مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
نظام آموزشی ایتالیا قبل از دانشگاه

نظام آموزشی ایتالیا قبل از دانشگاه

در این مقاله، هر آنچه را که باید درباره‌ی آموزش و مدارس بین‌المللی در ایتالیا بدانید، در اختیارتان قرار می‌دهیم. چه بخواهید در مدارس دولتی درس بخوانید و چه مدارس خصوصی یا حتی مهدکودک، دانشگاه یا کلاس زبان، باید با سیستم آموزش در ایتالیا آشنا شوید تا بتوانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. چه این گزینه‌ها را برای خود می‌خواهید و چه برای فرزندان‌تان، ما می‌توانیم به شما در انتخاب چند تا از بهترین مدارس و موسسات آموزش عالی در ایتالیا کمک کنیم. در این بخش، به نحوه‌ی عملکرد سیستم آموزش در ایتالیا، از مهدکودک گرفته تا دانشگاه، پی می‌برید و تصمیم می‌گیرید که آیا می‌خواهید در مدارس خصوصی تحصیل کنید یا مدارس دولتی.

مدارس در ایتالیا، عموماً از کیفیت بالایی برخوردارند و در برخی موارد، مدارس دولتی بهتر از مدارس خصوصی عمل می‌کنند. البته اگر نمی‌خواهید در سیستم آموزش دولتی تحصیل کنید، گزینه‌های بسیاری برای انتخاب پیش روی‌تان وجود دارد. شما می‌توانید یکی از چندین مدرسه‌ی کاتولیک را در ایتالیا انتخاب کنید یا در هر یک از مدارس بین‌المللی این کشور، به‌دنبال یک دوره‌‌ی آموزش بین‌المللی استاندارد باشید.

سیستم آموزشی در ایتالیا

سیستم آموزشی در ایتالیا به 5 سطح اصلی تقسیم می‌شود: پیش‌دبستان، دبستان، دبیرستان سطح اول، دبیرستان سطح دوم و دانشگاه. در این بخش، حقایقی درباره‌ی سیستم آموزشی در ایتالیا به شما ارائه می‌دهیم که اگر به‌دنبال گزینه‌های تحصیل برای خود یا فرزندان‌تان هستید، باید از آن‌ها آگاه باشید.

آموزش در ایتالیا: حقایق

  •  ایتالیا هم دارای سیستم تحصیلات دولتی است و هم خصوصی.
  •  سیستم آموزش دولتی برای همه کودکانی که ساکن ایتالیا هستند، فارغ از ملیّت‌شان، رایگان است.
  •  مدارس دولتی دارای کیفیت بالایی می‌باشند و برابر یا حتی بالاتر از مدارس خصوصی هستند.
  •  تحصیل در مدرسه، از سن 6 تا 16 سالگی الزامی است.
  •  تحصیل اجباری به سه سطح ابتدایی، متوسطه‌ی اول و متوسطه‌ی دوم تقسیم می‌شود.

در زیر، جدول سطوح آموزشی در ایتالیا و سنین مربوط به آن‌ها ارائه شده است.

سطوح آموزشی ایتالیا
سطح مدرسه معادل ایتالیایی آن سن
پیش دبستانی یا مهد کودک Scuola dell’infanzia 3-6
دبستان Scuola primaria 6-11
متوسطه ی اول Scuola secondaria di primo grado scuola secondaria di secondo grado 11-14
متوسطه ی دوم Formazione professionale 14-19
کارشناسی Laurea 19+
کارشناسی ارشد Laurea magistrale
19+
دکتری Dottorato di recerca 19+

در برخی نواحی ایتالیا، شما ممکن است مدارس جامعی به‌نام istituto comprensivo را پیدا کنید که تمام سطوح آموزش را از پیش‌دبستانی تا دبیرستان، در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهند.

سیستم نمره‌دهی در ایتالیا

هم در دبستان و هم در دبیرستان، غالباً از مقیاس نمره‌ای 1 تا 10 استفاده می‌شود که 6، حداقل نمره‌ی قبولی محسوب می‌شود.

سیستم نمره دهی در ایتالیا
نمره توصیف نمره
9-10 Ottimo(عالی)
8-8.99 Distinto(خیلی خوب)
7-7.99 Buono(خوب)
6-6.99 Sufficiente(کافی)
0-5.99 Respinto(افتادن)


اگرچه از این مقیاس نمره‌ای در سراسر ایتالیا استفاده می‌شود، اما نمره‌دهی همیشه استاندارد نیست. برخی از معلمان از انواع گوناگون نمرات به دلخواه خود استفاده می‌کنند، همچون نمرات +5، ++5، 5½ یا -5. بعضی از معلمان ممکن است از نمرات بالای 8، به‌خصوص در مدارس معتبرتر استفاده نکنند که این احتمالاً منجر به ارزیابی‌های نادرست می‌شود.


ساعات مدرسه در ایتالیا

ساعات مدرسه ممکن است از مدرسه‌ای به مدرسه‌ی دیگر در ایتالیا متفاوت باشد. برای بیشتر مدارس ابتدایی و مدارس متوسطه‌ی اول، کلاس‌‌ها معمولاً از ساعت 8 و 13:00 روزهای دوشنبه تا شنبه برگزار می‌شود. سایر مدارس ممکن است فقط از دوشنبه تا جمعه برگزار شود که در این‌صورت، دانش‌آموزان یک زنگ تفریح یک ساعته برای ناهار خواهند داشت و کلاس‌ها تا حوالی ساعت 4 بعدازظهر ادامه دارد.

مدارس دولتی و خصوصی: تفاوت‌های اصلی چیست؟

اکثر دانش‌آموزان در ایتالیا، در مدارس دولتی حضور پیدا می‌کنند، در حالیکه مدارس خصوصی، جمعیتی به کوچکی 10٪ دانش‌آموزان این کشور را تشکیل می‌دهد. اگر در ایتالیا می‌خواهید یک مدرسه دولتی انتخاب کنید، باید انتظار داشته باشید که فرزند شما تمام درس‌ها را به زبان ایتالیایی بیاموزد. اگر می‌خواهید کودک شما به زبان انگلیسی یا به زبان دیگری در کلاس‌ها حضور پیدا کند، باید به دنبال مدارس بین‌المللی یا سایر مدارس خصوصی باشید. از طرف دیگر، می‌توانید مدارس کاتولیک را انتخاب کنید، اما انتظار داشته باشید که تعلیمات کاتولیک، در آموزش کودک شما نقش بازی کند.

وقتی صحبت از کیفیت آموزش می‌شود، مدارس دولتی نسبت به مدارس خصوصی، عملکرد برابر یا حتی بهتری دارند. حتی یک مطالعه نشان داده که مدارس دولتی در ایتالیا، از نظر نتایج آموزشی و بازار کار، نسبت به مدارس خصوصی بهتر عمل می‌کنند.

مهدکودک‌ها

تحصیل برای کودکان، چه در مهدکودک و چه در پیش‌دبستانی، با نام‌های مختلفی نسبت به آنچه که ممکن است به آن عادت کرده باشید، انجام می‌شود.

مهدکودک‌ها یا همان asilo nido برای کودکانی در سن سه ماه و حداکثر تا سه سال طراحی شده‌اند. این مهدکودک‌ها توسط شوراهای محلی اداره می‌شود. برای ثبت‌نام در یکی از آن‌ها، باید مستقیم به مهدکودک‌ بروید و فُرمی که به شما می‌دهند، را پُر کنید. هیچ تضمینی برای ثبت‌نام قطعی در این موسسات وجود ندارد. هزینه‌ای که برای مهدکودک‌های دولتی پرداخت می‌کنید، به خود آن مهدکودک و همچنین به درآمد خانوادگی شما بستگی دارد، چون اولویت با خانواده‌هایی است که درآمد کمتری دارند. در کل، مهدکودک‌های شهری، بسته به منطقه، می‌توانند بین 170 تا 440 یورو در ماه (190 تا 485 دلار آمریکا) هزینه داشته باشند. مهدکودک‌های خصوصی نیز می‌توانند ماهانه تا 600 یا 700 یورو (660 یا 770 دلار آمریکا) در شهرهای گران‌قیمتی همچون میلان هزینه داشته باشند.

مراکز پیش‌دبستانی که به scuola materna معروف هستند، در ایتالیا اجباری نیست. با این حال، این مدارس در سطح ایالتی اداره می‌شوند و شما در یکی از این مراکز، به صورت رایگان می‌توانید کودک خود را ثبت‌نام کنید. از طرف دیگر، می‌توانید پیش‌دبستانی‌های خصوصی را نیز انتخاب کنید.

پیش‌دبستانی‌ها در ایتالیا غالباً از کیفیت بسیار مناسبی برخوردار هستند. رویکرد آموزشی آن‌ها، شامل فعالیت‌های متنوعی برای رشد مهارت‌های عاطفی، روانی، حرکتی، شناختی، اخلاقی و اجتماعی کودکان است.

پیش‌دبستانی‌ها یا Scuola materna معمولاً 40 ساعت در هفته فعالیت می‌کنند، اما در صورت تمایل، می‌توانید کودک خود را فقط صبح‌ها در این مراکز شرکت دهید.

مدارس ابتدایی و متوسطه

در ادامه‌ی مطلب، خواهید دید که چند تا از بهترین مدارس ابتدایی و متوسطه در ایتالیا، هم مدارس دولتی هستند و هم مدارس بین‌المللی. در این بخش، ما بر روی مدارس دولتی تمرکز می‌کنیم و به مدارس بین‌المللی، در بخش بعد می‌پردازیم.

دوره‌ی دبستان در ایتالیا

دوره‌ی دبستان در ایتالیا، برای کلیه‌ی کودکان ایتالیایی یا خارجی مقیم ایتالیا اجباری است. سطح مقدماتی آموزش در این کشور، از سن شش سالگی شروع می‌شود و پنج سال ادامه می‌یابد و معمولاً، بچه‌ها دبستان خود را در سن 11 سالگی، به پایان می‌رسانند.

ساعت مدرسه برای دوره‌ی دبستان، ممکن است از مدرسه‌ای به مدرسه‌ی دیگر متفاوت باشد. ساعات مدرسه‌ی هفتگی، به شکل معمول 27 ساعت است. برخی مدارس ممکن است در هفته 24 یا 30 ساعت باز باشند، اما این مسئله، ممکن است به تعداد بچه‌های کلاس بستگی داشته باشد. فقط تعداد کمی از مدارس، در هر دو شیفت صبح و عصر، فعالیت می‌کنند و برخی از مدارس، ممکن است در روزهای شنبه کلاس برگزار کنند و به جای پنج روز در هفته، شش روز در هفته باز باشند.

کلاس‌های زیر، برنامه‌ی درسی اجباری دانش‌آموزان را در مقطع دبستان تشکیل می‌دهد: زبان ایتالیایی، زبان انگلیسی، تاریخ، جغرافیا، ریاضیات، علم، موسیقی، هنر، تربیت بدنی و فن‌آوری.

دوره‌ی دبیرستان در ایتالیا

دوره‌ی متوسطه در ایتالیا، به دو سطح اصلی تقسیم می‌شود:

  •  آموزش متوسطه‌ی اول یا Scuola secondaria di Primo grado: بین سنین 11 تا 14 سال.
  • آموزش متوسطه‌ی دوم، scuola secondaria di secondo grado: بین سنین 14 تا 19 سال.

مدارس متوسطه‌ی اول یا Scuola Media

این سطح از آموزش، نزدیک‌ترین سطح به دبستان است و برای کلیه‌ی کودکان ایتالیایی یا کودکان خارجی مقیم در ایتالیا، اجباری است. برنامه‌ی درسی، مشابه آموزش ابتدایی است و زبان دوم اتحادیه‌ی اروپا نیز به آن اضافه می‌شود.

ساعات مدرسه، بسته به هر مدرسه‌ای متفاوت است، اما کلاس‌ها معمولاً 30 ساعت در هفته تشکیل می‌شوند.

آموزش متوسطه‌ی دوم یا Scuola Superiore

این سطح از تحصیلات، معادل دبیرستان است. در این مرحله، دانش‌آموزان باید رشته‌ای را انتخاب کنند که می‌خواهند در آن تخصص پیدا کنند: هنر، مطالعات کلاسیک، زبان، موسیقی و رقص، علوم (علوم کاربردی یا تربیت‌بدنی)، علوم انسانی همچون علوم اقتصادی و اجتماعی. این مرحله، تا حد زیادی می‌تواند بر دوره‌ی تحصیل شما در دانشگاه تاثیر بگذارد.

مدارس متوسطه‌ی دولتی، برخلاف موسسات خصوصی، هیچ هزینه‌ای ندارند.

از طرف دیگر، در این سطح از آموزش، شما می‌توانید در موسسات فنی یا انستیتوهای حرفه‌ای نیز حضور به هم برسانید. مدارس فنی، مهارت‌های خاصی را که در بازار کار به دردتان می‌خورد، از کار اداری گرفته تا کشاورزی، برنامه‌نویسی، مهندسی و غیره آموزش می‌دهند.

از طرف دیگر، انستیتوهای حرفه‌ای، دوره‌های تربیت معلم هستند. در این مدارس، دانش‌آموزان برای تبدیل شدن به معلمان مدارس ابتدایی یا معلمان مهدکودک‌ها آموزش می‌بینند.

مدارس بین‌المللی

برخی از بهترین مدارس بین‌المللی ایتالیا را می‌توان در شهرهای بزرگی همچون رُم، میلان یا ناپل یافت. این مدارس برای دانش‌آموزان بین‌المللی ایده‌آل است که به‌دنبال یادگیری یک برنامه‌ی درسی جهانی با زبانی غیر از زبان ایتالیایی هستند. مدارس بین‌المللی غالباً به زبان انگلیسی، دوره‌های خود را برگزار می‌کنند، اما می‌توانید مدارس آمریکایی، فرانسوی و آلمانی و حتی یک مدرسه ژاپنی را نیز در ایتالیا پیدا کنید.

اگر می‌خواهید فرزند خود را بعدها در یک مدرسه‌ی دولتی ایتالیا ثبت‌نام کنید، چند مدرسه‌ی بین‌المللی، دوره‌های دو زبانه‌ دارند، تا فرزند شما بتواند در امتحانات ملی نیز شرکت کند.

شرایط ثبت‌نام در مدارس بین‌المللی

برخی مدارس بین‌المللی، سطح تحصیلات را از دوره‌ی پیش‌دبستانی تا آموزش متوسطه‌ی دوم، بین سنین 3 تا 19 سالگی، پوشش می‌دهند. شرایط ثبت‌نام تا حد زیادی به خود مدرسه بستگی دارد، بنابراین، ممکن است لازم باشد یک به یک با خود مدارس تماس بگیرید.

با این حال، داشتن چند مدرک در دست، به‌هنگام ثبت‌نام فرزند خود در مدرسه‌ی جدید، ایده‌ی بدی نیست. این شامل مدارک انتقالی از مدارس قبلی، کارت واکسیناسیون با کلیه‌ی واکسن‌های مورد نیاز و تمام تست‌های زبانی است که ممکن است برای تایید مهارت‌های زبانی کودک شما، لازم باشد.

پذیرش بر اساس نتایج قبلی است و بعضی‌اوقات، به مصاحبه‌ی شخصی نیاز است.

شهریه‌ی مدارس بین‌المللی

هزینه‌های تحصیل برای مدارس بین‌المللی، می‌تواند از 4000 تا 12000 یورو (4400 تا 13200 دلار آمریکا) در سال متغیّر باشد. همچنین معمولاً از شما خواسته می‌شود تا هزینه‌های پذیرش را نیز بپردازید که می‌تواند از 300 تا 500 یورو (330 تا 550 دلار آمریکا) متغیّر باشد.

در اینجا، لیستی از برخی از مدارس برتر ایتالیا، بر حسب زبان ارائه می‌شود:

مدارس بریتانیایی در ایتالیا

  •  مدرسه‌ی بین‌المللی میلان (ISM)
  •  مدرسه‌ی نیروهای بریتانیایی (BFS)، در ناپل
  •  مدرسه‌ی بین‌المللی انگلیسی پادوا
  •  مدرسه‌ی بین‌المللی جورج در رُم

مدارس فرانسوی در ایتالیا

  •  Lycée International Victor Hugo، در فلورانس
  •  Lycée Stendhal، در میلان
  •  École Alexandre Dumas de Naples
  •  Lycée français Jean Giono، در پیدمونت
  •  Lycée Chateaubriand، در رُم

مدارس آلمانی در ایتالیا

در میلان، یک مدرسه‌ی آلمانی وجود دارد که به زبان آلمانی تدریس می‌شود و از دوره‌های آموزشی در آلمان، پیروی می‌کند- Scuola Germanica di Milano. مدرسه‌ی بین‌المللی تریست نیز امکان ارائه برنامه‌های درسی به زبان آلمانی را به دانش‌آموزان می‌دهد.

مدارس کاتولیک در ایتالیا

مدارس کاتولیک، بخش بزرگی از مدارس خصوصی در ایتالیا را تشکیل می‌دهند. والدین ممکن است در صورت تمایل به تحصیل فرزندان‌شان در رشته‌هایی با محوریت دین و مذهب، این مدارس را انتخاب کنند. مدارس کاتولیک همچنین ممکن است علاوه بر برنامه‌های درسی اجباری ملی و ساعات طولانی مدرسه، رشته‌های دیگری را نیز ارائه دهند. برخی از این مدارس، شبانه‌روزی هستند.

 مدرسه‌ی شبانه‌روزی ملی سیکوگنینی، در پراتو

  •  Istituto San Leone Magno، در رُم
  •  موسسه‌ی گونزاگا، در پالرمو
  •  House of the Savior، در ناپل
  •  Istituto Champagnat، در جنوا
  •  موسسه‌ی لئو XIII، در میلان
  •  Social Institute، در تورین


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

با ایتالیا آشنا شوید
با ایتالیا آشنا شوید

کشور ایتالیا جذابیتهای زیادی برای جذب گردشگران و دانشجویان بین المللی دارد. جذابیتهایی همچون چشم انداز های متنوع، فرهنگ غنی و بی نظیر، میراث فرهنگی، مکانهای نمادین و تاریخی همچون کولوسئوم رومو برج پیزا تاریخ چشمگیر اختراعات و اکتشافات و البته دانشگاه های ا ...

بیشتر بخوانید
پنج دانشگاه برتر ایتالیا
پنج دانشگاه برتر ایتالیا

در مجموع 30 دانشگاه در ایتالیا در رده بندی دانشگاهای جهان قرار دارند که از این تعداد 12 دانشگاه آن در 500رتبه برتر جهان قرار دارند. ...

بیشتر بخوانید
ده دلیل برای تحصیل در ایتالیا
ده دلیل برای تحصیل در ایتالیا

ایتالیا یک مقصد تحصیلی محبوب برای دانشجویان خارجی است، نه‌فقط بدلیل فضای چند فرهنگی موجود در آن، بلکه به این دلیل که این کشور دارای دانشگاه‌های دولتی و خصوصی فوق‌العاده‌ای است. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: