چگونه متون بلند GRE را بفهمیم

چگونه متون بلند GRE را بفهمیم

قطعا پیش اومده براتون، یه جمله یا پاراگراف از یه کتاب رو میخونید ولی وقتی تموم میشه متوجه میشید که هیچ ایده ای از اون متن تو ذهن تون نقش نبسته.به لحاظ روانشناسی این مساله یه پدیده جذاب بحساب میاد .چون درست زمانی که بخشی از ذهن درگیر متن هست بخش دیگه مسایل روزمره رو دنبال میکنه مثل ناهار درست کردن یا خبر مرگ دوستی که به تازگی مطلع شدیم. درهرصورت این یه موضوعی طبیعی و فراگیر هستش ولی نکته مهم اینه که این مساله نباید روز آزمون GRE درست وقتی که داریم در بخش وربال یه متن بلند رو می خونیم رخ بده. تو کارای روز مره شاید بشه بین کارا فاصله انداخت اما روز آزمون موقع خوندن متن کامل تمرکز کنیم و اضطراب و از هم گسیختگی فکری رو از خودمون دور کنیم. برای این موضوع هم خوشبختانه راه کارهایی وجود دارد که با یادگیری و بکاربردنشون میشه مهارت درک مطلب رو تقویت کرد.یادمون باشه الان هدف ما حفظ کردن کل متن نیست بلکه دو تا موضوع از اهمیت زیادی برخورداره یکی اینکه باید درک درستی از هدف و ساختار پسج GRE پیدا کنیم، دیگه اینکه دنبال جزئیاتی تو متن بگردیم که ممکنه ازشون سوال بشه.

برای اینکه راحت تر به منظور خودمون برسیم به 3 نکته توجه داشته باشیم:

خودمون رو بجای نویسنده متن بگذاریم

معمولا متن های GRE از متن های اصلی و یا شبیه به نشریات علمی، تاریخی، ادبی گرفته شدن. این یعنی مبحثی که طرح شده ما قبلا باهاش آشنایی داریم و یا اینکه نویسنده فکر و ایده ای واقع گرایانه داره که میخواد به بهترین روش در اختیار خواننده غیر متخصص بگذاره. اینطوری ما میتونیم ذهن نویسنده رو بخونیم و یه تصویر روشن از محتوا و منظور پسج یا متن در ذهن خودمون بسازیم. پس حتما این سوالات رو از خودمون بپرسیم تا بهتر بتونیم با متن ارتباط برقرار کنیم و منظورش رو بفهمیم: (1) نویسنده میخواد چه چیزی رو به ما منتقل کنه؟ (2) اگه شما نویسنده بودید چگونه ایده ها رو مطرح میکردید؟




از احساسمون کمک بگیریم

اگر کسی از ماجرای جدایی من از همسرم سوال کنه قطعا در بیاد آوردن جزئیات و پاسخ به این سئوال مشکلی ندارم چرا؟ بدلیل اینکه انسان موضوعات مهم رو بهتر بخاطر میاره.وقتی موضوعی از اهمیت بالایی برای فرد برخوردار میشه مغز بیشتر از همیشه فعال شده و با ایجاد رشته های عصبی، فرد رو در حافظه کمک میکنه. پس تا میتونیم خودمون رو با محتوای متن GRE درگیر کنیم چون سیگنال های مغز ما فعالتر و تصور ذهنی روشنتری بوجود میاد.خیلی از ما از برخورد با متون تخصصی، علی الخصوص علمی بیزاریم و تا چشممان به کلماتی مانند: الکترولیز یا تکتانیک میوفته مایوس میشیم. اما اگه یه داستان تخیلی جذاب درباره هسته مذاب زمین در ذهن تجسم کنیم دیگه اون موضوعی که قبلا برامون کسل کننده بود جذاب جلوه میکنه و بهتر تو ذهن می مونه.

بدونیم چه چیزایی رو نخونیم

مهمترین مساله در جی ار ای ، مساله زمان بندی هستش.اکثرا از کم آوردن زمان گلایه دارن و میگن که اگه زمان داشتیم می تونستیم به همه سوالا جواب بدیم.این حرف درسته اما به هرحال باید متن رو تا جایی که ممکنه بصورت موثر و کارامد خوند.مواظب باشیم وقتی به تعدادی لغت سخت و سنگین برخوردیم جای اونا رو تو متن مشخص کنیم اما دیگه لازم نیست تمام جزئیات رو با ریزش بدونیم. سوال:آیا باید توصیف کاملی از بعضی عنوانهای فرعی که داخل متن اومده توجه داشته باشیم؟پاسخ منفیه-فقط باید اون قسمت رو با یه علامت مشخص کنیم. سوال: آیا باید متن طولانی که بی ربط به موضوع اصلیه مورد مطالعه قرار بگیره؟خیر ، در حقیقت وقت این کار رو نداریم پس درگیر این مسایل نمی شیم. اگه احتمالا پیرامون این موارد سوالی مطرح شد میتونیم به همان جاهایی که قبلا توی متن معلوم کردیم مراجعه کنیم. ولی در هر صورت باید یه تصویر کلی از متن رو بخونیم و در ذهن داشته باشیم.

در پایان نکته مهم و اصلی در موفقیت عبارتست از برقراری تعادل یعنی سعی کنیم بامتن عمیقا ارتباط برقرار کنیم اما در اون غرق نشیم. هر چه بیشتر بتونیم این استراتژی ها رو با متن های آزمون های قبلی تمرین کنیم و تو خودمون تقویت کنیم در نتیجه با گذشت زمان از اضطراب و استرس اولیه کم شده و احتمال موفقیت مون بیشتر میشه.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter