مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
کارآفرینی در فرانسه

کارآفرینی در فرانسه

کارآفرینی در فرانسه به دلایل زیر میان سرمایه‌گذاران محبوب است:

اقتصاد پویا و غنی از فرصت

اقتصاد فرانسه بزرگ است. این کشور دومین صادرکننده بزرگ محصولات و خدمات کشاورزی در سراسر جهان، یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران جهان در تحقیق و توسعه و یک رهبر جهانی در ارتباطات راه دور است.

نرخ تورم

از دیگر فاکتورهای تأثیرگذار برای زندگی و سرمایه‌گذاری در یک کشور نرخ تورم است. در کشور فرانسه نرخ تورم به کمتر از 2 درصد در سال‌های گذشته رسیده. این موضوع در قدرت خرید مصرف‌کننده و بسیاری دیگر از موارد موثر در کارآفرینی تأثیرگذار است.

فناوری و نوآوری

فناوری نقش مهمی در اقتصاد فرانسه ایفا می‌کند و دولت این کشور سرمایه‌گذاری زیادی در تحقیق و توسعه انجام می‌دهد و پایه‌ای مطلوب برای نوآوری ایجاد کرده است.

فرانسه کشوری پیشرفته و صنعتی، دومین اقتصاد بزرگ اروپا و ششمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر تولید ناخالص داخلی است. محیط مناسب کسب‌وکار، بازار مالی پیچیده و نیروی کار با تحصیلات عالی، این کشور را به مکانی جذاب برای انجام تجارت و مهاجرت از طریق کارآفرینی در خارج تبدیل کرده است. کارآفرینی در فرانسه یکی از روش‌های مهاجرت به این کشور است.

جذابیت اقتصادی فرانسه در حال رونق است و تعداد فزاینده‌ای از سرمایه‌گذاران خارجی را به خود جذب می‌کند. بر اساس رتبه‌بندی سالانه AT Kearney، فرانسه در سال 2018 در بین 5 کشور برتر برای سرمایه‌گذاران بزرگ بین‌المللی قرار گرفت. یکی از راه‌های کسب اقامت فرانسه و درنتیجه تابعیت و شهروندی این کشور، سرمایه‌گذاری در طرح‌های اقتصادی است. فرانسه 29 مورد از 500 کسب‌وکار پیشرو در جهان را در خود جای‌داده است. همچنین درِ فرانسه به روی سرمایه‌گذاران خارجی باز است و این کشور در قلب اروپا قرار دارد.

فرانسه کشوری برای جذب کارآفرینان

همان‌طور که از ظاهر کلمه کارآفرینی به نظر می‌رسد، سرمایه‌دار باید با ایجاد کسب‌وکار در کشور فرانسه اشتغال مورد تائید ایجاد کرده و افرادی را درزمینهٔ اشتغال ایجاد شده به کار گیرد. فرانسه پیشرو در ایجاد تجارت در اروپا است. همچنین اولین کشوری است که هنگام فکر کردن به خارج از کشور به ذهن بسیاری از کارآفرینان می‌رسد. فرانسه در سال 2018 شاهد رکورد 691000 استارت آپ بود که با افزایش 28 درصدی در شرکت‌های خرد و همچنین شرکت‌های معمولی تک نفره (افزایش 20 درصدی) همراه شد.

در کشور فرانسه دو نوع ساختار قانونی برای کسب ‌و کارها وجود دارد:

  • تاجر منفرد (شرکت منفرد، enterprise individuelle ،EI)
  • شرکت (société)، همچون یک EURL ،SARL ،SA و SAS

ایجاد یک کسب‌وکار در فرانسه تنها 3 تا 5 روز طول می‌کشد، درحالی‌که این زمان در بریتانیا 4 تا 5 روز و در آلمان 5 تا 10 روز است.




انواع کارآفرینی در فرانسه

در فرانسه کسب‌وکارها به یکی از پنج دسته مختلف زیر تعلق دارند:

  • تجاری یا صنعتی، همچون چرخاندن یک فروشگاه، کافه یا کارخانه؛
  • پیشه‌وران/هنرگران، که شامل پیشه‌ وران حوزه ساخت‌ و ساز، دیگر مشاغل یدی و بعضی تولیدی‌ها (manufacturing) است؛
  • شاغلان حرفه‌ای مستقل یا فریلنس ــ که مستقل کار می‌کنند و خدمتی همچون دندان‌پزشکی، نویسندگی، ترجمه همزمان، نواختن موسیقی و … را عرضه می‌کنند.
  • کارگزاران تجاری، که به نیابت از شرکتی دیگر عمل می‌کنند ــ مثلا مذاکره می‌کنند یا می‌فروشند.
  • کشاورزی

در صورتیکه مشاغلی مثل حسابداری، دامپزشکی، آرایشگری را انتخاب می‌کنید که تحت نظارت ارگان‌های مربوطه است، باید در سازمان مربوطه ثبت‌نام کنید. ممکن است الزام باشد قبل از اینکه بتوانید کار کنید، ثابت کنید که شرایط، تجربه و مسئولیت ارائه بیمه مناسب را دارید.

اقامت از طریق کارآفرینی در فرانسه

کارآقرینی در فرانسه منجر به دریافت اقامت یکساله قابل تمدید می‌شود. برای درخواست کارآفرینی در فرانسه باید سه ماه قبل از تاریخ ورود به فرانسه اقدام کرد. اگر متقاضی در فرانسه زندگی می‌کند، باید سه ماه قبل از پایان مجوز اقامت قبلی پروسه را آغاز کند.

برای دریافت پاسپورت فرانسه شما باید تابعیت فرانسه را داشته باشید. معمولا بعد از پنج سال زندگی در فرانسه، می‌توان تابعیت این کشور را دریافت کرد. پاسپورت فرانسه در رتبه‌بندی سال 2021 جایگاه ششم و دارنده آن حق ورود به 188 کشور بدون ویزا را دارد.

اگر شهروند فرانسه شوید، شهروند اتحادیه اروپا نیز می‌شوید. درنتیجه، شما از آزادی حرکت در سراسر کشورهای عضو اتحادیه اروپا برخوردار خواهید بود. اگر شهروند فرانسه شوید، لازم نیست تابعیت خود را رها کنید. فرانسه جزو کشورهایی است که تابعیت دوگانه را می پذیرند.

شرایط کارآفرینی در فرانسه

مهم‌ترین شرط کارافرینی در فرانسه ارائه گواهی تمکن مالی است که باید مطابق با حداقل دستمزد ملی قانونی کشور فرانسه باشد؛ یعنی 19237 یورو در سال. جهت اثبات تمکن مالی نیازی به ارائه سند ملکی نیست.

 شما به‌عنوان بنیان‌گذار یک استارتاپ در فرانسه، ابتدا باید یک طرح کسب‌وکار کامل و قابل دفاع مبتنی‌بر الگوهای فرانسوی داشته باشید. این طرح بایستی توسط یکی از شتاب‌دهنده‌های فرانسوی تأیید شود. همچنین شما باید نشان دهید که به میزان 18500 یورو تمکن مالی در یکی از بانک‌های ایران را دارید. تا از این طریق مشخص شود، شما هزینه‌های اولیه زندگی‌تان را خواهید داشت.

برای شرکت در یک فعالیت تجاری، صنایع‌دستی یا صنعتی در خاک فرانسه، باید مجوز اقامتی داشته باشید که اگر از خارج از اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا یا سوئیس هستید، این اجازه را به شما می‌دهد که ویزای کارآفرینی بگیرید. برای بنیان‌گذاران شرکت‌های خارج از اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا یا سوئیس که مایل به تأسیس شرکت در فرانسه هستند، یک مجوز اقامت خاص به نام اجازه اقامت موقت “کارآفرین/خود اشتغال” وجود دارد.

 به‌طورکلی اگر می‌خواهید یک کسب‌وکار جدید راه‌اندازی کنید، باید بتوانید قابلیت اقتصادی پروژه خود را نشان دهید. یا اگر خواستار آن هستید که در یک شغل آزاد و یا در فعالیتی که قبلاً ایجاد شده است کار کنید، باید ثابت کنید که منابع مالی کافی دارید که معادل حداقل دستمزد قانونی در فرانسه برای یک کارگر تمام‌وقت است. به‌صورت کلی برای کسب‌وکار یا پروژه خود در فرانسه حداقل 30000 یورو بایستی سرمایه‌گذاری کنید.




مدارک موردنیاز برای کارآفرینی در فرانسه

برای واجد شرایط بودن، کارآفرین باید مدارک زیر را ارائه دهد:

  • مدارکی دال بر وجود یک پروژه واقعی و ایجاد کسب‌وکاری در فرانسه که از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه باشد.
  • مدارکی نشاندهنده انجام فعالیتی که با الزامات ایمنی، بهداشت و نظم عمومی سازگار باشد.
  • گواهی تمکن مالی کافی یعنی 19747 یورو از 1 می 2022.
  • مجوز اقامت موقت “کارآفرین/خود اشتغال” که اجازه انجام فعالیت تجاری در ارتباط با پروژه ارائه‌شده را می‌دهد. (مدت اعتبار این اجازه اقامت 12 ماه است که با شرایطی قابل تمدید است).

مراحل راه‌اندازی کسب‌وکار در کشور فرانسه

زمانی که شما یک طرح تجاری را به‌منظور کارآفرینی به کشور فرانسه ارائه می‌دهید باید توجه داشته باشید که تمام جزئیات مربوطه از قبیل محاسبه سود، سرمایه اولیه، تعداد نفرات موردنیاز، میزان تخصص افراد و … به‌طور دقیق توضیح داده‌شده باشد. پس از ارائه طرح اولیه شما، این طرح در سازمان‌های مربوطه کشور فرانسه موردبررسی و نقد قرار می‌گیرد و درصورتی‌که علمی و مفید بودن آن به اثبات برسد، شما می‌توانید برای دریافت ویزا اقدامات لازم را انجام دهید.

برای ایجاد کارآفرینی در فرانسه تا سقف 7000 هزار  یورو بسته به نوع کسب‌وکار انتخابی، وام راه‌اندازی Prêt à la Création d’Entreprise (PCE) به افراد تعلق خواهد گرفت.

در زیر به طور خلاصه مراحل کارآفرینی در فرانسه ذکر شده است:

  • اولین قدم در راه اندازی کسب و کار، ثبت آن است. همه مشاغل قبل از اینکه بتوانند فعالیت کنند باید ثبت نام کنند. شما باید این کار را از طریق مرکز اسناد بنگاه‌ها Center de Formalités des Entreprises یا (CFE) یا آنلاین انجام دهید.
  • بعد از اخذ ویزا وارد کشور فرانسه می‌شوید و یک حرفه را برای سرمایه گذاری انتخاب می‌کنید.
  • برای افتتاح حساب بانکی اقدام می‌کنید.
  • مجدداً به ایران برمی‌گردید و درخواست ویزای بلند مدت از طریق سفارت فرانسه را خواهید داد.
  • از کشور ایران به حساب خود در کشور فرانسه پول واریز می‌کنید.
  • بعد از دریافت ویزای بلند مدت مجدد به کشور فرانسه می‌روید و قراردادی را امضا می‌کنید که مبنی‌بر درخواست اقامت 10ساله است.
  • شرکتی را ثبت می‌کنید و تجارت خود را در کشور فرانسه آغاز می‌کنید.
  • بعد از تاسیس شرکت، اقامت یک ساله از اداره پلیس کشور فرانسه به شما اعطا می‌شود.

روال اداری کارآفرینی در فرانسه

CFE های مختلفی بسته به نوع فعالیت کسب‌وکارها وجود دارند و متقاضی باید تقاضای خود را از طریق CFE متناسب با کسب‌وکار خود ثبت کند.

می‌توان ادارات محلی را از طریق سایت وب آن‌ها پیدا کنید. برای مثال:

  • اگر قصد راه‌اندازی یک مغازه یا یک شرکت تجاری دارید و هیچ خبری از «صنعتگر، پیشه‌ور یا هنرگر» در کسب‌وکارتان نیست، به اتاق تجارت و صنعت (Chambre de Commerce et d’Industrie،(CCI مراجعه کنید.
  • پیشه ‌وران و صنعتگران یا دست‌کاران (manual people)، به اتاق مشاغل و هنرگری (Chambre de Métiers et de l’Artisanat، CMA) مراجعه کنند.
  • شرکت‌هایی که به مشاغل تحت ‌نظارت مشغول‌اند، به دفاتر دادگاه‌های تجارت (Les Greffes des Tribunaux de Commerce) مراجعه کنند.
  • مشاغل آزاد یا خدمات غیردستی، همچون ترجمه یا طراحی وب‌سایت، به URSSAF مراجعه کنند.

دریافت ویزای کارآفرینی در فرانسه

برای راه اندازی کسب و کار در فرانسه اجازۀ اقامت موقت (APS) فرانسه را باید داشته باشید. درصورت منقضی‌شدن APS و تمایل به ادامۀ کسب‌وکار، باید برای اجازۀ اقامت کوتاه‌مدتی درخواست دهید که در آن عنوان کارآفرینی ذکر شده باشد.

شرایط لازم برای ویزای کارآفرین فرانسه (که به‌عنوان ویزای حرفه‌ای لیبرال نیز شناخته می‌شد) این است که شما بتوانید:

  • یک کسب‌وکار مقرون‌به‌صرفه راه‌اندازی کنید.
  • مدارکی را ارائه دهید که توانایی شما را برای انجام فعالیت تجاری برنامه‌ریزی‌شده را اثبات کند (مانند مدارک تحصیلی/دیپلم، صلاحیت‌های حرفه‌ای، گواهی اشتغال و غیره).
  • گواهی کتبی پروژه، طرح کسب‌وکار و بودجه تخمینی چندساله خود را ارائه دهید.
  • ارائه یک ضمانت‌نامه از یک موسسه اعتباری مستقر در فرانسه یا شرکت بیمه تائید شده یا اثبات موجودی اعتبار از حسابی که به نام شما در یک موسسه اعتباری مستقر در فرانسه افتتاح شده است.

اگر مدت‌زمان اقامت برنامه‌ریزی‌شده کمتر از یک سال باشد، سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند برای ویزای اقامت طولانی معادل مجوز اقامت (“VLS-TS”) با علامت Passeport Talent (پاسپورت تلنت فرانسه) اقدام کنند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ده دانشگاه برتر فرانسه
ده دانشگاه برتر فرانسه

در این مقاله شما را با ده دانشگاه برتر برای تحصیل در کشور فرانسه آشنا می کنیم. این رتبه بندی براساس سایت QS است. ...

بیشتر بخوانید
محل اقامت در فرانسه
محل اقامت در فرانسه

گزینه‌های گوناگونی برای سکونت در فرانسه وجود دارد. ایده‌ی درست، بررسی چند تا از این گزینه‌ها، قبل از تصمیم‌گیری نهایی است. وقتی این کار انجام شد، می‌توانید مکانی را پیدا کنید که با بودجه‌ی شما سازگار است و تمام نیازها و خواسته‌های‌تان را برآورده می‌کند. دا ...

بیشتر بخوانید
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه

هزینه‌های تحصیل در فرانسه، به شکل قابل‌توجهی، کمتر از کشورهای دیگر است ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: