مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل در مدارس فرانسه

تحصیل در مدارس فرانسه

دانشگاه های فرانسه هر ساله 1.5 میلیون دانشجو می گیرند و تقریبا 10٪ این دانشجویان بین المللی هستند. درک دلیل آن دشوار نیست - تنوع و حجم برنامه های آموزشی در فرانسه بدان معنی است که شما مطمئناً یک مورد را پیدا خواهید کرد که پاسخگوی نیازهای شخصی شما باشد. دانشگاه ها هزاران برنامه تحصیلی دانشگاهی، فنی و حرفه ای را در هر رشته ی قابل تصوری ارائه می دهند.

فرانسه از همان سیستم آموزش عالی سه سطحی استفاده می کند که سایر 29 کشور اروپایی که با سیستم Bologna کار می کنند، و این امر به پویایی بین المللی کمک می کند. مدارک 'Licence' و ' Licence Professionnelle' کارشناسی (undergraduate) هستند، که در جای دیگر به عنوان لیسانس (Bachelor’s) شناخته می شوند. دوره های کارشناسی ارشد و دکترا (PhD) تحصیلات تکمیلی هستند. فرانسه یک سیستم مبتنی بر اعتبار را پیاده سازی می کند که به موجب آن هر یک از واحدهای تحصیلی میزان معینی ECTS (اعتبارات اروپایی) دارند، که معمولاً بین دوره ها قابل انتقال هستند. دستیابی به 180 ECTS به شما مجوز کسب لیسانس می دهد، و 120 ECTS دیگر برای گرفتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد لازم است.

فرانسه یکی از بزرگترین کشورهای اروپاست. این کشور با شش کشور دیگر هم مرز است. با آلمان، بلژیک و لوکزامبورگ از شمال شرقی، با سوئیس و ایتالیا از جنوب شرقی و با اسپانیا از جنوب غربی و انگلیس هم از طریق گذرگاه آبی انگلیس با فرانسه هم مرز است. این کشور به عنوان دروازه ورود به اروپا در نظر گرفته می شود؛ زیرا در آن چندین فرودگاه بین المللی (که دو مورد از آن ها در پاریس هستند)، پایانه های کشتی و خدمات ریلی فرانسه وجود دارد.

نظام آموزشی فرانسه

سیستم آموزشی کشور فرانسه در هر مقطعی از شیوه های سنتی معلم محوری استفاده کرده و همواره معیار های سختگیرانه ای برای پرورش محصل به کار برده است. البته در این میان از بین این محصلین، افراد موفق زیادی رشد کرده و برای آنان آینده درخشانی رقم خورده است. زبان تحصیل در کشور فراسه شامل فرانسه و انگلیسی می باشد که طی آزمون هایDELF ،TCF توانایی دانش آموز در این زبان ها سنجیده می شود. بعد از پایان سطح مهدکودک که در این کشور اجباری است، فرد باید وارد قدم های بعدی تحصیل که شامل مقاطع زیر است؛ شود :

  • تحصیل در مقطع پیش دبستانی در فرانسه – école maternelle 
  • تحصیل در مقطع دبستان در فرانسه  – ecole primaire
  • تحصیل در مقطع راهنمایی در فرانسه  – collège
  • تحصیل در مقطع دبیرستان در فرانسه  – lycée
  • تحصیل در مقاطع دانشگاهی در فرانسه

لازم است به این نکته اشاره کرد که هزینه های تحصیل در دبیرستان های فرانسه ممکن است متفاوت باشد. همچنین باید ذکر کنیم که شرایط تحصیل در دبیرستان های کشور فرانسه نیز کمی با سایر مقاطع متفاوت است. در زیر شرایط تحصیل در مدارس فرانسه بصورت خلاصه آماده است.

  • زبان: فرانسه
  • زمان مناسب برای اخذ پذیرش: سپتامبر تا ژوئن
  • شهریه های تحصیلی: بصورت میانگین 6.690 یورو به بالا

لازم به ذکر است امکان تحصیل در مدارس شبانه روزی در فرانسه نیز وجود دارد. به طور کلی هزینه ی تحصیل در یک مدرسه شبانه روزی در فرانسه از 600 یورو شروع و تا 1200 یورو در سال نیز می باشد. البته این میزان تغییر بستگی به معروف بودن مدرسه یا تعداد فعالیت های تفریحی یا امکانات اضافی دیگری که دانش آموز در زمان ثبت نام انتخاب می کند، دارد. همچنین هزینه خوابگاه ها و اقامت گاه ها برای یک سال برای تحصیل در مدارس شبانه روزی در فرانسه از مقدار 4000 یورو تا 12000 یورو برآورد می شود. در ادامه به تعدادی از بهترین مدارس شبانه روزی فرانسه اشاره شده است:

  • چولت
  • الیورون
  • ردز
  • نانت

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی از مدارس فرانسه

استفاده از امکانات خوب در بحث تحصیل در هر کشوری شامل هزینه هایی می شود. در این میان برخی از کشورها این امکان را فراهم کرده اند تا افراد با استعدادی که خواهان تحصیل در خارج از کشور هستند اما هزینه های تحصیل برای آن ها مقرون به صرفه نیست نیز بتوانند از امکانات تحصیلی سطح بالای بین المللی استفاده نمایند. تحصیل در مدارس فرانسه نیز طبعا شامل هزینه هایی می باشد و کم کردن هزینه های تحصیل از دو طریق میسر است :

تحصیل رایگان در مدارس فرانسه

در صورتی که دانش آموز شهروند یکی از کشور های: ایسلند، لیختن اشتاین، سوئیس، نروژ و هر کدام از کشور های اتحادیه اروپا باشد، می تواند از تحصیلات رایگان در فرانسه بهره مند شود. برای سایر افراد زیر 18 سال خارج از اتحادیه اروپا نیز تحصیل در مدارس عمومی فرانسه به شرط یادگیری زبان فرانسوی در سطح بالا میسر است. البته مقصود از تحصیل رایگان، نبود هیچ هزینه ای، نیست؛ بلکه هزینه های تحصیل به حداقل رسیده اند اما هزینه های زندگی و خورد و خوراک را نباید فراموش کرد که در در ادامه در در بخش هزینه های زندگی دانش آموزی در همین مقاله به آن خواهیم پرداخت.

تحصیل با اخذ بورسیه های تحصیلی

برای دانش آموزان متقاضی تحصیل در فرانسه بورسیه های زیر تخصیص داده شده است:

بورسیه  Topya STEM

  • این نوع بورسیه برای دانش آموزان بین المللی دختر ارائه شده است که تمام هزینه های تحصیل و شهریه را پوشش می دهد. البته شرط استفاده این نوع بورسیه ادامه تحصیل در رشته های علوم مهندسی می باشد.

بورسیه  Presets BeArt

  • این نوع بورسیه بخشی از هزینه های تحصیل را شامل می شود و برای تمام ملیت ها قابل ارائه است. شایان ذکر است که اخذ این نوع بورسیه شرط تحصیل در رشته خاصی ندارد.

 بورسیه ThePensters 

  • این نوع بورسیه برای تحصیل در تمام رشته ها ارائه شده است و تمام دانش آموزان بین المللی می توانند برای دریافت آن درخواست دهند. گفتی است این نوع بورسیه نیمی از هزینه های تحصیل را شامل می شود.

بورسیه  Facebook Grace Hopper

  • این نوع بورسیه برای تمام دانش آموزان دختری است که در رشته علوم کامپیوتر تحصیل نمایند. همچنین باید گفت که این بورسیه نیز شامل نیمی از هزینه های تحصیل می شود.

هزینه تحصیل و زندگی دانش آموزی در مدارس فرانسه

اقدام برای انتخاب بهترین کشور برای تحصیل، شامل بررسی چندین پارامتر است. یکی از مهمترین آن ها هزینه های تحصیل و زندگی در آن کشور و همچنین بررسی نرخ تورم در آن است. بررسی نرخ تورم از آن جهت مهم است که جابه جایی این نرخ و بالا رفتن آن باعث زیاد شدن هزینه های زندگی در طول سالهای آتی تحصیلی در آن کشور شده و ممکن است هر کسی نتواند از پس این هزینه ها بر بیاید. نرخ تورم در کشور فرانسه در طول سالیان اخیر بین منفی 0.5 درصد تا مثبت 2.5 درصد متغیر بوده و ابتدای سال 2020 برابر 0.55 گزارش شده است. مواردی که شامل هزینه در بحث تحصیل می شوند : کتاب، غذا (شامل وعده های غذایی)، خدمات اضطراری و امکانات مدرسه است که چیزی حدود 900 یورو است و هزینه های متفرقه هم حدود 800 یورو می باشد. همچنین هزینه های اقامت درخوابگاه های مدارس فرانسه شامل موارد زیر است:

  • اقامتگاه 5 روزه: 6000 یورو
  • اقامتگاه شبانه روزی 7 روزه، نیمه تابستانی در آخر هفته ها: 10،000 یورو
  • اقامتگاه شبانه روزی 5 روزه و اقامتگاه آخر هفته: 8000 یورو
  • اقامتگاه خانواده هر روز 1000 یورو

البته باید اشاره کرد که هزینه های تحصیل در دبیرستان های فرانسه ممکن است متفاوت باشد. همچنین خاطر نشان می گردد شرایط تحصیل در دبیرستان های کشور فرانسه نیز کمی با سایر مقاطع متفاوت است.




بررسی ویزای همراه (ویزای والدین) برای تحصیل در مدارس فرانسه

افرادی که برای تحصیل در مدارس و دبیرستان های فرانسه اقدام می کنند همه زیر 18 سال هستند و وابسته به خانواده های خود می باشند. از این رو دولت فرانسه برای یکی از والدین ویزایی تحت عنوان ویزای همراه طولانی مدت صادر میکند. این ویزا تنها تا زمان پایان تحصیلات دانش آموز اعتبار دارد و بعد از پایان تحصیلات وی این ویزا نیز ملغی می شود. به این معنا که اگر تحصیلات فرزند شما به 4 سال قرار است طول بکشد، ویزای شما نیز به مدت 4 سال اعتبار دارد و بعد از آن باید از فرانسه خارج شوید.

معرفی کالج های فرانسه (دبیرستان های فرانسه)

برای تحصیل در دبیرستان های فرانسه یا مدارس فرانسه باید از بهترین مدارس و دبیرستان های فرانسه مطلع بود که در ادامه اسامی این مدارس را آورده ایم:

  • مدرسه شبانه روزی Ecole des Roches 
  • دانشکده بین المللی ارمیتاژ فرانسه
  • مدرسه بین المللی سنت دنیس
  • دبیرستان بین المللی نوتردام
  • مدرسه عمومی Lycée Saint Joseph
  • مدرسه سنت جوزف کلژ
  • مدرسه عمومی Lycée Sainte Marie
  • مدرسه عمومی Lycée Blanche de Castille
  • مدرسه عمومی Lycée Sainte Agnès
  • مدرسه بین المللی دو زبانه Provence IBS
  • مدرسه عمومی Lycée Bourg Chevreau Anne
  • مدرسه دولتی لیس در فرانسه

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای دانش آموزی فرانسه

بعد از انتخاب مدرسه و همچنین فراگیری زبان فرانسه به میزان قابل قبول، شخص باید به سایت مدرسه مورد نظرش مراجعه کرد و شروع به مکاتبه با مدیر مسئول آن مدرسه کند تا موفق به اخذ پذیرش یا اصطلاحا Admission گردد. شخص پس از اخذ پذیرش از مدرسه مورد نظر، باید با در دست داشتن نامه پذیرش به سفارت فرانسه در کشور خود مراجعه کرده و ویزای تحصیلی خود را بعد از ارائه کردن مدارکی که در ذیل به آن اشاره خواهیم کرد، ویزای تحصیلی خود و والدینش را اخذ کرده و در اولین فرصت خود را به ترم تحصیلی اش برساند. باید این نکته ذکر کنیم که ممکن است لیست زیر کم و کاستی داشته باشد به جهت اینکه برخی از آفیسرهای ویزا در سفارتخانه ها برخی مدارک دیگری نیز ممکن است درخواست می کنند، لیست مدارکی که برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه نیاز می شود :

  • فرم درخواست اقامت توسط والدین برای همراهی با فرزندشان
  • یک عکس با استاندارد های گذرنامه
  • گذرنامه با اعتبار حداقل 3 ماه بعد از بازگشت شخص از فرانسه و دو کپی از گذرنامه متقاضی با تمبر بر روی آن ها.
  • اثبات ثبت نام در یک مدرسه فرانسوی. اگر دانش آموز در یکی از مدارس خصوصی فرانسه ثبت نام کرده باشد باید میزان شهریه را نیز در پرونده تهیه کرده باشد. 
  • اثبات سطح مناسب از زبان فرانسه
  • ارائه ترجمه مدارک تحصیلی سال های قبل
  • گذرنامه های والدین
  • اجازه نامه والدین جهت تحصیل فرزند در خارج از کشور




موقعیت ورود به دانشگاه در فرانسه

بعد از پایان تحصیلات دبیرستان فرد باید وارد مقطع آموزش عالی شود. البته بعد از پایان این مقطع شخص باید از فرانسه خارج شده و از کشور خود برای پذیرش دانشگاه ها اقدام نماید. اگر بورسیه تحصیلی مشروط دریافت کرده باشد که باید در مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی مشروط ثبت نام کرده و پذیرش کسب کند در غیر این صورت باید در رشته تحصیلی متناسب با رشته تحصیلی دبیرستان پذیرش دریافت نماید.

شرایط راه یابی به رشته های علوم پزشکی از طریق مدارس فرانسه

برای ورود به رشته ی پزشکی در کشور فرانسه شخص باید بعد از گذراندن مقطع پیش پزشکی وارد این رشته شود. البته ورود به این رشته شامل آزمون است و قبول شدن در این آزمون کار آسانی نیست. همچنین هزینه های تحصیل پزشکی در فرانسه زیاد است. البته کشور فرانسه برای افرادی که در آزمون ورودی رتبه خوبی را کسب کنند و به زبان فرانسه نیز مسلط باشند امکان تحصیل رایگان را می دهد.

وضعیت اقامت پس از تحصیل در مدارس فرانسه

طبق قوانین تحصیل در مدارس فرانسه شخص بعد از پایان تحصیلات باید به کشور خود بازگردد یا اینکه در صورت قبول شدن در آزمون های ورودی به مقاطع بعدی وارد شود. در نتیجه اقامت بعد از پایان تحصیل در مقطع ابتدایی در فرانسه پایان می یابد مگر اینکه این اقامت با ورود به مقاطع بالاتر تمدید شود. البته در مقاطع دانشگاهی فرد می تواند بعد از پایان تحصیلات مدتی مشخص را در فرانسه بماند و به دنبال کار بگردد و در صورتی که بتواند کار مورد نظرش را پیدا کند می تواند اقامت خود را از تحصیلی به کاری تبدیل کند. در آن صورت می تواند پس از گذراندن شرایطی و صرف زمان معین به شهروندی، تابعیت و پاسپورت فرانسه نیز دست یابید.

ویزای تحصیلی فرانسه

فرانسه بعد از آلمان محبوب ترین مقصد اروپایی برای مهاجرت تحصیلی در بین ایرانیان است، این کشور فرصت های فوق العاده ای را برای شما ایجاد می کند، می توانید با شرکت در دوره های آموزش زبان فرانسوی همزمان با تحصیل کار کرده و بعد از آن تحصیل پزشکی در فرانسه را آغاز کنید. در بخش زیر مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه شرح داده شده است:

  • پرداخت اپلیکیشن فی
  • تکمیل فرم مربوطه
  • نامه ی پذیرش از دانشگاه
  • بیومتریک
  • عکس
  • پاسپورت و شناسنامه
  • مدارک سفر در 10 سال گدشته
  • اثبات ترک فرانسه بعد از فارغ التحصیلی
  • انگیزه نامه و رزومه
  • اثبات تمکن مالی
  • مدرک زبان
  • مدرک تحصیلی
  • مدارک پزشکی
  • مشخص کردن محل اقامت برای سه ماه اول
  • بیمه
  • سوء پیشینه
  • ترجمه ی کلیه مدارک
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ده دانشگاه برتر فرانسه
ده دانشگاه برتر فرانسه

در این مقاله شما را با ده دانشگاه برتر برای تحصیل در کشور فرانسه آشنا می کنیم. این رتبه بندی براساس سایت QS است. ...

بیشتر بخوانید
محل اقامت در فرانسه
محل اقامت در فرانسه

گزینه‌های گوناگونی برای سکونت در فرانسه وجود دارد. ایده‌ی درست، بررسی چند تا از این گزینه‌ها، قبل از تصمیم‌گیری نهایی است. وقتی این کار انجام شد، می‌توانید مکانی را پیدا کنید که با بودجه‌ی شما سازگار است و تمام نیازها و خواسته‌های‌تان را برآورده می‌کند. دا ...

بیشتر بخوانید
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه

هزینه‌های تحصیل در فرانسه، به شکل قابل‌توجهی، کمتر از کشورهای دیگر است ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: