چیزهایی که لازم نیست در جی آر ای بدانیم

چیزهایی که لازم نیست در جی آر ای بدانیم

هرآنچه که برای آزمون GRE نباید بخوانیم!

فهرست کاملی از موضوعات مطالعاتی جی آر ای در وب‌سایت ETS موجود است. این فهرست‌ها مطالبی که برای جی آر ای حتما نیاز دارید بدانید را به شما می‌گویند. اما من در این مقاله می‌خواهم عکس این کار را انجام بدهم: می‌خواهم چیزهایی که واقعاً فکر می‌کنید به آنها احتیاج دارید ولی در واقع به کارتان نمی‌آیند را به شما نشان بدهم.

در قسمت ریاضی جی آر ای از چه موضوعاتی سؤال نمی‌آید؟

یک قاعده تجربی این است که چیزی فراتر از دوره راهنمایی (حدوداً پایه هشتم) در قسمت ریاضی نمی‌آید. 

اینها چیزهایی هستند که اصلاً لازم نیست بخوانید چون از آنها سؤالی نمی‌آید:

در این امتحان از حسابان سؤال نمی‌آید. ممکن است در موارد بسیار معدودی حسابان ساده (مانند مشتق گیری) مسیری به یک راه حل باشد. اما این مسائل اغلب با یک روش غیرحسابان و اغلب سریع‌تر قابل حل هستند. همچنین در سؤالات ریاضی هیچ اشاره‌ای به مفاهیم حسابان نمی‌شود.

برای جی آر ای لازم نیست مثلثات را بدانید. در بعضی از مقالات آمادگی برای امتحان، از روی حسن نیست، به شما گفته می‌شود که قطعاً به مثلثات احتیاج دارید. دلیل آن این است که برای جی آر ای باید نسبت¬های اضلاع مثلث قائم¬الزاویه را بدانید. یکی از راه‌های پیدا کردن این نسبت‌ها استفاده از مثلثات است. اما می‌دانید راه حل ساده‌تر چیست؟ تنها کافی است این دو نسبت را حفظ کنید و دیگر نگران سینوس و کسینوس نباشید. در هیچ جای دیگری از جی آر ای به آنها احتیاج ندارید.

در جی آر ای تنها به آمار مقدماتی احتیاج دارید و به امتحان‌های t (T-test) یا فواصل اطمینان (confidence intervals) نیازی ندارید. با وجود این لازم است آمار توصیفی مقدماتی (میانگین‌ها، دامنه‌ها، انحراف معیار و توزیع نرمال) و نحوه خواندن نمودارهایی مشخص (مثل نمودار خطی یا نمودار جعبه و خط (box-and-whisker plot)) را بدانید. در ضمن لازم نیست فرمول انحراف معیار را حفظ کنید، مگر اینکه خودتان تمایل داشته باشید. جی آر ای به طور مستقیم از شما نمی‌خواهد که یک انحراف معیار را محاسبه کنید، با وجود این ممکن است از شما بخواهد در مورد نحوه مقایسه انحراف معیارهای دو مجموعه مختلف استدلال کنید، یا از انحراف معیاری که به شما داده شده است استفاده کنید.

در قسمت ریاضی جی آر ای سؤالی از ریاضی دبیرستان یا دانشگاه نمی‌آید. از جمله موضوعاتی مانند جبر خطی، ماتریس، برهان یا هر موضوع سخت و حیرت‌آوری که ممکن است در کلاس‌های درس پیشرفته یاد گرفته باشید. اگر در این مورد اینکه چه موضوعات ریاضی مورد سؤال قرار می‌گیرند پرسشی دارید لطفاً در بخش نظرات آن را مطرح کنید. 

در ریاضی جی آر ای چه موضوعاتی را می‌توانم با اطمینان کنار بگذاریم؟

این بستگی به نمره هدفتان دارد. اگر هدفتان در این بخش بالاترین نمره یعنی ۱۷۰ است، باید در تمام سؤالات ریاضی در جی آر ای تسلط داشته باشید. اما اگر هدفتان فقط یک نمره بالا (اما نه لزوماً بالاترین نمره) است، می‌توانید با اطمینان چند سؤال را در هر بخش ریاضی پاسخ ندهید. بهترین راه این است که به سرعت سؤالات سخت را تشخیص بدهید تا وقتتان را بیشتر برای سؤالات آسان بگذارید.

بنابراین اگر مطمئن هستید که به ندرت از یک موضوع مشخص سؤال می‌آید می‌توانید کلاً آن را نادیده بگیرید و وقت خودتان را برای مطالعه موضوعی باارزش‌تر ذخیره کنید. موضوعاتی که در «فهرست حدف» شخصی قرار می‌گیرند برای هر فرد متفاوت است. توصیه من انتخاب یک یا دو مورد از موضوعات زیر است که در آنها بیشترین مشکل را دارید، و در جلسه امتحان فوراً آنها را مشخص کنید.

  • ترکیب‌شناسی (combinatorics) و/یا احتمال (هر چیزی که نمی‌توانید بدون شمارش حل کنید)
  • هندسه سه‌بعدی
  • هندسه تحلیلی پیچیده
  • Rates & work problems involving multiple changing rates, workers who take breaks, or other complicating factors
  • نرخ ها و مسائل عملیاتی که شامل نرخ های متغیر چندگانه هستند، workers who take breaks یا دیگر فاکتورهای پیچیده
  • سؤالات تفسیر داده که از شما می‌خواهند اعداد زیادی را به روشی پیچیده با هم مقایسه کنید

متأسفانه نمی‌توانید یک موضوع اصلی (مانند هندسه) را به طور کامل نادیده بگیرید. همچنین باید حداقل مبانی هر موضوعی را یاد بگیرید تا بتوانید به سؤالات آسان پاسخ بدهید. (مجموعه «ریاضی جی آر ای برای افرادی که از ریاضی متنفرند» (GRE math for people who hate math) را برای یادگیری ابتدایی مطالب دشوار ریاضی در جی آر ای امتحان کنید).

ماشین حساب یادتان نرود!

به خصوص اگر در امتحان‌های دیگری مثل GMAT شرکت کرده باشید ممکن است تصور کنید که در جی آر ای هم باید روی مهارت‌های محاسباتی ذهنی یا دستی خودتان کار کنید. اگرچه دانستن ترفندها و میان‌برها مفید است، اما در جی آر ای به اندازه دیگر امتحان‌ها در اولویت قرار ندارد. در جی آر ای می‌توانید ماشین حساب به همراه داشته باشید، و اگرچه نباید تا حد ضربه زدن به مهارت‌های پایه‌ای ریاضی از آن استفاده کنید، اما نباید فراموش کنید که یک ماشین حساب دارید. وقت خودتان را بیشتر صرف مهارت‌هایی کنید که یک ماشین حساب نمی‌تواند در آن به شما کمک کند، مثل ساده کردن نماها یا معادلات درجه دوم..

آیا برای جی آر ای به دانشی دنیای واقعی احتیاج دارم؟ 

حالا بیایید به بخش وربال بپردازیم، به خصوص قسمت درک مطلب (Reading Comprehension). در متن‌های درک مطلب معمولاً‌ موضوعات آکادمیک مشخصی بحث می‌شوند: علوم اجتماعی، تاریخ، اقتصاد، زیست‌شناسی و چند موضوع دیگر.

جی آر ای یک امتحان استاندارد است، و نهایت تلاشش را می‌کند تا توانایی کلی شما در خواندن و درک کردن متون آکادمیک را بسنجد، و نه دانش تخصصی  شما در حوزه‌ای خاص (این هدف از امتحان‌های موضوعی جی آر ای است). اما برای مثال اگر قبلاً چند متن مربوط به زیست‌شناسی را خوانده باشید به احتمال زیاد درک متون زیست‌شناسی در امتحان برایتان آسان‌تر خواهد بود. این به معنی لزوم یادگیری زبان و واژه‌های تخصصی نیست، بلکه به این معنی است که با خواندن نوشته‌هایی خاص، مغز شما می‌تواند انتظار داشته باشد که با چه چیزی مواجه خواهد شد و برای درک آنچه که در امتحان می‌آید به دردسر نمی‌افتد.

در اینجا چند وب‌سایت را معرفی می‌کنیم که حاوی متن‌هایی مشابه با آنچه در امتحان جی آر ای می‌آیند هستند.

  • Scientific American
  • The Scientist Magazine
  • Science Magazine
  • Space.com
  • Astronomy.com
  • The Economist
  • The New York Times
  • The New Yorker
  • Smithsonian Magazine
  • History Today
  • The Harvard Gazette
  • IEEE Spectrum
  • Longform
  • Phys.org

اگر موضوعی هست که برایتان سخت است یا با آن آشنایی ندارد، کمی مطالعه درباره آن در روز قبل از امتحان مطمئناً به کارتان می‌آید.

The other thing you should know about real-world knowledge, on the GRE, is that it can actually be dangerous! Some GRE problems are designed so that the wrong answer is a statement that seems extremely plausible, based on real-world facts. However, if the answer breaks the rules of the GRE (for instance, an answer choice on a Detail problem that isn’t actually stated in the passage), it can’t be right, even if you know it’s true.

مسئله دیگر که باید در مورد دانش دنیای واقعی، در جی آر ای، بدانید این است که این دانش می‌تواند برای امتحان شما بسیار خطرناک باشد! بعضی از سؤالات جی آر ای به شکلی طراحی شده‌اند که پاسخ غلط، جمله‌ای است که، بر مبنای واقعیات دنیای واقعی، در ظاهر بسیار معقول به نظر می‌رسد. با وجود این، اگر این پاسخ قوانین جی آر ای را می‌شکند (مثلاً گزینه‌ای در یک سؤال Detail که در متن نیامده است)، نمی‌تواند درست باشد، حتی اگر می‌دانید که درست است. 

در جی آر ای از چه واژگانی سؤال نمی‌آید؟

در جی آر ای از تمام واژه‌ها و از تمام انواع واژه‌ها سؤال نمی‌آید. به خصوص اینکه لازم نیست «واژه‌های تخصصی» را بخوانید. واژه‌هایی که در امتحان جی آر ای می‌آیند واژه‌های آکادمیک عمومی هستند که ممکن است در نوشته‌های هر حوزه آکادمیکی ببینید. در زمان اضافه کردن واژه‌ای به فهرست واژگان خود این قضیه را مد نظر داشته باشید. 

حتماً باید برای مطالعه واژگان وقت بگذارید. اما دایره واژگان قوی بدون داشتن مهارت‌های قوی حل مسئله بی‌معنی است. آنقدر انرژی صرف مطالعه صرف واژگان نکنید که دیگر زمانی برای تمرین کردن سؤالات تکمیل متن (Text Completion) یا تطابق متن (Sentence Equivalence) نداشته باشید.

همچنین لازم نیست ریشه واژه‌هایی که مطالعه می‌کنید را یاد بگیرید، مگر اینه این کار در یادآوری بهتر واژه‌ها به شما می‌کند همچنین لازم نیست فهرست مترداف‌ها و متضادها را برای هر واژه‌ای که می‌خوانید یاد بگیرید (مجددا مگر اینکه در یادآوری بهتر به شما کمک می‌کند). با وجود این، اگر در نهایت واژه‌های متعددی با معانی مشابه یاد گرفتید، درست کردن فهرستی برای آنها در مورد نحوه ارتباط این واژه‌ها به یکدیگر می‌تواند یک ابزار یادگیری مفید باشد. اگر فقط می‌خواهید بدانید که چه واژه‌هایی را باید مطالعه کنید، از کتاب ۵۰۰ واژه ضروری جی آر ای (500 Essential GRE Vocabulary Words) شروع کنید. در این فهرست با واژه های اصلی جی آر ای آشنا می‌شوید.

لازم نیست همه چیز را بدانید!

در جی آر ای فقط از موضوعات محدودی امتحان گرفته می‌شود، اگرچه به شکل‌های متنوع و خلاقانه. وقتی که مطالب پایه را یاد گرفتید، زمان آن است که مهارت‌های حل مسئله خودتان را تقویت کنید. اگر واژه‌ها و قواعد ریاضی را می‌دانید، اما نمره شما همچنان مطابق انتظارتان نیست، احتمالاً به این دلیل نیست که محتوا را نمی‌دانید. باید مهارت خود در استفاده از این محتوا را افزایش دهید. به حل سؤالات آزمایشی بپردازید، به خصوص در مورد موضوعاتی که قبلاً یاد گرفته اید. 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

6 نکته برای اینکه در طول آزمون GRE خونسردی تون رو حفظ کنید!

6 نکته برای اینکه در طول آزمون GRE خونسردی تون رو حفظ کنید!

شما هم قبل از امتحان دلتون هُرّی می ریزه؟ حتی سر جلسه ی آزمون آزمایشی GRE ؟ منم همین طور، با اینکه هشت ساله دارم توی آزمون های GRE شرکت می کنم. من در طول این سالها چندتا فن یاد گرفتم که کمکم میکنه در طول آزمون GRE آرامش خودمو حفظ کنم و نمره ی عالی بگیرم، ا ...

بیشتر بخوانید
5 راه برای انتخاب برنامه کارشناسی ارشد

5 راه برای انتخاب برنامه کارشناسی ارشد

پیدا کردن برنامه های تحصیلات تکمیلی متناسب با حرفه و نیاز های شما می تواند خسته کننده باشد. با توجه به میانگین هزینه یک فارغ التحصیل در ایالات متحده حدودا از $ 30،000 تا $ 120،000 ، سرمایه گذاری بزرگی در آینده است که نمی توانید به آسانی از آن بگذرید.حتی پی ...

بیشتر بخوانید
6 ایراد معمول در رایتینگ تحلیلی GRE

6 ایراد معمول در رایتینگ تحلیلی GRE

مفروضات بدون ارائه دلیل یکی از معمول ترین ایرادهای موجود در بخش تحلیل استدلال در آزمون GRE است. میدونید که توی این بخش شما باید یک استدلال داده شده رو نقد کنید و ایرادهای معمولش رو پیدا کنید. این Unjustified Assumption خیلی مهمه. ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter