره‌ی تلفن و شماره‌ی ثبت آژانس (در صورت نیاز).
  • نام، آدرس و شماره‌ی تلفن صاحب‌خانه (در صورتی که آژانس املاک وجود نداشته باشد).
  • نام تمام مستاجرین.
  • آدرس ملک اجاره‌ای.
  • مبلغ اجاره‌بها به‌علاوه‌ی نحوه و زمان پرداخت آن.
  • مبلغ وثیقه.
  • دوره‌ی اجاره.
  • چه کسی مسئول پرداخت قبض آب است.
  • فهرست کلیه‌ی لوازم خانگی.
  •  بندهای اضافی همچون بند حیوانات خانگی.
  • تاریخ و امضای همه‌ی طرفین.

تا جایی‌‌که با مصوبه‌ی خانه‌های اجاره‌ای مسکونی سال 1995 مغایر نباشد و آن را نقض نکند، شروط و بندهای اضافی را می‌توان در قرارداد اجاره گنجاند.

صاحب‌خانه و مستاجر، هر کدام مسئول چه چیزهایی هستند؟

مالک، مسئول پرداخت مالیات بر ملک و هزینه‌های خدمات واحد خود است، در حالیکه مستاجر مسئول پرداخت قبوض است، مگر اینکه در قرارداد چیزی غیر از این، ذکر شده باشد. در صورت انتخاب مکانی دارای استخر یا باغ، هزینه‌های نگهداری ممکن است در اجاره‌خانه گنجانده شود و به‌عهده‌ی مستاجر باشد. در طول اقامت مستاجر در آن خانه، او مسئول نگهداری عمومی از خانه است.

صاحبخانه وظیفه‌ی قابل‌سکونت کردن ملک و تضمین درستی خدمات اولیه‌ای همچون آب و فاضلاب را برعهده دارد. اگر تعمیرات لازم توسط صاحبخانه به‌موقع انجام نشده باشد، شما می‌توانید خود تعمیرات را انجام داده و قبض آن را برای صاحب‌خانه ارسال كنید. با این حال، آن را از اجاره‌ی خود کسر نکنید.

اگر می‌خواهید زودتر از موعد، قرارداد اجاره‌ی خود را فسخ کنید، همچنان باید اجاره‌خانه را تا پایان دوره‌ی اجاره‌ی خود بپردازید. با این حال، در برخی موارد، ممکن است شما مجاز به یافتن کسی باشید که دوره‌ی باقی‌مانده را به‌جای شما در آن ملک زندگی کند و مبلغ تضمین شما را پرداخت کند (در این‌باره، با آژانس املاک/صاحب‌خانه‌ی خود صحبت کنید).

صاحب‌خانه نمی‌تواند با حکم تخلیه، شما را از ملک خود بیرون کند. فقط در صورت نقض قرارداد (مثلاً آسیب رساندن به ملک، عدم پرداخت اجاره و غیره)، شما ممکن است از آن ملک اخراج شوید. صاحب‌خانه نمی‌تواند با بیرون انداختن وسایل شما از ملک خود، عوض کردن قفل‌ها یا محروم کردن شما از خدمات اولیه، شما را از خانه‌ی خود بیرون کند.

اجاره‌ی کوتاه‌مدت

وقتی برای اولین بار به استرالیا می‌آیید، کرایه‌ی یک خانه به شکل موقت، توصیه می‌شود. مهاجران گزینه‌های مختلفی از ساکن شدن در هتل تا خانه‌های مشترک و سایر محل‌های اقامت موقت، پیش روی خود دارند. برای اجاره‌ی کوتاه‌مدت، معمولاً به اسناد و مدارک زیادی نیاز نخواهید داشت. بنابراین، رزرو کردن، بسیار ساده‌تر است.

نکاتی که باید در مورد اجاره‌های کوتاه‌مدت بدانید

وب‌سایت‌های اقامتی زیادی وجود دارد که به شما امکان می‌دهد خانه‌های مبله را ماهانه رزرو کنید. کمی تحقیق کنید تا آپارتمان‌هایی را برای اجاره پیدا کنید که با نیاز و بودجه‌ی شما، سازگار است. همچنین، شما می‌توانید با InterNations GO تماس بگیرید تا به شما کمک کند به خانه‌ی موقتی دسترسی پیدا کنید که تمام نیازهای مسکن شما را برآورده سازد.

متوسط قیمت خانه‌های اجاره‌ای کوتاه‌مدت

  • سیدنی- 213 دلار استرالیا (149 دلار آمریکا) برای هر شب
  • ملبورن- 144 دلار استرالیا (101 دلار آمریکا) برای هر شب



این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه های استرالیا
مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه های استرالیا

دانشجویان خارجی معمولاً به شکل مستقیم یا از طریق پُست یا به شکل آن‌لاین، به موسسات آموزشی در استرالیا درخواست پذیرش می‌دهند. شما می‌توانید فُرم‌های درخواست را از وب‌سایت‌های موسسات آموزشی دانلود کنید یا از آن‌ها درخواست کنید فرم‌ها را برای‌تان پُست کنند. ...

بیشتر بخوانید
این موارد را برای تحصیل در استرالیا در نظر بگیرید
این موارد را برای تحصیل در استرالیا در نظر بگیرید

اگر قصد تحصیل در استرالیا دارید، کارهای زیادی وجود دارد که باید آن‌ها را ترتیب دهید (درخواست به موسسه‌ی آموزشی مورد نظرتان، گرفتن ویزای دانشجویی و بیمه‌ی سلامت دانشجویان خارجی و ...) و بیشتر این کارها باید از قبل انجام شود. ...

بیشتر بخوانید
ویزای دانشجویی استرالیا
ویزای دانشجویی استرالیا

استرالیا مکان خوبی برای درس خواندن است که دوره‌های آموزشی با کیفیت بالا، سبک زندگی مناسب و یک محیط دلپذیر برای دانشجویان خارجی فراهم می‌کند. وقتی در یک دوره‌ی تحصیلی در استرالیا پذیرفته می‌شوید، گام بعدی، مهیا کردن ویزای دانشجویی خود است. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: