مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
اخذ کارت اقامت سوئد

اخذ کارت اقامت سوئد

اگر اجازه‌ی اقامت سوئد به شما اعطا شده باشد، کارت اجازه‌ی اقامت را به‌عنوان مدرکی دریافت خواهید کرد که نشان می‌دهد مجاز به زندگی در سوئد هستید. این کارت دارای یک تراشه‌ی کامپیوتری است که اثر انگشت و عکس شما را در خود دارد. هنگام مراجعه به سازمان‌های دولتی یا مراکز خدمات بهداشتی و درمانی، همیشه باید کارت اجازه‌ی اقامت خود را همراه داشته باشید.

شرایط درخواست برای کارت اقامت سوئد و بیومتریک

گرفتن عکس و اثر انگشت برای کارت اجازه اقامت سوئد

هرکسی که قصد دارد کارت اجازه‌ی اقامت در سوئد را دریافت کند، باید از او عکس گرفته شود. کودکان زیر شش سال، نیازی به گرفتن اثر انگشت ندارند. هرکسی که به‌دلایل جسمی مانند آسیب‌دیدگی دائمی انگشت، نتواند انگشت‌نگاری کند، نیازی به گرفتن اثر انگشت او نیست. اثر انگشت و عکس شما، فقط در تراشه‌ی کارت‌تان ذخیره می‌شود و نه جای دیگری، به همین دلیل، هر زمان که نیاز به صدور کارت اجازه‌ی اقامت جدیدی دارید، دوباره از شما عکس و اثر انگشت گرفته می‌شود. برای صدور کارت‌های اجازه‌ی اقامت، هزینه‌ای غیر از هزینه‌ی درخواست مجوز پرداخت نمی‌شود.

اگر خارج از سوئد هستید

اگر برای سفر به سوئد به ویزا نیاز دارید، برای گرفتن عکس و اثر انگشت خود، باید به سفارت یا سرکنسولگری سوئد مراجعه کنید. همه‌ی سفارتخانه‌ها یا سرکنسولگری‌های سوئد در جهان، امکان عکاسی از شما یا گرفتن اثر انگشت‌تان را ندارند. قبل از رفتن به سفارت یا سرکنسولگری سوئد در یک کشور، به وب‌سایت آن‌ها مراجعه کنید. اگر برای سفر به سوئد نیاز به ویزا ندارید، در سوئد، از شما عکس گرفته و انگشت‌نگاری می‌شود. پس از دریافت اجازه‌ی اقامت و ورود به سوئد، باید در اسرع وقت، به اداره‌ی مهاجرت مراجعه نمایید.

اگر در سوئد هستید

اگر می‌خواهید مجوز اقامت خود را در سوئد تمدید کنید یا اگر به مجوز جدیدی نیاز دارید، برای گرفتن عکس و اثر انگشت خود، باید به اداره‌ی مهاجرت سوئد مراجعه کنید. این امر همچنین در مورد افرادی صدق می‌کند که نیاز به حمایت مالی- جانی (پناهنده) در سوئد دارند و هنوز نتوانسته اند، اجازه ی اقامت بگیرند. به‌هنگام مراجعه به اداره‌ی مهاجرت سوئد، باید گذرنامه‌ی خود را به‌همراه داشته باشید. وقتی کارت اجازه‌ی اقامت شما آماده شد، به آدرس شما در سوئد ارسال می‌شود. پس، مهم است که برای گرفتن عکس و اثر انگشت خود از اداره‌ی مهاجرت سوئد، آدرس خود در این کشور را ذکر کنید.




اگر آدرس‌تان تغییر کرد

اگر می‌خواهید کارت اجازه‌ی اقامت‌تان به خانه‌ی شما ارسال شود، سفارت سوئد به آدرس شما احتیاج دارد. اگر به جای جدیدی نقل‌مکان کرده‌اید، می‌توانید آدرس جدید خود را هنگام مراجعه به اداره‌ی مهاجرت بیان کنید. به‌یاد داشته باشید که اگر با شخص دیگری زندگی می‌کنید و یا آدرس c/o دارید، حتماً این مورد را اعلام کنید.

وقتی کارت اجازه‌ی اقامت شما آماده شد

اگر در سفارت یا سرکنسولگری، از شما عکس یا اثر انگشت گرفته شده باشد، کارت خود را از آنجا دریافت خواهید کرد. از سفارت یا کنسولگری بپرسید که آیا آن‌ها کارت را برای شما ارسال می‌کنند یا برای تحویل آن، باید به آنجا بروید. وقتی تصمیم به اعطای اجازه‌ی اقامت به شما گرفته شد، ساخت کارت و ارسال آن به سفارت یا سرکنسولگری، در کل ممکن است چهار هفته طول بکشد. اگر در اداره‌ی مهاجرت، از شما عکس گرفته یا انگشت‌نگاری شده باشد، کارت شما ظرف یک هفته به آدرس خانه‌تان ارسال می‌شود. کارت اجازه‌ی اقامت شما پس از تصمیم‌گیری در مورد وضعیت اقامت‌تان در سوئد، صادر می‌شود، اما این فرایند زودتر از سه ماه قبل از شروع مدت زمان اعتبار اجازه‌ی اقامت‌تان رخ نخواهد داد، سرعت بخشیدن به ساخت یا تحویل کارت، امکان‌پذیر نیست.

داده‌های موجود در کارت

کارت اجازه‌ی اقامت شامل اطلاعاتی در مورد نوع اجازه‌ی اقامت شما و مدت زمان اعتبار کارت و موارد دیگر است. اطلاعات شخصی شما هم داخل کارت است. پشت برخی از کارت‌ها، متن 'مجاز به کار' ('Fårarbeta') درج شده است. این امر زمانی اتفاق می‌افتد که وضعیت اقامتی‌تان، مستقیماً نشانگر این نیست که شما حق کار دارید، مانند زمانی‌که به شما اجازه‌ی اقامت دائم داده شده است. اما اگر مجوز شروع کار در سوئد به شما داده شده است، این تصمیم حاکی از آن خواهد بود که شما مجوز کار دارید و بنابراین، نیازی نیست که پشت کارت شما، عبارت 'مجاز به کار' درج شده باشد. برای کودکان، این عبارت از 16 سالگی (در صورت لزوم) درج می‌شود.

اطلاعات کارت خود را بررسی کنید

همیشه بررسی کنید و ببینید که نام درج شده در کارت اجازه‌ی اقامت شما، با نام پاسپورت‌تان یکی باشد. اگر نام اشتباهی در کارت شما درج شده باشد، برای دریافت کارت جدید خود، باید به اداره‌ی مهاجرت یا سفارت سوئد مراجعه کنید و گذرنامه‌تان را نیز با خود ببرید. اگر نام‌تان تغییر کرد، برای ثبت‌ نام جدید خود، ابتدا باید با اداره‌ی مالیات سوئد که مسئول ثبت‌نام جمعیت این کشور است تماس بگیرید. سپس، برای دریافت کارت اجازه‌ی اقامت جدید خود، باید به اداره‌ی مهاجرت مراجعه کنید.

وقتی سفر می‌کنید

به‌هنگام سفر، به‌همراه گذرنامه‌ی خود، باید کارت مجوز اقامت خود را نیز نشان دهید. این کارت به‌خودی خود نمی‌تواند به‌عنوان مدرک شناسایی یا مسافرتی شما تلقی شود.

اعتبار کارت اقامت سوئد

هر بار که اجازه‌ی اقامت جدید یا تمدید اقامت خود را دریافت می‌کنید، کارت اجازه‌ی اقامت جدیدی دریافت خواهید کرد. اعتبار این کارت معادل با دوره‌ی معین مشخص شده در مجوز اقامت شماست، اما هرگز بیش از پنج سال نیست. در صورت نیاز به دریافت کارت اجازه‌ی اقامت جدید، باید از شما دوباره عکس و اثر انگشت گرفته شود. همیشه هنگام مراجعه به اداره‌ی مهاجرت سوئد برای گرفتن کارت جدید خود، کارت اجازه‌ی اقامت قدیمی خود را همراه داشته باشید.

اگر کارت‌تان گم شد

اگر کارت اجازه‌ی اقامت خود را گم کردید یا به‌سرقت رفت، ابتدا باید این مورد را به پلیس گزارش دهید. سپس برای گرفتن عکس و اثر انگشت خود برای کارت جدیدتان، باید به اداره‌ی مهاجرت مراجعه کنید. یک نسخه از گزارش پلیس را شخصاً یا از طریق پست می‌توانید بگیرید.

اگر کارت خود را دریافت نکرده‌اید

آیا مدت زمان زیادی منتظر دریافت کارت اجازه‌ی اقامت خود بوده‌اید؟ دلیل آن ممکن است این باشد که کارت به اداره‌ی مهاجرت برگردانده شده است. اگر اداره‌ی مهاجرت آدرس اشتباهی از شما داشته باشد، این ممکن است اتفاق بیفتد.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

چگونه برای مقطع کارشناسی در سوئد درخواست دهیم
چگونه برای مقطع کارشناسی در سوئد درخواست دهیم

در این مقاله مراحل روند درخواست برای دوره ی لیسانس و ارشد را در دانشگاه های سوئد را برای شما آورده ایم. ...

بیشتر بخوانید
شرایط کار در سوئد
شرایط کار در سوئد

به عنوان یک دانشجوی خارجی در سوئد، شما عملاً اجازه ی کار کردن در طول تحصیل را دارید. ...

بیشتر بخوانید
نکاتی برای پس انداز در سوئد
نکاتی برای پس انداز در سوئد

آیا قصد دارید در پس انداز کردن تبدیل به یک آدم حرفه ای شوید و پولتان را منطقی خرج کنید؟ در این مقاله ده نکته برای پس انداز را به شما میگوییم ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: