مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
مهاجرت کاری به سوئد

مهاجرت کاری به سوئد

اگر شهروند یکی از کشورهای اسکاندیناوی نیستید، در صورت اینکه قصد اقامت طولانی‌مدت در سوئد را دارید، باید انواع گوناگون ویزاهای کشور سوئد را در نظر بگیرد. شهروندان اتحادیه‌ی اروپا و منطقه‌ی اقتصادی اروپا (EEA)، با شرایط کمتری-اگر اصلاً شرایطی لازم باشد- برای گرفتن ویزا مواجه خواهند شد، اما در صورت اشتغال، به ثبت‌نام در اداره‌ی امور مالیاتی سوئد نیاز دارند. این مقاله، تمام آنچه که باید راجع به مجوزهای اقامت موقت و دائم در سوئد، مدارک مورد نیاز برای گرفتن اجازه‌ی کار، هزینه‌ی ویزای خود اشتغالی و نحوه‌ی درخواست برای گرفتن ویزای نیروی کار ماهر بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد. هنگام ارائه‌ی درخواست برای ویزای سوئد، نمی‌توانید در این کشور حضور داشته باشید. این موضوع عمدتاً فقط مربوط به شهروندان غیر اتحادیه‌ی اروپا/منطقه‌ی اقتصادی اروپا و شهروندان سوئدی می‌باشد. شهروندان اتحادیه‌ی اروپا/منطقه‌ی اقتصادی اروپا حق اقامت در سوئد را دارند و بنابراین، می‌توانند با شغل یا بدون آن، به این کشور بیایند. با این وجود، در صورت برنامه‌ریزی برای ماندن در این کشور برای طولانی‌مدت، آن‌ها باید پروسه‌ی درخواست ویزای سوئد را آغاز کنند. شهروندان سایر کشورهای اسکاندیناوی، برای اقامت در سوئد، مجبور به انجام کار خاصی نیستند.

برای درخواست ویزای سوئد، شرط اصلی داشتن یک پیشنهاد شغلی از سوی یک شرکت سوئدی است. علاوه بر این، شما باید یک کُپی از پاسپورت خود و همچنین هزینه‌های ویزا را نیز پرداخت و آن را ارسال کنید. از آنجایی‌که نمی‌توانید قبل از دریافت مجوز ویزا/کار خود وارد سوئد شوید، مهم است توجه داشته باشید که برای بیشتر متقاضیان، فقط یک یا دو ماه برای تائید درخواست‌شان، وقت لازم است. با این حال، متقاضیان ویزای کار خود اشتغالی در سوئد، ممکن است برای دریافت ویزای خود، یک سال یا بیشتر صبر کنند.

الزامات کار در سوئد

در ابتداء یک خبر خوب برای متقاضیان کار در سوئد اینکه بر طبق مطالعه HSBC 2017 Expat Explorer کشور سوئد رتبه دوم را در شاخص امنیت شغلی و رتبه سوم را در معیار تعادل کار/زندگی به خود اختصاص می دهد. با این توضیح، شرایط کار در سوئد بدین قرار است که افراد قبل از اینکه بخواهند مجوز کار در کشور سوئد و همچنین ویزا برای ورود به این کشور را دریافت نمایند، باید یک پیشنهاد شغلی JOBOFFER از یک کارفرمای سوئدی داشته باشند. معمولا قراردادهای کاری در سوئد به صورت دائمی همراه با دوره آزمایشی 3 تا 6 ماهه است. در سوئد، قانون حداقل حقوق در کار نیست و حقوق بر پایه نظر سندیکاهای کاری تعیین می شود.

صدور مجوز کار: شهروندان حوزه Nordic (شمالی): اگر متقاضی از شهروندان دارنده پاسپورت حوزه Nordic (دانمارک، جزیره فارو، فنلاند، گرینلند، ایسلند، نروژ و سوئد) باشد نیازی به اجازه یا ثبت نام برای زندگی و کار در سوئد را ندارد.

شهروندان غیر اتحادیه اروپا

اگر فردی شهروند کشورهایی خارج از EU/EEA باشد، برای کار و اقامت در کشور سوئد نیازمند اجازه و ثبت نام خواهند بود، شرایط کار و اقامت برای افرادی هم اکنون دارای اقامت دائم از یکی از کشورهای اتحادیه اروپا EU و یا سوئیس باشند، مانند افراد عضو EU /EEA خواهد بود. در موارد دیگر فرد باید اجازه کار را اگر قصد ماندن بیش از سه ماه در کشور را دارد اخذ نماید که این کار همراه با مجوز کار انجام پذیر است.

نکات مهم شرایط ویزای کار سوئد

از شرایط لازم برای اخذ ویزای کار سوئد در سال 2021 عبارتند از:

  • برای کسب مجوز کار قبل از ورود به سوئد باید پیشنهاد شغلی از سمت کارفرمای سوئدی داشت.
  • شغل مورد درخواست شخص متقاضی کار در سوئد باید به مدت حداقل 10 روز کاری در خود کشور سوئد، منطقه اقتصادی اروپا، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و سوئیس آگهی شوند.
  • شرایط استخدام باید مساوی یا بهتر از شرایط عادی در سوئد باشد.
  • اتحادیه مربوط به تجارت باید فرصتی برای بازبینی شرایط از جمله شرایط حقوق ماهیانه باشد، به عنوان مثال حقوق ماهیانه قابل پرداخت باید مساوی یا بیشتر از SEK13000 (کرون سوئد) معادل 1265€ (یورو) قبل از پرداخت مالیات باشد.
  • هزینه برای اولین درخواست SEK2000 (کرون سوئد) می باشد و هزینه برای تمدید درخواست (بدون تغییر شرایط استخدامی) SEK1000 (کرون سوئد) خواهد بود.
  • اجازه کار همچنین به طول مدت اقامت موقت بر اساس قرارداد کار و یا برای 2 سال معتبر است.
  • پس از گذشت 48 ماه از استخدام فرد در کشور سوئد، متقاضی واجد شرایط برای اجازه اقامت دائم خواهد بود.
  • مجوز کار و اقامت در سوئد باید از خارج از کشور سوئد بدست بیاید و قبل از ورود فرد به کشور به صورت استیکر به پاسپورت فرد الحاق می شود.




شرایط ویزای کار سوئد برای دانشجویان و همراهان

مواردی برجسته و استثنایی برای دارندگان ویزای تحصیلی سوئد که پس از فارغ التحصیلی قصد کار در سوئد را دارند وجود دارد. به صورت انحصاری، کاندیدای موجود در کشور برای مصاحبه کاری به راحتی می توانند مجوز کسب نمایند در صورتی که شرایط اشتغال فورا شروع شود و تقاضا در یک بخش خاص بالا باشد. اگر فردی موفق به استخدام در کشور سوئد شود و اجازه کار در سوئد و اقامت را دریافت نماید به صورت خودکار به خانواده او که شامل همسر و فرزندان زیر 18 سال به میزان اقامت خودش، اجازه کار و تحصیل داده می شود.

مجوز کار سوئد برای اعضای خانواده

اگر شما شهروند غیر عضو اتحادیه‌ی اروپا هستید و واجد شرایط دریافت اجازه‌ی کار می‌باشید، همسر/شریک ثبت‌شده و فرزندان تا سن 21 سال‌تان (و همچنین فرزندان بالای 21 سال که از نظر مالی به شما وابسته هستند)، حق پیوستن به شما در سوئد را دارند. آن‌ها یا باید به‌عنوان بخشی از درخواست شما یا جداگانه، برای گرفتن مجوزهای اقامت سوئد اقدام کنند.

فرایند درخواست

  • در کل، شما باید قبل از ورود به سوئد، برای دریافت مجوز خود اقدام کنید، اگرچه می‌توانید از داخل سوئد نیز درخواست دهید، اگر قانوناً در این کشور زندگی می‌کنید.
  • پیشنهاد شغلی دریافت کنید که توسط اتحادیه‌ی صنفی مربوطه تائید شده باشد.
  • درخواست خود را تنظیم و یا به‌صورت آنلاین یا از طریق درخواست کاغذی، به نزدیک‌ترین سفارت یا کنسولگری سوئد ارسال نمایید، درخواست تکمیل شده‌ی شما باید شامل موارد زیر باشد:

تکمیل فرم درخواست

  • کپی صفحات موجود در گذرنامه‌ی خود که اطلاعات شخصی، مدت اعتبار گذرنامه و اینکه آیا اجازه‌ی زندگی در کشوری غیر از کشور زادگاه خود را دارید، نشان دهد (برای مثال، ویزا یا اجازه‌ی اقامت دیگر).
  • پیشنهاد شغلی خود و گواهی اتحادیه‌ی صنفی.

هزینه‌ی درخواست

آژانس مهاجرت سوئد، درخواست شما را بررسی می‌کند و تصمیم خود را به اطلاع شما می‌رساند و باید اطلاعات ویزا و کارت اجازه‌ی اقامت خود را بفرستید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

چگونه برای مقطع کارشناسی در سوئد درخواست دهیم
چگونه برای مقطع کارشناسی در سوئد درخواست دهیم

در این مقاله مراحل روند درخواست برای دوره ی لیسانس و ارشد را در دانشگاه های سوئد را برای شما آورده ایم. ...

بیشتر بخوانید
شرایط کار در سوئد
شرایط کار در سوئد

به عنوان یک دانشجوی خارجی در سوئد، شما عملاً اجازه ی کار کردن در طول تحصیل را دارید. ...

بیشتر بخوانید
نکاتی برای پس انداز در سوئد
نکاتی برای پس انداز در سوئد

آیا قصد دارید در پس انداز کردن تبدیل به یک آدم حرفه ای شوید و پولتان را منطقی خرج کنید؟ در این مقاله ده نکته برای پس انداز را به شما میگوییم ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: