چرا نمره امتحان اصلی کمتر از امتحان آزمایشی جی آر ای میشه؟

چرا نمره امتحان اصلی کمتر از امتحان آزمایشی جی آر ای میشه؟

اگر شما از این دسته افراد هستید، واقعاً متأسفم که این اتفاق برای شما افتاده است. حتی بهترین‌های ما هم با این مشکل روبرو می‌شوند، و شما این امکان را دارید (و حتی تشویق می‌شوید) که دوباره در جی آر ای شرکت کنید. اما قبل از این کار باید بفهمید چرا نمره اصلی جی آر ای شما کمتر از نمره امتحان آزمایشی‌تان بوده است. 

سه دلیل برای پایین بودن نمره اصلی‌تان وجود دارد. اینها دلایلی کلی هستند که ممکن است به درجات مختلف در مورد شما صدق کنند:

  • در روز امتحان عملکرد بدی داشتند.
  • در امتحان آزمایشی عملکرد بهتری داشتید.
  • صرفاً بدشانسی آوردید.

چرا در روز امتحان عملکرد بدی داشتید؟

روز امتحان روز آسانی نیست. اگر در امتحان اصلی عملکرد بدی داشته‌اید ممکن است به دلیل عدم آشنایی با محیط امتحان و عدم احساس راحتی در آن بوده است. بعضی وقت‌ها در روز امتحان اتفاقاتی می‌افتد که همه چیز را به هم می‌زند: شاید سرما خورده باشید؛ شاید شب قبل از امتحان، همسایه‌تان مهمانی پر سر و صدایی داشته است؛ و یا در وسط امتحان زنگ خطر آتش‌ سوزی به صدا در می‌آید. در این صورت احتمالاً بهتر باشد دوباره در امتحان شرکت کنید. این اینفوگرافیک 2014 ETS نشان می‌دهد که حدود 60% امتحان‌دهنده‌ها وقتی که مجدداً در امتحان شرکت می‌کنند، هم در بخش وربال و هم در بخش کوانت، عملکرد بهتری دارند.

عملکرد بد می‌تواند دلایل پنهانی نیز داشته باشد. بسیاری از افراد در محیط امتحان دچار اضطراب می‌شوند. این اتفاق ممکن است حتی زمانی که در امتحان‌های آزمایشی در خانه احساس اضطراب نکرده‌اید هم رخ بدهد (و اگر در زمان امتحان‌های آزمایشی دچار اضطراب شده‌اید، قرار گرفتن در یک محیط ناآشنا شما را تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد و سطح اضطراب شما را به 11 می‌رساند.) نشانه‌های عملکرد بد ناشی از اضطراب اینها هستند: احساس تشویش و نگرانی؛ این احساس در خلال امتحان که خوشکتان زده یا مغزتان قفل شده است؛ نگرانی در مورد عملکردی که خواهید داشت یا عملکردتان در بخش‌های قبل باعث حواس‌پرتی شما شده است.

اگر این اتفاق برای شما می‌افتد باید قبل از شرکت دوباره در جی آر ای به مشکل اضطرابتان بپردازید. با این مقاله شروع کنید. مراقبه یا همان مدیتیشن می‌تواند به شما کمک کند. همچنین تجسم منفی، که به عنوان «زمان نگرانی» هم شناخته میشود،می تواند راه گشا باشد.

همچنین عملکرد بد می‌تواند زمانی اتفاق بیافتد که در روز امتحان چیز جدیدی را امتحان می‌کنید. برای مثال ممکن است در امتحان‌های آزمایشی این ذهنیت را داشته‌اید که بدون هرگونه نگرانی‌ای به پرسش‌های دشوار پاسخ نمی‌دهید «همیشه می‌توانم در قسمت مرور دوباره برای حل آنها دوباره تلاش کنم.» اما ممکن در روز امتحان احساس کنید که حتی یک سؤال هم حکم برد و باخت را دارد و در نتیجه نخواهید حتی از یک سؤال بگذرید. خیلی از آمون‌دهنده‌ها در روز امتحان در استفاده از استراتژی‌های «تقریبی» ریاضی مانند تخمین مشکل دارند، چرا که فشار روز امتحان باعث می‌شود احساس کنید که می‌خواهید «همه چیز را به درستی انجام دهید.»

وقتی که در امتحان بعدی شرکت می‌کنید، طوری رفتار کنید که انگار در زمان موفقت‌ترین امتحان آزمایشی‌تان رفتار کرده‌اید. به این نکته توجه کنید که اگر در امتحان‌های آزمایشی عملکرد خوبی داشته‌اید، همین رفتارها باعث می‌شود که در امتحان اصلی نیز نمره خوبی بگیرید. اگر در امتحان آزمایشی بدون پاسخ دادن به سؤالات بسیار سخت توانسته‌اید نمره خوبی بگیرید، همین کار را در امتحان اصلی نیز انجام دهید. و بدترین کار ممکن برای گرفتن گرفتن نمره پایین در جی آر ای این است که «لقمه بزرگتر از دهانتان بردارید»: تلف کردن تمام وقتتان برای جواب دادن به سؤالات سخت، که باعث می‌شوید مجبور شوید در مورد سؤالاتی که می‌توانستید به آسانی جواب بدهید، حدس بزیند.




چرا در امتحان آزمایشی عملکرد بهتری دارید؟

متأسفانه باید سناریوی عکس این را هم مد نظر قرار دهیم. شاید امتحان اصلی شما تصویر خوبی از مهارت‌های شما در جی آر ای بوده است، اما نمرات امتحان آزمایشی شما به نحو غیرواقع‌بینانه‌ای بالا بوده‌اند. معنی‌اش این نیست که نمی‌توانید نمره خودتان را بالا ببرید، بلکه باید نحوه انجام امتحان آزمایشی را تغییر دهید. بهترین راه انجام یک امتحان آزمایشی این است که تا حد ممکن مشابه امتحان اصلی باشد. 

بزرگترین اشتباه افراد در اینجا مربوط به زمان‌بندی و بازه زمانی توجه است. در زمان امتحان آزمایشی حتی تایمر خودتان را متوقف نکنید. اگر واقعاً لازم است این کار را بکنید، بدانید که نمره شما در نهایت ممکن است نمره غیرواقعی شما باشد. وقتی که امتحان آزمایشی می‌دهید، بخشی از آنچه که انجام می‌دهید تمرین کردن رفتارهای روز امتحان اصلی است. از رفتارهای نامناسب زمان‌بندی که در روز امتحان اصلی هم ممکن است تکرار کنید به سادگی عبور نکنید. وقتی که امتحان آزمایشی می‌دهید زمان‌های استراحت خودتان را به دقت زمان‌بندی کنید، هیچ کاری را انجام ندهید که در روز امتحان اصلی هم اجازه انجام آن را ندارید (مثل چک کردن فیسبوک یا تماس گرفتن). راستش را بخواهید روز امتحان یک روز کسل‌کننده است و بازه زمانی توجه شما را تحت تأثیر قرار میدهد. کارهایی که برای کمک به تمرکز بیشتر در امتحان آزمایشی انجام داده‌اید، مثل گوش کردن به موسیقی یا غذا خوردن، را نیز نباید انجام دهید. حتی می‌توانید امتحان آزمایشی را در جایی خارج از خانه انجام دهید، مثل یک کتابخانه عمومی.

اشتباه رایج دیگر تمرین نکردن برای قسمت essay است. مسئله این نیست که برای گرفتن نمره خوب در قسمت essay جی آر ای به تمرین بسیار زیادی احتیاج دارید. بلکه موضوع این است که این دو essay یک ساعت کامل زمان می‌برند، و تا این یک ساعت سپری نشود نمی‌توانید سؤالات ریاضی و وربال را ببینید. اگر در زمان امتحان آزمایشی این مسئله را نادیده بگیرید، به احتمال زیاد نمره ریاضی و وربال شما بیشتر از آن است که باید باشد. اگر واقعاً زمان زیادی ندارید و باید از تک تک دقایقتان نهایت استفاده را بکنید، می‌توانید در امتحان آزمایشی قسمت essays را نادیده بگیرید، اما قبل از امتحان آزمایشی برای این یک ساعت تمرین‌های دیگری مربوط به جی آر ای انجام دهید تا اثر essays بر سطح انرژی خودتان را شبیه‌سازی کنید. 

اگر در امتحان‌های آزمایشی این کارها را انجام دادید، اشکالی ندارد. این امتحان‌ها همچنان ارزشمند هستند، و آنچه که باید در مورد نقاط ضعف و قوت خودتان یاد می‌گرفتید را یاد گرفته‌اید. اما به احتمال زیاد نمره شما نمره¬ای غیرواقعی است، که نشان می‌دهد چرا نمره اصلی شما به طرز تعجب‌آوری پایین بوده است.

اگر نمره اصلی جی آر شما بسیار پایین باشد، ممکن است، به طور منطقی، از خودتان بپرسید آیا این امتحان در مورد شما اشتباه نکرده است. آیا سؤالاتی در امتحان آمد که نقطه‌ ضعف شما در آنها بود؟ آیا امتحان جی آر ای شما فوق‌العاده سخت بود؟ 

ETS می‌پذیرد که امتحان جی آر ای بی‌نقص نیست. پس بیایید بررسی کنیم که این امتحان تا چه اندازه ناقص است، و چقدر احتمال دارد که روز امتحان روز شانس شما نباشد.

در مقام نظر، اگر امتحان جی آر ای را میلیون‌ها بار بدهید (با فرض اینکه در فاصله بین آنها مطالعه نکرده‌اید، و توانسته‌اید بدون آن‌که گرسنه یا خسته شوید امتحان بدهید)، میانگین نمرات شما مقادیر مشخصی خواهد بود. بیایید این مقادیر را «نمره واقعی ریاضی» و «نمره واقعی وربال» شما نام‌گذاری کنیم. 

خطاى معيار اندازه‌گيرى یا SEM شیوه‌ای مختصر برای بیان انسجام یک امتحان است. اگر امتحانی دارای SEM صفر باشد، هر بار که این امتحان را می‌دهید نمره شما همان «نمره واقعی» شما است. اگر یک آزون دارای SEM پایینی باشد، معمولاً نمره شما خیلیبه «نمره واقعی» شما نزدیک خواهد بود. هرچه میزان SEM بالاتر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که یک بار شرکت در آن امتحان نمره «عجیبی» خواهد داشت.

با فرض اینکه دلیلی برای عملکرد خیلی خوب یا خیلی بد در روز امتحان نداشته‌اید، به همان اندازه احتمال دارد که نمره شما بیشتر از «نمره واقعی» شما، یا کمتر از نمره واقعی شما شود. در واقع امتحان‌های جی آر ای نمراتی به شما می‌دهند که به صورت نرمال حول نمره واقع شما توزیع شده‌اند. SEM انحراف معیار این توزیع است. 

بنابراین 68% از امتحان‌های وربال واقعی شما نمره‌ای در محدوده SEM 1 از «نمره واقعی وربال» به شما خواهد داد. تقریباً 95% از تلاش‌هایتان نمره‌ای در محدوده 2 SEM از نمره واقعیتان به شما می‌دهد. و بیش از 99% مواقع نمره‌ای در محدوده SEM 3 از نمره واقعیتان کسب می‌کنید. 

در سال 2018 قسمت وربال جی آر ای دارای نمره SEM 2.4، و قسمت ریاضی آن دارای SEM دارای یک SEM‌2.1 نمره‌ای بود. فرض کنید نمره وربال شما 160 شده است. 68% احتمال دارد که این نتیجه در محدوده SEM‌1 از نمره واقعی شما بوده است، یعنی نمره میانگین شما اگر یک میلیون بار در امتحان شرکت می‌کردید. بنابراین 68% احتمال دارد که نمره واقعی وربال شما در حال حاضر بین 157.6 و 162.4 باشد. همچنین 95% احتمال دارد که نمره واقعی وربال شما بین 155.2 164.8 باشد. 




چون ممکن است بیشتر مایل باشد که احتمال کسب یک نمره بالاتر را بدانید، این آمارها را ارائه می‌کنیم:

  • احتمال اینکه نمره 2.4 یا بیشتر پایین‌تر از نمره واقعی وربال گرفته باشید 16% است.
  • احتمال اینکه نمره 4.8 یا بیشتر پایین‌تر از نمره واقعی وربال گرفته باشید 2% است.
  • احتمال اینکه نمره 2.1 یا بیشتر پایین‌تر از نمره واقعی ریاضی گرفته باشید 16% است.
  • احتمال اینکه نمره 4.2 یا بیشتر پایین‌تر از نمره واقعی ریاضی گرفته باشید 2% است.

اما این کل ماجرا نیست. این احتمال‌ها فرض را بر این می‌گیرند که نمره واقعی شما هرگز تغییر نمی‌کند (که قطعاً این طور نیست، چون با گذر زمان چیزهای بیشتری یاد می‌گیرید). آنها همچنین فرض را بر این می‌گیرند که چیزهایی که در این مقاله آمده‌اند (عملکرد خوب یا بد) بر شما تأثیری ندارند. در حال حاضر ما فرض را بر این می‌گیریم که نمره شما ثابت است و هرگونه تفاوتی بین نمره واقعی شما و نمره‌ای که گرفته‌اید صرفاً تصادفی بوده است. که حداقل چیزی که درباره‌اش می توان گفت این است که این یک ساده‌انگاری بیش از حد است. همچنین فقط به این دلیل که این احتمال‌ها به شما می‌گویند که نمره واقعیتان می تواند بالاتر از نمره‌ای که گرفته‌اید باشد، به این معنی نیست که دفعه بعد این نمره را کسب می‌کنید. احتمال اینکه نمره‌ای کمتر از نمره واقعیتان بگیرید به همان اندازه است که در امتحان مجدد خود، نمره‌ای بالاتر از آن بگیرید. نمره واقعی شما هرگز نمره واقعیتان نیست، بلکه یک نمره میانگین نظری است که هرگز تضمینی وجود ندارد که بتوانید در یک امتحان جی آر ای آن را کسب کنید.

نتیجه آن‌که ممکن است در جی آر ای بدشانسی بیاورید، و واقعاً‌هم گاهی این اتفاق می‌افتد. از سال 2015 تا 2018 حدود دو میلیون نفر در این امتحان شرکت کرده‌اند. از نظر آماری حدود 2500 نفر از این دو میلیون نفر بیش از 6 نمره کمتر از نمره واقعی ریاضی خودشان، و حدوداً همین تعداد هم 7 نمره کمتر از نمره واقعی وربال خودشان  کسب کردند. در مجموع تعداد این افراد خیلی کم است، و احتمال خیلی کمی وجود دارد که بدشانس بوده باشید. اما غیرممکن هم نیست. ابتدا دو احتمال اول را در نظر بگیرید: یا در روز امتحان عملکرد بدی داشتید، یا در امتحان‌های آزمایشی عملکرد خوبی داشته‌اید. اما اگر در این دو مقوله مسئله‌ای نیست که بتوانید به آن بپردازید، دلیلی وجود ندارد که مجدداً در امتحان شرکت کنید. شاید شانستان رو کرد. 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

6 نکته برای اینکه در طول آزمون GRE خونسردی تون رو حفظ کنید!

6 نکته برای اینکه در طول آزمون GRE خونسردی تون رو حفظ کنید!

شما هم قبل از امتحان دلتون هُرّی می ریزه؟ حتی سر جلسه ی آزمون آزمایشی GRE ؟ منم همین طور، با اینکه هشت ساله دارم توی آزمون های GRE شرکت می کنم. من در طول این سالها چندتا فن یاد گرفتم که کمکم میکنه در طول آزمون GRE آرامش خودمو حفظ کنم و نمره ی عالی بگیرم، ا ...

بیشتر بخوانید
5 راه برای انتخاب برنامه کارشناسی ارشد

5 راه برای انتخاب برنامه کارشناسی ارشد

پیدا کردن برنامه های تحصیلات تکمیلی متناسب با حرفه و نیاز های شما می تواند خسته کننده باشد. با توجه به میانگین هزینه یک فارغ التحصیل در ایالات متحده حدودا از $ 30،000 تا $ 120،000 ، سرمایه گذاری بزرگی در آینده است که نمی توانید به آسانی از آن بگذرید.حتی پی ...

بیشتر بخوانید
6 ایراد معمول در رایتینگ تحلیلی GRE

6 ایراد معمول در رایتینگ تحلیلی GRE

مفروضات بدون ارائه دلیل یکی از معمول ترین ایرادهای موجود در بخش تحلیل استدلال در آزمون GRE است. میدونید که توی این بخش شما باید یک استدلال داده شده رو نقد کنید و ایرادهای معمولش رو پیدا کنید. این Unjustified Assumption خیلی مهمه. ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter