مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
سیستم مالیاتی استرالیا

سیستم مالیاتی استرالیا

سیستم مالیاتی در استرالیا چگونه است؟

سیستم مالیاتی در استرالیا، ترکیبی از مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم است که توسط دولت استرالیا و دولت‌های ایالتی مشخص می‌شود (بسته به نوع مالیات).

انواع مالیات‌ها در استرالیا

انواع مالیات‌ها در استرالیا شامل مالیات غیرمستقیم، مالیات بر فروش، مالیات بر املاک، دارایی و درآمد است که مالیات بر درآمد، مهم‌ترین نوع مالیات در این کشور محسوب می‌شود. درآمد مشمول مالیات، می‌تواند شامل حقوق و دستمزد حاصل از تجارت، بهره، اجاره و سود سهام باشد. ساکنان استرالیا همچنین موظفند 2٪ از درآمد مشمول مالیات خود را به بخش بهداشت و سلامت پرداخت کنند. افراد غیرمقیم موظف به پرداخت این مالیات نیستند. دولت فدرال در استرالیا، مالیات‌ها را از طریق اداره‌ی مالیات استرالیا (ATO) جمع‌آوری می‌کند. در مقایسه با سایر کشورهای توسعه‌یافته و ثروتمند، بار مالیاتی در استرالیا نسبتاً کم است (27.8٪ تولید ناخالص داخلی در سال 2018).

برای حمایت از کارگران و مشاغل کوچک و متوسط در این کشور، دولت استرالیا در تلاش است یک سیستم مالیاتی بهتر ایجاد کند. به‌عنوان مثال، برای کاهش هزینه‌های زندگی خود (تا 1080 دلار استرالیا (745 دلار آمریکا)) برای مجردها یا (2160 دلار استرالیا (1489 دلار آمریکا)) برای خانواده‌هایی که دارای دو درآمد هستند اقشار با درآمد متوسط و کم، از تخفیف مالیاتی برخوردار می‌شوند. همچنین نرخ فعلی مالیات 32.5٪، در سال 25-2024 به 30٪ کاهش می‌یابد. این بدان معناست که 94٪ مالیات‌دهندگان با نرخ مالیات کم بیش از 30٪ مواجه نخواهند شد. تخمین زده می‌شود که تا سال 25-2024، 60٪ مالیات بر درآمد شخصی، توسط 20٪ کسانی که بالاترین درآمد را دریافت می‌کنند، پرداخت شود.

کلینیک‌های مالیاتی

برای کمک به افراد و مشاغل کوچک، دولت استرالیا ده کلینیک مالیاتی را در سراسر این کشور ایجاد خواهد کرد تا مشاوره‌های مالیاتی رایگان ارائه دهند. صدور صورت‌حساب‌های مالیاتی نیز با سیستم‌های الکترونیکی دولتی، آسان‌تر می‌شود. پیش‌بینی می‌شود این طرح، 28 میلیارد دلار استرالیا (بیش از 19 میلیارد دلار آمریکا) در هزینه‌های معاملاتی صرفه‌جویی کند.


تخفیف‌های مالیاتی در استرالیا

تخفیف‌های مالیاتی در استرالیا شامل هزینه‌های مربوط به کار (به‌عنوان مثال، وسیله‌ی نقلیه و سفر، لباس، لباس‌شویی و خشک‌شویی، تلفن و اینترنت، وعده‌های غذایی اضافی، خودآموزشی، ابزارها و تجهیزات و غیره)، هزینه‌ی مدیریت امور مالیاتی خود، هدایا و کمک‌های مالی به موسسات خیریه، کمک‌های مالی شخصی، بهره، سود سهام و موارد درآمدی دیگر (به‌عنوان مثال، هزینه‌های بانکی، بهره بر وام گرفته شده برای خرید سهامی که سود سهام شما را فراهم کرده یا هزینه‌های مدیریت سرمایه‌گذاری) می‌شود.

مالیات بر درآمد، در استرالیا چگونه است؟

در استرالیا، اگر مقیم شوید یا حداقل برای شش ماه پیوسته در یک سال، در این کشور اقامت داشته باشید، به‌عنوان ساکن مالیاتی در نظر گرفته می‌شوید و مشمول مالیات بر کلیه درآمدهای خود، از جمله پول دریافتی از خارج از استرالیا، خواهید شد. خبر خوب این است که استرالیا با چندین کشور (بیش از 40 حوزه‌ی قضایی) معاهده‌ی مالیات بر درآمد دارد که به جلوگیری از مالیات مضاعف به شما کمک می‌کند. ساکنان موقت نیز در استرالیا، مشمول پرداخت مالیات خواهند شد، اما با نرخ‌های متفاوت در قیاس با ساکنان استرالیا. شما باید یک حسابدار حرفه‌ای را با تجربه‌ی کار با مهاجران استخدام کنید تا در‌باره‌ی اظهارنامه‌ی مالیاتی‌تان در استرالیا، به شما کمک کند.

با استفاده از InterNations GO!’s Settling-In Services، می‌توانید برای گرفتن کمک در خصوص امور مالیاتی خود، اقدام کنید. آن‌ها خدمات متخصصانی همچون مشاوران مالی و حسابداران را در اختیار شما قرار می‌دهند که به زبان مادری شما، صحبت می‌کنند.

نرخ مالیات بر درآمد فردی در استرالیا، به‌صورت پلکانی محاسبه می‌شود- یعنی، هرچه درآمد بیشتری داشته باشید، مالیات بیشتری نیز باید پرداخت کنید. مالیات فعلی بر حقوق و دستمزد در استرالیا، برای ساکنین و افراد غیرمقیم (برای اهداف مالیاتی) به شرح زیر است.


برای افراد مقیم در استرالیا
گروه مالیاتی

( دلار استرالیا)

گروه مالیاتی

(دلار آمریکا)

درصد مالیات بردرآمد
0تا 18200 0 تا 12513 0
182001 تا 37000 12514 تا 25438 19
37001 تا 90000 25439 تا 61877 32.5
90001 تا 180000 61877 تا 123755 37
180001 و بیشتر 1237735 و بیشتر 45


برای افراد غیرمقیم
گروه مالیاتی

( دلار استرالیا)

گروه مالیاتی

(دلار آمریکا)

درصد مالیات بردرآمد
0تا 90000 0 تا 61788 32.5
90001تا 180000 61788 تا 123755 37
بیشتر از 180001 بیشتر از 123755 45

کارفرما معمولاً مالیات بر درآمد شخصی را پرداخت می‌کند- این مالیات قبل از دریافت، از حقوق کارمند کم می‌شود. این مالیات به ATO تحویل داده می‌شود.

مالیات برای افراد خود اشتغال (کسب و کارهای آزاد) در استرالیا

افرادی که دارای کسب و کارهای آزاد در استرالیا هستند، مجبور نیستند پرداخت‌های Super Guarantee  (SG) (پولی که برای بازنشستگی کنار گذاشته می‌‌شود) را انجام دهند.

صندوق‌های Super دارای شرایط مالیاتی ویژه‌ای هستند و به شما اجازه می‌دهند تا بر روی حقوق بازنشستگی خود، مالیات کمتری پرداخت کنید. شما بازده سرمایه‌گذاری بهتری در مقایسه با حساب پس‌انداز بانکی دریافت می‌کنید. پولی که پرداخت می‌کنید، تا زمان بازنشستگی‌تان، قابل‌دسترس نیست.

صاحبان کسب و کار و مشاغل

اگر صاحب کسب و کاری هستید، توصیه می‌شود تمام رسیدها و هزینه‌های مربوط به کار خود را نگه دارید. یک حسابدار، می‌تواند به شما کمک کند تا در پایان هر سه ماه، تخفیف‌های مالیاتی‌تان را محاسبه کرده و آن را اظهار کنید تا مالیات کمتری بپردازید.

مالیات‌های اصلی موثر بر مشاغل در استرالیا عبارتند از: مالیات بر (درآمد) شرکت، مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) و مالیات بر کالاها و خدمات (GST). همه‌ی این‌ مالیات‌ها، توسط دولت استرالیا تعیین می‌شود.

تمام شرکت‌ها در استرالیا (از جمله شرکت‌های غیرمقیم) مشمول نرخ مالیات فدرال 30٪ هستند. مشاغل کوچک و متوسط (با گردش مالی زیر 50 میلیون دلار استرالیا (بیش از 34 میلیون دلار آمریکا) مشمول نرخ کاهش مالیات 27.5٪ است. این نرخ مالیات، در سال‌های بعد، به موارد زیر کاهش می‌یابد:

  •  26٪ - سال درآمدی 21-2020
  •  25%- سال درآمدی 2022-2021 و سال‌های بعدی

مشاغل می‌توانند ماهانه، هر سه ماه یکبار یا سالانه پرداخت‌های مالیاتی خود را انجام دهند.

شما باید اظهارنامه‌ی مالیاتی خود را در پایان هر سال مالی ارسال کنید و این کار به‌صورت آنلاین انجام می‌شود. اظهارنامه‌ها، معمولاً بین اول ژوئیه تا 31 اکتبر برای سال مالی قبلی، انجام می‌شود. پس از آن، بسته به نوع مالیات خود، یک صورت‌حساب مالیاتی دریافت خواهید کرد.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه های استرالیا
مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه های استرالیا

دانشجویان خارجی معمولاً به شکل مستقیم یا از طریق پُست یا به شکل آن‌لاین، به موسسات آموزشی در استرالیا درخواست پذیرش می‌دهند. شما می‌توانید فُرم‌های درخواست را از وب‌سایت‌های موسسات آموزشی دانلود کنید یا از آن‌ها درخواست کنید فرم‌ها را برای‌تان پُست کنند. ...

بیشتر بخوانید
این موارد را برای تحصیل در استرالیا در نظر بگیرید
این موارد را برای تحصیل در استرالیا در نظر بگیرید

اگر قصد تحصیل در استرالیا دارید، کارهای زیادی وجود دارد که باید آن‌ها را ترتیب دهید (درخواست به موسسه‌ی آموزشی مورد نظرتان، گرفتن ویزای دانشجویی و بیمه‌ی سلامت دانشجویان خارجی و ...) و بیشتر این کارها باید از قبل انجام شود. ...

بیشتر بخوانید
ویزای دانشجویی استرالیا
ویزای دانشجویی استرالیا

استرالیا مکان خوبی برای درس خواندن است که دوره‌های آموزشی با کیفیت بالا، سبک زندگی مناسب و یک محیط دلپذیر برای دانشجویان خارجی فراهم می‌کند. وقتی در یک دوره‌ی تحصیلی در استرالیا پذیرفته می‌شوید، گام بعدی، مهیا کردن ویزای دانشجویی خود است. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: