مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
معادل سازی مدرک پزشکی در نروژ

معادل سازی مدرک پزشکی در نروژ

نروژ با 5 میلیون نفر جمعیت در غرب اسکاندیناوی واقع شده است. پایتخت آن اسلو است. نروژ دارای چهارمین درآمد سرانه در جهان است. این کشور به دلیل طبیعتی که با تغییرات محیطی و آب و هوایی شکل گرفته است مشهور است. زیبایی چشم انداز، فرهنگ ریشه دار در سنت ها و مردم مهمان نواز، نروژ را به مقصدی جذاب تبدیل کرده است. ارزش های مردم نروژ ریشه در آرمان های برابری طلبانه داشته است. آزادی و حقوق برابر همه، ارزش های مهمی هستند که هنگام زندگی در نروژ تجربه خواهید کرد.

برای فعالیت در حوزه پزشکی نروژ، معادل سازی مدرک پزشکی در نروژ الزامی است و دانشجویان می توانند همزمان با دوره تخصصی، وارد بازار کار شوند. پزشکان متخصص نیز برای ورود به بازار کار نروژ باید مجوز ورود به کار را دریافت کنند. در حال حاضر این کشور در بخش بهداشت و درمان با کمبود نیروی شدید انسانی روبه رو شده است. به همین دلیل بسیاری از پزشکان برای ورود به بازار کار و برخی نیز برای أخذ مدرک تخصصی خود به نروژ مهاجرت می کنند.

نروژ یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و جزو کشورهای حوزه اسکاندیناوی است. شاخص کیفیت زندگی در این کشور سطح بالایی را به خود اختصاص می دهد. همین مسئله باعث رشد مهاجرت به این کشور در سال های اخیر شده است.

مجوز کار پزشکان در سال 2022 در نروژ

برای این که پزشکان ایرانی بتوانند در زمینه بهداشت و درمان وارد بازار کار نروژ شوند، ابتدا باید مجوز کار را از وزارت بهداشت و درمان این کشور دریافت کنند. برای این کار ابتدا باید درخواست خود را که حاوی مدارک لازم است، برای وزارت بهداشت و درمان نروژ ارسال کنند. این وزارت با بررسی مدارک پزشک متقاضی بعد از حداکثر 7 ماه به او اعلام می کند که آیا برای ورود به نروژ صلاحیت لازم را دارد یا خیر. نتیجه از طریق نامه کتبی و یا بصورت آنلاین به متقاضی اعلام می شود.

در مرحله بعد باید مدرک پزشکی متقاضی توسط وزارت بهداشت و درمان ارزشیابی و معادل سازی شود. در این مرحله متقاضی باید سایر مدارک لازم را جهت دریافت مجوز کار برای دولت نروژ ارسال کند. از جمله این مدارک، تسلط پزشک متقاضی بر روی زبان نروژی است. البته همین که پزشک در سطح متوسط یا B2 بر این زبان مسلط باشد، کفایت می کند. در سال 2022 داشتن مدرک Bergenstest برای ورود به بازار کار ضرورت دارد.


مدارک برای معادل سازی مدرک پزشکی در نروژ

پزشکانی که قصد دارند به نروژ مهاجرت کنند، باید مدارک خود را برای معادل سازی به این کشور ارسال کنند. همه این مدارک باید بصورت نسخه اسکن رنگی تمامی نسخه های اصلی باشند. اسکن مدارک باید بصورت افقی انجام شود تا خواندن آن ها راحت تر شود. توجه داشته باشید که قبل از اسکن باید مدارک به زبان انگلیسی ترجمه شود. این مدارک شامل موارد زیر است.

ترجمه مدرک پزشکی یا Diploma از مدارک مورد نیاز نروژ

پزشکان متقاضی باید آخرین مدرک تحصیلی خود را در رشته پزشکی ترجمه کنند. این مدرک شامل مدرک دیپلم یا کارشناسی در رشته های غیرپزشکی نیست. بلکه باید مدرک پزشکی عمومی یا پزشکی تخصصی باشد. ریز نمرات مدارک تحصیلی پزشکان متقاضی در تمامی دوران تحصیلی باید تهیه و به زبان انگلیسی ترجمه شود. ریزنمرات مدارک تحصیلی شامل مدرک دیپلم، پیش دانشگاهی، مدرک پزشکی عمومی و یا مدرک پزشکی تخصصی (در صورت داشتن) است.

تهیه سرفصل های درسی برای دریافت مجوز کار از نروژ ضرورت دارد. زمانی که ریز نمرات را تهیه می کنید، در آن واحدهای درسی مشخص نمی شود. در حالی که باید هر درس بهمراه تعداد واحدها، نام درس و مدت زمان مشخص شود. سرفصل های درسی در رشته پزشکی را باید از دانشگاه محل تحصیل خود تهیه کنید. سپس آن ها را به زبان انگلیسی ترجمه کنید.

ترجمه گواهی سوابق کاری از مدارک مورد نیاز نروژ

یکی دیگر از مدارک مورد نیاز برای معادل سازی مدرک پزشکی در نروژ گواهی سوابق کاری است. در هر سازمانی که تجربه کاری داشته اید، باید مدرک آن را ترجمه کرده و اسکن کنید. اگر در جاهای مختلفی تجربه کار دارید، باید تک تک گواهی های آن ها را به همراه مدت زمان دقیق کار، تهیه کنید. بهتر است گواهی سوابق کاری خود را با ذکر جزئیات کامل تهیه و به زبان انگلیسی ترجمه کنید. در این صورت شانس شما برای ارزیابی سریع تر مدارک افزایش می یابد.

ترجمه رزومه کاری از مدارک مورد نیاز نروژ

روزمه کاری یکی دیگر از مدارک مورد نیاز برای معادل سازی مدرک پزشکی در کشور نروژ است. روزمه باید شامل سوابق کاری در گذشته و شغل فعلی شما باشد. همچنین باید تاریخ دقیق فعالیت های شغلی خود را بهمراه محل فعالیت خود مشخص کنید. ذکر اطلاعات دیگری از جمله شماره تماس، نشانی محل اقامت و شغل، ایمیل، خلاصه ای از مشخصات کامل سازمانی که در آن فعالیت داشته اید، در رزومه ضرورت دارد. بعد از این که رزومه شما تکمیل شد باید آن را به زبان انگلیسی ترجمه کنید.


ارائه ترجمه مجوز رسمی کار از مدارک مورد نیاز نروژ

در صورتی که در زمان فعالیت در کلینیک، بیمارستان ها و یا سایر مراکز درمانی کشور، مجوز رسمی کار دریافت کرده اید، می توانید آن را به سایر مدارک مورد نیاز اضافه کنید. پزشکان در نروژ برای ورود به بازار کار باید مجوز رسمی کار خود را از سازمان های دولتی دریافت کنند. در ایران اغلب پزشکان بدون دریافت این مجوز وارد بازار کار می شوند.

هیچ الزامی برای داشتن این مجوز ندارید. در زمان ارسال مدارک بهتر است قید کنید که در ایران این مدرک را دریافت نکرده اید. علاوه بر موارد ذکر شده، برای معادل سازی مدرک پزشکی در کشور نروژ باید 173€ (یورو) پرداخت کنید. قبل از ارسال درخواست باید این مبلغ را پرداخت نمایید و رسید آن را به همراه سایر مدارک برای وزارت بهداشت و درمان نروژ ارسال کنید.

نحوه ارسال مدارک برای معادل سازی مدرک پزشکی در نروژ

برای ارسال مدارک برای معادل سازی مدرک پزشکی در کشور نروژ باید به سایت وزارت بهداشت و درمان این کشور مراجعه کنید. سپس با ساخت یک حساب کاربری، مدارک را به صورت فایل بارگذاری کنید. مدارک شما در مدت حداکثر 7 ماه بررسی می شود. اگر مدارک شما ناقص باشد و یا ترجمه آن ها مشکلی داشته باشد، مدت زمان معادل سازی افزایش می یابد. پس بهتر است در زمان جمع آوری مدارک به کامل بودن و صحیح بودن ترجمه آن ها دقت داشته باشید.


دریافت مجوز کار برای معادل سازی مدرک پزشکی در نروژ

بعد از این که سازمان بهداشت و درمان نروژ مدارک شما را معادل سازی کرد، برای شما یک پاسخ ارسال می کند. اگر در این مرحله مدارک شما پذیرش شد، باید برای دریافت مجوز کار در نروژ درخواست خود را ارسال کنید. در این مرحله نیز باید مدارک مورد نیاز را ارسال نمایید؛ از جمله داشتن مدرک زبان نروژی در سطح متوسط یا B2 برای دریافت مجوز کار ضرورت دارد. شما از زمان پذیرش توسط سازمان بهداشت و درمان نروژ تا 3 سال فرصت دارید که برای دریافت مجوز کار اقدام کنید. پس می توانید در طی این 3 سال برای یادگیری زبان نروژی اقدام نمایید. یادگیری این زبان برای برقراری ارتباط بین پزشکان با بیماران ضرورت دارد.

همچنین برای دریافت مجوز کار در نروژ باید دوره آزمایشی nasjonale fag را به مدت 10 هفته طی کنید. این دوره آموزشی جهت افزایش مهارت های پزشکان خارجی برای کار در نروژ توسط سازمان بهداشت و درمان و نظام سلامت ملی نروژ طراحی شده است. یکی دیگر از مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوز کار در نروژ، دریافت مدرک مربوط به دوره مدیریت دارو (legemiddelhåndtering) و سپس دریافت مدرک کرس تخصصی (fagprøve) است. برای کسب اطلاعات لازم در مورد این 2 دوره بهتر است به وب سایت دانشگاه اسلو مراجعه کنید.

تحصیل پزشکی در نروژ

افرادی که به تحصیل پزشکی در نروژ پرداخته اند، نیازی به معادل سازی مدرک پزشکی در نروژ نخواهند داشت؛ چرا که مدرک تحصیلی آن ها از اعتبار کافی برخوردار است. البته تعدادی از دانشگاه های نروژ مورد تایید وزارت بهداشت ایران می باشد. یعنی اگر کسی مدرک پزشکی خود را از دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در نروژ اخذ نماید، می تواند پس از بازگشت به ایران در این حوزه فعالیت کند. دانشگاه هایی که در سال 2023-2022 مورد تایید وزارت بهداشت ایران می باشند عبارت هستند از:

اسامی دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در نروژ 2022
نام دانشگاهردیف
Norwegian University of Science and Technology
1
University of  Bergen
2
University of Oslo
3
University of  Tromso The Arctic
4
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

شرایط کاری توسعه دهنده در نروژ
شرایط کاری توسعه دهنده در نروژ

در اینجا هر آنچه که باید درباره ی یافتن مشاغل برنامه نویسی در نروژ بدانید آورده شده است. با تبدیل شدن تکنولوژی به بخشی یکپارچه تر از زندگی روزمره ما، تقاضا برای برنامه نویسان ماهر همچنان در حال افزایش است. این امر در سراسر جهان و همچنین کشور نروژ نیز صادق ...

بیشتر بخوانید
شغل رانندگی در نروژ
شغل رانندگی در نروژ

آیا به دنبال شغل هستید و از کار کردن پشت فرمان لذت می برید؟ از فرصت های کاری به عنوان راننده در نروژ می توان به راننده تاکسی، پیک، اتوبوس و کامیون اشاره کرد. کار به عنوان راننده مزایای زیادی برای نوع خاصی از افراد دارد. شما همیشه در حال رانندگی هستید، می ت ...

بیشتر بخوانید
شرایط شغلی مهندسی در نروژ
شرایط شغلی مهندسی در نروژ

نروژ همواره به بهبود زیرساخت های خود ادامه می دهد و برای این کار به افراد حرفه ای در تمامی رشته های مهندسی نیاز دارد. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: