مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
سیستم آموزشی اسپانیا

سیستم آموزشی اسپانیا

سیستم آموزشی اسپانیا توسط دولت ملی و دولت های جداگانه هر یک از 17 منطقه خودمختار اسپانیا پشتیبانی می شود. مدارس ابتدایی و راهنمایی (متوسطه) در اسپانیا برای همه کودکان 6 تا 16 ساله اجباری و رایگان است. پس از اتمام تحصیلات متوسطه، به دانش آموزان گواهینامه فارغ التحصیلی اعطا می شود و اگر مایل باشند می توانند تحصیلات عالی را ادامه دهند. آشنایی با سیستم آموزشی در اسپانیا از آنجایی‌که تا حد زیادی جامع و کارآمد است، دشوار نیست. سیستم آموزشی اسپانیایی حتی در صورت وجود موانع زبانی قابل دست‌یابی است. در اسپانیا، می توانید مدارس بین المللی و اسپانیایی پیدا کنید. در طول سالها، تغییرات خاصی در سیستم آموزشی در اسپانیا ایجاد شده است که عمدتا شامل بهبود اصلاحات آموزشی مانند تدریس، برنامه درسی، زیرساخت ها و کیفیت است. در بخشهای زیر، همه چیز مربوط به سیستم آموزشی در اسپانیا، از جمله ساختار سیستم آموزشی، حقایقی در مورد سیستم آموزشی اسپانیا، تا تحصیلات عالی را مشاهده می کنید. در اینجا همه آنچه باید در مورد سیستم آموزشی اسپانیایی بدانید آمده است.

ساختار سیستم آموزشی در اسپانیا

سیستم آموزشی در اسپانیا به چهار مرحله تقسیم می شود (همه در زیر ذکر شده است) که دو مرحله آن اختیاری است، آموزش پیش دبستانی و متوسطه دوم، و دو مرحله دیگر اجباری آموزش ابتدایی و متوسطه است. در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازیم:

مهد کودک و پیش دبستانی در اسپانیا

آموزش مهد کودک و پیش دبستانی در اسپانیا کاملاً اختیاری است. مهد کودک (گاردریا) معمولاً توسط دولت تأمین نمی شود و والدین/سرپرستان ملزم به پرداخت هزینه برای تحصیل فرزندان خود به مهد کودک هستند. مهد کودک ها تا سه سال طول می کشد. از سوی دیگر، پیش دبستانی رایگان است و کودکانِ تا شش سال را می پذیرد. در این دوران، کودکان مهارت های جسمی و روانی خود را توسعه می دهند، خواندن، نوشتن و حروف الفبا را یاد می گیرند. این مرحله به اندازه ای که مهارت های زندگی واقعی زیادی را به کودکان می آموزد، تحصیلی نیست مطالعه کم‌تری را شامل می شود. 

آموزش ابتدایی در اسپانیا

تحصیلات ابتدایی در اسپانیا اجباری است، از 6 سالگی شروع می شود و در 12 سالگی به پایان می رسد. این دوره از سه چرخه تشکیل شده است که هر دوره 2 سال طول می کشد. این مرحله جزو آموزش رایگان است و دانش آموزان معمولاً دروس عمومی مانند زبان، ریاضیات، ادبیات، علوم طبیعی و اجتماعی و انواع هنرها را فرا می گیرند. دانش آموزان همچنین در دوران ابتدایی کلاس های تربیت بدنی دارند. آموزش ابتدایی به دانش آموزان این امکان می دهد در عین ارائه طیف گسترده ای از موضوعات، علایق خود به موضوعی خاص را توسعه دهند. در طول تحصیلات ابتدایی، دانش آموزان در هر درس نمره می گیرند، بالاترین نمره sobresaliente (SB)  است به معنی برجسته و بسیار عالی و پایین ترین نمره نیز insufficient (IN)  به معنی ناکافی است. دانش آموزانی که نمرات/نتایج لازم را در پایان هر سال تحصیلی کسب نکنند باید آن سال را دوباره از نو شروع کنند. 


آموزش متوسطه در اسپانیا

آموزش متوسطه (Educación Secundaria Obligatoria) سومین مرحله سیستم آموزشی اسپانیایی است، به همین دلیل، اجباری نیز می باشد. تحصیلات متوسطه شامل دانش آموزان بین 12 تا 16 سال است. سیستم آموزش متوسطه در اسپانیا شامل مدارس دولتی، مدارس خصوصی یا موسسات خصوصی دولتی است. بر خلاف آموزش ابتدایی، تحصیلات متوسطه تنها دو چرخه دارد که هر کدام دو سال طول می کشد، مخصوصاً بین 12-14 و 14-16 سال. تحصیلات اجباری متوسطه در اسپانیا در سن 16 سالگی به پایان می رسد. در دوران تحصیلات متوسطه، دانش آموزان می توانند همان موضوعات آموزش ابتدایی را یاد بگیرند، اما در سطح پیشرفته تری. به طور خاص، دانش آموزان هنوز باید دروس زبان، ادبیات، ریاضیات، تاریخ، زیست شناسی و جغرافیا را گذرانده باشند. دانش آموزان همچنین می توانند طیف گسترده ای از موضوعات اختیاری که می تواند در زمینه هایی مانند موسیقی ، زبان های مقدماتی ، علوم یا هنرها باشد را انتخاب کنند. درست مانند آموزش ابتدایی، از دانش آموزانی که در پایان سال نمره کافی نگرفته اند، خواسته می شود که سال را تکرار کنند و از نو بخوانند.

پس از اتمام تحصیلات تکمیلی اجباری در اسپانیا با نتایج کافی ، به دانش آموزان گواهینامه تحصیلات تکمیلی متوسطه یا گواهی مدرسه اعطا می شود. 

تحصیلات متوسطه عالی در اسپانیا

تحصیلات متوسطه برای دانش آموزان اسپانیایی اختیاری است. پس از اتمام تحصیلات متوسطه اجباری، دانش آموزان در اسپانیا می توانند تحصیلات دو ساله خود را برای گواهینامه Bachillerato انجام دهند، که این امر آنها را واجد شرایط تحصیل در دانشگاه یا آموزش های حرفه ای که آنها را واجد شرایط بازار کار متخصص می کند.  تحصیلات متوسطه در اسپانیا شامل موارد زیر است:

1.باچیلراتو

به منظور کسب مدرک Bachillerato (لیسانس اسپانیایی)، نوجوانان 16 ساله ای که تحصیلات متوسطه خود را در اسپانیا به پایان رسانده اند، باید دوره ای دو ساله از تحصیل را گذرانده و در پایان امتحانی را پشت سر بگذارد. این گواهینامه به دانشجویان امکان ورود به دانشگاه و ادامه مراحل بعدی آموزش عالی را می دهد. به طور خاص، پس از کسب مدرک Bachillerato دانش آموزان ممکن است آموزش حرفه ای را انتخاب کرده یا از آزمون های پذیرش در دانشگاه، موسوم به 'Selectividad' استفاده کنند. آزمون Bachillerato به شیوه ای انعطاف پذیر سازماندهی شده است و به دانش آموزان امکان می دهد در شاخه های متعددی مانند علوم ، علوم انسانی و علوم اجتماعی و همچنین هنرها، آموزشی تخصصی ببینند. به مدت دو سال، سه مجموعه موضوعات شامل موضوعات اصلی ، موضوعات خاص و موضوعاتی است که توسط جوامع خودمختار تنظیم شده است.

2.حرفه ای

آموزش حرفه ای (Ciclos Formativos) در اسپانیا به دانش آموزان اجازه می دهد تا مهارت های کاری متعددی را که به مدت چهار سال به طول می انجامند، آموزش ببینند. دانش آموزان ممکن است Grado Medio را که آموزش اولیه ارائه می دهد و به مدت دو سال طول می کشد، انجام دهند یا Grado Superior را گذرانده و در نتیجه دو سال دیگر را بگذرانند. آخرین مورد را فقط می توان در زمانی شروع کرد که دانش آموز 18 ساله باشد یعنی حتی دانشجویانی که Bachillerato را گذرانده اند ممکن است در صورت تمایل به آموزش حرفه ای از آن بهره مند شوند.

3.آموزش آکادمیک و دانشگاهی

آموزش عالی در اسپانیا شامل 76 دانشگاه است که 45 دانشگاه توسط دولت تأمین می شود. برای ورود به دانشگاه در اسپانیا ، دانشجویان باید گواهینامه Bachillerato خود را دریافت کرده و همچنین امتحانات ورودی دانشگاه خود را که با عنوان 'Selectividad' شناخته می شود ، گذرانده باشند. بخش آموزش عالی اسپانیا نه تنها برای دانشجویان اسپانیایی بلکه دانشجویان خارج از کشور نیز جذاب است. از حدود 1.6 میلیون دانشجو در بخش آموزش عالی ، حدود 194.743 دانشجوی بین المللی در دانشگاه های اسپانیا ثبت نام کرده اند که از این تعداد 56.892 دانشجوی بین المللی در رشته های مختلف هستند. سیستم آموزشی در اسپانیا با آماده سازی مناسب دانش آموزان برای بازار کار و ارائه آموزش با کیفیت بالا و مدارک شناخته شده در سراسر جهان دارای مزایای گوناگونی است. 

سوالات متداول تحصیل در اسپانیا

1.آیا سیستم آموزشی در اسپانیا غیر متمرکز است؟

بله، یکی از ویژگی های اصلی سیستم آموزشی در اسپانیا غیر متمرکز بودن آن است. به این معنی است که سیستم آموزشی اسپانیا دارای شایستگی های آموزشی بین اداره کل دولتی (وزارت آموزش و پرورش و آموزش حرفه ای) و مقامات هر یک از مناطق خودمختار، به ترتیب بخش های آموزشی آنها است. 

2.در سیستم آموزشی اسپانیا از چه زبان هایی استفاده می شود؟

در بیشتر موارد، مدارس دولتی اسپانیا به زبان اسپانیایی به دانش آموزان آموزش می دهند ، البته در مواردی استثنائاتی نیز وجود دارد که از زبان کاتالان یا باسک استفاده می کنند، یعنی مکانهای خاصی در اسپانیا به زبان رسمی آن منطقه آموزش می دهند. مدارس معمولاً برای دانش آموزانی که در زبان نیاز به کمک دارند، درس های اضافی ارائه می دهند، به ویژه در مناطقی که افراد بین المللی زیادی وجود دارند. دانشگاههای اسپانیا دوره های مدرکی را که به زبان اسپانیایی تدریس می شود ارائه می دهند ، اما برای دانشجویان بین المللی نیز گزینه هایی وجود دارد که در آن کلاسها به زبان انگلیسی ارائه می شود. همچنین امکان کلاس های دو زبانه وجود دارد که از دو زبان اسپانیایی و انگلیسی استفاده می کند.

3.آیا مدارس بین المللی در اسپانیا وجود دارد؟

بله، شما می توانید مدارس بین المللی را در اسپانیا پیدا کنید ، اگرچه اکثر خانواده ها فرزندان خود را به مدارس محلی به دلیل رایگان بودنشان می فرستند. با این حال، یک مدرسه بین المللی ، ادامه تحصیل را برای دانش آموزان خارجی قبل از یادگیری زبان اسپانیایی آسان می کند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

برترین دانشگاه های اسپانیا 2022
برترین دانشگاه های اسپانیا 2022

در رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های مجله‌ی تایمز، اسپانیا دارای 50 دانشگاه است که برخی از آن‌ها در مادرید، بارسلون و شهرهای کوچکتری همچون سویا و گرانادا حضور دارند. هر منطقه‌ای از اسپانیا دارای ویژگی‌های خاص خود است. در نتیجه، دانشجویان باید مکان تحصیل خود را ...

بیشتر بخوانید
تفاوت های تحصیل در مقطع کارشناسی و ارشد
تفاوت های تحصیل در مقطع کارشناسی و ارشد

کارشناسی ارشد یک گام بالاتر از مدرک کارشناسی است که دانشجویان را ملزم می کند در حالی که بر تخصص خاصی تمرکز می کنند، در روش های تحقیقاتی پیشرفته تر و مطالعه مستقل شرکت کنند. این راهنما برخی از روش های کلیدی را که در آن تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد متفاو ...

بیشتر بخوانید
زندگی در اسپانیا-راهنمای دانشجویان دکترا
زندگی در اسپانیا-راهنمای دانشجویان دکترا

دانشجویان مقطع دکتری که در اسپانیا زندگی می کنند می توانند تجربه اصلی سبک زندگی و جاذبه هایی را که بازدیدکنندگان زیادی را به این کشور می آورد، کسب کنند. اگر تحصیل در مقطع دکتری اسپانیا را انتخاب می کنید ، می توانید از شهرها ، شهرک ها و سواحل مدیترانه ای و ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: