14 نکته برای موفقیت در سوالات درک مطلب GRE

14 نکته برای موفقیت در سوالات درک مطلب GRE

اگر کسب نمره‌ی بالا در بخش وربال آزمون GRE برای درخواست‌های پذیرش شما در دانشگاه مهم است، باید بدانید که چگونه از پس سوالات پیچیده‌ی درک مطلب (Reading Comprehension) بربیایید. در این مقاله، توضیح می‌دهیم که سوالات درک مطلب GRE به چه‌صورت است و 14 نکته‌ی برتر درک مطلب آزمون GRE را هم برای آمادگی آزمون و هم برای روز آزمون، در اختیار شما قرار می‌دهیم.

فهرست عناوین

سوالات درک مطلب آزمون جی آر ای: بررسی اجمالی

قبل از ارائه‌ی نکات مهمی در ارتباط با درک مطلب آزمون GRE، اجازه دهید سوالات مربوط به این آزمون را مورد بررسی قرار دهیم، از جمله اینکه آن‌ها چه‌چیزی را مورد سنجش قرار می‌دهند، چه شکلی هستند و چه نوع متن‌هایی در امتحان می‌آید.

سوالات درک مطلب، در بخش Reasoning وربال آزمون GRE ظاهر می‌شوند و یکی از سه نوع سوال بخش Verbal هستند (دو نوع سوال دیگر عبارتند از: تکمیل متن و معادل جمله).

  • هر بخش وربال، 30 دقیقه است و 20 سوال دارد (علاوه بر یک بخش بدون نمره، دو بخش وربال در آزمون خواهید داشت که یا بخش وربال یا بخش کوانت دیگر خواهد بود).
  • در هر بخش وربال، تقریباً با 10 سوال درک مطلب مواجه خواهید شد. این بدان معناست که سوالات درک مطلب، تقریباً 50٪ نمره‌ی بخش وربال آزمون GRE شما را تشکیل می‌دهد.

خُب، پس سوالات درک مطلب دقیقاً چیست؟ این نوع سوالات، توانایی شما در خواندن، درک و تجزیه و تحلیل متن‌های فشرده و دانشگاهی را مورد سنجش قرار می‌دهد. برخی از سوالات درک مطلب، از شما در مورد مفاهیم وسیع‌تری همچون ایده‌ی کل یک متن و برخی دیگر در مورد جزئیات خاص درون متن، سوال می‌پرسند.

به‌طور خاص، سوالات درک مطلب آزمون GRE، توانایی شما را برای انجام موارد زیر آزمایش می‌کند:

  • شواهد و اطلاعات مربوطه را در متن مورد نظر پیدا کنید
  • نکات اصلی و جزئی متن را تشخیص دهید
  • لحن، باورها، نظرات یا فرض‌های نویسنده را شناسایی کنید
  • اطلاعات حذف‌شده را به‌شکل صحیح استنباط کنید
  • با توجه به شواهد ارائه‌شده، نتیجه‌گیری منطقی و مرتبط با متن داشته باشید

سوالات درک مطلب، معمولاً به‌صورت یک مجموعه ارائه می‌شود: یعنی اغلب برای هر متن، با تعدادی سوال، روبرو خواهید شد. عناوین متن، سه حوزه‌ی کلی را دربرمی‌گیرد:

  • علوم انسانی
  • علوم اجتماعی (از جمله تجارت)
  • علوم طبیعی

در نهایت، سه نوع سوال متمایز درک مطلب در آزمون GRE وجود دارد:

سوالات چندگزینه‌ای با یک پاسخ صحیح- سوالات چندگزینه‌ای، اکثریت سوالات درک مطلب را در آزمون GRE تشکیل می‌دهند. هر سوال، دارای پنج گزینه‌ی پاسخ است و فقط یکی از گزینه‌ها، صحیح است. این نوع سوالات را می‌توانید از علامت بیضی شکل کنار گزینه‌های پاسخ، تشخیص دهید:

سوالات چندگزینه‌ای با یک یا چند پاسخ صحیح- برای این نوع سوالات، شما سه گزینه‌ی پاسخ خواهید داشت و ممکن است یک، دو یا همه‌ی آن‌ها را انتخاب کنید (یعنی ممکن است بیش از یک پاسخ صحیح وجود داشته باشد!). برای گرفتن نمره، باید تمام پاسخ‌های صحیح را انتخاب کنید. هیچ نمره‌ی نسبی وجود ندارد. این نوع سوال را می‌توانید از علامت‌های مربعی شکل کنار گزینه‌های پاسخ، تشخیص دهید:

انتخاب در متن- برای این نوع سوال منحصربه‌فرد، شما باید یک جمله‌ی خاص را در متن برجسته کنید که با توصیف یا اطلاعات ارائه شده، مطابقت داشته باشد. با کلیک روی هر کلمه‌ای، می‌توانید جمله‌ی مربوط به آن کلمه را انتخاب کنید. برای متن‌های طولانی‌تر، ممکن است یک یا دو پاراگراف به شما داده شود که از آن، باید جمله‌ای را انتخاب کنید:

14 نکته در ارتباط با بخش درک مطلب آزمون جی آر ای

در این بخش، ما نکات مهمی را در ارتباط با بخش درک مطلب آزمون GRE در اختیار شما قرار می‌دهیم که به شما کمک می‌کند از پس این بخش بربیایید. ما این نکات را به دو بخش تقسیم کرده‌ایم:

  • نکات مربوط به آماده‌سازی و تمرین
  • نکات روز آزمون

نکات مربوط به آماده‌سازی و تمرین جی آر ای

هنگام مطالعه و آماده شدن برای بخش وربال آزمون GRE، از این نکات تخصصی در بخش درک مطلب استفاده کنید.

نکته‌ی 1: برای آزمون جی آر ای گسترده و زیاد بخوانید 

بخش عمده‌ای از آماده‌سازی برای بخش درک مطلب آزمون GRE، وقت گذاشتن برای خواندن گسترده‌ی متون دانشگاهی است. انجام این کار به شما کمک می‌کند تا به سطح بالای خواندن متن‌ها عادت کنید. همچنین مهارت خواندن نقادانه‌ی شما را نیز بهبود می‌بخشد. چند نمونه از منابعی که می‌توانید برای تقویت مهارت‌های ریدینگ خود، از آن‌ها استفاده کنید، از این قرار است:

  • روزنامه‌ها
  • کتاب‌های درسی دانشگاهی
  • مقالات پژوهشی
  • متن‌ها را از روی اکراه نخوانید. خواندن فعالانه، یعنی درک موضوع، نکات اصلی، لحن نویسنده و جزئیات مهم متن.
  • نیازی به خواندن دقیق تمام متن‌های تمرینی ندارید (همانطور که در نکته‌ی بعدی توضیح می‌دهیم، این کار را نباید در آزمون GRE انجام دهید)، اما باید یاد بگیرید که چگونه عبارت‌ها و کلمات کلیدی را شناسایی کنید).




نکته‌ی 2: در آزمون جی آر ای رویکرد ایده‌آل و مناسب خود را در متن‌های ریدینگ پیدا کنید

برای اینکه بتوانید در بخش وربال (و به طور خاص، سوالات درک مطلب)، از زمان خود به‌شکل درست و مناسب استفاده کنید، باید بفهمید که از چه استراتژی، برای خواندن متن استفاده کنید. به سه روش، می‌توانید متن‌های ریدینگ GRE را بخوانید:

  • ابتدا نگاه سرسری به متن بیندازید (توصیه می‌شود)
  • ابتدا سوالات را بخوانید (خوب است)
  • متن را دقیق بخوانید (توصیه نمی‌شود)

اما چگونه بفهمیم کدام روش برای‌مان بهتر است؟ ساده‌ترین راه برای انجام این کار، آزمایش هر روش (در حالت ایده‌آل، فقط دو روش اول)، در یک آزمون آزمایشی GRE است. روشی را انتخاب کنید که برای‌تان طبیعی‌تر است و نمره‌ی وربال بالاتری را برای شما کسب می‌کند و سپس از این روش در مراحل آماده‌سازی و روز آزمون خود استفاده کنید.

نکته‌ی 3: در آزمون‌های آزمایشی جی آر ای، خود را تمرین دهید

بعد از شناسایی یک استراتژی خوب و مناسب برای خواندن متن، وقت آن است که تمرین کنید. آزمون‌های آزمایشی رسمی GRE، بهترین منابعی هستند که می‌توانید برای تمرین درک مطلب، از آن‌ها استفاده کنید، چون هم بسیار دقیق هستند و هم با سوالات مشابه روز آزمون مواجه خواهید شد. با فرض اینکه از آزمون GRE کامپیوتری استفاده می‌کنید (نسخه‌ی رایج‌تر)، باید آزمون‌های PowerPrep GRE را نسبت به آزمون‌های کاغذی در اولویت قرار دهید، زیرا تجربه‌ی واقعی‌تری از شرکت در آزمون را به شما می‌دهد. اگر آزمون‌های رسمی رایگان شما تمام شد، می‌توانید برخی منابع تمرینی رسمی را بخرید یا با تست‌های غیررسمی با کیفیت بالا تمرین کنید. فقط مطمئن شوید آزمون‌‌هایی که استفاده می‌کنید، بسیار شبیه به آن‌چیزی است که در امتحان واقعی ظاهر می‌شود.

نکته‌ی 4: نقاط ضعف خود را برای موفقیت در جی آر ای شناسایی کنید

گرفتن نمره‌ی بالا در آزمون GRE، فقط در این نیست که بدانید سوالات درک مطلب چگونه است، بلکه در درک نقاط ضعف خود نیز هست- و اینکه چگونه بتوانید آن‌ها را برطرف کنید. بعد از شرکت در آزمون‌های آزمایشی، پاسخ‌های صحیح، از جمله پاسخ‌های مربوط به سوالات درک مطلب را که اشتباه جواب داده‌اید، بررسی کنید. در سوالاتی که جواب نداده‌اید، ‌دنبال الگو باشید. آیا آن سوالات غالباً روی واژگان تمرکز داشته‌اند؟ یا روی نکات اصلی متن؟ با شناسایی مواردی که در سوالات درک مطلب مرتباً اشتباه جواب می‌دهید، می‌توانید فرایند هدف‌گیری کامل نقاط ضعف خود را در دوره‌ی آمادگی‌تان شروع کنید.

نکته‌ی 5: برای موفقیت در جی آر ای بدانید چه‌چیزی باعث انتخاب اشتباه یک پاسخ شده است

همانطور که در نکته‌ی 4 ذکر شد، مهم است که زمان زیادی را صرف پاسخ‌های درست آزمون‌های آزمایشی GRE خود کنید. اما همچنین باید مقداری از وقت مطالعه‌ی خود را به درک آنچه باعث شده پاسخ‌های نادرستی به سوالات بدهید، اختصاص دهید. برخی از دلایل متداولی که ممکن است پاسخ نادرستی به یک سوال درک مطلب بدهید، از این قرار است:

  • پاسخ خیلی خاص یا خیلی گسترده است (مربوط به اطلاعاتی است که به‌صراحت در متن ذکر نشده است)
  • پاسخ بی‌ربط است و به‌وضوح به نکته‌‌ی اصلی متن مرتبط نیست
  • پاسخ، فرض را خیلی بزرگ گرفته است
  • پاسخ بسیار تند است (برای مثال، از کلماتی مانند 'all'، 'none'، 'every' و غیره استفاده کرده است)
  • پاسخ با آنچه در متن آمده، مغایرت دارد
  • پاسخ صادقانه به‌نظر می‌رسد، اما به سوال پرسیده شده پاسخ نمی‌دهد

به‌یاد داشته باشید که (برای سوالات چند گزینه‌ای)، فقط یک پاسخ صحیح وجود دارد. آن پاسخ، تنها پاسخی است که به شما نمره می‌دهد- سعی کنید در دام گزینه‌هایی نیفتید که ظاهراً صحیح است، اما در واقع صحیح نیست!




نکته‌ی 6: دانش واژگان خود برای موفقیت در جی آر ای را گسترش دهید

برخی از سوالات درک مطلب، از شما در مورد واژگان خاص استفاده شده در متن سوال می‌پرسند. یک نمونه از این نوع سوال‌ها که از یک آزمون آزمایشی GRE گرفته شده، از این قرار است:

با استفاده از این سطح واژگان در سوالات درک مطلب و همچنین سوالات تکمیل متن و معادل‌سازی جمله، بسیار مهم است که شما در زمینه‌ی بهبود دانش واژگان خود تلاش کنید.

نکات درک مطلب آزمون جی آر ای برای روز آزمون

نکته‌‌ی 7: برای موفقیت در جی آر ای ابتدا خود به سوال، پاسخ دهید

در سوالات درک مطلب، ممکن است وسوسه شوید که به‌محض اتمام خواندن سوال، گزینه‌های پاسخ را بخوانید. اما ممکن است برای شما بهتر باشد که قبل از بررسی گزینه‌های پاسخ، لحظه‌ای به خود فرصت دهید و سعی کنید خود به سوال پاسخ دهید. انجام این کار به شما امکان می‌دهد با سرعت بیشتری، پاسخ واضح یا غلط را شناسایی کرده و گزینه‌ای را که بیشترین شباهت را به جواب‌تان دارد، انتخاب کنید. فقط زیاد تلاش نکنید به جواب برسید. اگر روی سوالی گیر کرده‌اید یا در وقت خود، دچار محدودیت هستید، خوب است بلافاصله گزینه‌های پاسخ را بخوانید و از آنجا شروع کنید!

نکته‌ی 8: به‌دنبال شواهد خاص در متن جی آر ای باشید

همانطور که گفته شد، برای سوالات درک مطلب چندگزینه‌ای تک پاسخه، همیشه فقط یک پاسخ صحیح وجود دارد. این یعنی گزینه‌ی پاسخ صحیح، همان گزینه‌ای است که در هیچ 'دامی' نمی‌اُفتد- خیلی گسترده نیست، خیلی خاص نیست، خیلی بی‌ربط نیست و غیره.اگر فکر می‌کنید جوابصحیح سوالی را پیدا کرده‌اید، اما در این مورد، کاملاً مطمئن نیستید، در متن، به‌دنبال شواهد خاصی باشید که از آن پاسخ پشتیبانی کند. پاسخ صحیح، همیشه شواهد مستقیمی دارد که از آن، در متن پشتیبانی می‌کند، حتی اگر فقط چند کلمه باشد. اگر هر قسمت از متن دقیقاً با پاسخ انتخابی مطابقت نداشته باشد (برای مثال، شاید متن خاص‌تر از گزینه‌ی پاسخ باشد یا چیزی به‌صراحت در گزینه‌ی پاسخ نوشته نشده باشد)، احتمال اینکه گزینه‌ی پاسخ اشتباه باشد و سعی دارد شما را فریب دهد، وجود دارد!

نکته‌‌ی 9: در ریدینگ جی آر ای بر مقدمه و نتیجه‌گیری تمرکز کنید

صرف‌نظر از نوع خواندن متن، کمی توجه کردن به جملات مقدماتی و پایانی (یا پاراگراف‌های شروع و پایان، اگر متن طولانی‌تر است)، می‌تواند به شما کمک کند. نیازی نیست این‌ها را بادقت بخوانید، اما باید سعی کنید کمی بیشتر از بقیه‌ی متن، آن‌ها را بخوانید. چرا این کار مهم است؟ خُب، در حالیکه مقدمه معمولاً اطلاعات حیاتی در مورد نکته‌‌ی اصلی متن دارد، نتیجه‌گیری ضمن تائید بر اهمیت آن و بیان نتیجه، این نکته‌ی اصلی را تائید می‌کند. به عبارت دیگر، مقدمه باید موارد زیر را برای شما توضیح دهد:

  • عنوان متن
  • حوزه‌ی کلی متن
  • نکته‌(های) اصلی متن

و نتیجه‌گیری باید این نکات را برای شما توضیح دهد:

موضوع متن (مجدداً بازگو شده)

  • نکته‌(های) اصلی متن (مجدداً بازگو شده)
  • اهمیت متن یا هر نتیجه، پیامد، یافته، تحقق و غیره

با توجه بیشتر به این دو بخش متن، قبل از بررسی دقیق‌تر متن برای پاسخ به سوالات و یافتن شواهد خاص، یک چارچوب گسترده برای کار خواهید داشت.




نکته‌ی 10: لحن و نکات اصلی متن جی آر ای را بلافاصله مشخص کنید

یک ترفند برای سوالات درک مطلب GRE این است که سعی کنید نکات و لحن اصلی متن را در اسرع‌وقت شناسایی کنید. نکات اصلی معمولاً در جملات یا پاراگراف‌های شروع و پایان وجود دارد. بنابراین، این بخش‌ها را کمی دقیق‌تر از بقیه‌ی متن بخوانید. به‌محض اینکه خواندن سطحی کل متن را تمام کردید، به‌سرعت روی کاغذ خود، یادداشت کنید که فکر می‌کنید موضوع و نکته‌ی اصلی متن چیست. در مورد لحن، نویسنده معمولاً یا موضع خنثی/عینی خواهد داشت یا موضع قوی و جانبدارانه‌‌تر. گاهی‌اوقات، نویسنده ممکن است موضع پیچیده‌تری داشته باشد و ممکن است در کل با چیزی موافق باشد، اما در مورد آن، ملاحظه یا تردید داشته باشد. بنابراین، چگونه می‌توان لحن یک متن را تشخیص داد؟ وقتی نگاه سطحی به متن میندازید، هر کلمه و عبارتی ذهنی را که برای شما برجسته است، مانند 'doubtful'، 'should' و غیره را یادداشت کنید. انجام این کار، درک بهتری به شما از حس نویسنده در مورد موضوع متن می‌دهد. این هم نمونه‌ای از یک متن رسمی GRE است که در آن، نکته و کلمات اصلی متن، نشان‌دهنده‌ی لحن نویسنده است و با قرمز، زیر آن‌ها خط کشیده شده است:

نکته ی 11: در صورت نیاز در جی آر ای، دوباره به متن مراجعه کنید

اگرچه من خواندن دقیق متن را توصیه نمی‌کنم، اما برای هر سوالی که بلافاصله پاسخ صحیح آن را نمی‌دانید، قطعاً می‌توانید به متن مراجعه کنید. برخی از سوالات درک مطلب آزمون GRE، در مورد جزئیات خاصی از متن است. بنابراین، برای یافتن شواهدی که برای پاسخ به سوال به آن نیاز دارید، احتمالاً لازم است دوباره به متن رجوع کنید. به مثال زیر توجه کنید:

نکته‌ی 12: در جی آر ای  از سوالات دشوار صرف‌نظر کنید

همانند بخش کوانت و سایر انواع سوالات وربال، چشم‌پوشی از سوالات درک مطلب سخت، کاملاً درست است (و حتی تشویق نیز می‌شود!). شما نمی‌خواهید وقت کمی را که در اختیار دارید، بر روی جواب دادن به یک سوال دشوار تلف کنید، به‌خصوص اگر با انجام این کار، وقت شما از پاسخ دادن به سوالات آسان‌تر گرفته شود. در نهایت، اگر امیدوارید که نمره‌ی وربال بالایی کسب کنید، باید سرعت خود را حفظ کنید و از زمان خود به‌درستی استفاده کنید. همچنین فراموش نکنید که هر سوالی را که جواب نمی‌دهید، علامت‌گذاری کنید تا قبل از اتمام وقت، بدانید به کدامیک از آن‌ها مراجعه کنید.

نکته‌ی 13: از روند حذف در جی آر ای استفاده کنید

اگر به سوال درک مطلبی رسیدید که جواب آن را نمی‌دانید، سعی کنید با استفاده از روند حذف، گزینه‌های پاسخ را محدود کنید. در این استراتژی، تمام گزینه‌های جواب را انتخاب خواهید کرد و سپس، متن را بررسی می‌کنید تا ببینید آیا شواهد روشنی وجود دارد که از آن پشتیبانی کند یا نه. هر گزینه‌ی پاسخی را که به‌وضوح اشتباه باشد و 100٪ از آن پشتیبانی نمی‌کند، حذف کنید. با انجام این کار، در نهایت، باید به جواب‌(های) صحیح برسید.

نکته‌ی 14: به تمام سوالات پاسخ دهید!

در بخش وربال، برای پاسخ‌های غلط یا جواب‌داده نشده، نمره‌ی منفی وجود ندارد. بنابراین، مطمئن شوید که به تمام سوالات درک مطلب پاسخ می‌دهید، حتی اگر نمی‌دانید جواب درست چیست. فراموش نکنید که در بخش کوانت، نیز همین کار را انجام دهید، چون برای آن بخش نیز نمره‌ی منفی وجود ندارد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

6 نکته برای اینکه در طول آزمون GRE خونسردی تون رو حفظ کنید!

6 نکته برای اینکه در طول آزمون GRE خونسردی تون رو حفظ کنید!

شما هم قبل از امتحان دلتون هُرّی می ریزه؟ حتی سر جلسه ی آزمون آزمایشی GRE ؟ منم همین طور، با اینکه هشت ساله دارم توی آزمون های GRE شرکت می کنم. من در طول این سالها چندتا فن یاد گرفتم که کمکم میکنه در طول آزمون GRE آرامش خودمو حفظ کنم و نمره ی عالی بگیرم، ا ...

بیشتر بخوانید
5 راه برای انتخاب برنامه کارشناسی ارشد

5 راه برای انتخاب برنامه کارشناسی ارشد

پیدا کردن برنامه های تحصیلات تکمیلی متناسب با حرفه و نیاز های شما می تواند خسته کننده باشد. با توجه به میانگین هزینه یک فارغ التحصیل در ایالات متحده حدودا از $ 30،000 تا $ 120،000 ، سرمایه گذاری بزرگی در آینده است که نمی توانید به آسانی از آن بگذرید.حتی پی ...

بیشتر بخوانید
6 ایراد معمول در رایتینگ تحلیلی GRE

6 ایراد معمول در رایتینگ تحلیلی GRE

مفروضات بدون ارائه دلیل یکی از معمول ترین ایرادهای موجود در بخش تحلیل استدلال در آزمون GRE است. میدونید که توی این بخش شما باید یک استدلال داده شده رو نقد کنید و ایرادهای معمولش رو پیدا کنید. این Unjustified Assumption خیلی مهمه. ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter