مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
متدهای آموزش زبان فرانسه

متدهای آموزش زبان فرانسه

مي‌توان درک کرد که چرا فرانسوی‌ها مشتاق‌اند از زبان خودشان استفاده کنند و به همین دلیل صحبت کردن به زبان انگلیسی می‌تواند به مانعی برای پذیرش شما در میان آنها بدل شود. با این حال مدرسه‌های بسیاری برای آموختن زبان در فرانسه وجود دارند که دوره‌های آموزش زبان فرانسوی را، مطابق با طیف گسترده‌ای از بودجه‌ها، در سطوح مقدماتی، متوسط و پیشرفته عرضه می‌کنند. همچنین فرصت‌های دیگری نیز برای آموختن رایگان زبان فرانسوی پیش پای شما است، برای مثال مکاتبه با یکی از فرانسوی‌هایی که می‌خواهد زبان شما را یاد بگیرید یا جستجو به دنبال درس‌های آنلاین آموزش زبان فرانسوی.

شاید شما هم جزو افرادی باشید که تصمیم گرفته‌اند پس از مدت‌ها یادگیری زبان فرانسه را از سر بگیرند و آن را روان صحبت کنند. هدف از تحصیل زبان ممکن است تحصیل ارزان در دانشگاه‌های دولتی فرانسه یا توسعۀ پروژه‌های فردی و کاری باشد. متدهای معمول برای آموزش زبان فرانسه عبارت‌اند از:

  1. قرارگرفتن در محیط
  2. رویکرد ترجمه‌محور
  3. رویکرد دستور‌زبان‌محور
  4. رویکرد ارتباطی
  5. رویکرد لغت‌محور

 در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه‌، مزایا و معایب هریک از متدهای آموزش زبان فرانسه را برمی‌شماریم.


قرارگرفتن در محیط

یکی از متدهای آموزش زبان فرانسه این است که به کشوری فرانسوی‌زبان سفر و خود را در فرهنگ آن غرق کنید. به‌دلیل اینکه خود را در محیط قرار داده‌اید و برای رفع نیازهای روزمره باید فرانسوی صحبت کنید، سرعت یادگیری زبان شما به‌طور حیرت‌آوری افزایش خواهد یافت. این روش مناسب کسانی است که به روش‌های معمول یادگیری علاقه‌ای ندارند و برای مدتی به خارج از کشور می‌توانند سفر کنند. از مزایای این روش می‌توان به تعامل با افراد فرانسوی‌زبان و کسب دانش دربارۀ فرهنگ فرانسوی اشاره کرد. مهم‌ترین عیب این روش نیز آن است که به زمان و هزینه‌ای بیش از روش‌های دیگر نیاز دارد.

رویکرد ترجمه‌محور

بازخوانی کتاب‌های محبوبتان برای بار چهارم یا پنجم می‌تواند همچنان جذاب باشد؛ اما چرا این بار به زبان فرانسوی نخوانید؟ با این کار وادار می‌شوید بین زبان فرانسوی و زبان مادری‌تان ترجمه کنید. حتماً به یاد بسپارید که فرهنگ لغت در‌کنار دستتان باشد. مهم‌ترین مزیت این متد از متدهای آموزش زبان فرانسه آن است که دایرۀ لغات شما را افزایش می‌دهد و درمقایسه‌با زمانی که می‌گذارید، به‌صرفه است. مهم‌ترین عیب آن نیز این است که دیگر مهارت‌های زبانی (شنیدن و صحبت‌کردن و نوشتن) را پوشش نمی‌دهد.

رویکرد دستورزبان‌محور

کتاب‌های آموزش زبان فرانسوی اغلب رویکردی دستورزبان‌محور دارند؛ یعنی تمرکزشان روی آموزش قواعد دستور زبان فرانسوی است. در این متد از متدهای آموزش زبان فرانسه، مهارت‌های خواندن و نوشتن را تمرین می‌کنید. یکی از مزیت‌های این روش فهم کامل ساختار زبان فرانسه است. برخی با درک دلیل ساخت جمله راحت‌تر آن را می‌آموزند؛ اما باید قواعد زیادی را حفظ کنند که شاید برای بسیاری از زبان‌آموزان خوشایند نباشد. علاوه‌براین، در رویکرد دستورزبان‌محور مهارت‌های صحبت‌کردن و شنیدن کمتر پوشش داده می‌شود.


رویکرد ارتباطی

این رویکرد همان رویکرد یادگیری زبان در مدرسه است. معلم کلاس تکلیفی برای گروهی کوچک از دانش‌آموزان معین می‌کند. این تکالیف معمولاً بخش‌های خواندن و نوشتن و گوش‌دادن و صحبت‌کردن را شامل می‌شود. مزیت مهم این متد از متدهای آموزش زبان فرانسه آن است که دانش‌آموز روی همۀ مهارت‌های زبانی کار می‌کند. اگر معلم کارش را به‌درستی انجام دهد، پس از چند هفته دانش‌آموزان دربارۀ موضوع‌های ساده با یکدیگر به زبان فرانسوی می‌توانند صحبت کنند. مزیت دیگر این است که در یک گروه با دیگر دانش‌آموزان زبانشان را تقویت می‌کنید. مهم‌ترین عیب این رویکرد نیز آن است که روش تدریس مطابق با نیاز‌های هر فرد نیست و برای آموزش دانش‌آموزان یک کلاس برنامه‌ریزی می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، سرعت پیشرفت شما بستگی به سرعت افراد گروه دارد.

رویکرد لغت‌محور

آیا تا‌به‌حال به یادگیری زبان از‌طریق آنلاین فکر کرده‌اید؟ یکی از متدهای پرطرفدار در میان متدهای آموزش زبان فرانسه یادگیری آنلاین است. بسیاری از این برنامه‌های آنلاین از رویکرد لغت‌محور بهره می‌برند. به‌عبارت‌دیگر، شما از یادگیری کلمات و ارتباط آن‌ها با تصاویر و مفاهیم زبان یاد می‌گیرید. در این روش، دیگر به حفظ‌کردن قواعد زبان نیازی نیست. مزیت این روش تقویت سریع دایرۀ لغاتتان است؛ چرا‌که مدام لغات را تکرار می‌کنید. مزیت دیگر اینکه در هر زمان و مکان از این برنامه‌ها می‌توانید بهره ببرید. مهم‌ترین عیب این روش آن است همۀ کلماتی که یاد می‌گیرید، شاید کاربردی نباشند و بدون دانش دستورزبان کاربرد چندانی ندارند.

بهترین روش برای آموزش زبان فرانسه کدام است؟

حقیقت این است روش مشخصی برای همه دانش‌آموزان وجود ندارد و برای هر دانش‌آموز متفاوت است. متدی که برای شما مؤثر است، شاید برای دوستتان مؤثر نباشد. توصیۀ مهم این است که ترکیبی از همۀ متدهای آموزش زبان فرانسه ذکرشده در این مقاله استفاده کنید؛ یعنی لغات و دستور زبان فرانسوی را از کتاب یا نرم‌افزار یاد بگیرید، با دیگران به زبان فرانسوی صحبت کنید، فیلم و کتاب فرانسوی بخوانید و تاحدممکن خود را در‌معرض زبان قرار دهید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ده دانشگاه برتر فرانسه
ده دانشگاه برتر فرانسه

در این مقاله شما را با ده دانشگاه برتر برای تحصیل در کشور فرانسه آشنا می کنیم. این رتبه بندی براساس سایت QS است. ...

بیشتر بخوانید
محل اقامت در فرانسه
محل اقامت در فرانسه

گزینه‌های گوناگونی برای سکونت در فرانسه وجود دارد. ایده‌ی درست، بررسی چند تا از این گزینه‌ها، قبل از تصمیم‌گیری نهایی است. وقتی این کار انجام شد، می‌توانید مکانی را پیدا کنید که با بودجه‌ی شما سازگار است و تمام نیازها و خواسته‌های‌تان را برآورده می‌کند. دا ...

بیشتر بخوانید
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه

هزینه‌های تحصیل در فرانسه، به شکل قابل‌توجهی، کمتر از کشورهای دیگر است ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: