مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
شروع یک کسب و کار در اسپانیا

شروع یک کسب و کار در اسپانیا

افتتاح یک تجارت جدید در یک کشور خارجی می تواند یک پیشنهاد اعصاب خردکن باشد. با این حال، توجه به قوانین کلیدی و پیامدهای راه‌اندازی فروشگاه می‌تواند به شما کمک کند تا یک شروع کار خوب داشته باشید و شانس موفقیت خود  را افزایش دهید. این راهنمای مفید همه چیزهایی را که باید در مورد راه اندازی کسب و کار در اسپانیا بدانید را پوشش می دهد و شامل اطلاعاتی در مورد فرهنگ کسب و کار، انواع اصلی کسب و کار، و مهم ترین ملاحظات بیمه و مالیات می شود.

فهرست عناوین




فرهنگ تجارت در اسپانیا

فرهنگ تجاری اسپانیا ممکن است به طور قابل توجهی با فرهنگ کشور شما متفاوت باشد. برای مثال، یک رویکرد آرام‌تر می‌تواند منجر به طولانی شدن تایم استراحت و مانع شدن تا اواخر عصر شود. با این حال، تصور اسپانیا به عنوان داشتن یک فرهنگ تجاری قدیمی کاملاً درست نیست. یکی از نمونه‌های آن سیستا ( خواب عصرانه) است که دیگر در تجارت اسپانیا وجود ندارد. اگرچه ناهارهای طولانی هنوز هم وجود دارد. علاوه بر این، برخی از شرکت ها از فرهنگ تصمیم گیری سلسله مراتبی منسوخ دوری می کنند. دولت اسپانیا همچنین با صدور فرمانی برای کاهش شکاف دستمزد جنسیتی در حدود 14 درصد پیش می رود. با اینکه ممکن است مدتی طول بکشد تا با شیوه های تجاری در اسپانیا سازگار شوید، اما نیازی به پشت گوش انداختن این امر نیست. نظرسنجی سهولت انجام کسب و کار بانک جهانی در سال 2018، اسپانیا را در بین 190 کشور در رده 28 قرار داد، به این معنی که تجارت در اینجا به طور قابل توجهی راحت تر از اکثر کشورهای همسایه است.

چه کسانی می توانند در اسپانیا کسب و کار راه اندازی کنند؟

راه اندازی یک کسب و کار در اسپانیا همیشه نیاز به فرآیند سختی ندارد. با این حال، بسته به نوع شرکتی که راه اندازی می کنید، ممکن است این سفر تا حدودی بوروکراتیک و طولانی باشد. شهروندان اتحادیه اروپا که به عنوان تاجر یا شراکت انحصاری شروع به کار می کنند، می توانند نسبتاً سریع از چالش ها عبور کنند. با این حال، برای مهاجران خارج از اتحادیه اروپا موضوع فرق  می کند. آنها برای مهاجرت به اسپانیا و راه اندازی کسب و کار به مجوز کار نیاز دارند. با وجود طیف وسیعی از ساختارهای تجاری مختلف، راه اندازی یک شرکت محدود می تواند زمان بر و پرهزینه باشد و این امر تا حد زیادی به دلیل استناد دولت اسپانیا به حداقل الزامات مالی برای کسانی است که به دنبال ثبت نام در اسپانیا هستند.

ساختارهای قانونی برای مشاغل در اسپانیا

قوانین و ملاحظات مربوط به راه اندازی کسب و کار در اسپانیا بسته به محدوده برنامه های شما متفاوت است. انواع اصلی ساختار کسب و کار به شرح زیر است.

نیروی فریلنسر در اسپانیا

نیروهای فریلنسر در اسپانیا معمولاً به عنوان autonomos شناخته می شوند و باید تجارت خود را در اداره مالیات اسپانیا و بخش تأمین اجتماعی اسپانیا ثبت کنند.

اکثر افراد فریلنسرباید اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده (IVA) سه ماهه و همچنین اظهارنامه مالیات بر درآمد سالانه (I.R.P.F.) را ارائه دهند. سایر اظهارنامه ها اغلب به صورت فصلی و سالانه بسته به شرایط شما قابل اعمال هستند. در راهنمای کامل ما در مورد نحوه راه اندازی به عنوان یک فریلنسر در اسپانیا اطلاعات بیشتری کسب کنید.




تاجران انحصاری و شراکت در اسپانیا

ارزان‌ترین راه برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار در اسپانیا، تشکیل یک شرکت غیر سهامی است. شما می توانید این کار را به عنوان یک تاجر انحصاری (empresa individual) یا شراکت (sociedad civil) انجام دهید. با این ترتیبات، حداقل نیازهای سرمایه گذاری برایتان اعمال نمی شود و نیازی به انجام بسیاری از فرمالیته های اداری مورد نیاز هنگام راه اندازی یک شرکت محدود نخواهید داشت.

به عنوان یک صاحب کسب و کار، شما مسئول اظهارنامه مالیاتی شخصی خود خواهید بود. هیچ تفاوت قانونی بین دارایی های تجاری و دارایی های شخصی شما وجود ندارد. بنابراین، اگر کسب و کار شما بدهکار شود، شخصاً مسئول هستید. معامله گران و شراکت های انفرادی برای مشاغل کوچکتر که گردش مالی سالانه زیادی ندارند یا کارکنان زیادی را استخدام نمی کنند مناسب تر هستند. اگر به تنهایی در اسپانیا کسب و کار راه اندازی می کنید، می توانید به عنوان یک فریلنسر حرفه ای (profesionales autonomos) نیز شروع به کار  کنید. اگر چند نفر به صورت مشارکتی قصد شروع کار دارند و می خواهند میزان مسئولیت شخصی را محدود کنند و به کسب و کار ساختار رسمی تری بدهند، می توانند به جای مشارکت عمومی به عنوان یک مشارکت محدود (sociedad comanditaria) شروع به کار کنند‌‌.

شرکت های محدود در اسپانیا

چندین نوع ساختار شرکت محدود در اسپانیا وجود دارد. با این حال، رایج ترین شکل، sociedad limitada یا S.L است. به جهت محافظت از مالک در برابر مسئولیت شخصی در صورت ورشکستگی مشارکت بسیار مهم است، اما این نوع ساختار شامل تعدادی مالیات اضافی، حسابداری و تعهدات تجاری است. یک SL باید اظهارنامه مالیاتی سالانه شرکت اسپانیایی و حساب های قانونی را ارائه دهد. مالک باید اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده خود (IVA) را ارسال کند و چندین اظهارنامه دوره ای دیگر نیز معمولاً قابل اعمال است.

نحوه راه اندازی کسب و کار در اسپانیا به عنوان یک مهاجر

اگر می خواهید یک شرکت محدود در اسپانیا راه اندازی کنید، مسیر مشخصی وجود دارد که باید طی کنید. ما به زودی به جزئیات بیشتری خواهیم پرداخت، این روند در کل به شرح زیر است:

  • مطمئن شوید که شماره شناسایی مالیاتی خارجی (NIE) دارید.
  • نام شرکت را در ثبت تجاری (Registro Mercantil Central یا RMC) ثبت کنید.
  • دریافت شماره شناسایی مالیاتی شرکت (CIF)
  • یک حساب بانکی تجاری باز کنید
  • سند تاسیس را امضا کنید
  • ثبت شرکت
  • ثبت نام در تامین اجتماعی

نحوه اخذ ویزای تجاری اسپانیا

شهروندان غیر اتحادیه اروپا که برای راه اندازی کسب و کار به اسپانیا مهاجرت می کنند، برای انجام این کار به مجوز کار معتبر نیاز دارند. برای دریافت مجوز کار، باید به سفارت اسپانیا در کشور خود مراجعه کنید.

اول از همه، باید مدارکی ارائه دهید که نشان دهد سرمایه کافی برای سرمایه گذاری در کسب و کار خود و حمایت از خودتان در طول زندگی در اسپانیا دارید. همچنین ممکن است از شما خواسته شود که یک طرح تجاری و مدرکی دال بر مهارت و تجربه خود ارائه دهید. دولت اسپانیا می تواند از شما بخواهد که مدارکی در مورد اینکه چگونه شرکت شما می تواند برای کارگران در اسپانیا شغل ایجاد کند، ارائه دهید. مجوز کار باید هر سال تمدید شود، اما پس از پنج سال می توانید در عوض برای وضعیت اقامت در اسپانیا اقدام کنید. این امر نیاز به دریافت مجوز کار در آینده را برطرف می کند.

مجوزهای کاری اسپانیا

قبل از راه اندازی کسب و کار در اسپانیا، همه خارجی های مقیم و غیر مقیم که دارای امور مالی در اسپانیا هستند باید شماره شناسایی مالیاتی خارجی (NIE) داشته باشند. این شماره شناسایی NIE برای هر گونه تراکنش مالی در اسپانیا، مانند مشارکت یک شرکت، ضروری است. اگر تبعه اسپانیا هستید، به جای شماره شناسایی NIE، یک NIF خواهید داشت. درخواست برای NIE را می توان در یک دفتر پردازش برای شهروندان خارجی (Oficina de Extranjeros) در یک ایستگاه پلیس ملی اسپانیا (comisaría) انجام داد.




ثبت کسب و کار در اسپانیا

اولین گام در راه اندازی یک شرکت محدود، دریافت گواهینامه ای است که تأیید می کند نام شرکتی که می خواهید استفاده کنید قبلاً انتخاب نشده است. این گواهی تصادفی بدون نام نامیده می شود و از طریق The Mercantile Registry (RMC) در دسترس است. شما می توانید این کار را خودتان از طریق وب سایت RMC انجام دهید. این مرحله حدود سه روز طول می کشد تا پاسخ را از RMC با پیک دریافت کنید.

راه اندازی یک حساب بانکی تجاری در اسپانیا

پس از دریافت کد مالیاتی و گواهی عدم تصادف برای یک تجارت محدود، باید یک حساب تجاری در یک بانک اسپانیایی باز کنید و مبلغ 3.000 یورو را واریز کنید. این مبلغ حداقل سرمایه مجاز در هنگام تأسیس یک شرکت محدود است. مدارک پرداخت را می توان در قالب یک گواهی بانکی دریافت کرد که باید به یک سردفتر یا وکیل ارائه شود که نشان دهنده عمل تاسیس شرکت باشد. اگر حساب بانکی اسپانیایی ندارید، حتما نحوه افتتاح حساب بانکی در اسپانیا را بیاموزید.

سند تاسیس شرکت در اسپانیا

اکنون برای تأسیس شرکت خود باید برای سند تأسیس اقدام کنید. این سند رسمی است و مشخصات کلیدی شرکت (نام، آدرس، مشخصات مدیران، اعضای هیئت مدیره، سهامداران و غیره) را بیان می کند. شما می توانید برای امضای سند تاسیس یک قرار دفتر اسناد رسمی محلی ترتیب دهید. می توانید نزدیکترین مورد را در منطقه خود در www.notariado.org بیابید. این مرحله بسته به سردفتر حدود یک تا سه روز طول می کشد. شما باید اسناد اصلی همراه فتوکپی از موارد زیر را به دفتر اسناد رسمی ارائه دهید:

  • فرم مالیاتی 036
  • گواهی شما از اداره ثبت تجاری
  • شناسه NIE 
  • مدارکی دال بر وجود وجه نقد در حساب بانکی شما

ثبت سند تاسیس شرکت در اسپانیا

با اصل سند تأسیس که از دفتر اسناد رسمی گرفته شده است، باید برای ثبت آن به سازمان امور مالیاتی دولت محلی مراجعه کنید. این سند مهر تأیید کننده شما خواهد بود. این مرحله نباید بیش از دو ساعت طول بکشد. فراموش نکنید که اصل اسناد و فتوکپی سند و شناسه NIE خود را همراه داشته باشید.

سپس باید سند مهر شده را به RMC ببرید جایی که در ثبت شرکت های محدود اسپانیایی ثبت می شود. حدود 15 روز طول می کشد تا سند ثبت شود و مدارک اصلی بازگردانده شود.

در نهایت، برای دریافت شماره شناسایی دائمی مالیات شرکتی (CIF) پس از تکمیل فرآیند ثبت، باید به اداره مالیات برگردید.

شرکت‌هایی که به تازگی تأسیس شده‌اند برای توصیف فعالیت تجاری خود و افشای سایر جزئیات تجاری، باید از فرم 036 برای درخواست شماره شناسایی مالیاتی استفاده کنند. همراه داشتن اصل و فتوکپی سند و شناسه NIE فراموش نشود.

ملاحظات مالیاتی و تامین اجتماعی در اسپانیا

همانطور که در بالا ذکر شد، شرکت شما به شماره مالیات نیاز دارد. برای به دست آوردن این شماره مالیات، باید فرم مالیات 036 را تکمیل کنید. این کار را می توان به صورت آنلاین یا با نسخه چاپی انجام داد و به اداره مالیات محلی تحویل داد. می توانید اطلاعات مربوط به فرم را به همراه دانلود فرم و پیوندهای تکمیل آنلاین در آژانس مالیات اسپانیا (Agencia Tributaria) بیابید.

اگر شخصا درخواست را در اداره مالیات محلی خود ارسال می کنید، اصل و یک کپی از شناسه NIE خود (numero identificacion extranjero) به همراه داشته باشید. برای ثبت نام تامین اجتماعی هنگام راه اندازی کسب و کار در اسپانیا، باید سند تاسیس خود، شناسه NIE ، CIF، و فرم TA 0521 (که می توانید از اداره تامین اجتماعی محلی خود دریافت کنید) همراه داشته باشید.




شرکت های خارجی شعبه ای در اسپانیا باز می کنند

اگر شرکت خود را در کشورتان اداره می کنید، اما به دنبال راه اندازی یک شعبه یا شرکت تابعه هستید، انجام این کار می تواند ساده تر از شروع از ابتدا با یک شرکت جدید باشد. هنگام پردازش درخواست خود، باید یک سری مدارک از جمله موارد زیر را ارائه دهید:

  • یک کپی از گواهی تاسیس شرکت اصلی و گواهی گود استندینگ good standing
  • وکالتنامه محضری
  • شماره شناسایی مالیاتی اسپانیا (NIE)

یکی از کارکنان شعبه اسپانیا که مقیم اسپانیا باشد و بپذیرد مسئول بدهی های شرکت و پرداخت مالیات باشد. در حالی که شعب و شرکت های تابعه اضافی نیازی به ثبت حساب در ثبت کسب و کار ندارند، آنها باید مالیات بر درآمد را بپردازند و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده سه ماهه را از طریق شماره NIE خود ارسال کنند. برخی از بانک ها و شرکت های مشاوره کسب و کار بسته های ویژه ای را برای کمک به شما در تنظیم جزئیات افتتاح شعبه جدید در اسپانیا ارائه می دهند.

راه اندازی یک شرکت غیرانتفاعی در اسپانیا

شرکت های غیرانتفاعی در اسپانیا به دو دسته تقسیم می شوند: بنیادها و انجمن ها. خیریه های سنتی که کمک های مردمی را می پذیرند به طور کلی در دسته بنیاد قرار می گیرند. از سوی دیگر، انجمن‌ها معمولاً به‌طور غیررسمی توسط گروه‌هایی از مردم اداره می‌شوند که منافع مشترکی دارند. راه اندازی یک انجمن رایگان است، اما برای انجام این کار به سرمایه حداقل 0.000 یورو نیاز دارید. با کمک یک بنیاد، هر کسی می‌تواند به آن کمک کنند (نیازی به عضویت ندارند) و اعضای کمیته می‌توانند مانند یک کسب‌وکار عادی برای کارشان پول دریافت کنند. بنیادهایی که بیش از 2.4 میلیون یورو گردش مالی دارند یا بیش از 50 کارمند دارند، باید سالانه تحت بازرسی خارجی قرار گیرند.

راه اندازی یک شرکت دریایی در اسپانیا

اگر قصد راه‌اندازی یک شرکت فراساحلی را دارید، یعنی شرکتی که در خارج از کشور محل اقامت شما تأسیس یا ثبت شده است، چندین مزایا و معایب عمده وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. مشارکت فراساحلی فرآیندی ساده در تمامی مراکز مالی فراساحلی و ماوای مالیاتی در سراسر جهان است. آنها می توانند طیف گسترده ای از منافع را برای شرکت و مدیران شرکت فراهم کنند.

مدیریت کسب و کار شما در اسپانیا

مشاغل باید سوابق حساب ها و دفاتر سفارش خود را داشته باشند که می تواند برای بررسی دقیق توسط ارگان های دولتی مانند سازمان مالیاتی درخواست شود. شرکت ها همچنین باید دفتری از صورتجلسات حاوی جزئیات اقدامات مورد توافق در مجامع عمومی سالانه (AGMs) نگهداری کنند. شرکت ها باید قبل از شروع استفاده از دفترچه حساب های اجباری خود توسط دفتر محلی ثبت تجاری تایید شده و مهر شوند.

بانکداری تجاری در اسپانیا

حساب های بانکی تجاری توسط همه بزرگترین وام دهندگان در اسپانیا ارائه می شود. خبر خوب این است که بسته به نیازهای خاص کسب و کار شما می توانید یک حساب کاربری سفارشی دریافت کنید. بانک هایی مانند BBVA، Bankia، Santander، و La Caixa همگی حساب های تجاری ارائه می دهند. اکثریت این وام دهندگان همچنین محصولات خاصی را به ترتیب برای افراد فریلنسر و شرکت های بزرگتر ارائه می دهند.

برای افتتاح حساب، به طور کلی باید مدرکی مبنی بر ثبت شرکت خود، یک آدرس ثبت شده و (برای شرکت های بزرگتر) حداقل دو امضاکننده ارائه دهید. حساب های تجاری از نظر هزینه متفاوت هستند و به جای کارمزد، برخی از آنها به حداقل سپرده نیاز دارند. در راهنمای کامل ما برای افتتاح حساب بانکی در اسپانیا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد بانکداری در اسپانیا کسب کنید.




مالیات برای مشاغل در اسپانیا

نحوه مالیات کسب و کار شما در اسپانیا به نوع شرکتی که در حال اجرا هستید بستگی دارد. تاجران انحصاری مالیات را به صورت سه ماهه با نرخ استاندارد مالیات بر درآمد پرداخت خواهند کرد. آنها باید اظهارنامه مالیاتی را در پایان هر سال مالی پر کنند. شراکت ها به طور مشابه کار می کنند و هر شریک مسئول پرداخت مالیات بر درآمد خود است. برای شرکت های محدود، روند به طور قابل توجهی متفاوت است. شرکت های محدود در اسپانیا مالیات شرکت می پردازند که از سود جهانی اخذ می شود. معافیت های مالیاتی برای شرکت های جدید در دسترس است. برای دو سال اول، شرکت های محدود 15% مالیات بر 300.000 یورو در سود اول، و 20% مالیات بر سود بالاتر از این آستانه پرداخت می کنند. پس از این مدت، شما با نرخ عمومی 25 درصد مالیات دریافت خواهید کرد.

مالیات بر ارزش افزوده برای شرکت های محدود در اسپانیا

در حالی که برخی از مشاغل از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند، اکثریت قریب به اتفاق باید این را بپردازند. بر خلاف برخی از کشورها، هیچ آستانه ای برای شروع مالیات بر ارزش افزوده وجود ندارد. بلکه برای همه سودها قابل اجرا است. مالیات بر ارزش افزوده عموماً 21 درصد محاسبه می‌شود، اگرچه شرکت‌ها در برخی صنایع می‌توانند سطح پایین‌تری از 4 درصد یا 10 درصد بپردازند.

تامین اجتماعی برای شرکت ها در اسپانیا

تاجران انحصاری و شراکت در اسپانیا باید با هزینه ای در حدود 265 یورو در ماه به تامین اجتماعی کمک کنند، به علاوه در صورت استخدام کارمند، سهم بیشتری را نیز دریافت می کنند. شرکت‌های محدود باید برای پرداخت‌های تامین اجتماعی ثبت‌نام کرده و 29.9 درصد از حقوق کارکنان خود را پرداخت کنند. آنها همچنین مسئولیت کسر حق بیمه مورد نیاز تامین اجتماعی را از حقوق کارکنان خود در هر ماه خواهند داشت.

بیمه های تجاری در اسپانیا

سطح بیمه کسب و کار شما بسته به اندازه شرکت، استخدام کارکنان و ماهیت و ارزش دارایی‌هایی که شرکت در اختیار دارد، بسیار متفاوت است.

به عنوان مالک یک شرکت محدود، باید یک بیمه نامه پرسنل برای محافظت از کارکنان خود در صورت بروز حوادث یا بیماری تهیه کنید. مانند همه طرح های بیمه، سطوح پوشش و هزینه ها متفاوت است، بنابراین بهتر است از یک کارگزار متخصص مشاوره بگیرید.

اگر کسب و کاری دارید، بیمه مسئولیت عمومی حیاتی است. این شما را در برابر هرگونه ادعای اشخاص ثالث در مورد صدمات، تصادفات یا آسیب اموالی که در ساعت شما یا در نتیجه سهل انگاری از داخل شرکت شما وارد شده است، پوشش می دهد.

در نهایت، به بیمه ساختمان و محتویات نیز نیاز خواهید داشت. این بیمه شما را در برابر هر گونه آسیب به دفاتر تان یا از دست دادن سهام محافظت می کند و همچنین سرقت سهام متعلق به شرکت شما را پوشش می دهد.

استخدام پرسنل هنگام راه اندازی کسب و کار در اسپانیا

استخدام در اسپانیا به شدت تنظیم شده است، بنابراین باید قبل از گسترش تیم خود از رعایت قوانین اطمینان حاصل کنید. کارمندان در اسپانیا معمولاً 40 ساعت در هفته کار می کنند و حقوق آنها در 14 دوره در سال پرداخت می شود (هر ماه یک پرداخت و سپس یک پرداخت اضافی در جولای و دسامبر). کارکنان همچنین حق دارند 30 روز تقویمی در سال مرخصی بگیرند. حداقل دستمزد در اسپانیا بر اساس 14 پرداخت در سال در حال حاضر 900 یورو در ماه است.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

در اسپانیا فریلنسر شوید
در اسپانیا فریلنسر شوید

اگر به نظرتان جذاب به نظر می رسد که تنها خودتان رئیس باشید، ممکن است بخواهید به خوداشتغالی یا همان چیزی که اسپانیایی ها از آن به عنوان autonomo فریلنسر یاد می کنند فکر کنید. به هر حال، داشتن استقلال برای تصمیم گیری در مورد نحوه و زمان کار و همچنین مشتریانی ...

بیشتر بخوانید
جست و جوی کار در اسپانیا
جست و جوی کار در اسپانیا

این مقاله یک راهنمای ضروری برای یافتن کار در اسپانیا، از جمله اطلاعاتی در مورد بازار کار فعلی، مجوزهای کار اسپانیا، و محل یافتن شغل در اسپانیا در اختیار شما قرار می دهد. ...

بیشتر بخوانید
انوع ویزاهای کار اسپانیا
انوع ویزاهای کار اسپانیا

اگر کار در اسپانیا هدف شما نیست، شاید برای بازنشستگی یا تحصیل به آنجا نقل مکان کنید. در این مورد، هم نوع ویزای شما و هم روند درخواست کمی متفاوت است، زیرا عمدتاً باید مدرکی مبنی بر تمکن مالی کافی نشان دهید. هزینه ها و الزامات ویزای اسپانیا بسته به هدف اقامت ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: