مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
نظام آموزشی آمریکا

نظام آموزشی آمریکا

سیستم آموزشی ایالات متحده آمریکا گزینه های وسیعی در برابر دانشجویان بین المللی قرار می دهد. تنوع مدارس، تعدد برنامه های تحصیلی و گستردگی این انتخابها در سراسر این کشور باعث شده تا انتخاب درست برای دانشجویان بین المللی و حتی دانشجویانی که اهل این کشور هستند بسیار سخت باشد. بنابراین در حین جستجو برای مدرسه مناسب، بسیار ضروری است که شما باید نسبت به سیستم آموزشی آمریکا آشنایی کافی پیدا کنید.

ساختار آموزشی آمریکا

مدارس ابتدایی و متوسطه در آمریکا

پیش از ورود به تحصیلات عالیه (دانشگاهی)، دانش آموزان آمریکایی به مدت 12 سال در مدارس ابتدایی و دوره ی متوسطه تحصیل می کنند. از این سالها، به عنوان کلاسهای اول تا دوازدهم یاد می شود. در حدود شش سالگی، کودکان مدرسه ابتدایی را شروع می کنند که معمولاً 'مدرسه ابتدایی' نامیده می شود. آنها پنج یا شش سال تحصیل می کنند و سپس به مدرسه ی متوسطه (secondary school) می روند.

دوره متوسطه شامل دو دوره است: دوره ی اول 'مدرسه راهنمایی' یا 'متوسطه اول' و دوره ی دوم 'دبیرستان' است. در پایان دوره ی متوسطه، دانش آموزان یک دیپلم یا گواهی پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان دریافت می کنند. دانش آموزان ایالات متحده پس از پایان دبیرستان (کلاس 12) می توانند به کالج یا دانشگاه بروند. تحصیل در کالج یا دانشگاه به عنوان 'آموزش عالی' شناخته می شود.

سیستم نمره دهی در آمریکا

دقیقاً مانند دانش آموزان آمریکایی، شما باید ریزنمرات و مدارک تحصیلی خود را به عنوان بخشی از درخواست خود برای پذیرش در دانشگاه یا کالج ارائه دهید. ریزنمرات آکادمیک کپی رسمی از فعالیتهای دانشگاهی شما است. در ایالات متحده این مدارک شامل 'ریزنمرات' و 'معدل' (GPA) شما است که معیارهایی برای اندازه گیری پیشرفت تحصیلی شما هستند. نمرات در دروس مختلف معمولاً با استفاده از درصد نشان داده می شوند، که بعدا به حروف تبدیل می شوند.

سیستم نمره دهی و معدل در ایالات متحده می تواند گیج کننده باشد، به خصوص برای دانشجویان بین المللی. تفسیر نمرات تنوع زیادی دارد. به عنوان مثال، دو دانش آموز که در مدارس مختلف تحصیل کرده اند، هر دو کارنامه خود را به یک دانشگاه ارائه می دهند. معدل هر دو نفر 3.5 است، اما یک دانش آموز در یک دبیرستان متوسط تحصیل کرده و دانش آموز دیگر در یک مدرسه معتبر که از نظر علمی چالش برانگیز بوده تحصیل کرده است. این دانشگاه ممکن است معدل آنها را متفاوت تفسیر کند زیرا این دو مدرسه استانداردهای کاملاً متفاوتی دارند. بنابراین، شما باید چند نکته بسیار مهم را در ذهن داشته باشید:

  • شما باید آخرین مدرک تحصیلی خود در کشورتان را با دوره های تحصیلی معادل آن در ایالات متحده تطبیق دهید. 
  • به شرایط پذیرش هر دانشگاه و دانشکده و همچنین برنامه های تحصیلی فردی که ممکن است شرایط متفاوتی نسبت به دانشگاه داشته باشند، بسیار توجه کنید.
  • به طور مرتب با یک مشاور آموزشی یا مشاور راهنما ملاقات کنید تا مطمئن شوید که شرایط لازم برای پذیرش در دانشگاه مورد نظرتان را برآورده می کنید.
  • مشاوران تحصیلی شما می توانند در مورد اینکه آیا باید یک یا دو سال اضافی را برای آماده سازی برای پذیرش دانشگاه ایالات متحده بگذرانید به شما مشاوره دهند. اگر دانشجوی بین المللی قبل از واجد شرایط بودن برای حضور در دانشگاه در کشور خود وارد دانشگاه یا کالجی در ایالات متحده شود، برخی دولت ها و کارفرمایان ممکن است تحصیلات دانشجویان در ایالات متحده را به رسمیت نشناسند.

سال تحصیلی در آمریکا

تقویم مدارس معمولاً از آگوست یا سپتامبر آغاز می شود و تا ماه می یا ژوئن ادامه دارد. اکثر دانشجویان جدیدالورود تحصیلات خود را از پاییز شروع می کنند، بنابراین بهتر است دانشجویان بین المللی نیز در این زمان تحصیلات دانشگاهی خود را آغاز کنند. در ابتدای سال تحصیلی هیجان زیادی وجود دارد و دانش آموزان در این مدت دوستان خوب زیادی پیدا می کنند، زیرا همه آنها در مرحله جدیدی از زندگی آکادمیک قرار دارند. علاوه بر این، بسیاری از دروس برای دانشجویان به گونه ای طراحی شده که دانشجویان باید آنها را به صورت ترتیبی مطالعه کنند (دروسی که پیش نیاز دروس دیگر هستند)، و عموما  این دروس از پاییز شروع شده و تا انتهای سال ادامه می یابند.

سال تحصیلی در بسیاری از مدارس از دو 'ترم' تشکیل شده است. (بعضی از مدارس از تقویم سه دوره ای که به نام سیستم 'trimester' شناخته می شود استفاده می کنند.) با این وجود، برخی مدارس دیگر سال را به چهار ترم تقسیم می کنند، که دوره های انتخابی تابستانی نیز جزیی از آن محسوب می شود. اساساً، اگر دوره های تابستانی را در نظر نگیرید، سال تحصیلی یا شامل دو ترم یا سه ترم است.

سیستم آموزش عالی ایالات متحده: سطوح مختلف مطالعاتی

سطح اول: مقطع کارشناسی (Undergraduate) در آمریکا

دانشجویی که در کالج یا دانشگاه شرکت می کند و لیسانس نگرفته است، در مقطع کارشناسی تحصیل می کند. دریافت مدرک لیسانس به طور معمول حدود چهار سال طول می کشد. شما می توانید تحصیلات خود را برای کسب مدرک لیسانس در یک کالج یا یک دانشگاه چهار ساله شروع کنید.

دو سال اول تحصیل شما معمولاً کلاسهای متنوعی را در موضوعات مختلف می گذرانید که معمولاً به عنوان دروس پیش نیاز شناخته می شوند: ادبیات، علوم، علوم اجتماعی، هنرها، تاریخ و غیره. این ترکیب به این علت است که شما قبل از تمرکز در یک زمینه خاص از تحصیل، به دانش عمومی، پایه و مبانی مختلفی از موضوعات دست پیدا می کنید.

بسیاری از دانشجویان برای گذراندن دروس پیش نیاز دو سال اول، تحصیل در کالج منطقه ای (community college) را انتخاب می کنند. آنها مدرک فوق دیپلم (AA) را کسب می کنند و سپس به یک دانشگاه چهار ساله یا کالج منتقل می شوند. 

'رشته' زمینه ی خاصی از تحصیل است که مدرک شما در آن متمرکز شده است. به عنوان مثال، اگر رشته اصلی شما روزنامه نگاری باشد، لیسانس روزنامه نگاری کسب خواهید کرد. برای برآورده کردن برخی ملزومات رشته خود، باید تعداد مشخصی از دروس دیگر را در این زمینه بگذرانید. شما باید در آغاز سال سوم تحصیل رشته خود را انتخاب کنید.

یک ویژگی بسیار منحصر به فرد در سیستم آموزش عالی آمریکا این است که در صورت انتخاب می توانید چندین بار رشته خود را تغییر دهید. تغییر در رشته های تحصیلی دانشجویان مقطع کارشناسی برای دانشجویان آمریکایی بسیار معمول است. غالباً، دانشجویان رشته متفاوتی را کشف می کنند که در آن عالی هستند یا از آن لذت می برند. سیستم آموزشی آمریکا بسیار انعطاف پذیر است. به یاد داشته باشید که تغییر رشته ممکن است منجر به دوره های بیشتری شود، که به معنای صرف وقت و هزینه بیشتر است. 




سطح دوم: فارغ التحصیلی در رشته کارشناسی ارشد در آمریکا

در این مرحله، ممکن است یک فارغ التحصیل دانشگاه با مدرک لیسانس، برای ورود به فرصتهای شغلی حرفه ای و یا پیشرفت در حرفه ی خود، تصمیم به شروع تحصیلات تکمیلی بگیرد. این برنامه ی تحصیلی معمولاً برای موقعیتهای سطح بالاتر در علوم کتابداری، مهندسی، بهداشت رفتاری و آموزش، الزام آور است.

علاوه براین، دانشجویان بین المللی از برخی کشورها تنها مجاز به تحصیل در خارج از کشور در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند. قبل از اقدام برای شروع تحصیلات تکمیلی در دانشگاههای ایالات متحده آمریکا، از مدارک مورد نیاز برای استخدام در کشور خود مطلع شوید.

برنامه تحصیلات تکمیلی معمولاً بخشی فعالیتهای آکادمیک دانشگاه یا کالج است. برای گرفتن پذیرش، باید در GRE (آزمون سوابق تحصیلات تکمیلی) شرکت کنید. برخی از دوره های کارشناسی ارشد نیاز به آزمون های خاص مانند LSAT برای دانشکده حقوق،GRE یا GMAT برای دانشکده تجارت و MCAT برای دانشکده پزشکی دارند.

برنامه های تحصیلات تکمیلی برای پیگیری دوره کارشناسی ارشد معمولاً یک تا دو سال طول می کشد. به عنوان مثال، MBA (کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی) یک برنامه تحصیلی فوق العاده محبوب است که حدود دو سال طول می کشد. برخی دوره های کارشناسی ارشد، مانند روزنامه نگاری، فقط یک سال به طول می انجامد.

اکثر دوره های تحصیلی کارشناسی ارشد صرف مطالعه در کلاس می شود و یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی باید یک مقاله تحقیقاتی طولانی به نام 'پایان نامه کارشناسی ارشد' یا یک 'پروژه کارشناسی ارشد' را تکمیل کند.

سطح سوم: فارغ التحصیلی در دوره دکترا در آمریکا

بسیاری از مراکز آموزشی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را اولین قدم برای دستیابی به مدرک دکترا (PhD) می دانند. اما در برخی مراکز آموزشی دیگر، دانشجویان ممکن است بدون اینکه مدرک کارشناسی ارشد را کسب کرده باشند، مستقیماً برای دوره ی دکترا آماده شوند. دریافت مدرک دکترا ممکن است سه سال یا بیشتر طول بکشد. برای دانشجویان بین المللی ممکن است پنج یا شش سال طول بکشد.

در دو سال اول این دوره ی تحصیلی، بیشتر داوطلبان دکترا در کلاس ها و سمینارهای متنوعی ثبت نام می کنند. حداقل یک سال دیگر صرف انجام تحقیقات دست اول و نوشتن یک پایان نامه می شود. این پایان نامه باید حاوی دیدگاه ها، طرح ها و یا تحقیقاتی باشد که قبلاً منتشر نشده اند.

رساله دکتری خلاصه ای از مطالعات آکادمیک در یک موضوع مشخص است. اکثر دانشگاههای ایالات متحده که دوره های دکترا برگزار می کنند، دانشجویان خود را ملزم به آشنایی با دو زبان خارجه در حد مطالعه متون، و همچنین گذراندن مدت زمان مشخصی از حضور در محیط دانشگاه (حضور در کلاسها و تحقیقات) می کنند. با برآورده کردن این الزامات، داوطلبان دوره ی دکترا می توانند بعد از موفقیت در یک آزمون ورودی، به صورت رسمی وارد دوره ی تحصیلی دکترا شده و در پایان، در یک امتحان شفاهی، یا همان ارائه رساله ی دکترا شرکت کنند.

سیستم آموزش عالی ایالات متحده

کلاس درس در آمریکا

کلاسهای درس بعضاً در سالنهای بزرگ سخنرانی با چند صد دانشجو و یا به صورت کلاسهای کوچکتر برای سمینارهای معمولی (جلسات بحث و گفتگو) و فقط با چند دانشجو برگزار می شوند. فضای کلاسهای درس در دانشگاههای آمریکا بسیار پویا است. از شما انتظار می رود که نظر خود را با سایرین به اشتراک بگذارید، نظر خود را مطرح کنید، در بحث های کلاس شرکت کنید و ارائه های منظم داشته باشید. دانشجویان بین المللی این ویژگی کلاسهای درس در آمریکا را یکی از شگفت آورترین جنبه های سیستم آموزشی این کشور می دانند. هر هفته اساتید معمولاً تکالیفی از کتاب درسی و سایر مطالب انتخاب می کنند. از شما انتظار می رود که بر روی آخرین مطالب درس داده شده و مشق شب تسلط کافی داشته باشید تا بتوانید در بحث های کلاسی شرکت کنید و سخنرانی ها را درک کنید. برخی از برنامه های تحصیلی نیز دانشجویان را مجبور می کنند که در آزمایشگاه شرکت کنند.

اساتید برای هر دانشجویی که در دروس آنها شرکت میکنند نمره صادر می کنند. نمرات معمولاً بر اساس:

  • هر استاد قوانین خاص خود را برای شرکت دانشجویان در کلاس خواهد داشت، اما انتظار می رود دانشجویان در بحث های کلاس، به ویژه در کلاس های سمینار شرکت کنند. حضور کلاسی عامل بسیار مهمی در تعیین نمره دانشجویان است.
  • امتحانات میان ترم معمولاً در طول کلاس انجام می شود.
  • همچنین یک یا چند مقاله پژوهشی یا ترمی، یا گزارش آزمایشگاهی باید برای ارزیابی توسط دانشجویان ارائه شود.
  • احتمالا امتحانات یا آزمونهای کوتاه نیز در طول کلاسها برگزار می شوند. بعضی اوقات استادان امتحانات از قبل اعلام نشده برگزار می کنند. هدف اصلی این نوع امتحانات نمره دانشجویان نیست، بلکه هدف آن این است که دانش آموزان را وادار به پیگیری تکالیف و حضور در کلاس می کنند.
  • امتحان نهایی پس از جلسه کلاس آخر برگزار می شود.




واحدهای درسی در آمریکا

هر درس، براساس تعداد مشخصی واحد ارزشیابی می شود. این عدد مستقیما با تعداد ساعاتی که هر درس به خود اختصاص می دهد، رابطه دارد. معمولا هر درس سه الی پنج واحد ارزش دارد. یک برنامه تحصیلی تمام وقت در یک مرکز آموزشی معمولا برابر با 12 تا 15 واحد درسی (معدل با چهار و یا پنج درس در هر ترم) است. توجه داشته باشید که پاس کردن تعداد مشخصی از واحدهای درسی برای کامل کردن هر ترم الزامی است. دانشجویان بین المللی می بایست در هر ترم، به صورت تمام وقت شرکت کنند. (تعداد واحدهایی که برای هر ترم انتخاب می کنند نباید کمتر از 12 واحد باشد.)

انتقالی در دانشگاه های آمریکا

اگر یک دانشجو قبل از آنکه دوره ی تحصیلی خود را به پایان برساند، در دانشگاه دیگری ثبت نام کند، به کلی می توان گفت که وی نیازی به گذراندن واحدهای درسی که در دانشگاه اول کسب کرده را در دانشگاه جدید نخواهد داشت. این به آن معناست که دانشجویان می توانند از یک دانشگاه به دانشگاه دیگری انتقالی بگیرند و در عین حال، با انطباق واحدهای درسی که گذرانده اند، در مدت معقولی فارغ التحصیل شوند.

انواع مختلف آموزشی عالی در ایالات متحده 

دانشگاه و یا کالج دولتی در آمریکا

دانشگاه و یا کالج دولتی، توسط دولت محلی اداره می شوند. هر یک از پنجاه ایالت آمریکا، حداقل یک دانشگاه و چندین کالج را اداره می کنند. بسیاری از این دانشگاه ها، هم نام ایالتی هستند که توسط آن اداره می شوند، بطور مثال می توان به دانشگاه ایالت واشنگتن و دانشگاه میشیگان اشاره کرد. 

دانشگاه و یا کالج های خصوصی در آمریکا

برخلاف دانشگاهها و کالج های دولتی، این مراکز آموزشی توسط بخش خصوصی اداره می شود. شهریه ها در این دانشگاهها معمولا بیشتر از شهریه ها در دانشگاههای دولتی است. اغلب، دانشگاهها و کالج های خصوصی نسبت به مراکز آموزشی دولتی از فضای کمتری برخوردار هستند.

دانشگاه ها و کالج هایی که توسط سازمان های مذهبی اداره می شوند نیز جزء این دسته هستند. تقریبا تمامی این دانشگاه ها میزبان دانشجویان از مذاهب، ادیان و عقاید مختلف هستند. اما همچنان تعدادی از این دانشگاهها ترجیح می دهند تنها دانشجویانی را جذب کنند که عقاید مذهبی مشابهی با موسسان این مراکز داشته باشند.

کالج منطقه ای (community college) در آمریکا

کالج های منطقه ای در دوره های آموزشی دوساله ی خود، مدرک فوق دیپلم قابل انتقال (associate’s degree)، به همراه سایر گواهینامه های معتبر را ارائه می دهند. انواع مختلفی از مدارک فوق دیپلم وجود دارد اما مهمترین نکته این است که آیا این مدارک تحصیلی قابل انتقال هستند یا خیر. معمولا دو نوع مدرک فوق دیپلم وجود دارد: یکی از این مدارک اجازه می دهد که فارغ التحصیلان در دوره ای آکادمیک بعدی شرکت کنند و نوع دیگر این مدرک، دانشجویان را مستقیما برای حضور در بازار کار آماده می کند. مدارک قابل انتقال به دانشگاهها، معمولا مدارک فوق دیپلم هنر و یا فوق دیپلم علوم هستند (associate of arts/associate of science). مدارکی که قابلیت انتقال به دانشگاه را ندارند، مدرک های فوق دیپلم (کاردانی) علوم عملی و گواهینامه های مشابه هستند.

فارغ التحصیلان کالج منطقه ای معمولاً برای تکمیل تحصیلات خود به کالج ها یا دانشگاه های چهار ساله منتقل می شوند. از آنجا که آنها می توانند واحدهای درسی را که هنگام تحصیل در کالج منطقه ای کسب کرده اند منتقل کنند، می توانند دوره کارشناسی خود را طی دو یا چند سال دیگر به پایان برسانند. بسیاری از دانشگاه ها نیز برنامه های ESL یا فشرده زبان انگلیسی را ارائه می دهند تا دانشجویان را برای دوره های سطح دانشگاه آماده کنند.

اگر قصد کسب مدرک بالاتر از کاردانی را ندارید، باید بدانید که آیا یک مدرک کاردانی صلاحیت شما را برای کار در کشور خودتان تضمین می کند یا خیر.

انستیتو فن آوری (Institute of Technology) در آمریکا

یک انستیتوی فن آوری در حقیقت یک مرکز آموزشی است که دوره های آموزشی چهارساله در رشته های علوم و تکنولوژی ارائه می دهد. برخی از این مراکز آموزشی برنامه های فارغ التحصیلی کاملی دارند، ولی برخی دیگر، تنها دوره های آموزشی کوتاه تری ارائه میدهند.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

محل اقامت در آمریکا هنگام تحصیل
محل اقامت در آمریکا هنگام تحصیل

زمانی که تصمیم میگیرید در آمریکا مشغول به تحصیل شوید گزینه های مختلفی برای زندگی و محل اقامت برای شما وجود دارد که در این مقاله این موارد را بررسی می کنیم ...

بیشتر بخوانید
فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا
فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا

دانشجویان بین المللی معمولا مدت زمان زیادی که برای اخذ پذیرش از کالج و دانشگاه در آمریکا لازم است را جدی نمی گیرند. شما می توانید با دانستن این موضوع و برنامه ریزی دقیق مشکلی در زمان بندی و شروع تحصیلتان نداشته باشید. ...

بیشتر بخوانید
مهاجرت تحصیلی به آمریکا همراه با خانواده
مهاجرت تحصیلی به آمریکا همراه با خانواده

شما می توانید به همراه خانواده ی خود برای تحصیل به آمریکا بیایید، اما باید مقررات ضوابط خاصی را در نظر بگیرید و فرم های مربوط را تکمیل کنید. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: