مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
خوابگاه دانشجویی ایتالیا - آپدیت

خوابگاه دانشجویی ایتالیا - آپدیت

مسکن دانشجویی در ایتالیا اغلب به وسیله دفتری بین المللی در دانشگاه شما مدیریت می شود. این دفاتر اقامتی اطلاعاتی راجع به اجاره آپارتمان آماده می‌کنند که عموما ارزان‌تر از هزینه یافتن خانه توسط بنگاه های خصوصی در ایتالیا است. برای تایید هرگونه وثیقه مسکن که آنها به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند با دانشگاه خود تماس بگیرید، زیرا ممکن است دسترسی به آنها آسان تر از دسترسی به بازار خصوصی اجاره باشد. عموماً وثیقه مسکن فقط برای دانشجویانی است که از خارج از اتحادیه اروپا هستند. در بازار خصوصی رایج است که دانشجویان اتاقی را به جای یک آپارتمان کامل اجاره میکنند و با دیگر دانشجویان شریک می‌شوند .مسکن دانشجویی در شهرهای بزرگتر ایتالیا گران تر است و ماهانه می تواند نسبت به موقعیت مکانی آن تا مرکز شهر و فاصله شما  با دانشگاه هزینه ای  بین 300 تا 600 یورو را شامل شود. همچنین می توان با پرداخت هزینه اطلاعات محل اقامت را توسط بنگاه های واقعی املاک انجام داد. دانشجویانی که می‌خواهند خودشان، بدون کمک بنگاه‌های واقعی هماهنگی اقامت را انجام دهند، می‌توانند از درگاه های آنلاین استفاده کنند، کمترین دوره اجاره اکثر قراردادها یک سال است اما برای دانشجویان قراردادها برای اتاقهای مبله معمولاً برای دوره های کمتر هم امکان پذیر است.

مسلما ایتالیا با وجود داشتن انواع مختلف جاذبه های تحصیلی و فرهنگی به یک مقصد تحصیلی ایده آل در خارج تبدیل شده است. اصولا دانشگاه های ایتالیا به میراث و رتبه های خودشان افتخار می کنند. دانشگاه رم تور ورگاتا (University of Rome Tor Vergata) است که یک دانشگاه جوان و نوبنیاد ایتالیایی (سال تاسیس: 1982) است که دوره های تحصیلی زیادی را ارائه می کند که همگی به زبان انگلیسی تدریس می شوند. لازم است بدانید که این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه های نوبنیاد اروپایی است که به واسطه سطح رضایت دانشجویان و نیز آمار بالای استخدام فارغ التحصیلانش معروف است. در نقطه مقابل، دانشگاه بلونیا (University of Bologna) قرار دارد که از سال 1088 میلادی اقدام به جذب دانشجو کرده است. دانشگاه مذکور یکی از قدیمی ترین دانشگاه های ایتالیا و جهان است. جالب است بدانید که این دانشگاه در قرن 21 میلادی نیز هنوز هم در راس نوآوری و ابتکار آکادمیکی قرار دارد. فرآیند بلونیا (Bologna process) در همان شهری که دانشگاه بلونیا قرار دارد، به تصویب رسید تا از این طریق یک مجموعه از استانداردهای برتر در زمینه آموزش عالی در کل ناحیه آموزش عالی اروپایی (EHEA) برپا گردد.




تحصیل به همراه خوابگاه دانشجویی در ایتالیا

ابتداء لازم است بدانید که ایتالیا نیز جزو کشورهای امضاء کننده معاهده بلونیا برای هماهنگ سازی آموزش عالی در اروپا است. به همین دلیل، تحصیلات دانشگاهی در ایتالیا به 3 سیکل تقسیم می شود. برنامه های سیکل اول یا لیسانس در ایتالیا شامل 180 ECTS، برنامه های سیکل دوم شامل دوره فوق لیسانس 2 ساله با 120 ECTS و برنامه های سیکل سوم یا دکتری (PhD) نیز شامل 120 ECTS می باشد. از همین رو، شیوه درخواست پذیرش دانشگاهی در ایتالیا به ملیت متقاضیان و نیز سیکل تحصیلی درخواستی آنها بستگی دارد. در مجموع، اولین گام برای تحصیل در ایتالیا، برقراری ارتباط با دانشگاه و کنترل شرایط اخذ پذیرش می باشد. زمانیکه صلاحیت شما توسط دانشگاه به تایید رسید، شما می بایست فرم درخواست خود به همراه دیگر مدارک ترجمه شده به زبان ایتالیایی را برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا به سفارت این کشور در تهران تحویل دهید اما مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا در سال 2021 عبارتند از:

  • دیپلم متوسطه + ریزنمرات تحصیلی
  • مدرک زبان ایتالیایی در حداقل سطح B2 (برای دوره های آموزشی به زبان ایتالیایی)
  • مدرک زبان انگلیسی IELTS با نمره حداقل 6.5 (برای دوره های آموزشی به زبان انگلیسی)
  • فرم درخواست پذیرش از دانشگاه ایتالیایی
  • توصیه نامه (ROL)، انگیزنامه (SOP) و نیز رزومه (CV)
  • مدارک شناسائی متقاضی

شرایط خوابگاه های دانشجویی در ایتالیا

در ایتالیا خوابگاه های دانشجویی مختلفی توسط دانشگاه ها و با شرایط و هزینه های مختلفی به دانشجویان متقاضی ارائه می شود. رسم معمول این است که خوابگاه دانشجویی ایتالیا توسط دفتر دانشگاه مدیریت و کنترل شود. این ادارات خوابگاهی وظیفه تهیه اطلاعاتی در خصوص اجاره آپارتمان ها را برعهده دارند. معمولا هم اجاره این خوابگاه ها توسط دانشجویان به صرفه تر از یافتن منزل در بازار خصوصی ایتالیا است.

در ایتالیا، همچنین معمول است که دانشجویان به جای کل آپارتمان فقط یک اتاق را اجاره می کنند. در این مورد، دانشجویان می بایست به دو نکته مهم توجه کنند. اولا آنها باید به شرایط خوابگاه دانشجویی ایتالیا یا آپارتمان مورد نظر برای اجاره توجه کنند و اینکه امکانات آن اقامتگاه در چه سطحی است. آیا تمامی امکانات و وسایل آسایشی و رفاهی فراهم است یا خیر. ثانیا، دانشجویان قبل از عقد قرارداد اجاره می بایست اطلاعات فنی و حقوقی لازم را از کارشناسان امر جویا شوند تا در ادامه روند مهاجرتی خود با مشکلی مواجه نشوند.

خوابگاه دانشجویی در ایتالیا به همراه هزینه های زندگی 

 هزینه های زندگی در ایتالیا مانند بیشتر کشورهای اروپایی بستگی به محل تحصیل شما دارد. مراکز شهری مانند روم، میلان و فلورانس مستعد هزینه‌های بالا هستند.در حالی که شهرهای دانشگاهی کوچکتر مانند ترنتو ممکن است با جیب شما سازگارتر باشد. 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

پنج دانشگاه برتر ایتالیا
پنج دانشگاه برتر ایتالیا

در مجموع 30 دانشگاه در ایتالیا در رده بندی دانشگاهای جهان قرار دارند که از این تعداد 12 دانشگاه آن در 500رتبه برتر جهان قرار دارند. ...

بیشتر بخوانید
ده دلیل برای تحصیل در ایتالیا
ده دلیل برای تحصیل در ایتالیا

ایتالیا یک مقصد تحصیلی محبوب برای دانشجویان خارجی است، نه‌فقط بدلیل فضای چند فرهنگی موجود در آن، بلکه به این دلیل که این کشور دارای دانشگاه‌های دولتی و خصوصی فوق‌العاده‌ای است. ...

بیشتر بخوانید
تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا
تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا

ایتالیا، ترکیب کاملی از کیفیت بالای زندگی و هزینه‌های ارزان زندگی است.زندگی در ایتالیا، رویایی است که می‌تواند برای همه به تحقق بپیوندد ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: