مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
شهریه و هزینه های زندگی در ایتالیا

شهریه و هزینه های زندگی در ایتالیا

اگر به‌دنبال دوره‌های تحصیلی ارزان‌قیمت در اروپا هستید، باید به تحصیل در ایتالیا فکر کنید. ایتالیا میزبان چند تا از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان است که آموزش در کیفیت و استاندارد بالا و هزینه‌های آموزشی پایین را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما همچنین از سفر و پرسه در فرهنگ و تاریخ غنی شهرهای ایتالیا، لذت وافری خواهید بُرد.

اگرچه هزینه‌های آموزش در ایتالیا ارزان است، اما هزینه‌های دیگری هم هست که باید از پس آن‌ها بربیایید، هزینه‌هایی همچون: مسکن، غذا، حمل و نقل، خرید کتاب و غیره. در زیر، اطلاعات بیشتری درباره‌ی هزینه‌های آموزش و زندگی در ایتالیا، خدمت‌تان ارائه می‌دهیم و اُمیدواریم که به درک درست و بهتری از هزینه‌های تحصیل در ایتالیا دست پیدا کنید.

هزینه‌های آموزش دانشگاهی در ایتالیا برای دانشجویان خارجی

هزینه‌های آموزشی در دانشگاه‌های عمومی

دانشگاه‌های عمومی در ایتالیا، هزینه‌های آموزشی خود را بر اساس رشته و نوع دوره‌ی تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری) مشخص می‌کنند. به طور متوسط، هزینه‌های آموزشی از 0 تا 5000 یورو در سال تحصیلی متغیّر است. اگر دانشجویی غیر عضو اتحادیه‌ی اروپا/منطقه‌ی اقتصادی اروپا هستید، برای چند دوره‌ی تحصیلی، ممکن است هزینه‌های بیشتری پرداخت کنید.

هزینه‌های آموزشی در دانشگاه‌های خصوصی

دانشگاه‌های خصوصی در ایتالیا، معمولاً در مقایسه با دانشگاه‌های دولتی، هزینه‌های آموزشی بالاتری را طلب کرده و بیشترشان هزینه‌های یکسانی را از دانشجویان عضو اتحادیه‌ی اروپا و دانشجویان غیر عضو اتحادیه اروپا دریافت می‌کنند. متوسط هزینه‌ی آموزش در دانشگاه‌های خصوصی، بین 3000 تا 35000 یورو در سال متغیّر است.

ارزان‌ترین دانشگاه‌های ایتالیا

چند تا از ارزان‌ترین دانشگاه‌های ایتالیا از این قرار است:

  •  Mediterranean University of Reggio Calabria
  • University of Camerino
  •  Free University of Bozen-Bolzano
  •  University of Pisa

هزینه‌های آموزشی در دانشگاه‌های دارای رتبه‌ی بالای ایتالیا

فهرستی از هزینه‌های آموزشی در دانشگاه‌های دارای رتبه‌ی بالا در ایتالیا، به شرح زیر است:

  •  Scuola Superiore Sant’Anna- متوسط هزینه‌های آموزشی: 4000 یورو در سال
  •  University of Bologna- متوسط هزینه‌های آموزشی: 3000 یورو در سال
  •  University of Padua- متوسط هزینه‌های آموزشی: 2600 یورو در سال
  •  Polytechnic University of Milan- متوسط هزینه‌های آموزشی: 3900 یورو در سال
  •  University of Trento- متوسط هزینه‌های آموزشی: 4000 یورو در سال


2- هزینه‌های زندگی برای دانشجویان خارجی در ایتالیا

هزینه‌ی کلی زندگی برای دانشجویان خارجی در ایتالیا، بین 700 تا 1000 یورو در ماه است. این هزینه‌ها شامل: مسکن، غذا، حمل و نقل عمومی، سفرهای محلی و تفریح است.

زندگی در ایتالیا، تجربه‌ی خوبی است، اما در ذهن بسپارید که اگر رُم یا میلان را انتخاب کنید، این شهرها در مقایسه با سایر شهرهای ایتالیا، گران‌تر هستند. متوسط هزینه‌ی زندگی ماهانه برای دانشجویان در این شهرها، از قرار زیر است:

  •  بولونیا: حدود 750 تا 1100 یورو در ماه
  •  فلورانس: حدود 850 تا 1300 یورو در ماه
  •  میلان و رُم: بین 850 تا 1450 یورو در ماه

مسکن

شما باید انتظار داشته باشید تا بین 300 تا 600 یورو در ماه، برای هزینه‌ی مسکن خود در ایتالیا بپردازید. قیمت‌ها بسته به شهری که در آن زندگی می‌کنید و نوع مسکن، متغیّر است. تقسیم کردن آپارتمان خود با دانشجویان دیگر، روش مناسبی برای کاهش هزینه‌ی ماهانه‌ی شماست. شما می‌توانید همچنین در کنار یک خانواده‌ی محلی زندگی کنید و مهارت‌های فرهنگ ایتالیایی را با آگاهی از سنت‌ها و سبک زندگی آن‌ها، فرا بگیرید.

به طور متوسط، هزینه‌‌هایی که دانشجویان، بسته به نوع مسکن خود، باید برای مسکن پرداخت کنند، به شرح زیر است:

  •  دانشجویانی که تنها زندگی می‌کنند: 400 تا 700 یورو در ماه
  •  دانشجویانی که در مسکن دانشجویی زندگی می‌کنند: 250 تا 300 یورو در ماه
  •  دانشجویانی که یک آپارتمان کرایه‌شده را با دیگران تقسیم می‌کنند: 250 تا 500 یورو در ماه

فراموش نکنید که هزینه‌ی مایحتاج ضروری زندگی خود را نیز در نظر بگیرید که می‌تواند بین 90 تا 260 یورو به هزینه‌های ماهانه‌ی شما اضافه کند.

هزینه‌ی غذا

اگر خواربار خود را از سوپرمارکت‌های محلی خریداری کنید، حدود 150 تا 200 یورو در ماه، هزینه خواهید کرد. بازارهای Lidl، Penny یا Esselunga، قیمت‌های پایین‌تری در مقایسه با جاهای دیگر ارائه می‌دهند.

در رستوران‌های ایتالیایی، ناهار یا شام در ابتدا با Antipasto (نوعی پیش‌غذا) سرو می‌شود و غذای اصلی که شامل انواع گوناگون گوشت سرد، غذاهای دریایی و غذاهای سبزیجات است، بین 8 تا 15 یورو هزینه دارد.

در رستوران‌های ارزان‌تر، غذاهای پاستا بین 6 تا 12 یوروست، در حالیکه برای خوردن غذاهای دارای ماهی یا گوشت، باید بین 8 تا 16 یورو هزینه پرداخت کنید.

شما باید از یک نکته‌ی مهم نیز آگاه باشید: تمام رستوران‌های ایتالیایی، از شما برای نان و کاور غذای‌تان، هزینه دریافت می‌کنند: این هزینه، معمولاً حدود 1 تا 2.5 یوروست. 

هزینه‌های حمل و نقل

استفاده از حمل و نقل عمومی، راحت‌ترین و ساده‌ترین روش سفر در ایتالیاست. یک بلیط ماهانه‌ی اتوبوس/تراموا/مترو برای دانشجویان، بین 25 تا 45 یورو در ماه، بسته به شهر محل زندگی‌تان، هزینه دارد.

شبکه‌ی راه‌آهن در ایتالیا بسیار سریع است، پس ملاقات از شهرهای دیگر، قطعاً گزینه‌ی مناسبی برای شما محسوب می‌شود. کرایه‌ها برای یک سفر، از حدود 20 یورو شروع می‌شود، اما اگر بلیط‌ها را زودتر خریداری کرده باشید، ممکن است تا 70 درصد تخفیف بگیرید.

هزینه‌های دیگر به‌هنگام تحصیل در ایتالیا

  •  هزینه‌ی قبوض تلفن و اینترنت، می‌تواند به 30 تا 50 یورو در ماه برسد
  •  سرگرمی و فعالیت‌های اجتماعی، 30 تا 40 یوروی دیگر در هفته، به هزینه‌های‌تان اضافه می‌کند
  •  خرید کتاب و سایر وسایل آموزشی، می‌تواند حدود 40 تا 50 یورو در ماه، هزینه دربر داشته باشد.

3- بورسیه‌ها

بیشتر بورسیه‌ها در ایتالیا، توسط دولت یا دانشگاه‌ها ارائه می‌شود. نمونه‌ی بورسیه‌هایی که می‌توانید برای گرفتن آن‌ها درخواست دهید، از این قرار است:

  •  بورسیه‌ی دولت ایتالیا برای دانشجویان خارجی- برای همه‌ی سطوح تحصیلی و برای معلمان زبان ایتالیایی به‌عنوان زبان دوم. این بورسیه، برای سه، شش یا نه ماه داده می‌شود.
  •  برخی دانشگاه‌های ایتالیا همچون دانشگاه پُلی‌تکنیک میلان، دانشگاه پادوا، دانشگاه بوکونی، دانشگاه بولونیا، بورسیه‌هایی به دانشجویان خارجی می‌دهند: این بورسیه‌ها معمولاً بین 5000 تا 12000 یورو در سال متغیّر است. اطلاعات بیشتر در این زمینه را می‌توانید از وب‌سایت‌های رسمی این دانشگاه‌ها، دریافت کنید.

نکاتی برای پس‌انداز پول به‌هنگام تحصیل در ایتالیا

غذای ارزان را می‌توانید در کافه‌تریای دانشگاه بخورید یا به مکان‌های شلوغی بروید که غذای خیابانی سرو می‌کنند و در آنجا، می‌توانید یک ساندویچ یا یک قطعه پیتزا را به‌قیمت 2 تا 3 یورو بخورید.

در بیشتر بارها، رستوران‌های کوچک و کافه‌تریاها در ایتالیا، اگر بخواهید روی میز غذا بخورید یا چیزی بنوشید، باید دو برابر قیمت منو را پرداخت کنید! اگر می‌توانید، غذاها را سفارش دهید یا آن را بگیرید و در بیرون رستوران میل کنید.

تحصیل در اروپا و زندگی در ایتالیا، یکی از زیباترین کشورهای جهان- انتخاب مناسبی برای شما به‌حساب می‌آید. هزینه‌های آموزشی پایین دانشگاه‌ها در این کشور، به شما اجازه می‌دهد پول برای خود پس‌انداز کنید. شهرهای ایتالیا، پُر از مکان‌های تاریخی پُررمز و راز هستند و همزمان می‌توان از هوای خوب و مناسب و غذاهای خوشمزه‌ی این کشور لذت بُرد. یک تجربه‌ی تحصیلی خوب در ایتالیا داشته باشید و بیشترین بهره را از آن ببرید.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

پنج دانشگاه برتر ایتالیا
پنج دانشگاه برتر ایتالیا

در مجموع 30 دانشگاه در ایتالیا در رده بندی دانشگاهای جهان قرار دارند که از این تعداد 12 دانشگاه آن در 500رتبه برتر جهان قرار دارند. ...

بیشتر بخوانید
ده دلیل برای تحصیل در ایتالیا
ده دلیل برای تحصیل در ایتالیا

ایتالیا یک مقصد تحصیلی محبوب برای دانشجویان خارجی است، نه‌فقط بدلیل فضای چند فرهنگی موجود در آن، بلکه به این دلیل که این کشور دارای دانشگاه‌های دولتی و خصوصی فوق‌العاده‌ای است. ...

بیشتر بخوانید
تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا
تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا

ایتالیا، ترکیب کاملی از کیفیت بالای زندگی و هزینه‌های ارزان زندگی است.زندگی در ایتالیا، رویایی است که می‌تواند برای همه به تحقق بپیوندد ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: