مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
مهاجرت تحصیلی به آمریکا

مهاجرت تحصیلی به آمریکا

دولت آمریكا از اصطلاح «غیر مهاجر» برای اشاره به اتباع خارجی كه به طور موقت برای هدفی خاص در كشور پذیرفته شده اند ، استفاده می كند. هنگامی که یک غیر مهاجر، هدف خود را برای آمدن به ایالات متحده تحقق می بخشد ، باید یا وضعیت خود را تغییر داده یا کشور را ترک کند. دانشجویان بین المللی در ایالات متحده غیر مهاجر محسوب می شوند زیرا تنها هدف آنها برای اقامت در این کشور، تکمیل یک برنامه تحصیلی در مدرسه ای ست که مورد تأیید SEVP (برنامه ی دانشجویان و بازدیدکنندگان) باشد.

آماده شدن برای تحصیل در آمریکا پس از پذیرش در انستیتو دارای گواهینامه SEVP ، هر مدرسه یک فرم I-20 برای شما ارسال می کند، 'گواهی صلاحیت وضعیت غیر مهاجرین'. فرم I-20 یک گزارش مکتوب از اطلاعات شما در SEVIS (سیستم اطلاعات بازدید کنندگان و دانشجویان) است و برای انجام مراحل بعدی در چرخه زندگی بین المللی دانشجویی لازم است. چندین مدارس یا دانشگاه هایی که شما را می پذیرند، ممکن است فرم I-20 را برای شما ارسال کنند. شما فقط باید از فرم I-20 دریافت شده از مدرسه ای که در آن شرکت خواهید کرد استفاده کنید. فرم I-20 خود را با اطلاعات گذرنامه خود مقایسه کنید تا مطمئن شوید که نام و تاریخ تولد شما صحیح است.

آیا می توان برای فرزندان در مدارس آمریکا پذیرش گرفت؟

مهاجرت تحصیلی به آمریکا از طریق تحصیل در مدارس به آسانی امکان پذیر نمی باشد. مدارس ابتدایی در کشور آمریکا شامل پنج سال آموزشی از سال اول تا پنجم می باشد که در کل هر دانش آموز آمریکایی 6 سال ابتدایی می گذراند که یک سال مهد کودک را نیز شامل می شود. شروع سال تحصیلی از ماه سپتامبر می باشد و دانش آموزان می توانند در مدارس دولتی و مدارس خصوصی این کشور تحصیل نمایند. تحصیل در مدارس آمریکا در مقطع دبستان 6 سال (1 سال مهد کودک و 5 سال تحصیل) و در مقطع متوسطه یا مقطع میانی 3 سال و در مقطع دبیرسان نیز 4 سال به طول می انجامد.

مدارس خصوصی هزینه های تحصیل بالایی را شامل می شود و البته شامل امکانات تحصیلی و آموزشی بسیار بالایی می باشد، اما مدارس دولتی برای دانش آموزان آمریکایی رایگان است و سیستم نظام آموزشی آن ها به نسبت مدارس خصوصی معمولی و نرمال می باشد. حدود 85 تا 90 درصد دانش آموزان آمریکایی در مدارس دولتی این کشور به صورت رایگان تحصیل می نمایند. دانش آموزان بین المللی به راحتی در مدارس آمریکا پذیرش نخواهند شد و معمولا دانش آموزان غیر آمریکایی نمی توانند در مدارس این کشور تحصیل نمایند مگر زمانی که به عنوان همراه با والدین خود به این کشور آمده باشند و والدین آن ها اقامت آمریکا را به طرق مختلف به دست آورده باشند که در این صورت فرزندان آن ها می توانند در مدارس دولتی این کشور به تحصیل بپردازند.

شرایط و مراحل پذیرش در مقطع کارشناسی چیست؟

ممکن است مهاجرت تحصیلی به آمریکا در مقطع کارشناسی مورد تقاضای افراد باشد. دانشجویان پس از گذراندن دوازده سال تحصیل در مدارس ابتدایی و متوسطه وارد دوره ی کارشناسی در دانشگاه ها می شوند. بنابراین دانشجویان خارجی که مایل به ورود به دانشگاه های آمریکایی و تحصیل درآمریکا هستند باید مدرک معادل دیپلم دبیرستان را اخذ کرده باشند. دانش آموزان می توانند یا یک دوره دو ساله برای فوق دیپلم (در صورتی دیپلم 11 ساله داشته باشند) و یا یک دوره 4 ساله برای لیسانس (زمانی که دیپلم 12 ساله را داشته باشند) را انتخاب کنند، پس از آن دانشجویان الزاما تا سال دوم کالج باید رشته مورد نظر را انتخاب نمایند. از مدارک مهم برای پذیرش در این مقطع مدرک زبان انگلیسی تافل یا آیلتس حدود 6 می باشد. افرادی که معدلشان زیر 16 می باشد، بهتر است که در ابتدا دوره فوق دیپلم 2 ساله را پذیرش بگیرند و پس از آن وارد مقطع کارشناسی شوند. دانشجویان در رشته های مدیریت، حقوق، مهندسی، علوم پایه و زیستی و رشته های علوم تربیتی و آموزشی می توانند تحصیل کنند. برای تحصیل در آمریکا، شرکت در یک آزمون ورودی به مقطع کارشناسی برای دانشجویان لازم است که در زیر آن را توضیح خواهیم داد:

آزمون استدلالی SAT

این آزمون برای پذیرش دوره کارشناسی دانشگاه های آمریکا مورد نیاز است. این آزمون تعیین می کند که دانشجو چگونه توانایی های خود را به کار می گیرد.

آزمون موضوعی SAT

این آزمون برای سنجش توانایی های دانشجویان در یک زمینه خاص و به کارگیری این دانش است.

آزمون SAT

این آزمون 4 توانایی دانشجویان را برسی می کند که شامل زبان انگلیسی، ریاضی، خواندن و علوم پایه است که یک بخش اختیاری به نام نوشتار هم دارد. نمره این آزمون میزان آمادگی برای ورود به کالج دانشجویان را می آزماید.

شرایط و مراحل پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد چیست؟

متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آمریکا می توانند برای مقطع کارشناسی ارشد نیز اقدام کنند. دانشجویان برای ورود به این مقطع مستلزم گذراندن 16 سال تحصیلات رسمی هستند یعنی باید دوازده سال مدرسه ابتدایی و متوسطه و چهار سال مقطع کارشناسی را گذرانده باشند. مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا دو ساله است. دانشجویان در رشته های مختلف می توانند از دانشگاه های مختلف این کشور در این مقطع پذیرش دریافت نمایند. اما دانشجویان عموما باید یک سری آزمون های دیگر را قبل از ورود به مقطع کارشناسی ارشد بگذرانند که این آزمون ها به شرح زیر می باشند.




آزمون TOEFL و مدرک زبان انگلیسی

دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد درایالات متحده آمریکا را دارند توانایی آنها در 4 مهارت گوش دادن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن ارزیابی می شود تا بتوانند مدرک زبان تافل حدود 75 را ارائه نمایند.

آزمون GRE  

دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد (تحصیلات تکمیلی) در رشته های مهندسی دارند، می بایست این آزمون را پاس کنند. این آزمون توسط موسسه ETS برگزاری می شود و برای سنجش مهارت های زبانی، استدلال کمی، تفکر انتقادی و نوشتار تحلیلی دانشجویان تنظیم شده است.

آزمون GMAT

این آزمون، آزمون پذیرش رشته مدیریتی در مقطع کارشناسی ارشد است که یک آزمون استاندارد برای متقاضیان رشته MBA می باشد. این آزمون ابتدا برای استفاده موسسات و دانشگاه های آمریکا که رشته های مدیریت و تجارت را ارائه می دادند وضع شده بود اما اکنون این آزمون به عنوان معیار پذیرش دانشجویان در سطح جهانی توسط بیش از 1700 دانشگاه استفاده می شود.

آزمون LSAT

 این آزمون مختص پذیرش دانشجویان حقوق است. این یک آزمون استاندارد است که برای اخذ پذیرش دانشکده های عضو LSAC الزامی می باشد. این آزمون 4 بار در سال برگزار می شود.

آزمون MCAT

نام دیگر این آزمون، آزمون پذیرش کالج های پزشکی است. این آزمون توسط انجمن کالج های پزشکی آمریکا با همراهی دانشکده های پزشکی آمریکا برگزار می شود که بخشی از فرایند پذیرش دانشکده های پزشکی بوده است.




برای اپلای در مقطع دکتری در کشور آمریکا چگونه اقدام کنیم؟

راه دیگر مهاجرت تحصیلی به آمریکا، تحصیل در مقطع دکترا در این کشور است. نکته بسیار مهم در این خصوص این است که افراد باید یک پروپوزال قوی و مدرک زبان بالا داشته باشند. معمولا برای پذیرش در این مقطع آیلتس بالای 7 مورد نیاز است. موضوع دیگر داشتن یک سوپروایزر (استاد راهنما) است که در اخذ پذیرش مقطع دکترا بسیار مهم می باشد. طول دوره تحصیل در مقطع دکترا در آمریکا حدود 4 تا 6 سال می باشد. نکات دیگری که در این خصوص لازم است که از آن ها آگاه باشید در زیر بیان می گردد:

مقطع دکتری در آمریکا یک مقطع پژوهشی می باشد که بالاترین اعتبار مدرک اعطایی در این کشور را داراست. اخذ مدرک دکتری در ایالات متحده آمریکا مستلزم سه تا شش سال  تحصیل مستمر می باشد. دانشگاه های آمریکا به دو گروه ایالتی (state school) و خصوصی (private school) تقسیم می شوند. دانشگاه های ایالتی (دولتی) معمولا ارزانتر هستند اما این امکان وجود دارد که برای پذیرش دانشجویان خارجی محدودیت ظرفیت داشته باشند.

دانشگاه های آمریکا را می توان بر اساس اینکه مراکز تحقیقاتی هستند یا خیر به دو گروه تقسیم نمود.

گروه اول

دانشگاه هایی که علاوه برتدریس مراکز تحقیقاتی هم هستند و دانشجویان دکتری را قبول می کنند.

گروه دوم

دانشگاه هایی که فقط به تدریس می پردازند و دوره های تحصیلی دو ساله یا چهار ساله دارند، مدارکشان حداکثر تا مقطع لیسانس می باشد.  ایالات متحده آمریکا بیشترین پذیرش دانشجو را در ترم پائیز (سپتامبر، اکتبر) می گیرد و اکثر کمک هزینه های تحصیلی در این ترم اعطا می شود. دانشجویان خارجی که مایل به تحصیل در آمریکا و مهاجرت تحصیلی به آمریکا هستند می بایست آزمون های تعریف شده توسط آموزش و پرورش کشور آمریکا را پاس کنند.

برای دریافت بورسیه تحصیلی چه نکاتی مهم است؟

متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آمریکا در بسیاری از موارد ممکن است به دنبال اخذ بورسیه تحصیلی باشند. اما دریافت بورسیه تحصیلی همانند مقطع دکترا مستلزم شرایط خیلی خاصی از جمله مدرک زبان با نمره بالا، سطح نمرات خیلی بالا، معدل بالا، پروپوزال قوی، مقالات ISI، توصیه نامه استاد و داشتن سوپروایز (استاد راهنما) می باشد. کشور آمریکا در مقاطع مختلف تحصیلی ممکن است کمک هزینه های تحصیلی و بورسیه ارائه نماید. در مقطع لیسانس افراد باید مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی با نمرات بالا و معدل بالا و مدرک زبان تافل یا آیلتس را ارائه نمایند و از نظر فاصله تحصیلی نیز، سن و گپ تحصیلی بالایی نداشته باشند. در این صورت می توانند پس از اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های آمریکا، درخواست کمک هزینه تحصیلی نیز درخواست دهند. در مقطع فوق لیسانس و دکترا نیز افراد در رشته های مدیریت باید GMAT و در رشته های مهندسی باید GRE و در رشته حقوق نیز باید بتوانند LSAT را ارائه نمایند. در حال حاضر دریافت بورسیه بسیار شرایط سخت و دشواری دارد اما اگر دانشجویان بتوانند مدارک فوق را ارائه دهند شانس اقدام خود را می توانند امتحان کنند.

آیا می توان هنگام تحصیل در آمریکا کار دانشجویی داشت؟

در مهاجرت تحصیلی به آمریکا نکته مهم مورد نظر برای دانشجویان، کار ضمن تحصیل در این کشور است. دانشجویان در این کشور می توانند هم در داخل دانشگاه و هم در خارج از دانشگاه به کار دانشجویی مشغول شوند. برای کار داخل دانشگاه نیازی به اخذ اجازه از اداره مهاجرت آمریکا نیست، اما زمانی بخواهند که در خارج از دانشگاه کار دانشجویی انجام دهند باید از اداره مهاجرت آمریکا اجازه کار را دریافت نمایند. طبق قانونی مشابهی که در تمام کشورها وجود دارد، به این صورت که دانشجویان در مقطع لیسانس حدود 10 ساعت در هفته اجازه دارند که کار دانشجویی انجام بدهند، در مقطع فوق لیسانس نیز حدود 20 ساعت اجازه کار پاره وقت دانشجویی دارند، برای مقطع دکترا نیز تا حدود 30 ساعت در هفته اجازه دارند که به صورت پاره وقت کار کنند. افراد می توانند از طریق سایت های کاریابی این کشور یک کار مناسب را پیدا نمایند. نکته مهم اینجاست که افراد به راحتی نمی توانند ویزای تحصیلی آمریکا را دریافت کنند و در حال حاضر دارای پیچیدگی ها و دشواری های خود است.




برای اخذ ویزای همراه دانشجویی در آمریکا چه الزاماتی وجود دارد؟

در مهاجرت تحصیلی به آمریکا بحث بردن ویزای همراه نیز برای متقاضیان مطرح است. دانشجویانی که به اخذ ویزای تحصیلی آمریکا دست پیدا کرده اند می توانند برای همراهان خود که شامل همسر و فرزندان زیر 21 سال می شود نیز اقدام نمایند، اما اخذ ویزای همراه برای فرزندان بالای 21 سال که مجرد می باشند به مدت زمان طولانی (شاید بیش از 6 ماه) نیاز است، همچنین افرادی که اقامت دائم این کشور را دارند بر خلاف افرادی که شهروندی آمریکا را دارند به مدت زمان بیشتری برای الحاق و اخذ ویزای همراه خود احتیاج دارند. به این معنی که افرادی که تابعیت و شهروندی کشور آمریکا را دارند زودتر می توانند برای الحاق همراهان خود به نتیجه برسند.

نکته بسیار مهم دیگر در خصوص اخذ ویزای همراه این است که اگر متقاضیان دارای بیماری سخت و لاعلاج و یا دارای سابقه کیفری جنایی باشد، ویزای همراه برای آن ها صادر نمی گردد. همچنین شخص اصلی اگر بتواند ساپورت مالی مناسبی را برای حمایت همراهان خود در کشور آمریکا نشان دهد و نشان دهد که برای گذران زندگی و هزینه های زندگی به دولت آمریکا هیچ گونه احتیاجی ندارد، در این صورت شانس اخذ ویزای همراه برای آن ها ازایش می یابد.

دانشگاه های برتر آمریکا کدامند؟

تصمیم‌گیری در مورد تحصیل در ایالات متحده سخت است چون گزینه‌های خیلی زیادی وجود دارد. فکر کردیم شاید دوست داشته باشید بدانید که طبق آمار سال 2021 Times Higher Education World University Rankings دانشگاه‌های برتر در ایالات متحده کدام دانشگاه‌ها هستند. صد و هشت و یک دانشگاه و کالج ایالات متحده در بین بهترین‌ها هستند و هر وقت بخواهید در ایالات متحده تحصیل کنید همیشه یک گزینه ی برتر در دسترس شما است. تقریباً تمام ایالت‌ها و 130 شهر در فهرست دانشگاه‌های برتر قرار دارند. ایالت کالیفرنیا با داشتن 15 دانشگاه دارای بیشترین تعداد است. نیویورک با 13، تگزاس با 12 و ماساچوست با 10 دانشگاه در رده‌های بعدی قرار دارند.

دانشگاه های برتر آمریکا 2021
رتبه ی جهانی رتبه در آمریکا دانشگاه استان شهر
2
1 دانشگاه استنفورد کالیفرنیا استنفورد
3 2 دانشگاه هاروارد کمبریج ماساچوست
4
3 انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا کالیفرنیا پاسادنیا
5 4 دانشگاه ماساچوست کمبریج ماساچوست
7
5 دانشگاه کالیفرنیا کالفرنیا باراکلی
8 6 دانشگاه یل Connecticut
New Haven
9 7 دانشگاه پریستون نیوجرسی پریستون
10 8 دانشگاه شیکاگو ایلی نو شیکاگو
12 9 دانشگاه جانزهاپکینز مری لند بالتیمور
13 10 دانشگاه پنسیلوانیا فیلادلفیا پنسیلوانیا
15 11 دانشگاه کالیفرنیا، لوس آنجلس کالیفرنیا لوس آنجلس
17 12 دانشگاه کالیفرنیا نیویورک  نیویورک سیتی
19 13 دانشگاه کورنل نیویورک ایتاکا
20 14 دانشگاه دوک کارولینای شمالی دورهم
22 15 دانشگاه میشیگان، آنا آربور
میشیگان  آنا آربور
24 16

Northwestern University

ایلی نو Evanston
26 17 دانشگاه نیویورک نیویورک نیویورک سیتی
28 18

Carnegie Mellon University

پنسیلوانیا پیتزبورگ
29 19 دانشگاه واشنگتن واشنگتن سیتل
33 20 دانشگاه کالیفرنیا، سن دیاگو کالیفرنیا سن دیاگو
38 21 انستیتو فنی جورجیا جورجیا آتلانتا
44 22 دانشگاه تگزاس، آستین تگزاس آستین
48 23

University of Illinois at Urbana-Champaign

ایلی نو Champaign
49 24 دانشگاه ویسکانسین، مدیسون ویسکانسین مدیسون
50 25 دانشگاه واشنگتن، سنت لوییس میزوری سنت لوییس
53 26

University of Southern California

کالیفرنیا لوس آنجلس
54 27 دانشگاه بوستون ماساچوست بوستون
56 28

University of North Carolina at Chapel Hill

کارولینای شمالی Chapel Hill
61 29 دانشگاه براون  رود آیلند Providence
64 30

دانشگاه کالیفرنیا، دیویس

کالیفرنیا دیویس

چه مدارکی برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا مورد نیاز است؟

در مهاجرت تحصیلی به آمریکا مدارک خاصی مورد نیاز است که در ادامه این مقاله به این مدارک اشاره می کنیم. برای مقطع کارشناسی متقاضیان دوره لیسانس لازم است که ریز نمرات دوره دبیرستان و نمرات آزمون زبان انگلیسی را ارائه دهد. انگیزه نامه، توصیه نامه برای تحصیلات تکمیلی، متقاضیان باید مدرکی که نشان دهنده سوابق تحصیلی فرد باشد از جمله ریز نمرات تحصیلات کارشناسی و نمرات دوره دبیرستان را می بایست ارائه دهند. در ابتدا در خصوص انواع ویزاهای تحصیلی آمریکا توضیحاتی ارائه می دهیم.

ویزای F1

معروف ترین ویزای دانشجویی در کشور  آمریکا ویزای F1 است. دانشجویان متقاضی تحصیل در کالج و دانشگاه های آمریکا باید برای دریافت این ویزا اقدام کنند. دانشجویان خارجی می توانند برای  همسر و فرزند زیر 21 سال خود نیز درخواست ویزای (F2) دهند. این نوع ویزا اصولا برای دوره های تحصیلی طولانی مدت بیش از 6 ماه می باشد. دوره های تحصیلی کوتاه مدت موقت، متناسب با محل دعوت کننده و نوع دوره تحصیلی شامل ویزای B1 می شوند. متقاضیان برای دریافت این ویزا میبایست پس از دریافت I-20 فرم DS-160  را تکمیل نمایند.

ویزای M1

شرایط کلی ویزای M1 مانند ویزای F1 است، اما تنها تفاوتی که با ویزای M1 دارد این است که فقط برخی از رشته های خاص فنی حرفه ای را شامل می شود.  دانشجویان متقاضی این ویزا نیز می توانند همسر و فرزند زیر 21 سال خود رابا تقاضای ویزای M2 به همراه خود به کشور آمریکا بیاورند. برای این نوع ویزا نیز باید فرم DS-160 تکمیل شود.

ویزای J1

این نوع ویزا به ویزای فرصت مطالعاتی مشهور است، مخصوص متقاضیانی می باشد که برای تحقیق و یا تدریس در دانشگاه ها وارد آمریکا می شوند. مدت اعتبار این ویزا براساس طول مدت دوره در آمریکا متغیر است اما طبق قانون آمریکا فرد متقاضی باید پس از دو سال خاک آمریکا را ترک کند و دوباره برای ورود به کشور آمریکا مجددا اقدام کند. فرد متقاضی می تواند همسر و فرزند زیر 21 سال خود را با درخواست ویزای  J2 وارد کشور آمریکا کند. برای این نوع ویزا نیز همانند تمامی ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا، می بایست فرم DS-160 پر شود. در تمامی این ویزا ها فرد باید تمکن مالی خود را نشان دهد و ثابت کند که قصد بازگشت به کشور خود را پس از دوره تحصیلی دارد. در حالی که آمریکا به متقاضیانی که مدرک زبان انگلیسی ندارند پذیرش مخصوص به دوره زبان انگلیسی را ارائه می دهد، اما سفارت آمریکا سخت گیری بیشتری درخصوص دادن ویزا به متقاضیانی که مدرک انگلیسی ندارند دارد.

مهم ترین مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی آمریکا به شرح زیر است:

  • پرداخت اپلیکیشن فی
  • تکمیل فرم DS-160
  • نامه ی پذیرش از دانشگاه
  • پاسپورت
  • عکس
  • انگیزه نامه و رزومه
  • اثبات تمکن مالی
  • مدرک زبان
  • مدرک تحصیلی
  • مدارک پزشکی
  • بیمه
  • سوء پیشینه
  • تعیین زمان مصاحبه
  • مشخص کردن محل اقامت
  • ترجمه ی کلیه مدارک


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

محل اقامت در آمریکا هنگام تحصیل
محل اقامت در آمریکا هنگام تحصیل

زمانی که تصمیم میگیرید در آمریکا مشغول به تحصیل شوید گزینه های مختلفی برای زندگی و محل اقامت برای شما وجود دارد که در این مقاله این موارد را بررسی می کنیم ...

بیشتر بخوانید
فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا
فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا

دانشجویان بین المللی معمولا مدت زمان زیادی که برای اخذ پذیرش از کالج و دانشگاه در آمریکا لازم است را جدی نمی گیرند. شما می توانید با دانستن این موضوع و برنامه ریزی دقیق مشکلی در زمان بندی و شروع تحصیلتان نداشته باشید. ...

بیشتر بخوانید
مهاجرت تحصیلی به آمریکا همراه با خانواده
مهاجرت تحصیلی به آمریکا همراه با خانواده

شما می توانید به همراه خانواده ی خود برای تحصیل به آمریکا بیایید، اما باید مقررات ضوابط خاصی را در نظر بگیرید و فرم های مربوط را تکمیل کنید. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: