مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
شرایط پرداخت مالیات در ایتالیا

شرایط پرداخت مالیات در ایتالیا

در دادامه آشنایی با سیستم بانکی در کشور ایتالیا و شرایطی که مهاجرین برای افتتاح حساب باید در نظر بگیرند،سیستم مالیاتی این کشور را بررسی می کنیم.

سیستم مالیاتی در ایتالیا چگونه است؟

اگر می‌خواهید به هر شکلی درآمدی در ایتالیا داشته باشید، طبیعی است که بخواهید بدانید سیستم مالیاتی در ایتالیا چگونه است. مالیات بر درآمد در ایتالیا، در بین کشورهای اروپایی، جزو بالاترین‌هاست. اگر می‌خواهید درآمد بالایی داشته باشید، برای مالیاتی تا 40٪ خود را آماده کنید. در ادامه‌ی مطلب، از سیستم مالیاتی در ایتالیا، انواع مختلف مالیات و نرخ‌های مالیاتی که برای شما ممکن است اعمال شود، آگاه خواهید شد.

انواع مالیات‌ها در ایتالیا

رایج‌ترین مالیات‌ها در ایتالیا عبارتند از:

  •  مالیات بر درآمد
  •  مالیات تامین اجتماعی
  •  مالیات بر شرکت‌ها
  •  مالیات ارزش افزوده

در ایتالیا، چندین نوع توافق مالیاتی مضاعف وجود دارد، پس بررسی کنید و ببینید که آیا این موضوع در مورد وضعیت خاص شما صدق می‌کند یا نه.

مالیات بر درآمد در ایتالیا چگونه است؟

مالیات بر درآمد در ایتالیا به IRPEF معروف است (مخفف imposta sul reddito delle persone fisiche). این مالیات بر حقوق، مستمری بازنشستگی، نرخ‌های بهره و سود سهام اعمال می‌شود. این نوع مالیات، پلکانی است- هرچه درآمد بیشتری داشته باشید، مالیات بیشتری نیز باید پرداخت کنید. این مالیات‌ها ماهانه از حقوقی که از کارفرمای خود دریافت می‌کنید، کسر می‌شود.

نرخ‌های مالیاتی هر ساله توسط دولت تعیین می‌شود. در زیر، گروه‌های مالیاتی فعلی در ایتالیا آورده شده است:

گروه های مالیاتی فعلی استرالیا
گستره ی درآمدی

(یورو)

گستره ی درآمدی

(دلار آمریکا)

نرخ مالیاتی
1 تا 15000 یورو 1 تا 1650دلار 23%
15000 تا 28000 یورو 16500 تا 30800 دلار 27%
28000 تا 55000 یورو 30800 تا 60500 دلار 38%
55000 تا 75000 یورو 60500 تا 82500 دلار 41%
بیش از 75000 بیش از 82500 43%

علاوه بر این نرخ‌ها که در سطح ملی تعیین می‌شوند، شما باید مالیات‌های منطقه‌ای را نیز بر درآمد خود بپردازید. این مالیات‌های منطقه‌ای نیز پلکانی هستند و بسته به سطح درآمدی شما، می‌توانند از 1.23٪ تا 3.33٪ متغیّر باشند.

علاوه بر این‌ها، ممکن است بسته به محل زندگی خود، مجبور شوید مالیات شهری را بر درآمد خود بپردازید. این مالیات‌ها از صفر تا 0.9٪ متغیّر هستند. همچنین ممکن است مجبور شوید مالیات دیگر شهری را به همراه تراز مالیات بر درآمد خود برای سال قبل پرداخت کنید. این یک پرداخت استثنایی است که تا 30٪ مالیات مشخص‌شده، تعیین می‌شود.

اگر 183 روز یا بیشتر، در ایتالیا بمانید، تجارت اصلی خود را در این کشور داشته باشید یا در دفتر ثبت احوال، نام‌تان ثبت شده باشد، به‌منظور اهداف مالیاتی، شما همچون یک فرد مقیم در نظر گرفته می‌شوید.

بازده مالیاتی و نحوه‌ی پرداخت مالیات در ایتالیا

برای پرداخت مالیات در ایتالیا، باید اظهارنامه‌ی مالیاتی را به‌صورت الکترونیکی ثبت کنید. دو نوع اظهارنامه‌ی مالیاتی وجود دارد: اظهارنامه‌ی مُدل 730 و اظهارنامه‌ی مالیات بر درآمد مدل.

اظهارنامه‌ی مُدل 730، برای کارمندانی به کار می‌رود که به‌مدت دو سال متوالی، به‌عنوان ساکنان مالیات‌دهنده در ایتالیا شناخته می‌شوند. این اظهارنامه‌ ممکن است همچنین توسط ساکنانی ثبت شود که قرارداد کاری ندارند. این اظهارنامه‌، باید تا 23 ژوئیه‌ی سال مالیاتی بعد ارائه شود.

اظهارنامه‌ی مالیات بر درآمد مدل باید توسط کسانی ثبت شود که حقوق غیر ایتالیایی دریافت می‌کنند یا سرمایه‌گذاری‌ها یا حساب‌های بانکی خارج از ایتالیا هستند. این شامل کسر مالیات از حقوق، سود سرمایه (فُرم RT)، درآمد و دارایی‌های خارجی (فُرم RW) است و باید قبل از مهلت آن، 31 اکتبر سال مالی بعد ثبت شود.

اگر حقوق شما تنها منبع درآمدی شماست که کارفرمای شما باید ماهانه از آن مالیات کم کند، این مالیات‌ها می‌توانند جامع تلقی شوند و شما مشمول سایر تعهدات نمی‌شوید.

امتیازات مالیاتی برای مهاجران

برخی از مهاجران ممکن است در صورت رعایت معیارهای زیر، از کاهش 50٪ مالیات بر درآمد خود برخوردار باشند:

  •  دارای شغل مدیریتی بالا باشند.
  •  در پنج سال مالی گذشته، غیر مقیم در ایتالیا بوده باشند و حداقل برای دو سال مالی، در ایتالیا ساکن بوده باشند.
  •  با یک شرکت ایتالیایی، ارتباط شغلی داشته باشند.
  •  فعالیت کاری آن‌ها، در قلمرو ایتالیا انجام شده باشد.

مالیات خود اشتغالی در ایتالیا

سه روش خود اشتغالی در ایتالیا وجود دارد که شرایط مربوط به نوع مالیاتی که برای هر یک اعمال می‌شود، ممکن است متفاوت باشد:

  •  خود اشتغالی (lavoro autonomo یا lavoro in proprio)
  •  کار آزاد (lavoro indipendente یا libero Professionalista)
  •  تجارت انفرادی (commerciante in proprio، imprenditore یا ditta individuale).

در کل، نیروی کار خود اشتغالی که به‌منظور مالیات، مقیم محسوب می‌شود، باید مالیات بر درآمد خود را پرداخت کند و سالانه یک اظهارنامه‌ی مالیاتی ارائه دهد. نرخ‌های مالیاتی که برای نیروی کار خود اشتغالی به کار می‌رود، اعم از کار آزاد و تجارت انفرادی، همچون کارمندان عادی اعمال می‌شود.


اگر یک شرکت با مسئولیت محدود باز کنید، مالیات شرکت را نیز باید پرداخت کنید. مالیات بر شرکت شامل نرخ IRES و IRAP است که می‌تواند از منطقه‌ای به منطقه‌ی دیگر متغیّر باشد.

این مالیات‌ها شامل کمک‌های تامین اجتماعی نمی‌شود که باید پرداخت کنید.

قبل از انجام هر نوع کار تجاری، اطمینان حاصل کنید که ویزا و مجوز کاری مناسب را برای انجام کارهای خود اشتغالی دارید و در نهادهای مربوطه، فعالیت شما تائید و به‌درستی ثبت شده است. بسیار مهم است که این کار را از قبل انجام دهید تا از جریمه‌های سنگین، مصادره تجهیزات کاری خود و حتی اخراج از ایتالیا جلوگیری کنید.

نحوه‌ی پرداخت مالیات خود اشتغالی

برای پرداخت مالیات خود اشتغالی، باید اظهارنامه‌ی مالیاتی سالانه را در وب‌سایت آژانس درآمدی ایتالیا (Agenzia delle Entrate) ثبت کنید. این معادل با فُرم UNICO Persone Fisiche است که باید تا 2 اُکتبر ارسال شود. مالیات بر درآمد باید تا 30 ژوئن پرداخت شود.

شرایط و فرایند پرداخت مالیات، ممکن است بسته به نوع شغلی که انجام می‌دهید، متفاوت باشد. اگر کار آزاد دارید، علاوه بر پرداخت مالیات بر درآمد، باید شماره‌ی مالیات بر ارزش افزوده نیز داشته باشید. برای مشتریانی که صورت‌حساب می‌فرستید، 20٪ مبلغ صورت‌حساب، برای پرداخت مالیات به دولت کم می‌شود که خود آن‌ها، باید آن را پرداخت کنند.

به‌عنوان یک تاجر انفرادی، بسته به نوع فعالیتی که انجام می‌دهید، ممکن است نیاز به ثبت‌نام برای دریافت شماره‌ی مالیات بر ارزش افزوده داشته باشید. تاجران انفرادی نیازی به تشکیل پرونده‌ی مالیات شرکتی ندارند.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

با ایتالیا آشنا شوید
با ایتالیا آشنا شوید

کشور ایتالیا جذابیتهای زیادی برای جذب گردشگران و دانشجویان بین المللی دارد. جذابیتهایی همچون چشم انداز های متنوع، فرهنگ غنی و بی نظیر، میراث فرهنگی، مکانهای نمادین و تاریخی همچون کولوسئوم رومو برج پیزا تاریخ چشمگیر اختراعات و اکتشافات و البته دانشگاه های ا ...

بیشتر بخوانید
اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا
اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا

هزینه‌های آموزشی در دانشگاه‌های ایتالیا بسته به دوره و موسسه‌ی آموزشی شما متفاوت است و در در بیشتر مواقع، صدور ویزا تحصیلی رایگان است ...

بیشتر بخوانید
شهرهای دانشجویی در ایتالیا
شهرهای دانشجویی در ایتالیا

همچون دیگر جذابیت‌های ایتالیا، دانشگاه‌های خوب و باکیفیت بالا در ایتالیا، در سرتاسر این کشور گسترده شده است و این به‌معنی انتخاب‌های جذاب برای کسانی است که قصد تحصیل در ایتالیا را دارند. چند تا از محبوب‌ترین مکان‌ها برای تحصیل دانشجویان از این قرار است... ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: