مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
ارائه ی در خواست شهروندی آمریکا

ارائه ی در خواست شهروندی آمریکا

هر ساله دولت آمریکا بیش از یک میلیون گرین کارت صادر می کند. بیشتر آنها به اعضای خانواده شهروندان آمریکا و دارندگان فعلی گرین کارت تعلق می گیرد و به دنبال آنها کارگران سایر کشورها که به دنبال کار در آمریکا هستند، بزرگترین گروه دریافت کنندگان این سرویس هستند. دسته های مختلفی از گرین کارتها وجود دارند. متداول ترین آنها عبارتند از:

  • گرین کارت خانوادگی
  • گرین کارت مبتنی بر اشتغال
  • گرین کارت بشردوستانه
  • گرین کارت (قرعه کشی تنوع قومیتی)
  • گرین کارت اقامت طولانی مدت
  • سایر گرین کارتها

چه زمانی می توانم برای ارائه درخواست شهروندی آمریکا درخواست دهم؟

اکثر افراد باید پنج سال پس از گرفتن گرین کارت خود صبر کنند و بعد از آن، آنها میتوانند برای درخواست شهروندی آمریکا از طریق برنامه ی اعطای تابعیت (naturalization) اقدام کنند. اما موارد استثنایی مهمی نیز وجود دارند. اگر شما یک مقیم دائم یا مشروط در آمریکا هستید - یعنی کسی که دارای گرین کارت است – قانون می گوید که شما نمی توانید برای دریافت اقامت دائمی آمریکا اقدام کنید مگر اینکه حداقل به مدت پنج سال به عنوان شهروند قانونی در این کشور زندگی کرده باشید. به عبارت دیگر شما باید حداقل پنج سال کامل (نه یک روز کمتر) در آمریکا زندگی کرده باشید. به طور مثال، اگر در 17 آوریل 2016 برای اقامت دائم تأیید شوید، در 17 آوریل 2021 واجد شرایط تابعیت خواهید بود. برای تاریخ دقیق اقامت دائم، گرین کارت (کارت اقامت دائم) خود را بررسی کنید. شهروندی پیوندی منحصر به فرد است که افراد را پیرامون آرمان های مدنی و اعتقاد به حقوق و آزادی های تضمین شده توسط قانون اساسی آمریکا گرد می آورد. تلاش برای دریافت تابعیت آمریکا یکی از مهمترین تصمیماتی است که یک مهاجر می تواند بگیرد. بسته به شرایط شما، ممکن است روش های مختلفی برای اخذ تابعیت وجود داشته باشد. اعطای تابعیت (naturalization)، فرایندی است که طی آن تابعیت آمریکا پس از تأمین شرایط تعیین شده توسط کنگره در قانون مهاجرت و ملیت (INA) به یک مقیم دائم قانونی این کشور اعطا می شود. دریافت تابعیت از طریق والدین با تابعیت آمریکا، یا هنگام تولد یا پس از تولد و قبل از سن 18 سالگی عملی است. 

ده گام برای تکمیل شرایط اعطای شهروندی آمریکا (naturalization)

گام اول: مطمئن شوید که آیا در حال حاضر شهروند آمریکا هستید یا خیر

چه باید کرد: اگر از بدو تولد شهروند آمریکا نیستید، یا تابعیت آمریکا را والدین خود پس از تولد به طور خودکار کسب نکرده اید، به مرحله بعدی بروید.

گام دوم: مطمئن شوید که آیا شما دارای شرایط دریافت شهروندی آمریکا هستید یا خیر

کاری که باید انجام دهید: کاربرگ واجد شرایط بودن برای تابعیت را مرور کنید تا مطمئن شوید که آیا واجد شرایط درخواست تابعیت هستید یا خیر. 

گام سوم: فرم N-400 خود را برای برنامه دریافت تابعیت آماده کنید

گام چهارم: فرم N-400 خود را برای برنامه دریافت شهروندی آمریکا آماده کنید

گام پنجم: در صورت قرار قبلی، به قرار ملاقات بیومتریک خود بروید (برای ثبت اثرانگشتها و سایر ویژگی های فردی)

چه کاری باید انجام دهید: اگر نیاز به ثبت مشخصات بیومتریک دارید، اداره مهاجرت و شهروندی آمریکا (USCIS) یک اعلان قرار ملاقات برای شما ارسال می کند که شامل تاریخ، زمان و مکان قرار ملاقات بیومتریک شماست. در زمان تعیین شده به محل تعیین شده بروید و اطلاعات بیومتریک خود را ثبت کنید.

گام ششم: در مصاحبه اخذ شهروندی آمریکا شرکت کنید

هنگامی که تمام مراحل اولیه پرونده شما به پایان رسید، اداره مهاجرت و شهروندی آمریکا (USCIS) برای تکمیل روند تابعیت مصاحبه ای با شما ترتیب می دهد. شما باید در تاریخ و ساعت گفته شده در اداره مهاجرت و شهروندی آمریکا (USCIS) حضور بیابید. لطفاً قرار برگه ی قرار ملاقات را با خود بیاورید. 




گام هفتم: نظر اداره مهاجرت و شهروندی آمریکا (USCIS) را راجع به فرم N-400 خود دریافت کنید

اداره مهاجرت و شهروندی آمریکا (USCIS) تصمیم خود را به شما ارسال می کند. اگر فرم N-400 خود را بصورت آنلاین ثبت کنید، می توانید تصمیم این اداره راجع به خود را در اکانت خود بیابید.

  • اعطا می شود- اگر شواهد موجود در سوابق شما نشان دهد که شما واجد شرایط دریافت تابعیت هستید، اداره مهاجرت و شهروندی آمریکا (USCIS) ممکن است فرم N-400 شما را تأیید کند. 
  • ادامه- اگر نیاز به ارائه شواهد یا مستندات اضافی باشد، یا اینکه شما مدارک صحیح به این اداره ارائه نکرده اید و یا در آزمون انگلیسی ویا مدنی برای اولین بار موفق نشده اید، اداره مهاجرت و شهروندی آمریکا (USCIS) ممکن است درخواست شما را ادامه دهد.
  • رد شده است- اگر شواهد موجود در سوابق شما ثابت کند که شما واجد شرایط دریافت تابعیت نیستید، اداره مهاجرت و شهروندی آمریکا (USCIS) فرم N-400 شما را رد می کند.  

گام هشتم: اعلامیه برای ادای سوگند وفاداری شهروندی آمریکا را دریافت می کنید

چیزهایی که باید انتظار داشت: اگر اداره مهاجرت و شهروندی آمریکا (USCIS) فرم N-400 شما را در مرحله 7 تأیید کرد، ممکن است بتوانید در همان روز مصاحبه در مراسم مرتبط با اعطای تابعیت شرکت کنید. اگر مراسم تابعیت همان روز در دسترس نباشد، اداره مهاجرت و شهروندی آمریکا (USCIS) اعلانی را با تاریخ، زمان و مکان مراسم برنامه ریزی شده برای شما ارسال می کند. اگر فرم N-400 خود را بصورت آنلاین ثبت کرده باشید، می توانید به پاسخ به آن را در اکانت خود بیابید.

گام نهم: ادای سوگند وفاداری به آمریکا 

تا زمانی که شما در یک مراسم رسمی تابعیت، سوگند وفاداری به آمریکا را ادا نکنید، شهروند این کشور محسوب نمیشوید.

کارهایی که باید انجام داد:

  • پرسشنامه فرم N-445، که شامل اعلان مراسم سوگندنامه اعطای تابعیت می شود را تکمیل کنید.
  • در مراسم تابعیت خود در اداره مهاجرت و شهروندی آمریکا (USCIS) حاضر شوید. یک افسر این اداره پاسخ های شما را در فرم N-445 بررسی می کند.
  • کارت اقامت دائم (گرین کارت) خود را تحویل بگیرید.
  • سوگند یاد کنید تا شهروند آمریکا شوید.
  • قبل از خروج از محل مراسم، گواهی تابعیت خود را دریافت کنید، آن را بررسی کنید و هر گونه خطایی را که در گواهینامه خود مشاهده می کنید به اداره مهاجرت و شهروندی آمریکا (USCIS) اطلاع دهید. 

گام دهم: اخذ شهروندی آمریکا

تابعیت رشته مشترکی است که همه آمریکایی ها را به هم متصل می کند. چک لیست حاوی برخی از مهمترین حقوق و مسئولیتهایی را که همه شهروندان آمریکایی -چه کسانیکه از بدو تولد آمریکایی بوده اند و چه کسانیکه این تابعیت را دریافت کرده اند- باید به آنها احترام بگذارند، بررسی کنید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

محل اقامت در آمریکا هنگام تحصیل
محل اقامت در آمریکا هنگام تحصیل

زمانی که تصمیم میگیرید در آمریکا مشغول به تحصیل شوید گزینه های مختلفی برای زندگی و محل اقامت برای شما وجود دارد که در این مقاله این موارد را بررسی می کنیم ...

بیشتر بخوانید
فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا
فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا

دانشجویان بین المللی معمولا مدت زمان زیادی که برای اخذ پذیرش از کالج و دانشگاه در آمریکا لازم است را جدی نمی گیرند. شما می توانید با دانستن این موضوع و برنامه ریزی دقیق مشکلی در زمان بندی و شروع تحصیلتان نداشته باشید. ...

بیشتر بخوانید
مهاجرت تحصیلی به آمریکا همراه با خانواده
مهاجرت تحصیلی به آمریکا همراه با خانواده

شما می توانید به همراه خانواده ی خود برای تحصیل به آمریکا بیایید، اما باید مقررات ضوابط خاصی را در نظر بگیرید و فرم های مربوط را تکمیل کنید. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: