مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
ویزای EB2 و ویزای EB3

ویزای EB2 و ویزای EB3

ویزای EB2 و ویزای EB3 شباهت های زیادی با هم دارند. هر دو منجر به اقامت دائم (یک گرین کارت) می شوند و مخصوص کسانی هستند که به عنوان کارگران آینده به ایالات متحده کمک خواهند کرد. با این حال، این دو برنامه همچنین تفاوت های بسیاری دارند. این راهنما به شما در توضیح برخی از تفاوتهای اساسی کمک خواهد کرد. بررسی اجمالی:

  1. بررسی اجمالی ویزاهای EB2 و EB3
  2. ویزای کاری اولویت دوم و اولویت سوم
  3. الزامات
  4. روند درخواست
  5. زمان پردازش
  6. نتیجه گیری

بررسی اجمالی ویزاهای EB2 و EB3 آمریکا

ویزاهای EB2 و EB3 هر دو ویزای مهاجرتی مبتنی بر کار هستند. این بدان معنی است که، در بیشتر موارد، یک کارفرمای آمریکایی ملزم به حمایت مالی از شما می شود. علاوه بر این، می بایست هیچ کارمند واجد شرایط آمریكایی دیگری برای این شغل وجود نداشته باشد. هر دو این ویزا ها به شما اقامت دائم در ایالات متحده را می دهند (از طریق یک گرین کارت). به همراه یک اقامت دائم، مزایای بسیاری از جمله موارد زیر را دارید:

  • توانایی زندگی و کار در ایالات متحده
  • توانایی ورود و خروج آسان به ایالات متحده
  • امکان حمایت از اعضای خانواده خود برای دریافت مزایای مهاجرت
  • شما به عنوان یک دارنده اقامت دائم، در مسیر شهروندی ایالات متحده هستید
  • توانایی رفتن به مدرسه در ایالات متحده

هر دو ویزا مزایای زیادی دارند و ممکن است برای شما مفید باشند. با این حال، بهتر است شما تفاوت های این دو را درک کنید. درک این تفاوتها به شما امکان می دهد تا تعیین کنید که کدام ویزا برای شرایط شما مناسب تر است.

ویزای EB2 ویزای کار با اولویت دوم است. این ویزا برای افرادی با مدارک پیشرفته تحصیلی و یا توانایی استثنایی حرفه ای مناسب است. مدارک پیشرفته، شامل مدرک کارشناسی ارشد یا بالاتر (یا معادل خارجی آن) هستند. فردی با لیسانس (یا معادل آن) و پنج سال کار نیز ممکن است واجد شرایط ویزای EB2 باشد. کسانی واجد توانایی استثنایی هستند که توانایی بالاتری در رشته مربوطه خود داشته باشند. این را می توان از طریق جوایز، سابقه کار یا شواهد دیگر نشان داد. ویزای EB2 همچنین در دسترس افرادی است که در جهت منافع ملی ایالات متحده کار خواهند کرد. این می تواند شامل متخصصان مراقبت های بهداشتی باشد که در مناطق محروم کار خواهند کرد.

ویزای EB3 ویزای کار با اولویت سوم است. این ویزا برای متخصصان، کارگران ماهر و کارگران غیر ماهر آزاد است. افراد حرفه ای کسانی هستند که مدرک لیسانس یا بالاتر (یا معادل خارجی) از آن را دارند. کارگران ماهر افرادی با دو سال سابقه کار مرتبط یا بیشتر هستند. کارگران غیر ماهر افرادی هستند که کمتر از 2 سال سابقه کار مرتبط دارند. 

در حالی که شباهت های زیادی در این نوع ویزا ها و روند درخواست وجود دارد، اما تفاوت های اساسی وجود دارد. بخشهای زیر برخی از آنها را توضیح می دهد.

ویزای کاری EB2 و EB3 آمریکا

اولین تفاوت اصلی بین ویزای EB2 و EB3 دسته های اولویت آنها است. هر دو ویزای مبتنی بر اشتغال هستند. با این حال، ویزای EB2 ویزای کار با اولویت دوم و ویزای EB3 ویزای کار با اولویت سوم است. این بدان معنی است که ویزاهای EB2 نسبت به ویزاهای EB3 کمی ارجحیت دارند.

ویزاهای EB2، یک سوم یا 28.7 درصد  کل ویزاهای صادرشده ی کاری را شامل می شوند. بعلاوه، اگر تعداد ویزای EB1 موجود از تقاضاها برای ویزا پیشی بگیرد، ویزای EB2 می تواند باقی مانده ظرفیت ویزاهای کاری اختصاص یافته برای ویزای EB1 را پر کند.

ویزاهای EB3 همچنین 28.7٪ ویزاهای مبتنی بر اشتغال را شامل می شوند. علاوه بر این، اگر ظرفیت ویزای EB1 + EB2 از میزان تقاضا برای این ویزاها پیشی بگیرد، ویزاهای EB3 می توانند بقیه ظرفیتهای اختصاص داده شده را پر کنند. ولی باید توجه داشت که اگر تقاضا برای ویزاهای EB1 یا EB2 وجود داشته باشد، این ظرفیت ها به دسته EB3 تعلق نمی گیرد.

ویزای EB2 از اولویت بالاتری برخوردار است، به این معنی که استانداردهای دریافت این نوع ویزا سختگیرانه ترند. اگر واجد شرایط ویزای EB2 و EB3 هستید، ممکن است بهتر باشد که تنها برای یکی درخواست دهید. شما باید با یک وکیل مهاجرت واجد شرایط در مورد بهترین ویزا برای انتخاب براساس شرایط منحصر به فرد خود صحبت کنید. به عنوان مثال، کشوری که در آن متولد شده اید ممکن است بسیار مهم باشد، زیرا این امر می تواند بر زمان انتظار شما تأثیر بگذارد.

علاوه بر ویزای EB2 و EB3، چندین نوع گرین کارت اشتغالی دیگر نیز وجود دارد. ویزای EB1 مخصوص کارگران دارای اولویت است. این نوع ویزا بالاترین مجموعه الزامات را دارد و فقط تعداد معدودی از افراد واجد شرایط هستند. ویزای EB4 و EB5 فقط برای کارگران خاص است. بنابراین ویزاهای EB2 و EB3 معمولاً مورد استفاده عموم متقاضیان قرار می گیرند. علاوه بر این، برنامه دریافت گرین کارت براساس خانواده نیز وجود دارد. این بدان معناست که یکی از اعضای خانواده، نه یک کارفرما، از برنامه گرین کارت شما حمایت مالی می کند. 




الزامات ویزای EB2 و EB3

تفاوت دیگر ویزای EB2 و EB3 مربوط به الزامات آنهاست. همانطور که قبلا ذکر شد، شرایط لازم برای ویزای EB2 و ویزای EB3 شباهت ها و تفاوت هایی دارد.

شباهت ها

کارفرمای ایالات متحده حامی مالی  

در هر دو ویزا، شما باید یک پیشنهاد کار از کارفرمای آمریکایی داشته باشید. علاوه بر این، کارفرمای آمریکایی باید مایل به حمایت از شما باشد. تنها استثنا در این زمینه هنگامی است که شما تحت ویزای EB2 در دسته National Interest Waiver درخواست می دهید. یکی از زیر مجموعه های ویژه ویزای EB2 برای افرادی است که در زمینه ای کار می کنند که به نفع منافع ملی آمریکا باشد. در این صورت، ممکن است شما واجد شرایط خاصی باشید که خودتان حامی خودتان (self-petition) باشید. این بدان معنی است که شما می توانید برای ویزای EB2 اقدام کنید بدون اینکه کارفرمایی از شما حمایت مالی کند. 

گواهینامه کار

طبق ویزای EB2 و EB3، کارفرمایی که حامی شماست باید یک گواهی کار تایید شده از وزارت کار ایالات متحده دریافت کند. اساساً معنی این امر این است که کارفرما باید نشان دهد که تلاش کرده اند کارگر واجد شرایط ایالات متحده را استخدام کنند، اما آنها قادر به انجام این کار نبودند.

تفاوت ویزای EB2 و EB3 

آموزش و تجربه

یکی از تفاوتهای اصلی ویزای EB2 و EB3 مربوط به تحصیلات و تجربیات مورد نیاز برای واجد شرایط بودن در هر دسته است. همانطور که قبلاً ذکر شد، ویزای EB2 ویزای شغلی اولویت دوم و ویزای EB3 ویزای کار اولویت سوم است. این بدان معنی است که شرایط ویزای EB2 سختگیرانه تر است. دارندگان دسته ویزای EB2 باید دارای مدرک پیشرفته، توانایی استثنایی یا مورد نیاز منافع ملی ایالات متحده باشند. این استانداردها باید از طریق تجربه کاری گذشته، جوایز قابل توجه یا شواهد دیگر نشان داده شود. عملی کردن این استانداردها بسیار سخت است. 

از طرف دیگر، ویزای EB3 سختگیری کمتری دارد. افرادی که در کاری حرفه ای هستند، کارگران ماهر و همچنین کارگران فاقد مهارت، واجد شرایط این ویزا هستند. همانطور که در بالا ذکر شد، افراد حرفه ای افرادی با مدرک لیسانس یا بالاتر (یا معادل خارجی) هستند. کارگران ماهر افرادی با حداقل 2 سال سابقه کار مرتبط هستند. کارگران غیر ماهر افرادی هستند که کمتر از 2 سال سابقه کار مرتبط دارند. افراد بیشتری در گروه ویزای EB3 واجد شرایط هستند. 

روند درخواست ویزای EB2 و EB3

روند درخواست برای هر ویزا می تواند کمی متفاوت باشد.

طبق روادید EB2 و EB3، کارفرما ابتدا باید مراحل صدور گواهینامه کار PERM را طی کند (که در بالا در مورد آن صحبت کردیم). وقتی کارفرما گواهینامه کار تأیید شده را دریافت کرد، باید فرم I-140 (دادخواست مهاجرت) را به اداره مهاجرت ایالات متحده (USCIS) ارسال کند. سرانجام، کارگر خارجی متقاضی ویزای EB2 یا EB3 باید درخواست ویزای مهاجرتی و یا در صورت حضور قانونی در داخل ایالات متحده، درخواست تنظیم وضعیت کند. روند کار در ویزای EB2 و EB3 بسیار شبیه است. 

تفاوت اصلی این است که ویزای EB2 فقط گاهی به گواهینامه کار PERM نیاز دارد. کسانی که دارای مدرک پیشرفته یا توانایی استثنایی هستند باید دارای گواهینامه کار PERM باشند. با این حال، همانطور که اشاره کردیم، کسانی که واجد شرایط تامین منافع ملی ایالات متحده هستند، نیازی به گواهینامه کار PERM ندارند. متقاضیان معافیت از منافع ملی می توانند از روند صدور گواهینامه کار PERM صرف نظر کنند و برای I-140 خود (بدون داشتن اسپانسر کارفرما) درخواست دهند. از طرف دیگر، تمام متقاضیان EB3 به مجوز کار PERM نیاز دارند.

تفاوت مهم دیگری که باید به آن توجه شود این است که مراحل استخدام شغل برای برخی از ویزاهای EB3 نسبت به ویزاهای EB2 کمی دشوارتر است. علیرغم سایر تفاوتها، ویزای EB2 و EB3 همیشه پرونده I-140 (دادخواست مهاجرت) و یا تنظیم وضعیت یا درخواست ویزای مهاجرت را تشکیل می دهد. این بخش تقریباً به طور یکسان در هر دو دسته کار می کند.

زمان پردازش درخواست های ویزا EB2 و EB3

زمان پردازش یکی از مهمترین تفاوتهای ویزای EB2 و ویزای EB3 است. همانطور که قبلاً گفته شد، ویزای EB2 شرایط سختگیرانه تری نسبت به ویزای EB3 دارد. به علت الزامات سختگیرانه تری که دارد، ویزای EB2 دارای اضافه درخواست (visa backlog) کمتری بوده است. اضافه درخواست ویزا وضعیتی است که تقاضای ویزا بیشتر از میزان عرضه و ظرفیت موجود ویزا است. بر اساس افزایش تقاضا، یک دوره انتظار وجود دارد. وقتی این اتفاق می افتد، یک سری درخواستهای اضافی ویزا شکل می گیرد. ممکن است کمی گیج کننده به نظر برسد. اگر سوالی داشتید، لطفاً برای ما پیام دهید زیرا خوشحال می شویم که جزئیات بیشتری را در مورد این مطلب توضیح دهیم.




برخی از اطلاعات مربوط به اضافه درخواستهای ویزا EB2 و EB3

در مورد اضافه درخواستهای ویزا، لطفا توجه داشته باشید که 28.7٪ از کل ویزاهای گرین کارت مبتنی بر استخدام به ترتیب برای دسته ویزای EB2 و EB3 اختصاص داده شده است. علاوه بر این، بیش از 7 درصد ویزاهای موجود در هر یک از این دسته ها نمی تواند به افراد از یک کشور اختصاص یابد. هنگامی که یک کشور خاص به حداکثر میزان ویزای موجود خود رسید، می توان پرونده درخواستهای اضافه برای آن کشور تشکیل داد (درخواستهایی که از آن کشور دریافت شده، بایگانی می شوند). کشوری که در آن شمرده می شوید براساس کشوری است که در آن متولد شده اید (از این کشور به عنوان کشور قابل شارژ نیز یاد می شود).

زمان پردازش EB2 و EB3

مدت زمان پردازش برای گواهینامه کار PERM معمولاً 6 تا 18 ماه است. این زمان برای هر دو ویزای EB2 و EB3 یکسان است.

زمان پردازش فرم I-140 معمولاً حدود 6 تا 9 ماه است. این مورد برای ویزاهای EB2 و EB3 نیز یکسان است. همچنین برای تسریع در این فرآیند می توان هزینه اضافی برای پردازش حق بیمه پرداخت کرد.

مراحل فوق الذکر تحت تأثیر سهمیه های ویزاهای EB2 و EB3 نمی باشد. با این وجود، پس از ثبت فرم I-140، تاریخ اولویت دریافت خواهید کرد. نمی توانید مصاحبه ویزای خود را زمان بندی کنید تا این تاریخ در بولتن ویزا اعلام شود. همچنین تا آن زمان نمی توانید برای تنظیم وضعیت اقدام کنید. در بسیاری از موارد، تاریخ اولویت فعلی است. این به این معنی است که هیچ اضافه درخواست ویزایی وجود ندارد. با این حال، همانطور که بحث کردیم، بسیاری از کشورها هستند که مشمول عقب ماندگی می شوند.

بسیاری از افراد منتظر ویزای EB2 نخواهند ماند (بستگی به کشور متولد آنها دارد).

از طرف دیگر، تقریباً برای همه متقاضیان ویزای EB3 یک پرونده اضافه درخواست ویزا وجود دارد. برای اتباع بسیاری از کشورها، این حدود 1-2 سال طول خواهد کشید. برای اتباع کشورهای دیگر، مانند چین یا هند، زمان انتظار می تواند بیش از 10 سال باشد. اختلاف فاحش در زمان پردازش بین این 2 دسته ویزا به این معنی است که شما باید بر اساس کشور محل تولد خود با دقت تجزیه و تحلیل کنید که کدام دسته دارای زمان پردازش کوتاهتری است.

نتیجه گیری ویزا EB2 و EB3

دو ویزای EB2 و ویزای EB3 شباهت های زیادی با هم دارند. هر دو دسته راهی برای اقامت دائم (گرین کارت) هستند. با این حال ویزای EB2 و ویزای EB3 نیز تفاوت های زیادی دارند. این راهنما برخی از تفاوتهای کلیدی مانند ترتیب اولویت، الزامات، روند درخواست و زمان پردازش را بررسی کرد. اکنون باید درک بسیار قوی تری از تفاوت ویزاهای EB2 و EB3 داشته باشید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

مهاجرت تحصیلی به آمریکا همراه با خانواده
مهاجرت تحصیلی به آمریکا همراه با خانواده

شما می توانید به همراه خانواده ی خود برای تحصیل به آمریکا بیایید، اما باید مقررات ضوابط خاصی را در نظر بگیرید و فرم های مربوط را تکمیل کنید. ...

بیشتر بخوانید
کار در حین تحصیل در آمریکا
کار در حین تحصیل در آمریکا

با برنامه ی work/study می توانید در حین تحصیل در امریکا کار کنید، و اگر دانشجوی مقطع ارشد باشید فرصت های شغلی بسیار خوبی خواهید داشت ...

بیشتر بخوانید
مسیر تحصیل دانشجویان بین المللی در آمریکا
مسیر تحصیل دانشجویان بین المللی در آمریکا

شروع تحصیل در آمریکا با اخذ پذیرش از دانشگاه ها آغاز می شود و با دریافت ویزای دانشجویی آمریکا،زندگی دانشجویی شما و رویای آمریکایی آغاز می شود ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: