مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
انواع ویزای کار ایتالیا و مدارک لازم

انواع ویزای کار ایتالیا و مدارک لازم

در ایتالیا تنها چند نوع ویزای کاری وجود دارد، اما روند درخواست میتواند مشکل باشد. چه مجوزو ویزای کاری عادی بخواهید، چه ویزای نیروی کار ماهر به همراه کارت آبی اتحادیه اروپا و چه ویزای خود اشتغالی، میتوانید تمام پیش نیازها و مراحل را در این بخش پیدا کنید. و همچنین هرچیزی که باید درباره اخذ اقامت ایتالیا، چه دائم و چه موقت بدانید، در این بخش وجود دارد. وقتی برای ویزا و مجوز اقامت در ایتالیا اقدام میکنید، با چالش هایی روبرومیشوید. حتی اگر خودتان تحقیقات انجام دهید، ممکن است در مورد ویزاها، مراحل درخواست مجوز و نهادهای رسمی اطلاعاتی پیدا کنید که متناقض و غیر واقعی هستند. اگر برای دانستن پیش نیازهای ویزا و شرایطی که برای شما صدق میکنند نیاز به کمک داشتید، با متخصصان مهاجت ما تماس بگیرید تا گام به گام شمارا راهنمایی کنند.

عموما فرآیند درخواست ویزای ایتالیا به صورت حضوری و درحالی که شما هنوز در کشور محل اقامت خود هستید، انجام میشود. هزینه های ویزای ایتالیا نسبتا ارزان است –برای اکثر ویزاها 116 یورو (140 دلار). برخی از هزینه های مجور اقامت میتوانند تا 200 یورو (240 دلار آمریکا) افزایش یابند. 

مجوزهای کاری و ویزاهای مبتنی بر اشتغال 

چطور میتوان ویزا و مجوز کاری ایتالیا را دریافت کرد؟ اگر شهروند اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا یا سوئیس، باشید برای زندگی و کار در ایتالیا نیازی به ویزا نخواهید داشت. میتوانید به راحتی تنها با مدرک شناسایی ملی معتبر یا گذرنامه تان از مرز عبور کنید. 

شرایط اخذ ویزای کار در ایتالیا 

به عنوان یک شهروند غیر اتحادیه اروپا، برای کار و زندگی در ایتالیا به موارد زیر نیاز دارید:

  • ویزا و مجوز کار؛ 
  • مجوز  اقامت در مدت هشت روز پس از ورود به ایتالیا؛

انواع مختلفی از مجوز و ویزای کاری در ایتالیا وجود دارد:

  • کارای دارای حقوق؛ 
  • کار فصلی (مربوط به کشاورزی یا گردشگری)؛ 
  • کار فصلی طولانی مدت (این امکان را به شما میدهد که به مدت دو سال بمانید و مشغول کارهای فصلی شوید)؛ 
  • فعالیت های ورزشی؛ 
  • کار هنری؛ 
  • کارهای داوطلبانه؛ 
  • تحقیقات علمی؛ 
  • ویزاهای دیگر؛ 

به خاطر داشته باشید که در صورت داشتن ویزا برای مراقبت های پزشکی، گردشگری، مذهبی یا دلایل قضایی نمیتوانید در ایتالیا کار کنید. 

Decerto Flussi  چیست؟

کارفرما برای استخدام کارگر خارجی در ایتالیا باید مجوز یا nulla osta  را از اداره ی مهاجرت ایتالیا (SUI) دریافت کند. این بدان معناست که برای درخواست ویزای کار در ایتالیا ابتدا باید کار پیدا کنید. 

با این حال تعداد کارکنان خارجی که میتوانند به ایتالیا بیایند محدودیت دارد. سهمیه این کشور برای ویزای کار معروف به decreto flussi  سهمیه ای برای کارگران غیر اتحادیه اروپاست. این سهمیه اجازه ورود تقریبا 30000 کارگر غیر اتحادیه اروپا در سال را میدهد. درخواست ها در بیشتر سال باز هستند اما سهمیه و مهلت درخواست ها در ابتدای هر سال تعیین میشوند. سهمیه حقوق بگیران مجاز در ایتالیا برای هرکشور متفاوت است. وزارت امور خارجه و مرکز همکاری های بین المللی به شما میگویند که بسته به کشور مبدا، نوع ویزا و مدت اقامتتان چه شرایطی برای شما اعمال میشوند. 




فرم درخواست مجوز کار در ایتالیا 

حتی اگر به مجوز کار نیاز دارید، نیازی به نگرانی درمورد پر کردن فرم درخواست برای مجوز کار ایتالیا نیست. کل فرآیند درخواست توسط کارفرمایتان در وبسایت وزارت کشور یا فرماندار استانی که در آن کار خواهید کرد، انجام میشود. با این وجود شما باید اطلاعاتی را به کارفرمای خود ارائه دهید تا بتواند مراحل درخواست مجوز کار شما را طی کند. 

کارفرمایتان به موارد زیر احتیاج خواهد داشت:

  • یک کپی از گذرنامه یا مدرک شناسایی شما؛ 
  • مدرک اقامت شما در ایتالیا؛ 
  • مدرک محل اقامتتان در ایتالیا؛ 
  • قرارداد اقامت – به زبان ایتالیایی؛ 
  • اثبات اینکه دارایی کافی برای بازگشت به خانه را دارید؛ 
  • کلیه اطلاعات مربوط به وضعیت شغلی آینده ی شما؛ 

کارکنان خارجی علاوه بر قرارداد کار، قرارداد اقامت (contratto di soggiorno) هم با کارفرمای ایتالیایی شان امضا میکنند. کارفرما در این قرارداد تضمین میکند که کارگر محل اقامت مناسبی دارد، و متعهد میشود در صورت اخراج کارگر از ایتالیا، هزینه ی سفر او را بپردازد. این سند جایگزین قرارداد کار نیست اما برای صدور مجوز کار ضروری است. پس از تاییدد مجوز کار، میتوانید برای ویزا درخواست دهید. 

نحوه ی درخواست ویزای کار در ایتالیا 

به طور کلی تنها در صورتی میتوانید برای ویزای کار اقدام کنید، که خارج از مرزهای ایتالیا باشید. اگر با ویزای توریستی در ایتالیا هستید، باید کشور را ترک کرده و در سفارت ایتالیا در کشور محل اقامت خود درخواست دهید. درخواست ویزای شما باید حداکثر سه ماه قبل از تاریخی که قصد مهاجرت به ایتالیا دارید انجام شود. ممکن است لازم باشد با سفارت قرار ملاقات بگذارید بنابراین بهتر است از قبل تماس بگیرید. هنگام درخواست در سفارت باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • فرم درخواست ویزای ایتالیا – فرم درخواست به زبان ایتالیایی است؛ بنابراین اگر این زبان را بلد نیستید ممکن است در پر کردن آن به کمک نیاز داشته باشید. 
  • یک عکس جدید در اندازه ی عکس گذرنامه؛ 
  • گذرنامه یا شناسنامه ی معتبر – تاریخ انقضا باید حداقل سه ماه بیشتر از تاریخ انقضای ویزا باشد؛
  • مجوز کار (nulla osta) از دفتر مهاجرت ایتالیا (SUI)؛ 

مدت زمان انتظار پس از درخواست ویزا چقدر است؟

بعد از اینکه درخواست تان را تکمیل کردید معمولا بیشتر از 30 روز منتظر نمی مانید. به محض تایید، کنسولگری یا دفتر سیاسی شما را مطلع میکند، و سپس شش ماه فرصت دارید تا ویزایتان را تحویل بگیرید. ویزای کار شما به اندازه ی مدت قراردادتان است که نمیتواند کمتر از یک سال باشد. اگر مدت قراردادتان نامشخص است، مدت زمان مجوزتان حداکثر دو سال است. مدت زمان مجوز اقامت تان هم با مدت زمان قراردادتان مطابقت دارد. 

هزینه ی ویزای کار ایتالیا چقدر است؟

هزینه ی ویزای کار در ایتالیا 116 یورو (140 دلار آمریکا) است. این هزینه با ارز کشوری که در آن درخواست انجام شده پرداخت میشود مگر آنکه خلاف آن ذکر شده باشد. 

بلوکارت اروپا

کارت آبی (blue card): گرین کارت اروپا برای کارکنان ماهر. 

اگر شما کارگر متخصص و ماهر هستید، میتوانید برای کارت آبی اروپا درخواست دهید. این ویزایی کاری به کارکنان ماهر غیر اروپایی اجازه میدهد در هر کشور اروپایی به استثنای دانمارک، ایرلند و انگلستان زندگی و کار کنند.

یک کارگر با مهارت عبارت است از:

  • مدیر کارکنان ماهر مشاغل بزرگ یا شرکت های کوچک و متوسط (SMEs)؛ 
  • مدیر کارکنان ماهر پروژه های تجاری با منافع عمومی؛ 
  • لیسانس یا فوق لیسانس از دانشگاه ها و مدارس معتبر تجاری؛ 

روند درخواست برای این نوع ویزا شبیه به روند کارکنان عادی است. اما این ویزا خارج از سیستم سهمیه بندی ایتالیا است. برای کار در ایتالیا اطلاعات بیشتری درمورد blue card کسب کنید. 




ویزای خانوادگی ایتالیا

وقتی برای شما ویزای کار ایتالیا صادر میشود، میتواند برای اعضای خانواده تان هم صادر شود. این مورد شامل همسر، فرزندان خردسال، کودکان بزرگسال دارای معلولیت، والدین تحت تکفل یا والدین بالای 65 سال میشود. مجوز کار خود شما باید حداقل یک سال زمان داشته باشد تا اعضای خانواده تان واجد شرایط شوند. برای دریافت این ویزا، دارنده ی ویزای کار در ایتالیا باید درخواست پیوستن مجدد خانواده به همدیگر را به SUI ارائه کند. شما باید مدرکی مبنی بر درآمد کافی برای تامین خانواده و محل اقامت مناسب خانواده ارائه کنید. 

نحوه ی اخذ ویزای تجاری ایتالیا 

چند نوع ویزا برای سرمایه گذاران خارجی که مایل به مهاجرت به ایتالیا هستند وجود دارد. راه های اصلی اخذ ویزای تجاری در ایتالیا عبارتند از:

  • طرح ویزای سرمایه گذار جدید، که به سرمایه گذاری حداقل 1 میلیون یورو ( 1.2 میلیون دلار ) نیاز دارد.
  • ویزای خود اشتغالی، که در ادامه به تفصیل درمورد آن صحبت خواهیم کرد. 
  • طرح ویزای استارتاپ، که برای کسانی قابل استفاده است که ایده های نوآورانه را دنبال می کنند. 
  • مجوز تجاری ایتالیا؛ که در صورت خرید یک شرکت ایتالیایی که سه سال فعالیت داشته است، میتوانید آن را دریافت کنید. 
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ده دلیل برای تحصیل در ایتالیا
ده دلیل برای تحصیل در ایتالیا

ایتالیا یک مقصد تحصیلی محبوب برای دانشجویان خارجی است، نه‌فقط بدلیل فضای چند فرهنگی موجود در آن، بلکه به این دلیل که این کشور دارای دانشگاه‌های دولتی و خصوصی فوق‌العاده‌ای است. ...

بیشتر بخوانید
تحصیل دانشجویان ایرانی در ایتالیا
تحصیل دانشجویان ایرانی در ایتالیا

اگر دانشجویی اهل ایران هستید، برای تحصیل در ایتالیا، به ویزای ملی سطح D نیاز دارید. این ویزا برای دانشجویانی همچون شماست که می‌خواهند تحصیلات خود را در ایتالیا انجام دهند. اگر قصد تحصیل در ایتالیا دارید، باید اطلاعات لازم را درباره‌ی چگونگی کسب ویزای ملی س ...

بیشتر بخوانید
تحصیل پزشکی در ایتالیا
تحصیل پزشکی در ایتالیا

تحصیل ارزان پزشکی به زبان انگلیسی در ایتالیا ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: