مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
اخذ اقامت موقت ایتالیا

اخذ اقامت موقت ایتالیا

در ادامه ی معرفی انواع ویزاهای کار در کشور ایتالیا و شرایط اخذ ویزای کار، اقامت در ایتالیا را بررسی می کنیم.

مجوزهای اقامت: موقت و دائم ایتالیا

در این بخش، چگونگی درخواست اجازه‌ی اقامت موقتی و در نهایت، اقامت دائم در کشور ایتالیا ارائه می‌شود. اجازه‌ی اقامت شما در ایتالیا، به‌همراه ویزای شما صادر نمی‌شود. وقتی برای اولین بار وارد ایتالیا می‌شوید، هشت روز فرصت دارید تا اجازه‌ی اقامت خود را ارائه دهید و از غیرقانونی بودن حضور خود در ایتالیا جلوگیری کنید.

دارندگان اجازه‌ی کار و اقامت در ایتالیا، دارای این حقوق هستند:

  •  تحت پوشش سیستم بهداشت و درمان ایتالیا، (SSN Servizio Sanitario Nazionale) قرار می‌گیرند.
  •  دسترسی به خدمات مسکن عمومی، اجاره‌نامه و اعتبار یارانه‌ای برای نخستین خانه‌ی خود خواهند داشت.
  •  همچون شهروندان ایتالیا، دسترسی به سیستم آموزشی خواهند داشت.
  •  در صورتی‌که اجازه‌ی اقامت آن‌ها حداقل یک سال طول بکشد، می‌توانند درخواست آمدن خانواده‌شان به ایتالیا را نیز ارائه بدهند.
  •  انجام فعالیت‌های کاری غیر از کار مجازشان، به شرط انعقاد قرارداد اقامت جدید برای کار.
  •  انجام مشاغل خود اشتغالی، مشروط بر اینکه مجوزها و شرایط لازم را داشته باشند.
  •  دسترسی به خدمات پشتیبانی.

درخواست اجازه‌ی اقامت موقت ایتالیا

شهروندان اتحادیه‌ی اروپا که مایل به ماندن بیش از سه ماه در ایتالیا هستند، نیازی به درخواست اجازه‌ی اقامت ندارند. در عوض، آن‌ها باید در Anagrafe (دفتر ثبت‌نام) Comune (شورای شهر) محل زندگی خود، ثبت‌نام كنند و در آنجا، رسیدی برای گواهی ثبت‌نام‌شان، به آن‌ها داده می‌شود.

شهروندان غیر اتحادیه‌ی اروپا، باید پس از ورود به ایتالیا، ظرف مدت هشت روز برای اجازه‌ی اقامت خود درخواست دهند. درخواست اجازه‌ی اقامت برای کار یا خانواده، باید به SUI ارائه شود. شما می‌توانید در یک اداره‌ی پست با نماد Sportello Amico، در شهرداری محل زندگی خود یا به Patronati درخواست خود را ارائه دهید.

شما به 'کیت' اجازه‌ی اقامت که در دفاتر پُست ایتالیا وجود دارد، نیاز دارید. این کیت شامل یک پاکت نامه با دو فُرم درخواست می‌باشد – اولین پاکت نامه برای همه اجباری است، در حالیکه پاکت نامه‌ی دوم باید توسط شهروندانی پُر شود که مجوز کار دارند.

در اینجا مدارک لازم برای درخواست اجازه‌ی اقامت ذکر می‌شود:

  •  فُرم یا فُرم‌های درخواست
  •  پاسپورت یا مدارک مسافرتی شما با ویزای مربوطه و یک کُپی از آن.
  •  چهار عکس مشابه در اندازه‌ی پاسپورت که اخیراً گرفته شده است.
  •  قرارداد اقامتی که شما با کارفرمای ایتالیایی خود امضاء کرده‌اید.

پس از ارسال درخواست خود، به شما برگه‌ای با یک تاریخ داده می‌شود که باید آن را به‌همراه عکس‌های خود، به ایستگاه پلیس (Questura) گزارش دهید. اگر این اولین باری است که به ایتالیا می‌روید، از شما اثر انگشت نیز گرفته خواهد شد.

مدت زمان اجازه‌ی اقامت در ایتالیا چقدر است؟

قاعده‌ی کلی این است که اجازه‌ی اقامت شما، مدت قرارداد یا اجازه‌ی کار شماست. اجازه‌ی اقامت برای کار، خود اشتغالی یا پیوستن به خانواده نمی‌تواند بیش از دو سال باشد.

تمدید مجوزهای اقامت در ایستگاه پلیس استان محل سکونت شما انجام می‌شود. برای تمدید اجازه‌ی اقامت خود، باید حداقل این کارها را انجام دهید:

  •  در صورتی که اجازه‌ی اقامت شما به مدت دو سال اعتبار داشته باشد، 90 روز قبل از تاریخ انقضاء، باید برای تمدید آن اقدام کنید.
  •  در صورتی‌که اجازه‌ی اقامت شما برای مدت یک سال اعتبار داشته باشد، 60 روز قبل از تاریخ انقضای آن، باید برای تمدید آن اقدام کنید.
  •  در سایر موارد، 30 روز قبل از تاریخ انقضاء، باید اقدام کنید.


اجازه‌ی اقامت موقتی: هزینه‌ها

برای درخواست اجازه‌ی اقامت در ایتالیا، باید یک تمبر مالیاتی الکترونیکی 15 یورویی (16.5 دلاری) را به فُرم درخواست خود بچسبانید. همچنین برای ارسال نامه‌ی ثبت‌شده، باید 30 یوروی دیگر (33 دلار آمریکا) پرداخت کنید.

در مورد مجوزهای اقامتی که بیش از 90 روز اعتبار دارد، باید برای مجوز اقامت الکترونیکی، هزینه‌ای پرداخت کنید. این شامل یک کارت مغناطیسی قابل‌خواندن است که مشخصات شخصی، عکس و اثر انگشت شما را دربرمی‌گیرد و 27.50 یورو (30 دلار آمریکا) هزینه دارد. صدور این کارت، هزینه‌‌ی اضافی دارد که می‌تواند از 80 تا 200 یورو (88 تا 220 دلار آمریکا) متغیّر باشد.

اجازه‌ی اقامت خانوادگی در ایتالیا

با درخواست اجازه‌ی اقامت برای پیوستن خانواده‌تان به شما در ایتالیا، می‌توانید خانواده‌تان را نیز به ایتالیا بیاورید. شما باید درخواست اجازه‌ی اقامت خود را در Prefettura اُستانی که زندگی می‌کنید، از طریق ارسال فُرم درخواست و مدارک ضمیمه شده‌ی خود از طریق پست به SUI ارائه دهید. اعضای خانواده‌ای که می‌توانند به شما در ایتالیا بپیوندند، عبارتند از:

  •  همسر
  •  فرزندان خردسال (زیر 18 سال) که از شما یا همسرتان هستند.
  •  کودکان با سن بالاتر، در صورت وابستگی مالی یا معلولیت.
  •  والدینی که تحت شرایط خاص، وابستگی مالی به شما دارند.

وقتی فرزندان خردسال شما به سن 14 سالگی رسیدند، می‌توانند به دلایل خانوادگی، درخواست اجازه‌ی اقامت جداگانه‌ای ارائه دهند که تا رسیدن به 18 سالگی یا گرفتن کارت اقامت دائم، معتبر است.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

با ایتالیا آشنا شوید
با ایتالیا آشنا شوید

کشور ایتالیا جذابیتهای زیادی برای جذب گردشگران و دانشجویان بین المللی دارد. جذابیتهایی همچون چشم انداز های متنوع، فرهنگ غنی و بی نظیر، میراث فرهنگی، مکانهای نمادین و تاریخی همچون کولوسئوم رومو برج پیزا تاریخ چشمگیر اختراعات و اکتشافات و البته دانشگاه های ا ...

بیشتر بخوانید
ده دلیل برای تحصیل در ایتالیا
ده دلیل برای تحصیل در ایتالیا

ایتالیا یک مقصد تحصیلی محبوب برای دانشجویان خارجی است، نه‌فقط بدلیل فضای چند فرهنگی موجود در آن، بلکه به این دلیل که این کشور دارای دانشگاه‌های دولتی و خصوصی فوق‌العاده‌ای است. ...

بیشتر بخوانید
اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا
اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا

هزینه‌های آموزشی در دانشگاه‌های ایتالیا بسته به دوره و موسسه‌ی آموزشی شما متفاوت است و در در بیشتر مواقع، صدور ویزا تحصیلی رایگان است ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: