مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل پزشکی در سوئد

تحصیل پزشکی در سوئد

تحصیل در رشته‌ی پزشکی در سوئد

آموزش کادر بهداشت و درمان بسیار مهم است، زیرا آن‌ها افرادی هستند که بیشتر از همه به آن‌ها احتیاج داریم. با افزایش روزافزون جمعیت جهان، دانشکده‌های پزشکی سخت تلاش می‌کنند تا از به‌روز بودن آموزش‌های خود اطمینان حاصل کنند و مهارت‌های بالینی لازم را برای دانشجویان پزشکی پس از فارغ‌التحصیلی فراهم کنند.

دوره‌ی تحصیلی پزشکی در سوئد

داشتن مدرک پزشکی، دانش بنیادی لازم را برای کار به‌عنوان پزشک به شما می‌دهد. شما درس‌هایی را مطالعه خواهید کرد که بر علوم پزشکی همچون زیست‌شناسی، بیوشیمی، فیزیولوژی، آناتومی و میکروبیولوژی تمرکز دارد. همچنین با موضوعاتی آشنا خواهید شد که به شما امکان می‌دهد تا در شاخه‌‌های مختلف پزشکی همچون پزشکی عمومی یا پزشکی اطفال تخصص پیدا کنید. دوره‌ی تحصیلی شما ترکیبی از موارد گوناگونی مانند سخنرانی‌ها و سمینارها و همچنین جلسات عملی و آزمایشگاهی خواهد بود، همچنین از شما خواسته خواهد شد که در حالیکه تجربه‌ی بالینی کسب می‌کنید، در جلساتی شرکت کنید که به شما فرصت داده می‌شود تا مهارت‌های عملی خود را افزایش دهید. در کل، این امکان در اختیار شما قرار می‌گیرد تا برای حرفه‌ی پزشکی آماده شوید. آموزش پزشکی در سوئد، شبیه هیچ سیستم دیگری نیست. این سیستم آموزشی نه‌تنها غالباً رایگان است، بلکه به شما امکان می‌دهد روی علائق خود- بدون توجه زیاد به نمره‌های‌تان- کار کنید. با توجه به این ماهیت غیرمتعارف آموزش پزشکی در سوئد، دانشجویان بیشتر و بیشتری هر ساله به سوئد می‌آیند. اگر شما هم یکی از این افراد مشتاق هستید، قطعاً از چالش مدارس برتر پزشکی در سوئد لذت خواهید برد.

چه‌مدت طول می‌کشد تا رشته‌ی پزشکی را در سوئد به‌پایان برسانم؟

دوره‌ی پزشکی در سوئد، به‌مدت 5 و نیم سال و در 11 ترم انجام می‌شود که در مقایسه با اکثر دوره‌های پزشکی در اروپا، کوتاه‌تر است. شما می‌توانید در حالیکه تازه از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده‌اید، در این دوره شرکت کنید.

شرایط لازم برای درخواست دادن به دانشکده‌های پزشکی در سوئد چیست؟

شما باید دارای مدرک دیپلم متوسطه باشید و دوره‌های تکمیل‌شده‌ی خود را در رشته‌های زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضیات گذرانده باشید. متقاضیان خارجی باید بر دو زبان سوئدی و انگلیسی، تسلط داشته باشند.

شرایط ورود به رشته پزشکی و دندانپزشکی در سوئد

اکثر دانشگاه های کشور سوئد به نوعی برنامه ریزی و سازماندهی شده اند که به یک شکل و بر یک اساس پیش بروند. در دوره های تحصیلی مدنظر دروسی از قبیل فرآیند فیزیولوژیکی مواد و همچنین علوم پزشکی پایه مرتبط با تخصص بالینی تدریس می شوند. رشته پزشکی در کشور سوئد معمولا پنج سال زمان خواهد برد. افراد در طی این مدت 5 ساله می بایستیک دوره 18 ماهه کار آموزی را تحصیل نمایند. این مدت کار آموزی رشته پزشکی سوئد زیر نظر اداره کل آموزش عالی کشور سوئد کنترل و بررسی می شود.

به این نکته باید توجه داشت که رسیدن به این سطوح مستلزم کسب تخصص علمی در فیلد رشته تحصیلی پزشکی و لذا قدرت رویارویی با افراد بیمار می باشد، که با آموزش های وسیع به واسطه اساتید حرفه ای تمام مهارت ها را کسب خواهید کرد. همین سیستم آموزشی در رشته های دندانپزشکی نیز به وضوح دیده می شود. رشته های دندانپزشکی در سوئد علاوه بر زبان سوئدی به زبان انگلیسی نیز ارائه می شوند. جهت ورود به این دوره ها ارائه آیلتس 7 زبان انگلیسی الزامی می باشد. همانند اکثر کشورهای اروپایی دیگر تحصیل در رشته های پزشکی و دنداپزشکی در سوئد مستلزم گذراندن آزمون های ورودی می باشد. در صورت موفقیت در این آزمون که عمدتا به زبان سوئدی می باشد می توان وارد دانشگاه های سوئد شد.

مدارک لازم برای پذیرش پزشکی و دندانپزشکی در سوئد

پس از آگاهی از اهمیت و همچنین شرایط ورود به تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در سوئد، قدم بعدی هر متقاضی دریافت پذیرش تحصیلی از یکی از دانشگاه های سوئد می باشد. بنابراین جهت این امر ارائه مدارک زیر الزامی می باشد:

  • انجام آزمایشات پزشکی
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه
  • پاسپورت
  • ارائه گواهی مهارت زبان سوئدی توسط آزمون زبان (TISUS)
  • مدرک زبان انگلیسی: آیلتس 6 یا 7
  • ارائه یک موضوع تحقیقاتی
  • ارائه پرینت حساب بانکی جهت اثبات پشتوانه مالی
  • آخرین مدرک تحصیلی و ریز نمرات و ترجمه
  • کپی و اصل شناسنامه و کارت ملی
  • ارائه انگیزه نامه




دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی در سوئد

 انستیتوی کارولینسکا (Karolinska Institute)

انستیتوی کارولینسکا یا به‌انگلیسی موسسه‌ی سلطنتی کارولین (Royal Caroline Institute)، یک دانشکده‌ی پزشکی است که در استکهلم سوئد مستقر می‌باشد. این دانشکده به‌عنوان برترین دانشکده‌ی پزشکی در سوئد، یکی از بهترین دانشکده‌های پزشکی در جهان محسوب می‌شود.

این دانشکده، فقط حداکثر 160 متقاضی را در سال می‌پذیرد. دوره‌ی 330 واحدی این دانشکده، با دانش پزشکی، تفکر علمی، مهارت‌های ارتباطی خوب و البته خودآگاهی در ارتباط است. دوره‌ی آموزش پزشکی در این دانشکده، بر روی 7 موضوع تمرکز دارد: فرد سالم، فرد بیمار، پزشکی بالینی، جراحی، سلامت روان، تولید مثل و رشد و بهداشت اجتماعی و محیطی. ترم‌های 1 تا 6 شامل آموزش‌های مقدماتی در حرفه‌ی پزشکی، پیدا کردن شایستگی‌های لازم در علوم پایه و آسیب‌شناسی است. ترم‌های 1 تا 7 همچنین دارای دوره‌های پیشرفته‌ای است که با یک آزمون نهایی یکپارچه، به‌اوج خود می‌رسد.

دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه اوپسالا (Uppsala University Faculty of Medicine)

دانشگاه اوپسالا در سال 1477 تاسیس شد و قدیمی‌ترین دانشگاهی است که هنوز در سوئد- و منطقه‌ی شمال اروپا- فعالیت می‌کند. این دانشگاه با توجه به شعار خود 'Gratiae veritas naturae'، در حوزه‌ی علوم تخصص دارد که یکی از آن‌ها پزشکی است. در نتیجه، دوره‌ی آموزشی در این دانشگاه، فقط بر روی حرفه متمرکز نیست و بر تحقیقات نیز تاکید دارد. ترم‌های 1 تا 4، دوره‌های مقدماتی پزشکی را شامل می‌شود، از جمله آناتومی بالینی، زیست‌عصبی و توسعه‌ی حرفه‌ی پزشکی و... ترم‌های 5 تا 9 بر روی آموزش پزشکی بالینی تمرکز می‌کند و ترم 10 بر کار مستقل پزشکی. برای ترم آخر، دانشجویان در بیمارستان اوپسالا در معرض موارد حقیقی پزشکی قرار می‌گیرند و در بخش‌های مراقبت‌های فوری، پزشکی شغلی/محیطی و پزشکی خانواده مستقر می‌شوند.

دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه لوند (Lund University Faculty of Medicine)

دانشگاه لوند در سال 1666 تاسیس شد و یکی از قدیمی‌ترین دانشکده‌های پزشکی در سوئد و کل قاره‌ی اروپاست. در حالیکه تاسیس رسمی این دانشگاه به قرن هفدهم برمی‌گردد، ریشه‌های آغاز به کار آن به‌عنوان Franciscan studiumgenerale، به سال 1425 بازمی‌گردد. این دانشگاه که در منطقه‌ی جنوبی اسکانیا مستقر است، دارای دوره‌ی پزشکی نیز هست. این دوره در 11 ترم اجرا می‌شود که 5 ترم اول آن، به یادگیری مسئله‌محور اختصاص دارد. فارغ از سخنرانی، دانشجویان در تمرینات گروهی، مطالعات موردی و تمرینات بالینی نیز شرکت می‌کنند. ترم‌های 6 تا 9 بر دانش بنیادی تشخیص بیماری و چگونگی استفاده از آن در درمان بیماری‌ها تمرکز دارد. ترم 10 بر پروژه‌های تحقیقاتی تمرکز دارد، در حالیکه ترم آخر به بحث‌های بالینی و دروس انتخابی اختصاص دارد. دوره‌های آموزش بالینی این دانشکده، در بیمارستان‌های هلسینگبورگ، لوند، مالمو و اسکونه انجام می‌شود.

دانشگاه گوتنبرگ- موسسه‌ی پزشکی آکادمی Sahlgrenska (Gothenburg University– Sahlgrenska Academy Institute of Medicine)

دانشگاه گوتنبرگ، یک موسسه‌ی آموزشی عمومی است که در سواحل غربی سوئد واقع شده است. این دانشگاه در سال 1891 تاسیس شده و یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های شمال اروپاست و تحت آکادمی Sahlgrenska، دوره‌ی پزشکی برگزار می‌کند. بخش نخست دانشکده‌ی پزشکی این دانشگاه، به دانش نظری بدن انسان می‌پردازد. موضوعات آموزش داده شده در این مرحله شامل آناتومی، فیزیولوژی، فارماکولوژی، بافت‌شناسی، زیست‌شناسی سلولی، ژنتیک، بیوشیمی و بیوشیمی رشد است. بخش دوم بر تشخیص و درمان بیماری‌ها متمرکز است. دوره‌های پزشکی این دانشگاه، در رشته‌های پزشکی داخلی، جراحی، مغز و اعصاب، روان‌پزشکی، بهداشت عمومی، زنان و زایمان، پوست و ایمنی‌شناسی و... برگزار می‌شود. درس‌ها از طریق سخنرانی، تمرینات گروهی، جلسات آزمایشگاهی، سمینارها و تحقیقات تدریس می‌شود. درس‌های بالینی در بیمارستان‌های منطقه‌ی VästraGötaland انجام می‌شود.

دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه Umeå (Umeå University Faculty of Medicine)

دانشگاه Umeå، گزینه‌ی بعدی در لیست دانشکده‌های برتر پزشکی در سوئد است. این یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی واقع در میانه‌های شمال سوئد است که در سال 1965 تاسیس شد و حدود 31000 دانشجو و 4200 عضو دانشگاهی در آن مشغول به فعالیت هستند. دانشكده‌ی پزشكی این دانشگاه كه 13 بخش و 7 موسسه‌ی تحقيقاتی در آن مستقر هستند، دارای دوره‌‌ی پزشكی است و از برنامه‌ی درسی U2007 پیروی می‌کند که مهارت‌های روش موردی، آموزش سنتی و یادگیری مبتنی بر مسئله را با هم تلفیق می‌کند. سال اول، مقدمه‌ای بر آموزش پزشکی است و در سال دوم، بررسی اندام‌ها، تئوری بیماری‌ها و تشخیص رخ می‌دهد. دروس مقدماتی بالینی، در سال سوم اتفاق می‌اُفتد و دوره‌های بالینی 4 تا 6، در سال‌های سوم تا پنجم برگزار می‌شود. آموزش بالینی فقط در Umeå تکمیل نمی‌شود، چون دانشجویان به اوسترسوند، Sundsvall و Luleå/Sunderbyn نیز می‌روند. دوره‌های تحصیلی خارج از کشور این دانشگاه، به دانشجویان فرصت می‌دهد تا دوره‌های خود را در سایر کشورهای اروپایی نیز بگذرانند.

دانشکده‌ی پزشکی و علوم بهداشتی دانشگاه Linköping

دانشگاه Linköping یکی از بزرگ‌ترین موسسات دولتی در جنوب سوئد است. ریشه‌های تاسیس این دانشگاه به سال 1969 بازمی‌گردد، اگرچه در سال 1975، عنوان دانشگاه به آن اعطاء شد. دانشکده‌ی پزشکی آن که الان دانشکده‌ی پزشکی و علوم بهداشت نامیده می‌شود، یکی از 3 دپارتمان نخست آن است. این دانشکده، یک دوره‌ی پزشکی منحصربه‌فرد را ارائه می‌دهد که با یک دیدگاه جامع هدایت می‌شود و روش یادگیری مبتنی بر حل مسئله را دنبال می‌کند و بر مشارکت دانشجو در یادگیری خود تاکید دارد. اساتید این دانشکده، بازخوردهایی ارائه می‌دهند که می‌تواند به دانشجو کمک کند. دوره‌ی آموزشی در این دانشکده، به 3 مرحله تقسیم شده است، مرحله‌ی اول بر سلامت و عملکرد بیولوژیک تمرکز دارد. این مرحله، حوزه‌‌های بهداشت، اخلاق و یادگیری را پوشش می‌دهد. مرحله‌ی 2 مربوط به سلامتی و بیماری است که با عملکردهای بدن و مکانیسم‌های بیماری مقابله می‌کند. آخرین مرحله، چرخه‌ی بیماری و پیشگیری از آن است که عمدتاً مربوط به دوره‌های بالینی در مراکز بهداشتی و بیمارستان‌هاست.

 دانشکده علوم پزشکی دانشگاه اوربرو (Örebro University School of Medical Sciences)

گزینه‌ی آخر ما در لیست بهترین دانشکده‌های پزشکی در سوئد، دانشگاه Örebro، یکی از موسسات آموزشی جوان در این کشور است. این دانشگاه در سال 1977 به‌عنوان یک کالج تاسیس شد، قبل از اینکه در سال 1999 به‌عنوان یک دانشگاه تمام‌عیار شناخته شود. دوره‌ی پزشکی این دانشگاه، توسط دانشکده‌ی علوم پزشکی آن اجرا می‌شود که برای اولین بار در سال 2011 ارائه شد. این دوره که به زبان سوئدی تدریس می‌شود، به 4 مرحله تقسیم شده است. مرحله‌ی اول، بررسی اندام‌ها و سلول‌ها و مولکول‌هاست که 2 دوره را در برمی‌گیرد و بر زیست پزشکی و مقدمه‌ی موضوعات و بحث‌های رایج بالینی تاکید دارد. مرحله‌ی دوم که سلامتی و بیماری است، در ترم‌های 3 تا 6 اتفاق می‌افتد. با استفاده از دانش بنیادی، این دوره بیشتر در مورد بیماری‌هاست. پس از این مرحله، دانشجو می‌تواند مدرک کارشناسی خود را بگیرد. ترم‌های 7 تا 9، مرحله‌ی 3 را شامل می‌شود که در مورد تشخیص، درمان و پیشگیری است. سخنرانی‌ها و کنفرانس‌ها از طریق یادگیری مبتنی بر حل مسئله و سناریوهای موردی انجام می‌شود. آخرین مرحله، تعمیق پزشکی (Medical Deepening) نام دارد و شامل تحقیق فشرده در ترم دهم و به‌دنبال آن، آموزش بالینی برای ترم آخر است.




هزینه های تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در سوئد

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در سوئد به زبان های انگلیسی و سوئدی امکان پذیر می باشد. تحصیل به زبان سوئدی برای دانشجویان EU و مقیم اتحادیه اروپا تقریبا رایگان می باشد. ولی دانشجویان بین المللی می بایست هزینه تحصیل خود را بپردازند. هزینه بررسی و پردازش مدارک به صورت جداگانه توسط دانشجو باید پرداخت شود. این هزینه متناسب با دانشگاه دولتی یا خصوصی متفاوت است.

  • هزینه تحصیل پزشکی در سوئد: بین 4 تا 10 هزار یورو در سال 
  • هزینه تحصیل دندانپزشکی در سوئد: بین 6 تا 12 هزار یورو در سال .

البته برخی دانشگاه های خصوصی انگلیسی زبان هزینه های شهریه بیشتر و تا 20 هزار یورو نیز دارند. به علاوه این هزینه ها، هزینه هایی مانند هزینه آزمون (TISUS) نیز باید پرداخت شود. در واقع (TISUS (The Test in Swedish for University Studies امتحانی جهت نشان دادن تسلط در گویش سوئدی می باشد. دانشجویان جهت شروع کلاس های سوئدی مستلزم به پاس نمودن این آزمون هستند. این آزمون از سه قسمت درک مطلب (reading)، قسمت نوشتاری (writing) و قسمت مصاحبه (speaking) تشکیل می شود که 2 قسمت ابتدایی کتبی و مصاحبه به شکل شفاهأ می باشد. این آزمون همه ساله در چند نوبت برگزار خواهد شد. افرادی که می خواهند در خارج از سوئد این امتحان را شرکت کنند باید به سفارت سوئد در کشور خود مراجعه نموده و در آزمون ثبت نام نمایند. مبلغ برای شرکت در این امتحان برای شرکت در داخل سوئد 1600 کرون سوئد می باشد و برای شرکت در خارج از سوئد 2000 کرون سوئد می باشد. شایان ذکر می باشد در خارج از کشور سوئد مخارج جانبی نیز ممکن است اخذ شود. این امتحان برخلاف TOEFL و IELTS نمره ای وجود نخواهد داشت. تنها قبولی و یا ردی در این آزمون ملاک می‌باشد.

مهاجرت دندانپزشکان به سوئد

رشته دندانپزشکی در کشور سوئد در درس های تحصیلی–آموزشی در رشته های ارتودنسی، پریودنتولوژی و بیماری های دهان و دندان برگزار خواهد شد. تحصیل در رشته های دندان پزشکی در کشور سوئد از دروسی مشتمل بر یک دوره پنج ساله است که باید به صورت تمام وقت تحصیل نمایید. این رشته های تحصیلی در ادوار جراحی دندان، علوم پزشکی عمومی و ادوار بالینی دندان برگزار خواهد شد. این دوره های تحصیلی در رشته های تحصیلی کشور سوئد می تواند به زبان انگلیسی نیز ارائه می شود. متقاضی می بایست برای این امر یک مدرک زبان IELTS 7 را در دست داشته باشد. دوره هایی نیز در کشور سوئد به نام بهداشت دهان و دندان برگزار می شوند. این دوره ها در سه سال تحصیلی به صورت تمام وقت ارائه می شود. پس از پایان دوره تحصیلی مدرک به عنوان تخصص بهداشت دندان برای فرد صادر می شود .

همچنین مدرک تکنسین دندان پزشکی در سوئد را در مدت زمان سه سال می توانید کسب نمایید. این کورس تحصیلی به صورت تمام وقت در آزمایشگاه های دندان پزشکی سوئد ارائه می شود. بعد از این ادوار یک دوره دو ساله تحصیلی دندان پزشکی عمومی برگزار خواهد شد. بنابراین پس از آن می بایست در رشته های دندان پزشکی به صورت تخصصی شرکت نمایید. رشته دندان پزشکی کشور سوئد، برنامه ی تحصیل مرتبط در به دست آوردن توانایی های سلامت دهان و دندان، بهداشت دهان و دندان و مراقبت های دهان و دندان برای ادوار مقدماتی ورود دانشجو ها برای ورود به ادوار تخصص دندان پزشکی را برگزار می‌نماید.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی سوئد

شما می توانید با تحصیل در سوئد تا 40 ساعت در هفته همزمان با تحصیل کار کنید و تا شش ماه بعد از فارغ التحصیلی در سوئد بمانید و به دنبال کار بگردید، نکته‌ی قابل‌توجه این است که مدت زمان کار همزمان با تحصیل در کشورهای آلمان و کانادا 20 ساعت در هفته است.

  • پرداخت اپلیکیشن فی
  • تکمیل فرم مربوطه
  • نامه‌ی پذیرش از دانشگاه
  • پاسپورت
  • عکس
  • انگیزه‌نامه و رزومه
  • اثبات تمکن مالی
  • مدرک زبان
  • مدرک تحصیلی
  • مدارک پزشکی در صورت نیاز
  • بیمه
  • سوءپیشینه
  • مشخص کردن محل اقامت
  • ترجمه‌ی کلیه مدارک
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

لیست کارهایی که باید قبل از آمدن به سوئد انجام دهید
لیست کارهایی که باید قبل از آمدن به سوئد انجام دهید

انتظار سرانجام به سررسید. اکنون شما رسماً دارای جایگاهی را در یک دانشگاه سوئد به دست آورده اید. زمان هیجان زده بودن است! در کمتر از چندماه به سوئد خواهیدآمد. در اینجا لیستی از لوازم مورد نیاز که باید آماده کنید را ارائه کرده ایم. ...

بیشتر بخوانید
چگونه برای مقطع کارشناسی در سوئد درخواست دهیم
چگونه برای مقطع کارشناسی در سوئد درخواست دهیم

در این مقاله مراحل روند درخواست برای دوره ی لیسانس و ارشد را در دانشگاه های سوئد را برای شما آورده ایم. ...

بیشتر بخوانید
برنامه ی تحصیل در سوئد
برنامه ی تحصیل در سوئد

اگر در مورد تحصیل در سوئد در پاییز بعد کنجکاو هستید اما نمیدانید از کجا شروع کنید، دیگر نیازی به گشتن نیست، راهنمای مراحل در اینجا است. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: