مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
رشته های تحصیلی در فرانسه

رشته های تحصیلی در فرانسه

دانشگاه های فرانسه هر ساله 1.5 میلیون دانشجو می گیرند و تقریبا 10٪ این دانشجویان، دانشجویان بین المللی هستند. درک دلیل آن دشوار نیست - تنوع و حجم برنامه های آموزشی در فرانسه بدان معنی است که شما مطمئناً یک مورد را پیدا خواهید کرد که پاسخگوی نیازهای شخصی شما باشد. دانشگاه ها هزاران برنامه تحصیلی دانشگاهی، فنی و حرفه ای را در هر رشته ی قابل تصوری ارائه می دهند. فرانسه از همان سیستم آموزش عالی سه سطحی استفاده می کند که سایر 29 کشور اروپایی که با سیستم Bologna کار می کنند و این امر به پویایی بین المللی کمک می کند. مدارک 'Licence' و ' Licence Professionnelle' کارشناسی (undergraduate) هستند، که در جای دیگر به عنوان لیسانس (Bachelor’s) شناخته می شوند. دوره های کارشناسی ارشد و دکترا (PhD) تحصیلات تکمیلی هستند. فرانسه یک سیستم مبتنی بر اعتبار را پیاده سازی می کند که به موجب آن هر یک از واحدهای تحصیلی میزان معینی ECTS (اعتبارات اروپایی) دارند، که معمولاً بین دوره ها قابل انتقال هستند. دستیابی به 180 ECTS به شما مجوز کسب لیسانس می دهد و 120 ECTS دیگر برای گرفتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد لازم است.

فرانسه در ارائه ی برنامه های عالی تحصیلات تکمیلی شهرت بسزایی دارد. کسانی که می خواهند برای تحصیلات تکمیلی به اروپا بروند، اغلب برای این کار به فرانسه مراجعه می کنند. دانشجویان بین المللی واقعاً از این کشور لذت می برند و برنامه های تحصیلات تکمیلی که در فرانسه ارائه می شود واقعاً بهترین هستند. همه موسسات فرانسه از نظر تحصیلات، رتبه ی بسیار بالایی دارند و کسانی که در چنین برنامه هایی در این کشور شرکت می کند، بسیار یاد می گیرند و این غالباً به این معنی است که در تلاش های آینده خود به موفقیت دست می یابند.

 برنامه های تحصیلات تکمیلی در فرانسه در سه دسته اصلی قرار می گیرد: 

  • کارشناسی ارشد آموزش محور (MAs/MScs/MEng) 
  • کارشناسی ارشد پژوهش محور (MRes/ MA by Research) 
  • دکترا (Doctorates and PhDs)

تحصیل در فرانسه و تحصیل در مدارس

اگر در فرانسه زندگی می کنید، فرزند شما مجاز به آموزش رایگان فرانسه خواهد بود که به طور کلی از استاندارد بالایی برخوردار است. سیستم تحصیل در فرانسه به چند مرحله تقسیم شده است که در ادامه خلاصه ای از سیستم آموزش فرانسه از جمله مهد کودک، آموزش ابتدایی، متوسطه و دانشگاه را مشاهده خواهید نمود. بیشتر دانش آموزان در فرانسه در مدارس محلی ثبت نام می کنند که آموزش در آن رایگان است. با این حال، خانواده های خارجی ممکن است مدرسه بین المللی را برای سهولت در انتقال فرزندشان از طریق ادامه آموزش به یک زبان و برنامه درسی آشنا در نظر بگیرند. اگر چه تحصیلات در فرانسه برای کودکان مقیم فرانسه بین شش تا شانزده سال اجباری است، بسیاری از کودکان در سن سه سالگی وارد پیش دبستانی می شوند و بیش از 50 درصد افراد 18 تا 21 ساله در فرانسه در آموزش عالی تمام وقت مشغول تحصیل هستند.

حدود 64 درصد دانش آموزان با گذراندن امتحانات baccalauréat (le bac) یا حرفه ای  baccalauréat (le bac prof) دوره متوسطه خود را تمام می کنند. تحصیلات دولتی برای شهروندان فرانسوی و سایر افرادی که اقامت بلند مدت کشور فرانسه را دارند رایگان است، گرچه والدین باید هزینه ی لوازم التحریر و سفرهای مدرسه را بپردازند. مدارس مختلط و سکولار هستند در حالی که اکثر مدارس دولتی هستند، مدارس خصوصی نیز تحت قرارداد با دولت فرانسه وجود دارد که به موجب آن دولت حقوق معلمان را پرداخت می کند، این مدرسه از برنامه درسی ملی پیروی می کند و هزینه ها نیز به صورت منطقی و کم است. همچنین مدارس خصوصی (ecoles prives) وجود دارند که کاملاً مستقل هستند که برخی از آنها مدارس بین المللی هستند. مدارس وابسته به یک آیین خاص نیز معمولاً خصوصی هستند و بنابراین برای تحصیل در این مدارس نیز باید هزینه ای پرداخت شود. مدارس دولتی وجود دارند که دارای برنامه های دو زبانه هستند اما در اکثر موارد آموزش دو زبانه فقط در مدرسه خصوصی موجود است. سال تحصیلی مدارس از ابتدای شهریور آغاز می شود. مدارس فرانسه تعطیلات طولانی دارند که شامل تعطیلات دو ماهه تابستانی که از ماه جولای شروع می شود، دو یا سه هفته در کریسمس و عید پاک و همچنین تعطیلات بین ترم می باشد. پس از مهد کودک که اختیاری است، سیستم آموزش اجباری فرانسه به سه مرحله یا چرخه تقسیم می شود:

  • دبستان (école)
  • مدرسه راهنمایی (collège)
  • دبیرستان (lycée)

کودکستان ها یا مهدکودک ها (écoles maternelles) برای کودکان از دو تا سه سالگی تا شش سالگی مراقبت از کودکان را تأمین می کنند. در حالی که کودکان اجباری برای حضور ندارند، اما امکانات دولتی رایگان است و راهی عالی برای فرزندان خردسال مهاجران است که به سرعت و به راحتی زبان فرانسه را یاد بگیرند. این دوره آموزشی قصد دارد کودکان را برای دبستان آماده کند و شامل خواندن، نوشتن، شماره گذاری و حتی گاهی اوقات به زبان خارجی می باشد.

دبستان (école)

کودکان در فرانسه از سن شش تا 11 سالگی در دبستان شرکت می کنند. پنج سطح وجود دارد:

  • دوره آمادگی (CP) یا ème 11 سن 6 تا 7 سال
  • دوره ابتدایی (CE1) یا ème 10 سن 7 تا 8 سال
  • دوره ابتدایی (CE2) یا ème 9 سن 8 تا 9 سال
  • دوره متوسط 1 (CM1) یا ème 8 سن 9 تا 10 سال
  • دوره متوسط 2 (CM2) یا ème 7 سن 10 تا 11 سال

در مدارس ابتدایی دروس در زمینه خواندن و نوشتن، ادبیات، جغرافیا، تاریخ و معمولا ً یک زبان خارجی که اغلب انگلیسی است، تدریس می شود.

مدرسه راهنمایی  (collège)

بین سنین 11 تا 15 سال، دانش آموزان در فرانسه در مدرسه راهنمایی یا کالج شرکت می کنند. هیچ مدرکی برای ورود به مدارس دولتی نیاز ندارند. هدف برنامه درسی به همه دانش آموزان آموزش و پرورش عمومی و متشکل از فرانسه، ریاضیات، تاریخ، جغرافیا، تعلیمات مدنی، زیست شناسی، فیزیک، تکنولوژی، هنر، موسیقی و تربیت بدنی است. چهار سطح در مقطع راهنمایی وجود دارد:

  • 6ème11 تا 12 ساله
  • 5ème 12 تا 13 ساله
  • 4ème13 تا 14 ساله
  • 3ème 14 تا 15 ساله

در پایان چهار سال در سن 15 سالگی، همه دانش آموزان باید در آزمون شرکت کنند. دانش آموزان از نظر دانش زبان فرانسه، ریاضیات، تاریخ و جغرافیا آزمایش می‌شوند اما آن‌ها همچنین باید B2i (مهارت ‌های کامپیوتری / اینترنتی ) خود را در طول سال گذرانده باشند و به سطح   A2 در یک زبان خارجی برسند. پس از این آزمون، ممکن است دانش آموزان در صورتی که 16 ساله هستند سیستم آموزشی را ترک کنند و یا تحصیلات خود را در دبیرستان ادامه دهند.

دبیرستان (lycée)

سه سال آخر تحصیلات متوسطه از 15 تا 18 سال در دبیرستان عمومی، تکنیکی یا حرفه ای سپری می شود. دانش آموزان همان برنامه درسی اصلی مربوط به هشت یا نه موضوع را می گیرند اما سه دوره انتخابی و یک کارگاه هنری ارائه می شود. در پایان سال اول تصمیم اصلی گرفته می شود که دانش آموز کدام دوره را دنبال کند. سطوح عبارتند از:

  • اول (CAP,BEP) 15 تا 16 ساله
  • دوم (CAP,BEP) 16 تا 17 ساله
  • نهایی (CAP,BEP) 17 تا 18 سال

تحصیل در فرانسه در مقطع کارشناسی

برنامه های مقطع کارشناسی در فرانسه را می توان در بسیاری از کالج ها و دانشگاه ها یافت. برای تحصیل در فرانسه در مقطع کارشناسی، باید مدرک دیپلم دبیرستان یا معادل آن را داشته باشید و همچنین شرایط دیگری را نیز برآورده کنید. سال تحصیلی در یک کالج یا دانشگاه فرانسه از نیمه سپتامبر تا پایان ژوئن سال بعد می باشد. برخی از موسسات ممکن است در طول سال نیز ثبت نام کنند. اگر مایل به حضور در یک موسسه آموزش عالی در فرانسه هستید، باید مقدمات تحصیل در فرانسه خود را زودتر از موعد مشخص کنید و درخواستی را حداقل دو ماه قبل از تاریخ شروع دوره های مورد نظر خود ارائه دهید. اخیراً، فرانسه بسیاری از گزینه های تحصیلی برای دانشجویان کارشناسی را در کنار سایر کشورهای اروپایی با مدرک زبان انگلیسی ارائه می نماید. بنابراین، اکنون دانشجویان دیگر نیازی به گذراندن قطعی زبان فرانسه ندارند و در واقع آسان تر می توانند در دانشگاه های فرانسه تحصیل کنند.

راه های مفیدی برای اطمینان از واجد شرایط بودن برای تحصیل در فرانسه وجود دارد مثل گذراندن دوره های آمادگی. این نوع دوره ها باعث می شود دانشجویان مقطع کارشناسی قبل از شروع دوره خود، یک دوره آموزشی اضافی کسب کنند. یک برنامه قبل از MBA، پیش قانون یا پیش پزشکی و همچنین دوره های دیگر پایه یا آماده سازی را امتحان کنید که به شما امکان می دهد در رشته مورد نظر خود تحصیل کنید. انگلیسی خود را از طریق یک دوره آمادگی زبان انگلیسی بهبود بخشید. اگر هدف شما تحصیل در فرانسه است، باید ثابت کنید که مهارت های زبانی شما به اندازه کافی خوب است تا در کلاس ها شرکت کنید و سخنرانی ها را بفهمید. برخی از دانشگاه ها به مدرک زبان فرانسه نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر به مهارت های انگلیسی قوی نیاز دارند. این دوره ها شما را برای هر یک از آزمون های زبان که دانشگاه ها نیاز دارند، آماده می کند.

مدت زمان تحصیل برای تکمیل لیسانس بسته به برنامه مورد نظر برای تحصیل می تواند متفاوت باشد. توجه به این نکته ضروری است که مدارک در بسیاری از دانشگاه های دولتی فرانسه معمولاً برای حداکثر 4 سال طراحی شده اند. با وجود این، بسیاری از موسسات دیگر، از جمله دانشگاه ها، دوره های کوتاه مدت را نیز ارائه می دهند که به طور معمول می توانند حداقل 2 سال کوتاه تر باشند .این دوره ها معمولاً برای آماده سازی دانشجویان در زمینه های خاص تحصیلی طراحی شده اند که ممکن است در آینده به آن ادامه دهند. رشته های پر تقاضا جهت تحصیل در فرانسه برای مقطع کارشناسی شامل: تجارت، علوم انسانی و فرهنگ، مهندسی و فناوری، فناوری اطلاعات، ادبیات، طراحی و رسانه می باشد.

تحصیل در فرانسه و تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

دوره کارشناسی ارشد در فرانسه به طور معمول دو سال است. بر خلاف کارشناسی ارشد انگلستان که 9 ماه تحصیلی بودن وقفه می باشد، برنامه های تحصیلات تکمیلی در فرانسه به سال های تحصیلی تقسیم می شوند که با تعطیلات جدا می شوند. سال تحصیلی در فرانسه برای نه ماه از ماه سپتامبر یا اکتبر تا ماه مه یا ژوئن می باشد. این دوره با تعطیلات کریسمس به دو ترم دیگر تقسیم می شود. دوره های امتحانی معمولاً در پایان ترم ها برگزار می شود. بیشتر برنامه های کارشناسی ارشد فرانسه نیز شامل یک پایان نامه یا همان پروژه تحقیقاتی توسعه یافته مشابه هستند. این کار با آموزش تحقیق یا آمادگی عملی مناسب تهیه می شود و معمولاً اوج یک برنامه تحصیلات تکمیلی را تشکیل می دهد. برای پذیرش در مقطع کارشناسی در برخی رشته ها نیاز به مصاحبه می باشد و یا کسب نمره GMAT یا GRE یا شرکت در آزمون می باشد. بسته به دوره تحصیلی ارائه مدرک زبان فرانسوی یا انگلیسی لازم می باشد.

تحصیل در فرانسه و تحصیل در مقطع دکتری

از زمان تصویب فرآیند بولونیا در سال 1999، تحصیل در مقطع دکترا دوره سوم تحصیل در فرانسه بعد از دیپلم می باشد. این کار معمولاً پس از پایان دوره کارشناسی ارشد یا مدارک تحصیلی مشابه دوره دوم انجام می شود و برای دانشجویانی که توانایی لازم را برای پیگیری پروژه های تحقیقاتی مستقل قابل توجه نشان می دهند، در نظر گرفته شده است .دکتری فرانسه با تأکید بر آموزش محققان حرفه ای، با دکترای سایر کشورها کمی متفاوت است. برای دستیابی به صلاحیت خود، موسسات متفاوت خواهند بود، اما شما به طور معمول باید چندین مؤلفه دیگر را در کنار پایان نامه خود تکمیل کنید. در طی دوره دکتری، شما باید دوره های تحقیقاتی را بگذرانید که شامل جلسات تدریس و سمینارهای مرتبط با پروژه شما می باشد این دوره ها با 150 ساعت در طول دوره دکترا مطابقت دارد. علاوه بر این، ممکن است مجبور شوید چندین جلسه آموزشی در چارچوب دوره تحصیلی خود برگزار نمایید.

در کنار این، شما باید تحقیق خود را برای تحقق اهداف پروژه خود انجام دهید که در نهایت منجر به تهیه یک پایان نامه خواهد شد. در فرانسه، برای تکمیل دکترا بسته به رشته سه یا شش سال زمان لازم است، هر چند که محدودیت زمانی قانونی ندارد. در علوم طبیعی و فناوری (ریاضیات، فیزیک، شیمی، زیست شناسی، مهندسی و غیره) معمولاً سه سال طول می کشد و می تواند برای سال چهارم تمدید شود. در علوم اجتماعی و علوم انسانی (حقوق، مدیریت، جامعه شناسی، تاریخ و …) معمولاً چهار تا پنج سال طول می کشد. برای پذیرش در مقطع دکترا رزومه علمی و ارائه مدرک زبان مرتبط با دوره شما مهم خواهد بود تا بر اساس آن بتوانید یک سوپروایزر مرتبط با رشته و فیلد کاری خود بیابید. مدرک زبان یا 7 ایلتس و یا c1 فرانسه لازم است. اگر رزومه علمی شما قوی باشد می توانید به صورت رایگان و از شرایط فاند تحصیلی بهره مند گردید و یا در طول تحصیل با قرارداد کاری بابت پژوهش های دوره دکترای خود حقوق دریافت نمایید.




تحصیل در فرانسه و بورسیه تحصیلی فرانسه

فرانسه به یکی از محبوب ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین المللی تبدیل شده است. با این حال، هزینه تحصیل و زندگی در فرانسه همیشه مقرون به صرفه نیست. گرچه شهریه سالانه در دانشگاه های دولتی از 200 تا 600 یورو است، اما در دانشگاه های خصوصی می تواند به 10،000 یورو برسد. هزینه های زندگی در حدود 10،000 یورو در سال است. خوشبختانه تعدادی بورس تحصیلی فرانسه برای دانشجویان بین المللی وجود دارد که ارائه می شود. وزارت تحصیلات عالی و تحقیقات فرانسه همچنین براساس معیارهای اجتماعی بورس تحصیلی را به برخی از دانشجویان خارجی اعطا می کند. برای واجد شرایط بودن، دانشجویان باید حداقل دو سال در فرانسه اقامت داشته باشند و در فرانسه مالیات بپردازند. این وزارت همچنین قراردادهای دکترا که توسط مدارس دکترا اداره می شوند را تأمین می کند. در فرانسه، تحقیقات عمومی بین مؤسسات آموزش عالی و مراکز دولتی مانند CNRS (مرکز ملی تحقیقات علمی) IRD (موسسه تحقیقات و توسعه)، ADEME (کنترل محیط زیست و انرژی)) IFREME آژانس و موسسه تحقیقات فرانسه برای بهره برداری از دریا) تقسیم می شود. این نهادهای عمومی با همکاری مناطق، بودجه تحقیقاتی را برای دانشجویان دکتری تأمین می کنند.

اخذ بورسیه تحصیلی در فرانسه
اسامیتوضیحات
بورس های تحصیلی عالیبرنامه بورسیه تحصیلی ایفل توسط وزارت امور خارجه به عنوان ابزاری برای اجازه دادن به مؤسسات آموزش عالی فرانسه برای جذب بهترین دانشجویان خارجی برای برنامه های کارشناسی ارشد و دکترا تهیه شده است. دارندگان بورس تحصیلی ایفل در دوره های کارشناسی ارشد کمک هزینه ای بالغ بر 1،181 یورو دریافت می کنند و دارندگان بورسیه تحصیلی در دوره های دکترا 1.400 یورو دریافت می کنند. علاوه بر این، این برنامه با هزینه های مختلفی از جمله سفر برگشت، بیمه درمانی و فعالیت های فرهنگی تأمین می شود. دارندگان بورس تحصیلی ممکن است واجد شرایط دریافت هزینه اضافی اقامت نیز باشند. این برنامه شهریه را شامل نمی شود.
École Normale Supérieure International Selectionهر ساله، ENS یک انتخاب بین المللی را ترتیب می دهد که به سی نفر از دانش آموزان برتر بین المللی اعم از علوم یا علوم انسانی می پردازد که یک دوره دو یا سه ساله را در ENS دنبال کنند. آنها برای 2-3 سال یک ماهانه تقریباً 1.000 یورو دریافت می کنند. هر ساله حدود 30 دانشجوی خارجی اعطا می شوند.
Ampere Scholarships of Excellence at ENS de LyonENS de Lyon و شرکای آن بورس های تحصیلی را برای دانشجویان بین المللی عالی ارائه می دهند تا بتوانند در برنامه های کارشناسی ارشد خود در علوم، هنر و علوم انسانی و اجتماعی به استثنای کارشناسی ارشد حرفه ای در آموزش ثبت نام کنند و از طریق بورس های تحصیلی Ampere Excellence دریافت کنند. بورس های تحصیلی 1.000 یورو در ماه برای مدت زمان 12 ماه را پوشش می دهد و با شرایط قابل تمدید است.
Emily Boutmy Scholarships at Sciences Po Universityعلوم پو پس از بنیانگذار علوم پو (علوم انسانی نظیر علوم سیاسی، روابط بین المللی و یا علوم اجتماعی)، بورسیه های Emile Boutmy را ایجاد کرد تا بتواند بهترین دانشجویان بین المللی را از خارج از اتحادیه اروپا که متقاضی و قبلاً در دانشگاه علوم پو پذیرش می شوند، جذب کند. بورس های تحصیلی می توانند به مدت 2 سال از تحصیلات تکمیلی از 5.000 تا 10.000 یورو یا برای 3 سال تحصیل در مقطع کارشناسی از5.000 تا 10.000 یورو دریافت کنند.
Université Paris-Saclay International Master’s ScholarshipsUniversité Paris-Saclay مایل است دسترسی به برنامه های کارشناسی ارشد خود را به دانشجویان بین المللی که در موسسات عضو آن تدریس می شوند، ارتقا بخشد. بورس تحصیلی سالانه 10.000 یورو و حداکثر 1.000 یورو برای هزینه سفر و ویزا نیز اهدا می شود.
Grenoble Institute of Technology Foundation Scholarshipsبنیاد موسسه فناوری گرنوبل از برنامه کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل در فرانسه در دوره کارشناسی ارشد بین المللی در Grenoble INP هستند پشتیبانی می کند. این کمک هزینه در هر ترم 5.000 یورو است.
INSEAD MBA Scholarshipsبورس های تحصیلی INSEAD از نظر تعداد محدود هستند و برای هر جایزه رقابت قابل توجهی وجود دارد. این بورسیه ها با معیارهای مختلفی اعطا می شوند و در دو دسته اصلی قرار می گیرند: نیاز محور و مبتنی بر عدم نیاز (براساس هر دو شایستگی، ملیت، جنسیت، پیشینه حرفه ای، توانایی های رهبری، زمینه مطالعات قبلی و غیره). ارزش بورس های تحصیلی از 5.000 دلار تا 25.000 دلار است.
HEC Paris MBA Scholarshipsسازمان HEC پاریس بورس های تحصیلی بزرگی را به دانشجویان بین المللی از کشورها و پیشینه های مختلف اعطا می کند. بورس های تحصیلی HEC در دسته های مختلفی قرار می گیرند: مبتنی بر شایستگی، مبتنی بر نیاز یا مبتنی بر معیارهای خاص. میزان بورس تحصیلی از 6.000 تا 24.000 یورو متغیر است.

تحصیل در فرانسه و کار دانشجویی ضمن تحصیل در فرانسه

شما می توانید بدون در نظر گرفتن سطح تحصیلات یا ملیت خود، با کار در هنگام تحصیل در فرانسه به درآمد خود بیفزایید. در کشور فرانسه و در شرکت یا دانشگاه، هر دانشجو حق کار دارد. در اینجا چند قانون برای یادگیری بیشتر شما در این زمینه آورده شده است. اگر شهروند اتحادیه اروپا نیستید، باید اجازه اقامت دانشجویی داشته باشید. قانون فرانسه دانشجویان خارجی را به کار دانشجویی تا 964 ساعت در یک سال مجاز می کند که معادل 60٪ تایم کار تمام وقت در فرانسه است. مبلغ کار دانشجویی فقط می تواند درآمد کمکی برای شما باشد. وقتی در فرانسه کار می کنید، چه دانشجو باشید، چه نباشید، طبق قانون حداقل دستمزد شما تضمین می شود. درآمد شغلی از اول ژانویه سال 2018، 9.76 یورو به صورت ناخالص در هر ساعت است. این دستمزد ناخالص است و شما باید از آن هزینه های اجباری اجتماعی را (حدود 20٪) کسر کنید، که در نتیجه درآمد خالص شما 7.61 یورو در ساعت می باشد. اگر برای حداقل دستمزد در هفته 10 ساعت کار کنید، حدود 78 یورو درآمد خالص هفتگی خواهید داشت.

در فرانسه، دانشجویان خارجی نیز ممکن است در موسسه یا دانشگاه میزبان خود کار کنند .این قراردادهای کاری برای دانشجویان حداکثر دوازده ماه، از اول سپتامبر تا 31 آگوست انجام می شود. امور پذیرش دانشجو در آغاز سال تحصیلی، تدریس، فعالیت های فرهنگی یا ورزشی، کمک به دانشجویان معلول و به طور کلی برای فعالیتهایی است که به رفاه و جو اجتماعی در دانشگاه کمک می کند. به منظور کمک به دانشجویان در موفقیت و یافتن کار پس از آن، کار دانشجویی در یک دانشگاه با جدول ها و کلاس های آنها سازگار است. به همین دلیل ممکن است دانشجویانی که در دانشگاه های فرانسه مشغول به کار هستند از اول سپتامبر تا 30 ژوئن و بیش از 300 ساعت از اول ژوئیه تا 31 آگوست بیش از 670 ساعت کار نکنند.




تحصیل در فرانسه و بررسی ویزای همراه برای تحصیل در فرانسه

اگر در کشور مبدا خود تشکیل خانواده داده اید، می توانید برای پیوستن به یک اقوام یا شریک زندگی در فرانسه با ویزای پیوست خانواده اقدام کنید، مشروط بر اینکه شرایط خاصی را کسب کنید. این امر به چندین عامل بستگی دارد مانند: ملیت، نوع اقامتی که بستگان شما دارند و مدت زمان زندگی وی در آنجا می باشد. همسران و فرزندان خردسال زیر 18 سال که عضو اتحادیه اروپا و EEA شهروندان سوئیس نیستند، می توانند تحت شرایط زیر درخواست داشته باشند:

  • متقاضی اصلی که می خواهید به وی بپیوندید باید حداقل 18 ماه در فرانسه زندگی کرده باشد (12 ماه برای الجزایر) و اجازه اقامت معتبر حداقل به مدت یک سال داشته باشد.
  • متقاضی اصلی باید از منابع مالی کافی برخوردار باشد، که مبلغی برابر با حداقل دستمزد ماهانه 1.149 یورو برای 2 تا 3 نفر، 1،272 یورو برای 4 یا 5 نفر، 1،387 یورو برای یک خانواده 6 یا بیشتر می باشد.
  • باید فضای کافی برای زندگی خانواده وجود داشته باشد. استانداردهای فرانسه از 22 تا 28 متر مربع برای یک زن و شوهر، بسته به اینکه درکدام شهر یا منطقه زندگی می کنید و 10 متر مربع برای یک فرد اضافی متغیر است.
  • متقاضی اصلی باید برای ارائه درخواست، به یکی از دفاتر OFII برای اکثر کشورها یا دفاتر بخشDirection départementale des affaires sanitaires et sociales (DDASS)، که بخش خدمات پزشکی و اجتماعی محلی است، مراجعه کنند. ممکن است از وی برای اثبات ثبات مالی درخواست شود و ممکن است از محل اسکان وی بازرسی شود.

در صورت موفقیت آمیز بودن درخواست می توانید به یکی از اقوام خود در فرانسه بپیوندید و به این منظور لازم است ویزای اقامت طولانی را دریافت کنید. سیستم ویزای فرانسه از سفارت یا کنسولگری در کشور خود صادر می شود و برای یک سال معتبر است و پس از آن به کارت اقامت (VLS-TS) تبدیل خواهد شد. هزینه ویزا رایگان است. شما باید پس از 3 ماه از دریافت ویزا وارد فرانسه شوید و باید طی دو ماه از ورود به فرانسه در شعبه محلی OFII (Office Français de l’Immigration et de l’Intégration) ثبت نام کنید. اگر بیش از یک سال در فرانسه اقامت داشته باشید، باید برای کارت اقامت درخواست دهید (کارتیه دی سئور). آزمایش پزشکی باید پس از ورود به فرانسه انجام شود (برای ساکنان ارمنستان، کامرون، مالی، مراکش، سنگال، تونس و ترکیه، این امر قبل از ورود به فرانسه باید از کشور خود انجام شود)

تحصیل در فرانسه و معرفی دانشگاه های برتر فرانسه 2021

بر اساس رنکینگ بهترین دانشگاه‌های جهان در سال 2021، چهل و یک مؤسسه فرانسه در بین دانشگاه‌های برتر جهان قرار دارد. در این رنکینگ 10 مؤسسه مربوط به پاریس هستند که دارای بیشترین نماینده است. دانشگاه‌های دیگر در شهرهای مختلف این کشور پراکنده هستند. پنج دانشگاه تاپ اول در پاریس هستند، اما مؤسساتی از لیون، مارسی و مونتپولیه هم در بین ده دانشگاه تاپ قرار گرفته‌اند. بهترین دانشگاه فرانسه، دانشگاه پی‌اس‌ال یا دانشگاه علوم و ادبیات پاریس (Paris Sciences et Lettres University) است، یک دانشگاه با دانشکده‌های مختلف است که از 25 مؤسسه تحقیقاتی و تحصیلات عالی در پاریس و 3 مؤسسه تحقیقاتی ملی تشکیل شده است.

  • دانشگاه پی‌اس‌ال یا دانشگاه علوم و ادبیات پاریس (Paris Sciences et Lettres University)
  • اکول پلی‌تکنیک (مدرسه پلی‌تکنیک) (École Polytechnique)
  • دانشگاه سوربن (Sorbonne University)
  • دانشگاه پاریس (University of Paris)
  • دانشگاه پاریس-ساکلی (Paris-Saclay University)
دانشگاه های برتر فرانسه 2021
رتبه ی جهانیرتبه در فرانسهدانشگاهشهر
46
1Paris Sciences et Lettres – PSL Research University Parisپاریس
872دانشگاه 

École Polytechnique

پاریس
87
3دانشگاه سوربنپاریس
1364دانشگاه پاریسپاریس
178
5Paris-Saclay Universityپاریس
201-2506

Télécom Paris

پاریس
251-300
7

École des Ponts ParisTech

پاریس
251-3007

École Normale Supérieure de Lyon

لیون
301-350
9

دانشگاه مونپلیه

مونپلیه
351-40010

Aix-Marseille University

مارسی
351-400
10

Grenoble Alpes University

Grenoble
351-40010

IMT Atlantique

برست
351-400
10

Université de Versailles Saint-Quentin-en-Yvelines

Versailles
401-50014

University of Bordeaux

Bordeaux
401-500
14

Centrale Nantes

نانتز
401-500
14

Federal University of Toulouse Midi-Pyrénées

Toulouse
401-500
14

L’institut Agro

پاریس
501-60018

CentraleSupélec

Various
501-600
18

Claude Bernard University Lyon 1

لیون
501-60018

University of Côte d’Azur

نیس
501-60018

Sciences Po

پاریس
501-60018

دانشگاه استراسبورگ

استراسبورگ
501-600
18

Télécom SudParis

Evry
601-80024

Université Bourgogne Franche-Comté (UBFC)

Besançon
601-800
24

University of Clermont Auvergne

Clermont-Ferrand
601-80024

École des Mines de Saint-Étienne

Saint-Étienne
601-800
24

École Normale Supérieure Paris-Saclay

Cachan
601-80024

دانشگاه لیل

لیل




تحصیل در فرانسه و مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

فرانسه بعد از آلمان محبوب ترین مقصد اروپایی برای مهاجرت تحصیلی در بین ایرانیان است، این کشور فرصت های فوق العاده ای را برای شما ایجاد می کند، می توانید با شرکت در دوره های آموزش زبان فرانسوی همزمان با تحصیل کار کرده و بعد از آن تحصیل پزشکی در فرانسه را آغاز کنید. در بخش زیر مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه شرح داده شده است:

  • پرداخت اپلیکیشن فی
  • تکمیل فرم مربوطه
  • نامه ی پذیرش از دانشگاه
  • بیومتریک
  • عکس
  • پاسپورت و شناسنامه
  • مدارک سفر در 10 سال گدشته
  • اثبات ترک فرانسه بعد از فارغ التحصیلی
  • انگیزه نامه و رزومه
  • اثبات تمکن مالی
  • مدرک زبان
  • مدرک تحصیلی
  • مدارک پزشکی
  • مشخص کردن محل اقامت برای سه ماه اول
  • بیمه
  • سوء پیشینه
  • ترجمه ی کلیه مدارک

تحصیل در فرانسه و موقعیت کار پس از تحصیل در فرانسه

اگر از کودکی آرزوی اخذ مدرک تحصیلی در رشته مورد علاقه خود در فرانسه را داشته اید، پس از اتمام تحصیلتان در این کشور ماندن در آن باید در لیست آرزوهای شما باشد. اکثر دانشجویان بین المللی برای بهره گیری از فرصت های شغلی در فرانسه، و گاهی اوقات در شهر محل فارغ التحصیلی به دنبال فرصت اشتغال هستند اما مشکل کمبود شغل، داشتن رقبای جهانی و عوامل مختلف پیش روی آنها قرار دارد. بنابراین بسیار مهم است که شما پس از تحصیل در فرانسه و برای کار در فرانسه با قوانین و مقررات مجاز آشنا باشید. اگر شما برای دوره زبان کوتاه مدت و زیر 1 سال در فرانسه اقامت دارید، باید بدانید اجازه کار بعد از تحصیل در فرانسه را نخواهید داشت و نمی توانید ویزای خود را تمدید کنید و باید کشور را ترک کنید. دانشجویان تحصیلات تکمیلی بعد از تحصیل در فرانسه به مدت یک سال می توانند در کشور بمانند و وارد بازار کار شوند.

تحصیل در فرانسه و وضعیت اقامت و اخذ تابعیت پس از تحصیل در فرانسه

 یکی از مهم ترین و اساسی ترین سوالات بسیاری از متقاضیان تحصیل در فرانسه، شرایط دریافت اقامت دائم و اخذ پاسپورت کشور فرانسه می باشد. شما با تحصیل در فرانسه این فرصت خوب را دارید تا بتوانید با تبدیل اقامت تحصیلی خود به اقامت کاری، وارد پروسه اخذ اقامت دائم این کشور شوید. شما طبق قانون کل اتحادیه اروپا اگر بتوانید در فرانسه 5 سال کار کنید و مالیات بپردازید می توانید مقیم دائم شوید و در صورتی که مواردی نظیر عدم سوء پیشینه، پرداخت مالیات، فراگیری زبان فرانسه و انتطباق با فرهنگ این کشور را ثابت نمایید می توانید درخواست پاسپورت فرانسه را داشته باشید.

لازم است یادآوری نماییم که با اخذ اقامت دائم فرانسه شما تمام آثار شهروندی را خواهید داشت و تنها نمی توانید در تصمیم گیری های سیاسی کشور دخالت داشته باشید، ولی سایر امکانات شهروندی برای شما نیز لحاظ می گردد. خانواده و فرزندان شما از شرایط تحصیل در فرانسه به صورت رایگان بهره مند هستند، خدمات بهداشتی و بیمه برای خانواده وجود خواهد داشت، از خدمات بانکی و مالی کشور فرانسه می توانید استفاده نمایید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ده دانشگاه برتر فرانسه
ده دانشگاه برتر فرانسه

در این مقاله شما را با ده دانشگاه برتر برای تحصیل در کشور فرانسه آشنا می کنیم. این رتبه بندی براساس سایت QS است. ...

بیشتر بخوانید
محل اقامت در فرانسه
محل اقامت در فرانسه

گزینه‌های گوناگونی برای سکونت در فرانسه وجود دارد. ایده‌ی درست، بررسی چند تا از این گزینه‌ها، قبل از تصمیم‌گیری نهایی است. وقتی این کار انجام شد، می‌توانید مکانی را پیدا کنید که با بودجه‌ی شما سازگار است و تمام نیازها و خواسته‌های‌تان را برآورده می‌کند. دا ...

بیشتر بخوانید
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه

هزینه‌های تحصیل در فرانسه، به شکل قابل‌توجهی، کمتر از کشورهای دیگر است ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: