مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
مسترکارت (MasterCard) چیست؟

مسترکارت (MasterCard) چیست؟

Mastercard  دومین شبکه بزرگ پرداخت پس از Visa در صنعت پرداخت جهانی است. دیگر شبکه های مهم  پرداخت عبارتند از American Express  و Discover. مسترکارت با موسسات مالی عضو در سراسر جهان برای ارائه کارت های پرداخت شبکه با مارک Mastercard  شریک است. این کارت از شبکه پرداخت جهانی اختصاصی خود، که از آن به عنوان شبکه اصلی خود یاد می کند، برای تسهیل تراکنش های پرداخت (که معمولاً صاحب حساب مسترکارت و یک تاجر، همراه با موسسات مالی مربوطه خود را شامل می شود) استفاده می کند. پرداخت ها را می توان از طریق کارت های اعتباری، نقدی یا پیش پرداخت انجام داد.

ویژگی های مسترکارت

  • Mastercard یک پردازشگر شبکه پرداخت است.
  • Mastercard با مؤسسات مالی صادر کننده کارت های پرداخت Mastercard که منحصراً درهمین شبکه پردازش می شوند، شریک است.
  • منبع اصلی درآمد مسترکارت از کارمزدهایی است که از صادرکنندگان بر اساس حجم دلار ناخالص هر کارت دریافت می کند.

مسترکارت چیست؟

مسترکارت به خودی خود تجارت خدمات مالی است که عمدتاً از کارمزدهای دلاری ناخالص، درآمد ایجاد می کند. کارت های مسترکارت توسط بانک های عضو با آرم Mastercard صادر می شوند و به عنوان همه کاره شناخته می شوند. به این معنی که کارت را می توان در هر جایی که برند مسترکارت پذیرفته شده است استفاده کرد. در سراسر صنعت پرداخت، چهار پردازنده مهم پرداخت کارت وجود دارد: Mastercard ،Visa ،American Express و Discover. هر شرکت یک شبکه پرداخت دارد و با موسسات مختلفی برای ارائه کارت شریک است.

همه کارت های پرداخت الکترونیکی دارای شماره دارنده کارت هستند که با شماره شناسایی صادرکننده (IIN) شروع میشود که پردازشگر شبکه را برای پرداخت های الکترونیکی متمایز میکند. اگر لوگو قابل مشاهده نباشد، IIN می تواند به شناسایی برند کارت کمک کند.

کسب و کار مسترکارت

در سال 2020، Mastercard حجم ناخالص دلاری خود را به ارزش 6.3  تریلیون دلار گزارش کرد که نشان دهنده مقدار پولی است که به طور کلی در همه کارت های ارائه شده جابجا شده است. این شرکت با موسسات مختلفی برای ارائه چندین نوع کارت شریک می شود. به طور کلی، کارت های ارائه شده آن شامل کارت های اعتباری، نقدی و پیش پرداخت است. اکثر تجارت مسترکارت از طریق مشارکت با موسسات مالی و شرکای سازمانی آنها برای ارائه گزینه های کارت اعتباری همه منظوره است.


کارت های تجاری و کارت های مشترک میان موسسات مالی

مسترکارت بامؤسسات مالی عضو شریک است که به نوبه خود کارت هایی با نشان مسترکارت را برای مصرف کنندگان، دانشجویان و مشاغل کوچک صادر می کنند. موسسات مالی عضو، اغلب با سازمانها روابط تجاری مشترک برای صدور کارت های پاداش با نام تجاری Mastercard برای پایگاه های مشتریان خود ایجاد می کنند. این سازمان ها می توانند شامل خطوط هوایی، هتل ها و خرده فروشان باشند. هنگامی که مسترکارت با یک موسسه مالی شریک می شود، موسسه به عنوان ناشر عمل می کند. آن موسسه شرایط و مزایایی را که دارنده کارت می تواند در کارت خود دریافت کند، تعیین می کند. یک موسسه مالی ممکن است برای صدور کارت اعتباری، کارت نقدی یا کارت پیش پرداخت شریک شود. برای جذب انواع مختلف مصرف کنندگان، موسسات مالی ویژگی های متعددی را در کارت هایی با نشان  مسترکارت ارائه می دهند. برخی از ویژگیهای محبوب کارت اعتباری ممکن است شامل عدم دریافت کارمزد سالانه، امتیازهای پاداش با برند صادرکننده یا سفارشی سازمان، بازگشت نقدی و نرخ های اولیه 0٪ باشد. زمانی که کارت های اعتباری، بدهی و مسترکارت پیشپرداخت از طریق شرکا صادر میشوند، مؤسسه مالی مسئولیت اصلی تمام تعهد نامه و صدور کارت را بر عهده دارد.

پردازش و کارمزد شبکه مسترکارت

کارت های داخل شبکه مسترکارت با توجه  به نوع کارت ارائه شده و توافق نامه های موجود، نقشه های ارتباط متفاوتی دارند. در هر حال، مستر کارت برای استفاده از هر مستر کارت هزینه ای دریافت می کند. به طور معمول، پنج نهاد درگیر در یک تراکنش، دارندگان کارت، بازرگانان، بانک های خریدار، صادرکنندگان و مسترکارت به عنوان پردازشگر شبکه هستند. با توجه  به قراردادهای کارت و بازرگان، کارمزدها ممکن است متفاوت باشد. مسترکارت به عنوان یک ارائه دهنده خدمات پردازش شبکه، مسئولیت پردازش یک تراکنش را بر عهده دارد. مستر کارت ممکن است در زمان صدور مجوز کارت، از صادرکننده مستر کارت هزینه تعویض دریافت کند، اما به طور کلی، بیشتر کارمزدهای مربوط به فرآیند تراکنش به عنوان کارمزد مبادله شناخته می شوند و بین صادرکننده و خریدار مذاکره می شوند.

تخفیف های تاجر و صادرکنندگان

برای پذیرش پرداخت های الکترونیکی مسترکارت، یک تاجر باید بانک خود را داشته باشد که قادر به دریافت پرداخت های الکترونیکی در شبکه مسترکارت باشد. هنگامی که دارنده کارت از Mastercard  خود استفاده می کند، وجوه از بانک دارنده کارت (صادر کننده Mastercard) به حساب بانکی تاجر هدایت می شود. تاجر, در هر تراکنش کارمزدی به صادرکننده می پردازد که به عنوان تخفیف تاجر شناخته می شود.

بیشترین درآمد شرکت مستر کارت از کارمزد تراکنش هایی است که از صادرکنندگان و خریداری کنندگان دریافت میشود، که بر اساس حجم دلار ناخالص (GDV) به مسترکارت پرداخت میکنند. هزینه GDV درصدی از کل GDV است. همچنین ممکن است از صادرکنندگان خواسته شود که براساس قرارداد کارت مشترک، هزینه ای به Mastercard بپردازند. هر قرارداد کارت مشترک شرایط متفاوتی برای کارمزد دارد، اما به طور کلی، هزینه GDV یک استاندارد اولیه است. مستر کارت همچنین ممکن است برای هر مجوز کارت، هزینه تعویض از صادرکننده دریافت کند، که می تواند عاملی در تعیین هزینه مبادله صادرکننده برای تاجر باشد.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: