مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
مقایسه تحصیل پزشکی در فرانسه و اتریش

مقایسه تحصیل پزشکی در فرانسه و اتریش

تحصیلات پزشکی در فرانسه به سه مرحله (PCEM ،DCEM و پزشکی عمومی یا سایر تخصص ها) تقسیم می شود که منجر به دریافت مدرک دکترای پزشکی می شود. مراحل اخذ پذیرش برای تحصیلات دانشگاهی پزشکی در فرانسه بستگی به این دارد که دانشجو از کدام کشور به فرانسه می آید. افرادی که از کشورهای عضو EU/EEA (منطقه اقتصادی اروپا) می آیند برای تحصیل نیازی به ویزا ندارد و می تواند مستقیماً برای دانشگاه یا دانشکده تحصیلات تکمیلی مورد نظر خود اقدام کند، در غیر این صورت، افرادی که از کشورهای غیر عضو EU/EEA می خواهند در فرانسه تحصیل کنند به ویزای دانشجویی احتیاج دارند و می توانند از طریق سفارت فرانسه برای اخذ ویزا اقدام کنند. در طول سال اول تحصیل، دانشجویان بین المللی فقط باید ویزای خود را به عنوان اثبات وضعیت اقامت خود نشان دهند. با این حال ، آنها باید ظرف 30 روز از زمان ورود، برای ثبت نام به اداره مهاجرت مراجعه کرده و برای معتبر کردن ویزای خود یک معاینه پزشکی انجام دهند. از سال دوم تحصیلات به بعد، آنها باید برای اجازه اقامت ('Carte de Sjjour') اقدام کنند.

برای تحصیل پزشکی در اتریش، متقاضیان بایستی در دوره Foundation شرکت نموده تا برای آزمون پزشکی این کشور و نیز اخذ مدرک زبان آلمانی آماده شوند. پس برای تحصیل در دانشگاه پزشکی اتریش داشتن مدرک زبان آلمانی در سطح C1 و قبولی در آزمون ورودی امری الزامی است، اما برای شرکت در دوره Foundation داشتن مهارت زبان آلمانی در سطح B2 الزامی است. برای تحصیل پزشکی در فرانسه نیز داشتن مدرک زبان فرانسه در سطح B2 اروپا و نیز قبولی در آزمون ورودی می باشد که بعد از پایان سال اول تحصیلی برگزار می شود.


مقایسه شرایط تحصیل پزشکی در فرانسه و اتریش

تحصیلات پزشکی در فرانسه به 3 سیکل (PCEM، DCEM و رزیدنسی پزشکی عمومی یا DES یا سایر تخصص های دیگر) تقسیم می شود که در نهایت منجر به اخذ مدرک دکتر پزشکی (M.D) می گردد. سیکل اول از تحصیلات پزشکی در فرانسه (PCEM) حدود 2 سال طول می کشد. با توجه به آزمون رقابتی در پایان سال اول، تنها در حدود 15 تا 20% از دانشجویان سال اولی از آزمون قبول شده و به سال دوم راه پیدا می کنند. دو سال اول در نظام آموزش پزشکی برای کلیه دانشجویان رشته های پزشکی مشترک است. سیکل دوم (DCEM) حدود 4 سال طول می کشد. برای رفتن به سیکل سوم (DES)، دانشجویان سال چهارمی علاوه بر اتمام سیکل دوم بایستی در آزمون های دوره تئوری و عملی نیز قبول شوند. سیکل DES دو سال بوده و منجر به اخذ مدرک پزشکی عمومی یا سایر مدارک تخصصی می گردد:

اما تحصیل پزشکی در دانشگاه های اتریش به 3 فاز یا مرحله تقسیم می شود. فاز اول حدود 2 ترم طول می کشد، فاز دوم به 6 ترم و فاز سوم نیز به 4 ترم تقسیم می شود، فاز اول به بررسی مبانی پزشکی، معرفی انواع بیماری ها، آناتومی بدن انسان و مهارت های اجتماعی اختصاص دارد، در فاز سوم دانشجویان با علم پزشکی، دلایل و الگوهای بیماری، تشخیص و درمان و … آشنا می شوند، بالاخره فاز سوم مربوط به کارورزی می باشد.

مقایسه مدارک جهت تحصیل پزشکی در فرانسه و اتریش

تحصیل پزشکی در اتریش مستلزم داشتن مدرک مهارت زبان آلمانی در سطح C1 می باشد. از این روی ارایه مدارک آزمون های DSH و TestDaf جهت اخذ پذیرش تحصیلی اتریش الزامی است. در غیر اینصورت، افراد می توانند برای دریافت مدرک آلمانی خود در دوره های آمادگی فشرده دانشگاه های اتریشی شرکت نمایند. همچنین قبولی در آزمون ورودی پزشکی جزو ملزمات اصلی تحصیل در دانشگاه های پزشکی اتریش می باشد، اما برای تحصیل پزشکی در فرانسه، شما نیازمند مدرک زبان فرانسه DELF وDALF بوده و نیز باید در پایان سال اول بتوانید از عهده آزمون پزشکی این کشور برآیید.

مقایسه تحصیل پزشکی در اتریش و فرانسه
پارامترفرانسه (France)اتریش (Austria)
مدت تحصیل
9 سال بسته به برنامه و دانشگاه3 تا 4 سال
شرط پذیرشقبولی در آزمون ورودیقبولی در آزمون ورودی
زبان تحصیلی
زبان فرانسوی (تا سطح B2)زبان آلمانی (C1 برای دوره تحصیلی و B2 برای دوره Foundation)
دوره پیش پزشکیدوره پیش پزشکی یا Pre-medicalدوره Foundation در حدود 1 الی 1.5 سال

لازم به ذکر است که هر دو کشور فرانسه و اتریش جهت آماده سازی متقاضیان برای قبولی در آزمون ورودی دانشگاه های علوم پزشکی دوره های فشرده آمادگی برگزار می کنند. لازم به ذکر است که آزمون ورودی در اتریش پس از اتمام دوره آمادگی و قبلا از ورود به دانشگاه برگزار شده و هزینه آن حدود 120€ (یورو) می باشد، اما آزمون پزشکی فرانسه پس از سال اول تحصیلی (دوره PCEM) از متقاضیان گرفته می شود.




مقایسه هزینه تحصیل پزشکی در فرانسه و اتریش

مطابق گزارش آژانس ارتقای تحصیلات عالی فرانسه (Agence Française pour la Promotion de l’Enseignement Supérieur) کمپوس فرانس، شهریه سالیانه تحصیل پزشکی در دانشگاه های دولتی فرانسه حدود 250€ (یورو) و در دانشگاه های خصوصی بین 4500€ الی 7000€ (یورو) می باشد. اما هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه های دولتی اتریش حدودا بین 300€ الی 400€ (یورو) می باشد. همچنین با مقایسه تحصیل پزشکی در فرانسه و اتریش متوجه نکات کلیدی و مهم زیادی می شویم. از جمله این نکات می توان به هزینه تحصیل پایین فرانسه نسبت به اتریش اشاره کرد.

اما هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه ماهانه حدود 400 تا 700€ (یورو) می باشد. این هزینه شامل هزینه های حمل و نقل، اجاره خانه، پوشاک، غذا و … می باشد که بیشتر به محل اقامت و نیز سبک زندگی دانشجو بستگی دارد. اما هزینه ماهیانه زندگی در اتریش بالاتر از فرانسه بوده و دانشجویان در اتریش برای خرج و مخارج ماهیانه خود به حدود 900€ (یورو) بودجه مالی نیاز دارند که فقط 410€ (یورو) آن مربوط به اجاره خانه می باشد.

مقایسه شرایط ویزای تحصیلی فرانسه و اتریش

دانشجویان بین المللی علاقه مند تحصیل پزشکی در فرانسه پس از اخذ تاییدیه پذیرش از دانشگاه فرانسوی، نیازمند اخذ ویزای دانشجویی فرانسه یا VLS-TS visa (“étudiant”) هستند. برای اخذ این ویزا می توان یا از طریق سایت CampusFrance و یا سفارت فرانسه در تهران اقدام نمود. ویزای تحصیلی فرانسه فقط مجوز اقامت تحصیلی شما نیست بلکه از طریق این ویزا می توان در حدود 20 ساعت در هفته کار دانشجویی انجام داد. لازم به ذکر است که هزینه ویزای مذکور حدود 99€ می باشد. از مدارک لازم جهت اخذ این ویزا می توان به فرم درخواست تکمیلی، دو قطعه عکس، کپی پاسپورت، گواهی تمکن، گواهی عدم سوء پیشینه و دیگر مدارک هویتی اشاره نمود.

ویزای تحصیلی اتریش مختص دانشجویانی است که مدت تحصیل آنها در اتریش بیش از 90 روز باشد. این ویزا معمولا از نوع ویزای D شنگن یا (Aufenthaltsvisum D) بوده و شرط دریافت آن نیز ارائه نامه پذیرش از دانشگاه علوم پزشکی اتریش و نیز اثبات تمکن مالی کافی به میزان 93306€ (یورو) می باشد. مدارکی همچون فرم درخواست تکمیلی، پاسپورت معتبر، دو قطعه عکس پاسپورتی و … جزء مدارک لازم برای تحویل به سفارت اتریش می باشد. اما هزینه این ویزای اتریش حدود 100€ (یورو) می باشد.

مدارک لازم برای اخذ ویزای پزشکی فرانسه

پس از اخذ پذیرش پزشکی فرانسه، نکته ی مهمی که مطرح می شود اخذ ویزای تحصیلی فرانسه است، شخص با در دست داشتن پذیرش دانشگاه و جمع آوری مدارک مربوطه می تواند به سفارت فرانسه جهت اخذ ویزا مراجعه نماید:

  • پرداخت اپلیکیشن فی
  • تکمیل فرم مربوطه
  • نامه ی پذیرش از دانشگاه
  • بیومتریک
  • عکس
  • پاسپورت و شناسنامه
  • مدارک سفر در 10 سال گدشته
  • اثبات ترک فرانسه بعد از فارغ التحصیلی
  • انگیزه نامه و رزومه
  • اثبات تمکن مالی  
  • مدرک زبان
  • مدرک تحصیلی
  • مدارک پزشکی
  • مشخص کردن محل اقامت برای سه ماه اول
  • بیمه
  • سوء پیشینه
  • ترجمه ی کلیه مدارک
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ده دانشگاه برتر فرانسه
ده دانشگاه برتر فرانسه

در این مقاله شما را با ده دانشگاه برتر برای تحصیل در کشور فرانسه آشنا می کنیم. این رتبه بندی براساس سایت QS است. ...

بیشتر بخوانید
محل اقامت در فرانسه
محل اقامت در فرانسه

گزینه‌های گوناگونی برای سکونت در فرانسه وجود دارد. ایده‌ی درست، بررسی چند تا از این گزینه‌ها، قبل از تصمیم‌گیری نهایی است. وقتی این کار انجام شد، می‌توانید مکانی را پیدا کنید که با بودجه‌ی شما سازگار است و تمام نیازها و خواسته‌های‌تان را برآورده می‌کند. دا ...

بیشتر بخوانید
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه

هزینه‌های تحصیل در فرانسه، به شکل قابل‌توجهی، کمتر از کشورهای دیگر است ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: