مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل رشته حقوق در فرانسه

تحصیل رشته حقوق در فرانسه

فرانسه یکی از کلیدی ترین بازیکنان بازی های سیاسی و اقتصادی اروپاست. فرانسه به عنوان مرز بین شبه جزیره ایبری و قاره اروپا مدت هاست کانون فرهنگی اروپا محسوب می‌شود. به‌خصوص پاریس در راس صنعت فشن مد قرار دارد و خیلی از تاثیرات برجسته مد در جهان از خانه های مدرن پاریس نشأت می گیرند. این کشور همچنین برخی از مشهورترین نویسنده های دنیا از جمله ژان ژاک روسو و ولتر را در خود پرورش داده است. فرانسه با ارتباطی که با آلمان دارد یکی از پیشگامان متحد سازی اروپا و اتحادیه اروپاست. فرانسه علاوه بر نویسندگی و مد به صنعت آشپزی اش معروف است. بیش از 250 نوع مختلف پنیر از مرزهای آن خارج می شوند و علاقمندان به نوشیدنی ها می دانند که می تواند برای نوشیدنی های دلچسب و خوشمزه به فرانسه سفر کنند. چه فرانسه را به خاطر بخش آشپزی آن یا استعداد هنری دوست داشته باشید یا فقط بخواهید فرهنگ یک مکان جدید را تجربه کنید به هر حال عوامل مختلفی شما را به تحصیل در این کشور برجسته اروپایی علاقمند می کنند.

از آنجا که فرانسه برای بسیاری از دانشجویان خارجی جذابیت دارد، زندگی دانشجویی در دانشگاه های آن پر از تفاوتهای فرهنگی است. تجربه های آگاهی های فرهنگی به وفور در فرانسه یافت می‌شوند. موزه ها خصوصاً آنهایی که در پاریس هستند از ساکنان اروپایی که دانشجو و زیر 26 سال هستند ورودی نمی گیرند. همچنین به دارندگان کارت دانشجویی بر روی حمل و نقل غذا و تفریحات تخفیف داده میشود. آموزشگاه های فرانسه در رده‌بندی جهانی آموزش قرار دارند که باعث جذب دانشجویان می‌شود که به دنبال سفر به خارج برای تحصیلاتشان هستند.

نظام حقوقی در فرانسه

فرانسه همانند بسیاری از اروپایی ها حقوق مدنی را اجرا می کند اما حقوق جزا هم بخشی از سیستم قضایی آن است. حقوق عمومی هم شامل حقوق اداری و حقوق اساسی است. به طور کلی نظام حقوقی فرانسه از سیستم حقوق مدنی الگوبرداری شده است.

تحصیل حقوق در فرانسه

مدرک حقوق در فرانسه با شرکت در مدرسه حقوق کسب میشود. مدرسه حقوق یک مدرسه درون یک دانشگاه بزرگ تر است و یک واحد مستقل نیست. برای کار در حوزه حقوق در فرانسه به لیسانس حقوق LLB و برای  نتیجه بهتر به مدرک فوق لیسانس حقوق LLM نیاز است اگرچه امکان تحصیل در مقطع دکترا PHD هم وجود دارد.

کسب مدرک حقوق در فرانسه

از آنجایی که مدارس حقوق در دانشگاه های دولتی قرار دارند پذیرش در مقطع لیسانس آنها به اندازه مدارس خصوصی سخت نیست. اگرچه پذیرش به معنای موفقیت نیست و بسیاری از دانشجویان در دوره های سخت به موفقیت نمی رسند. مدرسه حقوق به سه بخش تقسیم می‌شود: اول دانشجویان در دوره سه ساله کارشناسی شرکت می‌کنند بعد از این دوره یک دوره دو ساله کارشناسی ارشد و در نهایت دوره سه ساله یا بیشتر دکترا. همچنین برای ورود به عرصه حقوق دانشجویان باید به مدرسه حقوق بروند. پذیرش در مدرسه حقوق به حداقل یک سال ابتدایی دوره فوق لیسانس نیاز دارد. بیشتر دانشجویان به دلیل هزینه های پایین شرکت در مدارس فرانسه را انتخاب می‌کنند. رستوران های دانشجویی و کمک هزینه‌های خوابگاه‌ها به مقرون به صرفگی شرکت در مدارس فرانسه می افزایند. سال تحصیلی فرانسه از سپتامبر آغاز می‌شود و تا مه یا ژوئن ادامه دارد و به دو ترم بهار و پاییز تقسیم می‌شود. فرانسه همچنین به خاطر سطح بالای آموزش برای دانشجویان حقوق جذاب است. کسانی که می توانند به اندازه کافی برای شرکت در مدارس، فرانسوی را به خوبی صحبت کنند، می‌توانند از آموزش های کم هزینه در مدارس و آموزشگاه های برتر دنیای  آموزش بین الملل بهره ببرند. کسانی که در دوره‌های سخت مدارس حقوق موفق شوند، می‌توانند در سراسر اروپا با پایه آموزش حقوق مدنی با کیفیت که از نظام آموزشی فرانسه نشات گرفته وکالت کنند. به علاوه بسیاری از برنامه های تحصیلی حقوق در فرانسه ،حقوق عرفی را هم شامل می‌شوند . بنابراین فارغ‌التحصیلان آنها کاملاً آماده درخواست آغاز کار یا کسب اجازه ورود به کار در دیگر کشورهایی که حقوق مدنی اصلی ترین نوع حقوق به کار گرفته شده درآنها نیست، هستند. این ترکیب فرانسه را به کشوری محبوب هنگام انتخاب یک مدرسه برای تحصیل حقوق تبدیل کرده است. 

هزینه زندگی در فرانسه

 در موارد زیر میتوانید چند هزینه اساسی زندگی در فرانسه را مشاهده کنید، هزینه واقعی زندگی به مقدار زیادی به انتخاب ها و سبک زندگی شما بستگی دارد:

  • اجاره یک آپارتمان مشترک: 462 یورو 
  • هزینه قبوض: 49 یورو
  •  اشتراک اینترنت: 27 یورو
  •  حمل و نقل محلی: 52 یورو
  •  فست فود :9 یورو
  •  بلیط سینما :10 یورو

 چه زمانی باید درخواست داد؟

موافقت با درخواست ویزا می تواند تا 9 ماه زمان ببرد پس باید هرچه سریع‌تر قبل از راهی شدن تمام اطلاعات لازم خود را ارائه دهید. ویزای دانشجویی اقامت کوتاه مدت (شینگن) تا 90 روز، ویزای موقتی اقامت بلندمدت برای 3 تا 6 ماه و ویزای بلند مدت برای دوران تحصیل: سه سال برای کارشناسی دوسال کارشناسی ارشد و چهارسال برای دکترا، معتبر است.

فرصت های شغلی

 شما به عنوان یک دانشجوی خارجی با ویزای تحصیلی در فرانسه می توانید تا زمانی که مجوز معتبر اقامت دارید و مشغول تحصیل هستید تا 964 ساعت در یک‌سال ( تقریباً 90 درصد از کار تمام وقت در یک سال) را کار کنید.




در ادامه نگاهی دقیق تر و به تفکیک به روند تحصیل حقوق در فرانسه خواهیم داشت.

شرایط و هزینه های تحصیل در رشته حقوق در فرانسه

هر دانشگاه برای هزینه تحصیل در رشته حقوق در فرانسه شرایط خاص خود را دارد، اما طریقه ورود به دانشگاه و انتخاب نوع دانشگاه برای تحصیل حقوق در فرانسه از اهمیت بسیاری برخوردار است. همانطور که پیشتر اشاره کردیم امکان تحصیل رایگان و ارزان تحصیل در رشته حقوق در فرانسه وجود دارد. اگرچه این بدین معنا نیست که در فرانسه تحصیلات آزاد و با شهریه های بالا وجود نداشته باشد. بدیهی است هر کدام نیز شرایط خاص خود برای هزینه تحصیل در رشته حقوق در فرانسه و پذیرش تحصیلی را دارا هستند. برای اینکه بتوان برای تحصیل در رشته حقوق در فرانسه موفق به تحصیل ارزان و رایگان شد، تحصیلات باید به زبان فرانسوی صورت گیرد. در این صورت شهریه دانشگاه ها تا حد بسیاری کاهش پیدا می کند و این هزینه بطور تقریبی بین 2700 تا 3800 یورو در سال خواهد بود. این هزینه دانشگاه برای تحصیل حقوق در فرانسه در برابر میانگین هزینه دانشگاه های غیر دولتی در اروپا بسیار پایین است و تقریباً رایگان بشمار می آید. در دانشگاه های غیر دولتی در اروپا هزینه تحصیل بطور میانگین شهریه ای بالغ بر 12 هزار یورو در سال دارد. البته نکته در زبان تدریس است و دانشگاه های دولتی یک کشور بدیهی است که کلاس های درس خود را با اولویت زبان ملی برگزار می کنند. البته هر دانشگاه معمولاً شرایط خاص خود برای تحصیل حقوق در فرانسه برای نمره زبان و سطح آن را دارد. بطور معمول برای تحصیل در مقطع لیسانس سطح زبان فرانسوی فرد باید حداقل B1، در فوق لیسانس B2 و دکترا C1 می باشد. درباره هزینه های زندگی نیز باید گفت فرانسه از کشورهای ارزان برای زندگی است (7 تا 10 هزاریورو در سال) و برخی شهرهای دانشجویی به خصوص می توانند امکان گذران زندگی با هزینه های کمتر را به دانشجو ارائه دهند. آن چه که دولت فرانسه و سفارات این کشور هزینه یکسال زندگی را برای یک دانشجو در نظر می گیرند حدود 8 هزار یورو است. این هزینه بیشتر شامل: اجاره مسکن، خورد و خوراک، پوشاک و رفت و آمد می شود. همچنین باید اشاره کرد که برای دانشجویان دارای فرزند امکان تحصیل فرزندان بصورت رایگان نیز وجود دارد. هزینه های زندگی البته تا مقدار بسیاری به سبک زندگی دانشجو و داشتن همراه یا غیر آن بستگی دارد. همچنین شهر مورد زندگی ملاک مهمی است. تحصیل در رشته حقوق در فرانسه از این حیث به شهری که دانشگاه درآن قراردارد نیز بستگی دارد. اگر دانشگاه فرد در پاریس باشد و در همین شهر نیز دانشجو سکونت داشته باشد به قطع هزینه های زندگی بیشتری در مقایسه با دانشجوی شهرهای حومه ای خواهد داشت. البته هزینه یکسال زندگی دانشجو و همراهان او نیز باید در حساب بانکی مهیا باشد تا برای دریافت ویزای دانشجویی از نظر سفارت فرانسه متقاضی شایسته شناخته شود.

تحصیل در رشته حقوق در فرانسه و کالج زبان فرانسوی

برای تحصیل در رشته حقوق در فرانسه پیشنهاد می شود از طریق کالج های زبان فرانسوی اقدام شود. به سخن دیگر چنانچه متقاضی تحصیل در رشته حقوق در فرانسه مایل به تحصیل در دانشگاه های دولتی است نخست در فرانسه دوره زبان فرانسوی بگذراند تا هم زبان خود را تقویت کند و هم شانس بیشتری برای ورود به دانشگاه داشته باشد. یکی از دلایل امر آن است که برخی دانشگاه های بزرگ و برتر برای تحصیل در رشته حقوق در فرانسه آزمون ورودی قرار می دهند و دانشجویان متقاضی باید در آزمون ورودی دانشگاه ها شرکت کنند. دلیل آزمون ورودی نیز مشخص است. رشته حقوق از رشته های بسیار پر طرفدار است و برخی دانشگاه ها به سادگی صندلی های خود را برای متقاضیان خالی نمی گذارند بنابراین دارا بودن فیلتر ورودی برای این دانشگاه ها منطقی است. حال مسئله ای که در اینجا وجود دارد بحث چگونگی آزمون ورودی است. شاید در اینجا پرسش پیش آید که اگر دوره زبان فرانسوی در کالج گذرانده نشود و این زبان آموزی درایران یا هر کشور مبدا دیگر صورت گیرد، این چه تفاوتی با این دارد که نخست به کالج زبان فرانسوی برویم و بعد وارد دانشگاه شویم؟ با توجه به توضیحاتی که دادیم آزمون ورودی در فرانسه برای برخی از دانشگاه ها پیش روی دانشجویان برای ورود به دانشگاه های دولتی برای تحصیل ارزان و تقریباً رایگان است و در اینجا ویزایی برای گذراندن آزمون وجود ندارد. البته برخی از دانشگاه های دولتی فرانسه نیز وجود دارند که بدون نیاز به هیچ آزمونی می توان از آنها پذیرش دریافت کرد و دانشجو صرفاً بر اساس پیشینه تحصیلی و مصاحبه قبول شود.

کالج زبان فرانسوی همچنین باعث می شود تا فرآیند زبان آموزی برای هدف نهایی تحصیل در رشته حقوق در فرانسه بهتر گذرانده شود. امروزه همگان بر این موضوع واقف اند که یادگیری زبان در محیط تفاوت های بسیاری با یادگیری زبان در خارج از محیط دارد. قطعاً کسی که زبان ملی یک کشور را در همان کشور می آموزد بدلیل کاربر بیشتر و مواجهه بیشتر زبان بسیار بهتر و سریع تر را می آموزد تا اینکه تنها از راه دور و در محیط غیر بومی آموخته باشد. سرعت یادگیری نیز در اینجا مطرح است. تحصیل در رشته حقوق در فرانسه اگر پس از تحصیل در دوره کالج باشد بسیار راحت تر خواهد بود و این از بابت آشنایی کسب شده با نظام آموزشی فرانسوی از طریق دوره های کالج است. اگرچه کالج های زبان فرانسوی در کشور فرانسه دارای شهریه های بیشتری از دانشگاه های دولتی هستند اما با این حال در مقایسه با دیگر کشورها باز هم هزینه های بسیار پایینی دارند. برای نمونه در کشور فرانسه می توان زبان فرانسوی را در کالج های این کشور با شهریه حدود 10 هزار یورو در سال گذراند در حالی که همین هزینه در کشور انگلستان برای تحصیل دوره زبان یا پیش دانشگاهی بیش از 20 هزار پوند خواهد بود. از دیگر محاسن کالج های زبان فرانسوی پذیرش انعطاف پذیر است. بدین معنی که مثلاً در موضوع شرط سنی افرادی که قصد ادامه تحصیل در مقطع لیسانس در این کشور را داشته باشند می توانند تا سن 24 سال برای کالج اقدام کنند. این سن برای فوق لیسانس تا 30 سال و برای دکترا تقریباً بدون محدودیت سنی است. کالج های زبان فرانسوی به همراه امکانات آموزشی خوابگاه و امکانات اضافی را نیز برای دانشجو فراهم می کنند. پس از پایان دوره کالج امیدواری متقاضی به تحصیل در رشته حقوق در فرانسه آن هم در دانشگاه های برتر این کشور دو چندان می شود. کالج های زبان فرانسوی برای اعطای پذیر نیازمند مدرک حداقل A2 زبان فرانسوی هستند.

شرایط پذیرش رشته حقوق از دانشگاه سوربون فرانسه

دانشگاه سوربن فرانسه از قدیمی ترین دانشگاه های این کشور است که قدمت بسیاری نیز دارد. این دانشگاه از دیرباز در میان ایرانیان مشهور بوده است. دانشکده حقوق این دانشگاه از قدیمی ترین دانشکده های این کشور است که سیر تکامل درازی را پست سر گذاشته است. از سال 1150 تا سال 1970 دانشکده دانشگاه پاریس ( نام اسبق دانشگاه سوربن ) سالیان بسیار طولانی دانشکده تاریخی علوم حقوقی قضایی این کشور بوده است. از سال 1970 از شعب دانشگاه های سوربن و جانشین دانشگاه پاریس یعنی Panthéon-Assas University ، دانشکده حقوق خود را راه اندازی کرد و دانشجویان حقوق در سوربن برای تحصیل حقوق به این دانشکده می رفتند. از سال 2008 در کنار این دانشکده دانشگاه سوربن، دانشکده حقوق مستقل دیگر را راه اندازی کرد. دانشکده حقوق پاریس نیز از سال 2011 از دیگر دانشکده های حقوق این دانشگاه تأسیس شد و از نظر تعداد پذیرش سوربن توانست دانشجویان بین المللی بیشتری را جذب خود کند. اکنون Paris 2 Pantheon-Assas University دانشکده حقوق سوربن را در خود دارد و امروزه به عنوان دانشکده حقوق رتبه نخست در فرانسه شناخته می شود. این دانشکده در دو شهر پاریس و ماریتیوس است. از شرایط پذیرش رشته حقوق از دانشگاه سوربون فرانسه می توان گفت که طول دوره های لیسانس حقوق در دانشگاه سوربن آن 3 ساله است و زمان شروع دوره تحصیلی در این دانشکده ماه سپتامبر و یا همان شهریور ماه است. شهریه این دانشگاه برای رشته حقوق در سال تحصیلی 2020-2021 میلادی 6000 یورو در سال است. این دانشگاه همچنین در ابوظبی امارات و سنگاپور شعبه دارد. مهم ترین و پر طرفدارترین دوره فوق لیسانس در دانشگاه سوربن کارشناسی ارشد رشته های حقوق اقتصادی و تجارت بین الملل است. کارشناسی ارشد گرایش های دیگر رشته حقوق نیز در این دانشکده ارائه می شوند مانند حقوق کیفری و حقوق بین الملل. طول مدت دوره های فوق لیسانس در این دانشگاه 1 سال است و شهریه آن 17000 یورو در سال است. این دانشگاه آزمون ورودی ندارد. دکترای حقوق در فرانسه در این دانشگاه نیز امکان پذیر است و متقاضیان چنانچه دارای مدرک فوق لیسانس و مدرک c1 زبان فرانسوی هستند می توانند برای پذیرش به استادان راهنما در این دانشگاه درخواست خود را ارسال کنند.

شرایط بورسیه تحصیلی رشته حقوق در فرانسه

شرایط بورسیه تحصیلی رشته حقوق در فرانسه و تحصیل رایگان رشته حقوق در فرانسه یکی از جذابیت هایی است که متقاضیان تحصیل در خارج از کشور را کنجکاو می کند. کشور فرانسه بر اساس قانون اساسی خود نظام آموزش رایگان از مقطع مدرسه تا پایان دوره دانشگاه را فراهم کرده است و مهم تر اینکه شرایط بورسیه تحصیلی رشته حقوق در فرانسه برای دانشجویان خارجی نیز تا حد بسیاری قابل اعمال است. شرایطی که در کشورهای دیگری چون کانادا و انگلستان اینگونه نیست. در کشورهای یاد شده برای تحصیل ارزان و رایگان حتما باید شهروند و یا مقیم دائم آن کشور بود تا از امکانات تحصیل رایگان و ارزان بهره مند شد. در حالی که تحصیل رایگان رشته حقوق در فرانسه امکان پذیر است. البته باید درباره واژه رایگان با کمی چشم پوشی برخورد کرد چراکه تقریبا تحصیل در هیچ دانشگاهی در سراسر اروپا با شهریه صفر وجود ندارد و گاه هزینه های تحصیل به قیاس و نسبت آنچنان پایین است که رایگان محسوب می شود. در زیر به بعضی از این بورسیه ها و تحصیل های ارزان می پردازیم. البته در فرانسه دانشگاه های غیر رایگان بسیاری وجود دارند که زبان تدریس آنها نیز انگلیسی است و دانشجو ملزم به یادگیری زبان فرانسوی نیست.

بازار کار حقوق پس از تحصیل در رشته حقوق در فرانسه

همانطور که قبل تر هم در مطالب اشاره کردیم فارغ التحصیلان حقوق می توانند وارد حوزه های مختلفی از این رشته برای کار شوند. وکالت و قضاوت، مشاغل اصلی فارغ التحصیلان رشته حقوق است که می توانند در آنها مشغول به کار شوند. برای ادامه کار به عنوان وکیل در فرانسه باید عضوی از کانون وکلای این کشور شد و عضویت در کانون وکلای این کشور تنها از طریق گذراندن آزمون ورودی این کانون امکان دارد. حداقل درآمد یک وکیل در فرانسه 43600 یورو در سال و بالاترین درآمد یک وکیل 151 هزار یور در سال است. برای ادامه کار در رشته قضاوت نیز آزمون قضاوت باید گذرانده شود. آزمون قضاوت بدیهی است منابع متفاوتی از آزمون قضاوت خوهد داشت و مراجع برگزار کننده این آزمون نیز متفاوت اند. میانگین دستمزد قضات در فرانسه حدود 70 هزار یورو در سال است.

وضعیت اقامت و تابعیت پس از تحصیل در رشته حقوق در فرانسه

وضعیت اقامتی دانشجوی فارغ التحصیل پس از تحصیل در رشته حقوق در فرانسه از مهم ترین موضوعاتی است که مورد پرسش متقاضیان واقع می شود. یکی از نکات مثبت تحصیل در رشته حقوق در فرانسه ، امکان دریافت اقامت دائم این کشور پس از تحصیل است. پس از تحصیل دانشجو با ویزای APS می تواند تا 2 سال در فرانسه پس از تحصیل حضور داشته باشد و برای خود کاریابی کند. پس از یافتن کار و دریافت پیشنهاد کاری مبنی بر کار تمام وقت در فرانسه دانشجو می تواند اقامت خود را به اقامت کاری تبدیل کند و پس از 5 سال به اقامت دائم این کشور برسد. یکسال پس از دریافت اقامت دائم می توان برای دریافت پاسپورت فرانسوی درخواست داد و درخواست نیز درصورتی که فرد مسلط به زبان و فرهنگ کشور فرانسه باشد بدون نیاز به لغو پاسپورت اول پذیرفته می شود.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ده دانشگاه برتر فرانسه
ده دانشگاه برتر فرانسه

در این مقاله شما را با ده دانشگاه برتر برای تحصیل در کشور فرانسه آشنا می کنیم. این رتبه بندی براساس سایت QS است. ...

بیشتر بخوانید
محل اقامت در فرانسه
محل اقامت در فرانسه

گزینه‌های گوناگونی برای سکونت در فرانسه وجود دارد. ایده‌ی درست، بررسی چند تا از این گزینه‌ها، قبل از تصمیم‌گیری نهایی است. وقتی این کار انجام شد، می‌توانید مکانی را پیدا کنید که با بودجه‌ی شما سازگار است و تمام نیازها و خواسته‌های‌تان را برآورده می‌کند. دا ...

بیشتر بخوانید
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه

هزینه‌های تحصیل در فرانسه، به شکل قابل‌توجهی، کمتر از کشورهای دیگر است ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: