مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
شرایط اخذ گرین کارت آمریکا

شرایط اخذ گرین کارت آمریکا

هر ساله دولت ایالات متحده بیش از یک میلیون گرین کارت صادر می کند. بیشتر آنها به اعضای خانواده شهروندان ایالات متحده و دارندگان فعلی گرین کارت تعلق می گیرد و به دنبال آنها کارگران سایر کشورها که به دنبال کار در ایالات متحده هستند، بزرگترین گروه دریافت کنندگان این سرویس هستند.

انواع گرین کارت آمریکا

دسته های مختلفی از گرین کارتها وجود دارند. متداول ترین آنها عبارتند از:

  • گرین کارت خانوادگی
  • گرین کارت مبتنی بر اشتغال
  • گرین کارت بشردوستانه
  • گرین کارت (قرعه کشی تنوع قومیتی)
  • گرین کارت اقامت طولانی مدت
  • سایر گرین کارتها

گرین کارت خانوادگی آمریکا

اقوام نزدیک شهروندان ایالات متحده و دارندگان فعلی گرین کارت این امکان را دارند تا از طریق خود برای گرین کارت خانواده شان اقدام کنند. اعضای خانواده واجد شرایط شامل همسران، فرزندان، والدین و خواهر و برادران (و همچنین همسران و فرزندان آن همسران، فرزندان بزرگسال و خواهر و برادر) می باشند.

همچنین زنان بیوه و کسانیکه قبل از فوت یک شهروند آمریکایی با وی ازدواج کرده بودند در این گروه گنجانده شده اند. مانند همسران شهروندان مقیم ایالات متحده و همسران دارندگان فعلی گرین کارت که متقاضی دریافت گرین کارت مبتنی بر ازدواج هستند، کسانیکه همسر آنها (که شهروند آمریکایی بوده) فوت شده، آنها نیز برای دریافت گرین کارت باید صحت ازدواج خود را ثابت کنند.

بسیاری از اعضای دور خانواده- پسر عموها، عمه ها و عموها و پدربزرگ ها و مادربزرگ ها- شرایط لازم برای تقاضای گرین کارت ندارند. آنها فقط در صورتی می توانند تقاضای گرین کارت کنند که یکی از نزدیکان آنها که تابعیت ایالات متحده یا دارنده گرین کارت باشد یا واجد شرایط یکی از انواع دیگر گرین کارت های زیر باشند.

گرین کارت مبتنی بر اشتغال آمریکا

در گروه گرین کارت مبتنی بر اشتغال، چندین زیر مجموعه کارگر می توانند درخواست اقامت دائم کنند. در برخی موارد، همسران و فرزندان آنها نیز ممکن است واجد شرایط دریافت گرین کارت باشند. در بخش زیر، زیرمجموعه های این دسته و انواع مشاغلی که در آن قرار می گیرند آورده شده است:

کارگران اولویت دار (EB-1)

  • موقعیت های شغلی در زمینه ی هنر، علوم، آموزش، تجارت و ورزش که نیازمند تواناییهای فوق العاده * می باشند.
  • استادان و محققان برجسته
  • مدیران اجرایی و چند ملیتی

متخصصانی با مدارک سطح بالا و توانایی های استثنایی (EB-2)

  • موقعیت های شغلی که حداقل به مدرک کارشناسی ارشد نیاز دارند
  • موقعیت های شغلی که حداقل به مدرک لیسانس (لیسانس) نیاز دارند، به علاوه حداقل پنج سال تجربه مرتبط
  • موقعیت های شغلی در علوم، هنرها یا تجارت که به توانایی استثنایی * نیاز دارند
  • موقعیت های شغلی مرتبط با منافع ملی

پزشکان (EB-2 with a special waiver) 

  • پزشكانی كه موافقت می كنند برای یك دوره مشخص به صورت تمام وقت در مناطق محروم كار كنند و سایر معیارهای واجد شرایط بودن را داشته باشند

کارگران ماهر، غیر ماهر و حرفه ای (EB-3)

  • موقعیت های شغلی که حداقل به دو سال آموزش یا تجربه نیاز دارند که موقتی یا فصلی نباشد
  • موقعیت های شغلی که به آموزش یا تجربه کمتر از دو سال نیاز دارند که موقتی یا فصلی نباشد
  • موقعیت های شغلی که حداقل به مدرک لیسانس (لیسانس) از دانشگاه یا کالج ایالات متحده یا معادل این درجه از یک مدرسه غیر آمریکایی نیاز دارند

کارگران ویژه (EB-4)

  • متخصصان رسانه
  • کارگران و رهبران مذهبی
  • اتباع افغانستان و عراق که تحت ظرفیت های خاصی به دولت ایالات متحده خدمت کرده اند
  • برخی دیگر از کارمندان، بازنشستگان و اعضای خانواده آنها

سرمایه گذاران (EB-5)

  • اتباع غیر آمریکایی كه حداقل یك میلیون دلار (یا 900000 دلار در مناطق روستایی و یا مناطقی که نرخ بیکاری بالاست) سرمایه گذاری كرده اند یا در حال سرمایه گذاری در مشاغلی در آمریكا هستند كه حداقل برای 10 كارگر شغل های تمام وقت ایجاد خواهد كرد
  • توانایی فوق العاده تنها از طریق تحسین ملی یا بین المللی اثبات می شود. دستاوردهای شما باید در زمینه خود از طریق مستندات گسترده به رسمیت شناخته شود، براساس قوانین خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده  (USCIS).

** توانایی استثنایی درجه ای تخصصی است که نشانگر توانایی بسیار بالا در زمینه ای خاص است.




گرین کارت (قرعه کشی تنوع قومیتی) آمریکا

در طرح اعطای گرین کارت برای گسترش تنوع قومیتی در ایالات متحده (که به طور رسمی تحت عنوان 'برنامه قرعه کشی ویزای تنوع' شناخته می شود)، دولت ایالات متحده هر ساله به طور تصادفی حداکثر 50000 نفر را از مجموعه متقاضیانی که از شش منطقه جغرافیایی مانند آفریقا، آسیا و اقیانوسیه دریافت می کند، انتخاب می کند. فقط افرادی می توانند در این قرعه کشی شرکت کنند که تابعیت کشورهایی را داشته باشند که که در گذشته مهاجرت کمی به ایالات متحده داشته اند- به عنوان مثال، الجزایر، لبنان و اسلواکی. بیشتر متقاضیان قرعه کشی در زمان ورود خود در کشورهای خود زندگی می کنند، اما برخی دیگر در ایالات متحده تحت نوع مهاجرت دیگری زندگی می کنند.

گرین کارت اقامت طولانی مدت آمریکا

افرادی که از 1 ژانویه 1972 در ایالات متحده زندگی کرده اند، به طور قانونی یا غیرقانونی (منظور شما 'فاقد مدرک معتبر' بودید) می توانند از طریق فرآیند ویژه ای به نام 'رجیستری' درخواست گرین کارت کنند.

برای دریافت کارت سبز از طریق این طرح، فرد متقاضی باید تمام معیارهای زیر را داشته باشد:

  • آنها باید قبل از تاریخ 1 ژانویه 1972 وارد ایالات متحده شده باشند، كه از طریق مدارک ارائه سوابق سفر (که نام رسمی آن Form I-94 Arrival/Departure Record است) باید آن را اثبات کند. 
  • آنها از زمان ورود تاکنون ایالات متحده را ترک نکرده باشند.
  • آنها دارای 'خصوصیات اخلاقی خوب' باشند، به این معنی که مرتکب انواع خاصی از جرائم مانند کلاهبرداری، روسپی گری یا قتل نشده باشند. 

این افراد واجد شرایط دریافت تابعیت ایالات متحده (از طریق برنامه naturalization) هستند.

  • آنها مرتکب جنایاتی نشده باشند که موجبات 'دیپورت شدن' آنها را فراهم آورد. نمونه هایی از این تخلفات شامل سو مصرف مواد مخدر، قاچاق و تقلب در ازدواج (ازدواج با یک شهروند آمریکایی یا دارنده گرین کارت برای اخذ گرین کارت مبتنی بر ازدواج) میشود.
  • آنها مرتکب جنایاتی نشده باشند که باعث شود آنها 'غیر قابل پذیرش' شود (به این معنی که آنها نمی توانند گرین کارت دریافت کنند). از جمله موارد این تخلفات می توان به ورود غیرقانونی به ایالات متحده و اقامت بیش از شش ماه در ایالات متحده با ویزای منقضی اشاره کرد.

سایر گرین کارت های آمریکا

دولت ایالات متحده به غیر از موارد فوق، انواع گرین کارت دیگری را نیز صادر می کند. برخی از این موارد شامل گرین کارت برای 'مهاجران ویژه'، از جمله متخصصان رسانه، رهبران مذهبی، و اتباع افغانستان و عراق است که تحت ظرفیت های خاص به دولت ایالات متحده خدمت کرده اند و انواع دیگر کارگران که در یک سازمان بین المللی خدمت کرده اند. موارد دیگر شامل گرین کارت برای شهروندان کوبا و سرخپوستان آمریکایی متولد کانادا است.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

محل اقامت در آمریکا هنگام تحصیل
محل اقامت در آمریکا هنگام تحصیل

زمانی که تصمیم میگیرید در آمریکا مشغول به تحصیل شوید گزینه های مختلفی برای زندگی و محل اقامت برای شما وجود دارد که در این مقاله این موارد را بررسی می کنیم ...

بیشتر بخوانید
فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا
فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا

دانشجویان بین المللی معمولا مدت زمان زیادی که برای اخذ پذیرش از کالج و دانشگاه در آمریکا لازم است را جدی نمی گیرند. شما می توانید با دانستن این موضوع و برنامه ریزی دقیق مشکلی در زمان بندی و شروع تحصیلتان نداشته باشید. ...

بیشتر بخوانید
مهاجرت تحصیلی به آمریکا همراه با خانواده
مهاجرت تحصیلی به آمریکا همراه با خانواده

شما می توانید به همراه خانواده ی خود برای تحصیل به آمریکا بیایید، اما باید مقررات ضوابط خاصی را در نظر بگیرید و فرم های مربوط را تکمیل کنید. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: