مهارت خواندن Skimming

مهارت خواندن Skimming

Skimming یکی از ابزارهایی است که می توان از آن برای خواندن بیشتر و سریعتر در مدت زمان کوتاه تر استفاده کرد؛ به دنبال یافتن ایده های عمومی و کلی یک متن است و به بهترین شکل با موارد غیر داستانی (یا واقعی) کار می کند. با این روش، درک کلی شما کاهش می یابد، زیرا شما همه چیز را نمی خوانید. شما فقط بخش هایی را میخوانید که برای هدف شما اهمیت دارد. این روش به شما امکان می دهد تا جزئیات بیشتری را علاوه بر پیام اصلی و کلی متن بخوانید.

بسیاری از مردم فکر می کنند که در این روش چشم ها بی هدف متن را دنبال کرده و در هرجایی قرار می گیرند. در حالی که، می بایست ساختاری وجود داشته باشد که بواسطه آن همه چیز را نخوانید و فقط بخش های مورد نیاز را مطالعه کنید. به عبارتی، چیزی که خوانده می شود مهم تر از چیزی است که خوانده نمی شود. پس چه موادی را باید خواند و چه بخش هایی را باید کنار گذاشت؟
فرض کنیم شما در حال خواندن یک فصل طولانی از یک کتاب و یا یک وب سایت برای تحقیق خود هستید. با خواندن چند پاراگراف اول بصورت جزئی، شما بخوبی آنچه را که قرار است در مورد آن بحث شود را درخواهید یافت. بمحض اینکه شما درمیابید که متن به کجا پیش می رود، می توانید فقط به خواندن جمله اول هر پاراگراف بپردازید. این جملات، جملات موضوعی نام دارند که ایده اصلی و پیام کلی یک پاراگراف را ارائه می دهند. اگرایده اصلی در جمله موضوعی یافت نشد، ممکن است نیاز باشد بیشتر بخوانید.
بعد از خواندن هر جمله موضوعی، شما می بایست به بقیه پاراگراف نگاه اجمالی انداخته تا اطلاعات مهمی مانند نام، تاریخ، و یا حوادث را بیابید. این روش را برای تمامی پاراگراف ها به همین ترتیب انجام دهید تا به آخرمتن برسید. از آنجا که چند پاراگراف آخر ممکن است یک نتیجه گیری و یا خلاصه ی متن را داشته باشند، شما نیاز خواهید داشت تا با جزئیات بیشتری متن را بخوانید. به یاد داشته باشید که درک کلی شما کمتر از این خواهد بود که شما در جزئیات بخوانید. بخاطر داشته باشید که در این روش درک کلی شما از متن قطعا کمتر از زمانی خواهد بود که در آن شما متن را با جزئیات می خوانید، اما در صورتی که احساس کردید پیام اصلی و کلی متن را درک می کنید، این روش بدرستی انجام شده است.

چه زمانی از Skimming استفاده کنیم؟

به یاد داشته باشید، چون درک شما از متن کمتر از مواقعی است که شما متنی را با جزئیات می خوانید، پس نمی توان همیشه از این روش در خواندن استفاده کرد. فرض کنید شما در یک کلاس مهارت ارائه شرکت کرده اید و باید طی چند روز آتی در مورد اولین رایانه هایی که ساخته شده اند، یک گزارش شفاهی ارائه دهید. شما شش کتاب و چهار مقاله روزنامه در مورد این موضوع را پیدا می کنید. از آنجا که شما باید در مدت زمان کوتاهی آماده باشید، شما قادر به خواندن هر کلمه نخواهید بود، بلکه شما نیاز به مقدار زیادی از اطلاعات جامع خواهید داشت که در این مدت زمان محدود می بایست گردآوری کنید.
Skimming به شما این امکان را می دهد تا سریعتر اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنید و مطمئن شوید که از وقت خود بهینه استفاده کرده اید. همچنین اطلاعات مورد نیاز بیشتری را برای تحقیق شما فراهم خواهد کرد.
برای اینکه مطمین شوید این روش، روش مناسبی برای خواندن یک متن است، قبل از خواندن سؤالات زیر را از خودتان بپرسید. اگر پاسخ به هر یک از این سوالات 'بله' است، پس skimming روش مفیدی است که به آن در اینجا و برای خواندن این متن نیاز دارید.

  • آیا این یک متن غیرداستانیست؟
  • آیا مقادیر زیادی از اطلاعات است که باید در مدت زمان کوتاهی خوانده شود؟
  • آیا اطلاعات قبلی در مورد این موضوع و این متن دارید؟
  • آیا می توان بخش ایی از متن را کنار گذاشت و نخواند؟




اگر دانش قبلی و کافی را در مورد هر بخش از متن دارید یا معتقدید که به اطلاعات آن بخش نیاز ندارید، آن را نخوانید! بله درست است آن را نخوانید! شاید باور آن سخت باشد، ولی نخواندن بخش هایی از متن گاهی اوقات می تواند بهترین استفاده ممکن از زمان باشد. فقط به این دلیل که کسی چیزی را نوشته، به این معنی نیست که شما باید آن را بخوانید. اگر شما با دقت انتخاب کنید که چه چیزی را بخوانید و چه چیزی را نخوانید، شما خواهید دید که چطوربه طرز شگفت انگیزی قادر خواهید بود تا حجم زیادی ازاطلاعات را در مدت زمان کوتاه بخوانید.

در نتیجه برای skim کردن مراحل زیر را باید دنبال کرد:

  • در ابتدا هدف خواندن خود را مشخص کرده و اینکه به دنبال چه چیزی در متن هستید.
  • قبل از skimming، به متن نگاه کنید تا با ساختار و بخش های مختلف آن آشنا شوید، بطور مثال فهرست عناوین، سرتیترها ...
  • سپس یک یا دو پاراگراف اول (مقدمه) را به دقت بخوانید و سعی کنید جهت و مسیر توضیحات و استدلال هایی که قرار است در متن بیاید را پیش بینی کنید.
  • یک یا دو جمله اول هر پاراگراف و همچنین جمله یا جملات پایانی را بخوانید.
  • به لغات و عبارات ناآشنا توجه نکنید.
  • هرگاه به بخش مورد نظر خود رسیدید، مکث کرده و آن قسمت را با جزییات بیشتری بخوانید.
  • پاراگراف پایانی را به دقت بخوانید تا هدف کلی نویسنده را دریابید.

تمرین:

متن زیر را در پانزده ثانیه skim کرده و به سوال بعد از آن پاسخ دهید. پاسخ صحیح نشان دهنده اینست که ایده اصلی متن را بدرستی دریافته اید. پاسخ صحیح در انتهای صفحه آمده است.


Most readers are unaware of their eye movements while they read, assuming, if they think about it at all, that their eyes are moving steadily along each line before moving to the next. If this were the case, reading at one line per second (which most people would guess to be a reasonable speed) you would cover 600; 700 words per minute. At this pace you would find you could easily cope with the volume of reading materials you are likely to encounter in your course. Eye movements when reading are far more complex, however. The eye makes a series of extremely rapid jumps along a line, with a significant pause, 0.25 to 1.5 seconds, between each jump. Furthermore, many readers do not move straight along a line, even in this jerky fashion. Instead, as Figure 4.1 shows, they indulge in frequent backward eye jumps, fixating for a second or even a third time on a previous word, and at intervals their eye may wander off the page altogether. With erratic eye movements like this and forward jumps from one word to the adjacent word, many readers achieve reading speeds of only 100 words per minute.
What is the paragraph about?
a. How the eye works as we read
b. How to increase our reading speed
c. What slows down our reading speed


پاسخ صحیح گزینه اول است.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

پنج نکته ی مهم درباره ی ریدینگ آیلتس

پنج نکته ی مهم درباره ی ریدینگ آیلتس

متحان ریدینگ سه بخش داره، یعنی شما باید 3 متن مجزا رو بخونید. چند سوال برای هر بخش وجود داره و شما 60 دقیقه برای خوندن متن‌ها و جواب دادن به تمام سوالا زمان دارید. ممکنه قبلاً چند تا تست ریدینگ رو دیده و متوجه شده باشین که برخی سوالات بر حسب اونچه که از ...

بیشتر بخوانید
کسب نمره ی هفت در آزمون آیلتس

کسب نمره ی هفت در آزمون آیلتس

خيلي از کساني که براي مهاجرت به کشورهاي استراليا، نيوزلند و کانادا اقدام مي کنند و همچنين اون دسته از زبان آموزاني که قصد ادامه تحصيل در کشورهاي مختلف اروپايي يا امريکاي شمالي را دارند به نمره 7 در امتحان آيلتس نياز دارند.اگر شما سطح زبان متوسطي داشته باشي ...

بیشتر بخوانید
سه نکته مهم و اساسی در ایمیل زدن در کسب و کار

سه نکته مهم و اساسی در ایمیل زدن در کسب و کار

این دو ایمیل در واقع حرفه ای به نظر آمده و کسی برداشت منفی نسبت به آنها نخواهد داشت. و همچنین برای دریافت کننده ایمیل٬ پیدا کردن ایمیل شما کار آسانی خواهد بود. ولی اگر شما اسم خود را در ایمیل نداشته باشید٬ پیدا کردن ایمیل شما بسیار سخت خواهد شد. ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter