مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تبدیل اقامت به تابعیت سوئد

تبدیل اقامت به تابعیت سوئد

برای اخذ اقامت دائم در سوئد، باید 5 سال بطور مداوم در این کشور زندگی کرده باشید. به اتباع اتحادیه‌ی اروپا در پایان پنج سال، اقامت دائم در سوئد اعطاء می‌شود، حتی اگر بخشی از این زمان، در دوران بیکاری سپری شده باشد. شهروندان غیر اتحادیه‌ی اروپا، باید ثابت كنند كه در طول 5 سال كامل، شاغل بوده‌اند (حتی اگر این خود اشتغالی باشد) و اینكه آن‌ها قادر به حمایت از خود و خانواده‌ی خود هستند.

مزایای اقامت دائم در سوئد

برخی از مزایای داشتن اقامت دائم در سوئد، بسیار بدیهی و مشخص است. دیگر لازم نیست مجوز خود را برای زندگی و کار در سوئد تمدید کنید. بدون اینکه مجوز اقامت خود را تغییر دهید، می‌توانید آزادانه شغل‌ خود را عوض کنید. مزایای دیگر اقامت دائم در سوئد، شامل اعضای خانواده‌ای می‌شود که طبق قوانین سوئد، مجاز هستند در کنار شما در این کشور زندگی کنند. تحت ویزای موقت سوئد، اعضای خانواده ممکن است به شما بپیوندند، اما از آن‌ها درخواست می‌شود که برای ویزای خود، درخواست دهند. به خاطر داشته باشید که اقامت دائم، به‌معنی شهروندی نیست. اگر برای مدت زمان طولانی از سوئد خارج شوید، اقامت دائم شما باطل خواهد شد. بسته به مجوز اقامت‌تان، این زمان می‌تواند بین دو تا شش سال باشد. به همین ترتیب، اگر مرتکب یک جرم جدی در سوئد شوید، در معرض خطر اخراج و لغو مجوز اقامت‌تان قرار خواهید گرفت.

شرایط ویزای اقامت دائم برای سوئد

همانطور که قبلاً گفته شد، اقامت دائم به شهروندان اتحادیه‌ی اروپا، پس از پنج سال زندگی پیوسته در سوئد، به طور خودکار اعطاء می‌شود. شهروندان غیر اتحادیه‌ی اروپا، باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • باید 5 سال به طور مداوم و پیوسته، در سوئد زندگی کرده باشند
  • باید 5 سال اجازه‌ی اقامت معتبر داشته باشند
  • باید توانسته باشند از خود و خانواده‌ی خود حمایت کنند
  • علاوه بر این، اجازه‌ی اقامتی که به شما اعطا می‌شود، باید با هدف زندگی و کار در سوئد، برای مدت زمان قابل‌توجهی باشد. اگر به عنوان دانشجو یا به‌ عنوان نیروی کار موقت به سوئد آمده باشید، واجد شرایط اقامت دائم نخواهید شد.

شهروندی یا تابعیت سوئد

شهروندی (همان تابعیت) یعنی شخصی که شهروندی و یا citizenship کشوری را می‌گیرد و تبدیل به اهالی آن کشور می‌شود. پس از این او را شهروند، citizen و یا تبعه می‌خوانند و این‌گونه شخص پاسپورت یا شناسنامه آن کشور را دریافت می‌نماید. وقتی مدت مشخصی از اقامت دائم شخصی گذشته باشد می‌تواند برای تابعیت خود اقدام نماید. شخص باید مدت مشخصی را در کشور مقصد زندگی کرده باشد. زبان و تاریخ و قانون آن کشور را بداند. حال بعد از برگزاری مراسم کوتاهی تابعیت را دریافت خواهد کرد.

تابعیت و یا شهروندی به هیچ وجه فوری به شخصی واگذار نخواهد شد. به جز در مواردی خاص. مثلاً فروش پاسپورت کشورهای بسیار کوچک مانند دومنیکا به سرمایه‌داران بزرگ. یا اهدای شهروندی افتخاری به یک شخص بسیار مهم. یا فروش پاسپورت اوکراینی برای ازدواج سوری. همچنین در مورد پناهندگان سوئد. گرفتن اقامت و تابعیت سوئد برای پناهندگان سریع‌تر از راه‌های دیگر است.

اقامت (موقت و دائم) سوئد

اقامت به معنی حضور در یک مکان است مثلاً وقتی فرد به مدت یک هفته به کشوری سفر می‌کند به او ویزای گردشگری داده می شود و اقامت فرد از نوع گردشگری است. پس اقامت به معنی مهاجرت نیست. نوع دیگری از اقامت، اقامت دائم است در انگلیسی به آن Permanent residency و یا پی آر (PR) گفته می‌شود. در بعضی کشورها نیز به آن گرین‌کارت گفته می‌شود. این به این معنی است که فرد تا هر موقع که بخواهد می‌تواند در آن کشور بماند و زندگی کند. بعد از گذشت زمان مشخصی از اقامت دائم و حضورتان در آن کشور به مدت مشخص می‌توانید درخواست تابعیت و یا پاسپورت نمایید.

فرق اقامت دائم و تابعیت این است که دولت اجازه سلب اقامت دائم را در هنگام شراط خاص دارد، مانند جرم‌های سنگین. ولی امکان سلب تابعیت از سوی دولت وجود ندارد. به غیر از کشورهای عربی و شیخ نشین و کشورهای کوچکی که هنوز آثاری به جا مانده از کمونیسم در آن‌ها به چشم می‌خورد. براساس قانون بسیاری از کشورها اگر شخصی تابعیت کشوری را داشته باشد، تابعیت دوم بخواهد، باید تابعیت اول را برگرداند.

اخذ تابعیت کشور سوئد در 2021

شخصی هنوز اقامت و تابعیت سوئد را نگرفته است. وقتی این شخص مدت مشخصی در این کشور زندگی کند و همچنین شرایطی که خواهیم گفت را داشته باشد، در این صورت این شخص قادر است برای دریافت اقامت و تابعیت سوئد تقاضا کند. موارد و مدارک لازم برای گرفتن اقامت و تابعیت سوئد به طریق درخواست متقاضی در سال 2021 به شرح ذیل است:

  • توانایی احراز هویت خود را داشته باشید
  • حداقل سن شما 18 سال تمام باشد
  • دارای مجوز کارت اقامت سوئد و یا اقامت دائم باشید
  • اقامت در کشور سوئد در مدت زمان مشخص
  • عدم سوء پیشینه در مدت اقامت در سوئد
  • تسلط به زبان سوئدی




مزایای اخذ پاسپورت سوئد

برای آشنایی با مزایای تابعیت سوئدی لیست زیر را مشاهده نمایید:

  • استفاده از حمایت کنسولی سوئد در خارج
  • مسافرت بدون ویزا به بیش از 120 کشور جهان مخصوصا اتحادیه اروپایی
  • امکان کار و زندگی تا آخر عمر در سوئد
  • امکان تملک ملک
  • حق ارث در سوئد
  • امکان دست یابی به حق رای
  • استخدام در پلیس سوئد یا ارتش این کشور
  • امکان استفاده از تحصیل رایگان خود و اعضای خانواده در سوئد
  • بهره گیری از قانون تابعیت دوگانه
  • حق برخورداری از حقوق و مزایای اجتماعی

از دیگر مزایای اخذ پاسپورت سوئد می توان به زندگی در یکی از بهترین کشورهای دنیا با بالاترین سطح رفاه و امنیت اجتماعی و اقتصادی اشاره نمود. البته اگرچه سوئد کشور اسکاندیناوی است و همانند سایر کشورهای این خطه از جمله نروژ، هزینه های زندگی در سوئد هم نسبتا بالا می باشد، ولی به دلیل سطح درآمد مردم این کشور، می توان به قطعیت این گونه اظهار نظر کرد که قدرت خریدشان بالا است

اخذ تابعیت سوئد از طریق درخواست متقاضی

در واقع افراد از مسیرهای گوناگون وارد خاک سوئد می‌شوند. پس از اقامت کوتاه مدت، اقامت دائم گرفته و پس از مدت مشخص تابعیت سوئد را می‌گیرند. تبدیل اقامت به تابعیت سوئد این‌چنین است. افراد خارجی اگر شرایط زیر را داشته باشند قادرند برای گرفتن اقامت و تابعیت سوئد درخواست دهند: اقامت دائم داشته باشند به جز اهالی نوردیک. اقامت موقت 5 ساله برای اهالی نوردیک حکم اقامت دائم را دارند. استثنائاتی برای مدت زندگی و شرایط دیگر اقامت دائم کشور سوئد عبارت هستند از:

  • برای پناهجویان یا افرادی که تابعیتشان مشخص نیست، زمان مورد نیاز زندگی در کشور سوئد، تنها 4 سال است.
  • کسانی که چندی پیش تابعیت سوئدی داشته‌ اند.
  • افرادی که زندگی طولانی‌ مدتی در سوئد دارند.
  • افرادی که ازدواجشان با یک تبعه‌ سوئد است.
  • افرادی که برای یک شرکت سوئدی در خارج از سوئد مشغول به کار هستند.
  • افراد تابع نوردیک تنها باید 2 سال در سوئد حضور داشته باشند.

به غیر مواردی که در بالا ذکر شد که مهم ترین آن ها اخذ تابعیت از طریق تولد می باشد. افراد از راه های دیگر مانند اخذ ویزای های تحصیلی، کاری، سرمایه گذاری و حتی پناهندگی هم امکان احذ اقامت دائم کشور سوئد برای آن ها وجود دارد. پس از آن، افراد با رعایت شرایط خاص می توانند به راحتی اقامت دائم خود را نیز از این راه های به تابعیت تبدیل نمایند.

تبدیل اقامت به تابعیت سوئد از طریق تحصیل

افراد خارجی مانند ایرانی‌ ها که خواهان اقامت و تابعیت سوئد هستند می توانند از طریق ادامه تحصیل به کشور سوئد مهاجرت کنند. پس از اتمام تحصیلات 6 ماه فرصت دارید که استخدام شوید. پس از استخدام، اقامت تحصیلی به اقامت کاری تبدیل خواهد شد. تا زمانی که دارای شغل می‌ باشید می‌توانید در این کشور اقامت نمایید. پس از 5 سال کارکردن و پرداخت مالیات اقامت دائم را درخواست می‌ دهید. پس از اقامت دائم هم مانند موارد بیان شده اقدام کرده و تابعیت سوئد را درخواست می‌ دهید. اگر از اول با عنوان مهاجرت کاری وارد این کشور شده باشید که این مراحل سریع‌تر پیش خواهد رفت.

در صورت داشتن ویزای دانشجویی باید بدانید هدف این ویزا فقط برای امکان تحصیل است. لذا اگر 5 سال هم در سوئد باشید این 5 سال برای تابعیت حساب نمی‌ شود. پس از فارغ‌ التحصیلی باید شرایط لازم اقامت دائم را کسب نموده و پس از اقامت دائم، مدت 5 سال بگذرد. حال اگر اشخاص در سوئد شرکتی به ثبت برسانند و مجبور شوند به خاطر کسب و کارشان در سوئد حضور داشته باشند پس حتما اقامتی که دریافت کرده‌اند چه کاری چه ثبت شرکت و چه سرمایه‌گذاری که نیازمند 5 سال حضورشان در سوئد از بدو دریافت اقامت محاسبه می‌ شود.

انواع راه های اقامت و تابعیت سوئد

در هر یک از حالت‌ های زیر به شرایط تبدیل اقامت به تابعیت سوئد خواهیم پرداخت.

تبدیل اقامت به تابعیت سوئد
انواع روش ها شرایط لازمه
تولد شرط اصلی: تابعیت سوئدی یکی از والدین
ازدواج شرط اصلی: تابعیت سوئدی یکی از زوجین+ 3 سال اقامت در سوئد
کار و سرمایه گذاری €100000 (یورو) سرمایه اولیه + اقامت 5 ساله در سوئد
تحصیل 5 سال اقامت پیوسته در سوئد

قاعده اصلی تبدیل اقامت به تابعیت سوئد

در صورتی که افراد چند سال در سوئد زندگی کرده‌ باشند و دارای اقامت سوئد باشند، قادرند از دولت سوئد برای تبدیل اقامت به تابعیت سوئد درخواست دهند. در قوانین کشور سوئد این‌گونه است فرد باید دارای اقامت دائم باشد و یا ذاتا با اقامت دائم پس از گذر 5 سال که در سوئد زندگی کرده‌ است، بتواند درخواست تبدیل اقامت به تابعیت سوئد را بدهد در صورت داشتن اقامت دائم فرد بعد از 5 سال زندگی در سوئد و پرداخت مالیات قادر است برای تابعیت درخواست دهد.




قوانین کلی تبدیل اقامت به تابعیت سوئد

ضمن شرایط تبدیل اقامت به تابعیت سوئد باید به قانون کلی اقامت ذاتی دائمی توجه داشت. دنبال شرایطی بود که باعث کاهش 5 سال گردند. می‌خواهیم در اینجا به شرح شرایط بپردازیم:

  • شخص بالغ با سن بیشتر از 21 سال می‌ باشید.
  • شخص بالغ بین سنین 18 تا 21 سال می‌ باشید.
  • نوجوان یا کودک زیر 18 سال می‌ باشید.

لازم به ذکر است اگر تابعیت سوئد بگیرید، اگر سرپرستی بچه‌های زیر 18 ساله با شما باشد، آن‌ها نیز دارای تابعیت سوئدی می‌ شوند. در ضمن با اقامت‌ های موقت امکان گرفتن تابعیت نیست. مثلاً ویزای توریستی سوئد، اقامت دانشجویی یا بازدید برای تبدیل اقامت به تابعیت بی‌ تاثیرند. زمان اقامت دانشجویی مقطع دکترا چون مهارت حرفه‌ای می‌باشد در محاسبه مدت زمان در سوئد برای تابعیت حساب می‌ شود، اما در مورد ویزاهای دیگر دانشجویی اینگونه نیست. دانشجو باید به طریقی برای حضور در سوئد دنبال امکان قانونی باشد.

تابعیت فرد بالغ در سوئد

شخصی خارجی دارای اقامت دائم سوئد است یا امکان گرفتن اقامت دائم را دارد. بیشتر از 21 سال سن دارد و می‌تواند پس از 5 سال حضور در سوئد تقاضای تابعیت نماید. بعد گرفتن تابعیت، فرزندان زیر 18 سال او نیز که خارج از سوئد متولد شده‌‌ اند هم تابعیت سوئدی خواهند گرفت. با این شرط که سرپرستیشان با این فرد باشد.

اگر فرزندان در سوئد به دنیا بیایند در حالی که والدین سوئدی نباشند، پس از 3 سال حضور در سوئد درخواست تابعیت کنند. در واقع بچه‌ های افراد مقیم زودتر از پدر و مادر تبعه می‌ شوند. اگر سن این بچه‌ ها کمتر از 12 سال باشد والدین یا قیم آن‌ ها تقاضای تابعیت برای بچه‌ ها می‌ کند. اگر بین 12 تا 18 سال باشند والدین همراه با اخذ رضایت‌ نامه از فرزند باید درخواست تابعیت نمایند. 

18 تا 21 سال: جوانان در سن 18 تا 21 که دارای کارت اقامت یا اقامت دائم هستند قادر خواهند بود درخواست تابعیت سوئد را بدهند. اشخاصی که تابعیت خارجی دارند باید از شروع 13 سالگی در سوئد زندگی کرده باشند، اشخاص بدون تابعیت هم باید از شروع 15 سالگی در سوئد زندگی کرده باشند.

پناهنده با سن بیش از 21 سال سن: فردی که 4 سال اقامت سوئد را داشته باشد، تابعیت کشور سوئد را خواهد گرفت. به شرط آنکه با توجه به حقوق اتباع بیگانه فرد مطابق با بخش 1 از فصل 4 شناخته شود.

شرایط تبدیل اقامت به تابعیت سوئد

مواردی که برای دریافت تابعیت سوئدی ضروری هستند:

  • درست بودن و صحت داشتن مدارک هویتی شخص متقاضی
  • داشتن اقامت دائم یا کارت اقامت توسط متقاضی
  • رفتار و عملکرد معقول در سوئد
  • حداقل سن شخص متقاضی 18 سال تمام
  • سابقه زندگی برای مدت معین در کشور سوئد
  • نداشتن سوء سابقه

زمان و هزینه رسیدگی به درخواست تابعیت سوئد

عوامل متعددی به زمان رسیدگی درخواست تابعیت بستگی دارند. اگر نیاز به استعلام از مبادی ذیربط و صحه‌گذاری مدارک فرد نباشد این زمان کاهش می‌یابد. این زمان بین 4 تا 24 ماه تغییر دارد. قبلا گفته شده، جهت تبدیل اقامت دائم به تابعیت سوئد، حضور 5 سال مستمر در داخل کشور سوئد لازم است. منظور از حضور مستمر این است که فرد حق ندارد در سال بیش از 6 هفته از خاک سوئد دور باشد.

اگر چه استثنائاتی در این باره وجود دارد. مثلاً شخص دارای قرارداد کاری با یک کارفرمای سوئدی باشد. برای ماموریت به شعبه خارج از کشور آن کشور رفته و فعالیت می‌نماید. زمانی که بیرون از خاک سوئد می‌باشد نیز جزو اقامت او در سوئد به حساب می‌آید. البته باید ابتدا در سوئد زندگی کرده باشد، سپس به ماموریت اعزام شود.

تابعیت دوگانه در سوئد

تابعیت چندگانه برای افراد مقیم سوئد پذیرفته شده است. تابعیت دوگانه بدان معنا است که فرد شهروند بیش از یک کشور می باشد. فرض کنید به کشور سومی سفر می‌کنید، قبل از سفر بررسی به عمل آورید که کدام پاسپورت شما شامل حمایت‌های بیشتری از آن کشور سوم است. اگر به کشور اصلی خود با پاسپورت آن کشور سفر کنید ممکن است حمایت دیپلماتیک آن کشور شامل شما نشود. بر این اساس، مزایا معایب تابعیت دوگانه عبارت است از:

مزایا معایب تابعیت دوگانه
مزایا معایب
امکان کار در چندین کشور مختلف عدم تایید تابعیت سوئدی توسط توسط کشور دیگر مورد تبعیت
امکان بهره مندی از مزایای اجتماعی همانند حقوق بازنشستگی و بیمه تامین اجتماعی عدم اجازه برای دریافت حمایت کنسولی سوئد
امکان تملک یا ارث بری املاک و مستغلات عدم قبول پاسپورت سوئدی در کشور ثالث
امکان مسافرت یا اقامت در چندین کشور مختلف وجود قوانین و مقررات خاص درباره فرزندان دو تابعیتی ها


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

محل اقامت در سوئد
محل اقامت در سوئد

به عنوان یک دانشجوی خارجی که در سوئد به دنبال خانه می گردد اولین جایی که تماس میگیرید باید دانشگاهتان باشد. اغلب دانشگاه ها سرویس های اقامتی برای دانشجویان خارجی ارائه میدهند، که شامل فراهم کردن محل سکونت قطعی یا توصیه هایی در مورد یافتن اتاقی برای خودتان ...

بیشتر بخوانید
لیست کارهایی که باید قبل از آمدن به سوئد انجام دهید
لیست کارهایی که باید قبل از آمدن به سوئد انجام دهید

انتظار سرانجام به سررسید. اکنون شما رسماً دارای جایگاهی را در یک دانشگاه سوئد به دست آورده اید. زمان هیجان زده بودن است! در کمتر از چندماه به سوئد خواهیدآمد. در اینجا لیستی از لوازم مورد نیاز که باید آماده کنید را ارائه کرده ایم. ...

بیشتر بخوانید
سوئد را بشناسید
سوئد را بشناسید

سوئد کشوری بسیار چندفرهنگی است. 15 درصد افراد سوئد در کشوری دیگر متولد شده اند. در حالی که حدوداً از هر 5 کودک یک نفر خانواده ای ریشه هایی در کشوری دیگر دارد. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: