مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
سیستم بیمه و درمانی ایتالیا

سیستم بیمه و درمانی ایتالیا

ایتالیایی ها از سالم ترین آدم های دنیا هستند. آنها درکنار رژیم غذایی کاملا متعادل از خدمات بهداشتی درمانی رایگان و با کیفیت بالا برخوردار هستند. خدمات درمانی برای افراد غیر مقیم خیلی زیاد نیست، اما از زمانی که مجوز اقامت دارید، میتوانید مانند هر شهروند دیگری از خدمات درمانی رایگان برخوردار شوید و در صورت تمایل میتوانید از بیمه درمانی خصوصی استفاده کنید. در این بخش، همه ی آنچه که باید درمورد سیستم خدمات بهداشتی درمانی ایتالیا و دریافت بیمه ی درمانی بدانید را خواهید یافت.

پیدا کردن پزشک در سیستم های خدمات درمانی خصوصی و دولتی نباید چندان دشوار باشد، با این وجود باید از قبل تحقیق و پرس و جو کنید تا مطمئن شوید پزشکتان میتواند به زبان انگلیسی یازبان شما صحبت کند. اگر آمادگی لازم را نداشته باشید، زایمان در ایتالیا هم ممکن است مشکل باشد. عموما باید خودتان وسایل لازم را به بیمارستان ببرید. از پوشک و دستمال توالت گرفته تا حوله و هرچیزدیگری که فکرمیکنید در زمان بستری بودن به آن نیاز دارید. 

نحوه ی عملکرد خدمات درمانی در ایتالیا 

این بخش به تمام چیزهایی که باید درمورد سیستم خدمات درمانی ایتالیا بدانید، میپردازد. از نحوه ی ثبت نام در خدمات درمانی ملی (SSN) گرفته تا موارد تحت پوشش خدمات درمانی عمومی در ایتالیا. 

حقایق بهداشتی درمانی درمورد ایتالیا 

بر اساس شاخص بلومبرگ برای سلامت ترین کشور، ایتالیایی ها جزو سلامت ترین افراد در دنیا هستند، که احتمالا به دلیل رژیم غذایی و سبک زندگی سالم آنهاست. در مقابل، سیستم خدمات درمانی ایتالیا گاهی از نظر کیفیت و کارایی کمتر از حد انتظار ظاهر میشود. اگرچه ایتالیا در گزارش سازمان جهانی بهداشت از نظر عملکرد سیستم های خدمات درمانی در بین کشورهای برتر قرار دارد، این رتبه بندی بر اساس هزینه های کلی سلامت و امید به زندگی است، نه لزوما کیفیت یا کارایی خدمات و امکانات پزشکی. در واقع بعضی از بیمارستان های دولتی در ایتالیا بسیار شلوغ هستند و بودجه ی آنها به درستی تامین نمیشود. با این وجود، بیمارستان ها و مراکز درمانی ایتالیا بیش از حد قادر به درمان نیازهای پزشکی و اورژانسی هستند. به طور کلی در شمال و شهرهای بزرگترکشور نسبت به جنوب، خدمات با کیفیت تری ارائه میشود. 

بهداشت و درمان در ایتالیا چطور کار میکند؟

اگر میخواهید بدانید آیا ایتالیا دارای خدمات درمانی دولتی است یا نه، میتوانید مطمئن باشید که بله هست. این کشور دارای سیستم درمانی ترکیبی دولتی-خصوصی است، بنابراین درصورتی که واجد شرایط باشید میتوانید خودتان از بین این دو یکی را انتخاب کنید. تمام ساکنان قانونی، چه ایتالیایی ها و چه خارجی ها، حق استفاده از از خدمات درمانی دولتی را دارند. این خدمات معمولا رایگان یا مشمول هزینه ای نمادین هستند که توسط SSN تامین میشوند. 

نحوه ی ثبت نام در سیستم خدمات درمانی دولتی ایتالیا  

اولین قدم برای واجد شرایط شدن برای خدمات درمانی دولتی در ایتالیا، ثبت نام در SSN است. این کار در ASL (مرکز بهداشت محلی شما) انجام میشود. 

در دفتر ASL محلتان، میتوانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • ثبت نام در خدمات درمانی ملی ایتالیا؛ 
  • اخذ کارت سلامت؛ 
  • انتخاب یک پزشک عمومی برای مراقب های اولیه (Medico di base)؛ 
  • در صورت لزوم، انتخاب پزشک اطفال برای فرزندانتان؛ 
  • درخواست مرخصی پزشکی یا مراقبت پزشکی در خانه و غیره؛ 




ثبت نام در SSN و اخذ کارت سلامت 

اولین باری که در SSN  ثبت نام میکنید، کارت سلامتتان را دریافت میکنید. دونوع ثبت نام وجود دارد: اجباری و داوطلبانه. اولی برای اکثر ساکنین، کارکنان، اعضای خانواده و غیره صدق میکند. در حالی که ثبت نام داوطلبانه معمولا برای مسافرانی با اقامت کوتاه مدت تر است، مثل دانشجویان، خدمت کاران، کارکنان مذهبی و غیره. اولین قدم این است که به ASL بروید تا ببینید چه شرایطی برای شما اعمال میشود و دستورالعمل های مربوط به نحوه ی پرکردن فرم درخواست را دریافت کنید. این فرم پستی (Bollettino Postale) است. فرم در اداره ی پست تهیه و پر و هزینه آن پرداخت میشود، شما هم رسیدش را دریافت میکنید. 

سپس باید فرم و رسید را به همراه اسناد زیر به ASL خود ارائه دهید:

  • پاسپورت؛ 
  • کد مالیاتی تان (codice fiscale)؛ 
  • مجوز اقامت (یا مدرکی که نشان دهد درخواست آن را داده اید، مثل رسید)؛
  • آدرس (که باید با مجوز اقامت مطابقت داشته باشد)؛
  • رسید پرداختی ثبت نام در SSN؛

 سپس کارت سلامت به آدرس منزل شما ارسال میشود. در ضمن یک کپی از رسید را پیش خودتان نگه دارید. 

کارت سلامت شما تا زمانی اعتبار دارد که اجازه ی اقامت در کشور داشته باشید. اگر مجوز اقامتتان را تمدید میکنید، کارت سلامتتان را هم حتما تمدید کنید. این کار در ASL  انجام میشود. با اسفتاده از مدارک:

  • پاسپورت؛ 
  • مدرکی مبنی بر درخواست تمدید مجوز اقامت؛ 
  • کد مالیاتی تان؛ 
  • گواهی یا خود اظهاری اقامت؛

وقتی که در SSN  ثبت نام شوید و کارت سلامت داشته باشید، از شما خواسته میشود که یک پزشک خانوادگی هم ثبت کنید. این روند بعدا در این بخش از راهنما برای شما توضیح داده میشود. 

خدمات درمانی چه مواردی را پوشش میدهد؟

خدمات درمانی در ایتالیا بیشتر اقدامات پزشکی را برای همه ساکنان قانونی پوشش میدهد. مراقبت های دندانپزشکی در موارد اضطراری و همه کودکان تا 16 سال رایگان است. سایر اقدامات مانند ارتودنسی یا جراحی لیزر چشم عموما تحت پوشش نیستند اما ممکن است تا حدی به صورت موردی به آن ها یارانه داده شود. جراحی های زیبایی تحت پوشش خدمات درمانی دولتی نیستند. داروهای تجویزی معمولات یارانه میگیرند اما بسته به نوع دارو و درآمد شما ممکن است بخشی از هزینه به عهده خودتان باشد. 

هزینه های خدمات درمانی در ایتالیا  

همانطور که گفته شد، شما برای ویزیت با پزشک خانواده یا متخصص اطفال هزینه ای پرداخت نمیکنید. درمان هایی که نیاز به جراحی یا بستری شدن در بیمارستانهای دولتی دارند هم رایگان هستند. با این وجود خودتان باید برخی از روش های درمانی تجویز شده و ویزیت های تخصصی را پرداخت کنید. این سهم پرداخت بیمار حدود 36 یورو (39 دلار) برای هر نسخه است. مثلا برای یک MRI و یک نوبت ویزیت قلب باید برای هر سرویس 36 یورو (39 دلار) پرداخت کنید. 

بسیاری از هزینه های پزشکی شما ممکن است به دلایل مالیاتی کسر شوند، بنابراین همیشه رسیدهارا نگه دارید حتیاگر مطمئن نیستید که قابل کسر هستند یا نه. 




مزایا و معایب سیستم خدمات درمانی ایتالیا

مزایا 

  • درخواست مراقبت های پزشکی با سیستم دولتی بسیار مقرون به صرفه است. اکثر روش های درمانی و ویزیت پزشکان یا رایگان هستند یا با هزینه ای اندک پرداخت میشوند. 
  • کادر پزشکی و متخصصیان در ایتالیا بسیار ماهر و آموزش دیده هستند. 

معایب 

  • مطب های پزشکان خانواده عموما وقت ویزیت نمیدهند. بیماران به ترتیب ورود ویزیت میشوند که اغلب منجر به شلوغی مطب ها و زمان انتظار طولانی میشود. بدتر از این قضیه این است که اگر مطب خیلی شلوغ باشد، باید برگردید و روزدیگری مراجعه کنید. 
  • ممکن است در پیدا کردن پزشکان متخصص در سیستم درمانی دولتی که بتوانند به زبان انگلیسی یا زبانی به غیر از ایتالیایی صحبت کنند، به مشکل بخورید. 
  • حتی اگر در وقت ملاقاتتان با دکتر در بیمارستان هم باشد، باز هم باید منتظر بمانید.
  • وقتی پزشک خانوادگی تان شما را به متخصص ارجاع میدهد نمیتوانید خودتان متخصص را انتخاب کنید. 
  • وقت ملاقات با دکتر متخصص در ایتالیا ممکن است ماه ها طول بکشد، که میتواند هم تشخیص و هم درمان را به تاخیر بیندازد.  
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ده دلیل برای تحصیل در ایتالیا
ده دلیل برای تحصیل در ایتالیا

ایتالیا یک مقصد تحصیلی محبوب برای دانشجویان خارجی است، نه‌فقط بدلیل فضای چند فرهنگی موجود در آن، بلکه به این دلیل که این کشور دارای دانشگاه‌های دولتی و خصوصی فوق‌العاده‌ای است. ...

بیشتر بخوانید
تحصیل دانشجویان ایرانی در ایتالیا
تحصیل دانشجویان ایرانی در ایتالیا

اگر دانشجویی اهل ایران هستید، برای تحصیل در ایتالیا، به ویزای ملی سطح D نیاز دارید. این ویزا برای دانشجویانی همچون شماست که می‌خواهند تحصیلات خود را در ایتالیا انجام دهند. اگر قصد تحصیل در ایتالیا دارید، باید اطلاعات لازم را درباره‌ی چگونگی کسب ویزای ملی س ...

بیشتر بخوانید
تحصیل پزشکی در ایتالیا
تحصیل پزشکی در ایتالیا

تحصیل ارزان پزشکی به زبان انگلیسی در ایتالیا ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: