مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
انوع ویزاهای کار اسپانیا

انوع ویزاهای کار اسپانیا

نوع ویزای مورد نیاز برای اسپانیا بستگی به مدت زمان اقامت شما در این کشور دارد. به غیر از مجوزهای اقامت، اکثر مهاجران به مجوز کار نیاز دارند. اگر از قبل یک پیشنهاد شغلی در اسپانیا دارید، روند درخواست برای این مجوز آسان است. اگر شما یک کارگر ماهر هستید که موقعیتی را که در لیست کمبود نیرو ذکر شده است را پر می کنید، می توانید برای ویزای کارگری با مهارت بالا (کارت آبی اروپا) درخواست دهید. در غیر این صورت، قبل از درخواست ویزای کار، دیدار مجدد خانواده یا ویزای خوداشتغالی به ویزای شینگن 90 روزه نیاز خواهید داشت. اگر در دسته خاصی از کارگران ضروری قرار می گیرید، ممکن است بتوانید ویزا دریافت کنید. برای اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید.

اگر قصد دارید برای کار به اسپانیا نقل مکان کنید و از خارج از اتحادیه اروپا / EEA مهاجرت می کنید، باید برای ویزای کار اسپانیا درخواست دهید. وقتی نوبت به گرفتن اجازه اقامت کاری در اسپانیا می رسد، برای شهروندان اتحادیه اروپا این کار آسان تر می شود. برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا، این روند ممکن است طولانی تر شود و نیاز به آمادگی بیشتری داشته باشد. مهم نیست که از کجا آمده اید، این راهنما تمامی الزامات ویزای کار و فرآیندهای درخواست، از نحوه دریافت مجوز استخدام، یا ویزای کارگر ماهر، نحوه ثبت نام در مقامات محلی، و سایر تشریفات زندگی و کار در اسپانیا را پوشش می دهد. 

اگر کار در اسپانیا هدف شما نیست، شاید برای بازنشستگی یا تحصیل به آنجا نقل مکان کنید. در این مورد، هم نوع ویزای شما و هم روند درخواست کمی متفاوت است، زیرا عمدتاً باید مدرکی مبنی بر تمکن مالی کافی نشان دهید. هزینه ها و الزامات ویزای اسپانیا بسته به هدف اقامت شما (به عنوان مثال کار، تحصیل) و محل اقامت شما بسیار متفاوت است. آیا می‌دانستید که شهروندان ایالات متحده و کانادا نسبت به هر کشور دیگری در جهان باید هزینه بیشتری برای ویزای اسپانیا بپردازند؟ ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید چقدر بیشتر است.

مجوز کار و ویزاهای مبتنی بر کار اسپانیا

از آنجایی که اسپانیا به اتحادیه اروپا تعلق دارد، اینکه آیا به مجوز کار یا ویزای کار نیاز دارید یا نه، بستگی به این دارد که از کجا آمده اید. اگر تبعه یکی از کشورهای اتحادیه اروپا/منطقه اقتصادی اروپا هستید، می‌توانید پس از ورود به کشور مستقیماً از فرمالیته اداری رد شوید، زیرا می‌توانید در اسپانیا زندگی و کار کنید. اتباع غیر اتحادیه اروپا / EEA بسته به هدف اقامت خود به ویزا نیاز دارند.




برای اتباع اتحادیه اروپا  EEA

اگر تبعه اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا یا سوئیس هستید، زندگی و کار در اسپانیا نسبتاً ساده است. شما می توانید تا سه ماه بدون گزارش حضور خود یا ثبت نام نزد مقامات در کشور بمانید. شما فقط ملزم به داشتن کارت ملی یا پاسپورت معتبر هستید که در صورت درخواست باید آن را به مقامات ارائه دهید. به عنوان تبعه یکی از این کشورها، برای اقامت، کار یا تحصیل در اسپانیا نیازی به ویزا یا مجوز کار ندارید. به خاطر داشته باشید که هنوز برخی از فرمالیته های اداری وجود دارد که باید در نظر بگیرید، مانند دریافت شماره شناسایی خارجی (Número de Identidad de Extranjeros، همچنین به عنوان NIE شناخته می شود) و ثبت اقامت (empadronamiento)، که در این راهنما پوشش داده شده است.

برای اتباع غیر اتحادیه اروپا  EEA

اگر اهل اتحادیه اروپا نیستید، برای زندگی و کار در اسپانیا به اجازه دولت اسپانیا نیاز دارید. یعنی باید برای ویزای کار اقدام کنید. دو نوع ویزا وجود دارد که می توانید برای زمانی که در حال حاضر در اسپانیا هستید درخواست دهید. این دو ویزا تحت قانون کارآفرینی قرار می گیرند: کارت آبی اروپا (ویزا برای کارگران با مهارت بالا) یا ویزای کارآفرین، اگر می خواهید شرکت خود را راه اندازی کنید (por cuenta propia). برای مجوزهای کار معمولی، مهم نیست که آیا می خواهید یک مترجم آزاد (فریلنسر) باشید یا برای یک کارفرما (por cuenta ajena) کار کنید، باید روند درخواست را از کشور مبدا خود شروع کنید.

شرایط ویزای کاری و فرم های درخواست اسپانیا

برای درخواست مجوز کار، باید فرم درخواست مربوطه را برای نوع ویزای مجوز کار خود پر کنید. می توانید فرم صحیح را در وب سایت دفتر خارجی پیدا کنید. پس از پر کردن درخواست، باید فرم شامل مدارک زیر را به دفتر خارجی یاOficina de Extranjería بیاورید:

  • کپی پاسپورت شما؛
  • سابقه کیفری؛
  • گواهی پزشکی؛
  • سه قطعه عکس در اندازه پاسپورت
  • شناسه NIE شما (اگر از قبل در کشور هستید)؛
  • شماره تامین اجتماعی کارفرمای شما؛
  • پیشنهاد کار با شرایط کار؛
  • شرح کامل شغل و فعالیت شرکت؛
  • اثبات دارایی های مالی کارفرمای شما (در صورت نیاز)
  • و فرم مربوطه درخواست ویزای مجوز کار اسپانیا.

انواع مجوز کار اسپانیا

  • مجوز Type A work برای کارهای فصلی و محدود است که حداکثر مدت زمان آن نه ماه با احتساب تمدید است.
  • مجوز نوع B initial work به شما امکان می دهد در یک شغل و منطقه جغرافیایی خاص، حداکثر برای مدت یک سال در اسپانیا کار کنید.
  • مجوز کار تمدید شده نوع B، تمدید مجوز کار اولیه است که آن را حداکثر تا دو سال تمدید می کند. همچنین با این مجوز می توانید فعالیت های حرفه ای مختلفی را انجام دهید.
  • مجوز Type C work تمدید مجوز نوع B است و به شما امکان می دهد هر گونه فعالیتی را در کشور انجام دهید.

مجوزهای کار دائمی مدت نامحدودی دارند، اما همچنان باید هر پنج سال یکبار آنها را تمدید کنید. شما می توانید پس از انقضای نوع C خود برای این ویزا اقدام کنید.

انواع دیگر مجوزها، مانند مجوز فوق العاده extraordinary permit (برای زمانی که یک شهروند غیر اتحادیه اروپا به پیشرفت اقتصادی و فرهنگی اسپانیا کمک کرده باشد)، یا مجوز نوع F (برای کار در مرزهای اسپانیا، مشروط بر اینکه کارگر روزانه به کشور خود بازگردد) .




ویزای کار با مهارت بالا (کارت آبی اروپا)

اگر شما یک کارگر بسیار ماهر هستید، می توانید برای یک کارت آبی اروپایی، معادل گرین کارت در ایالات متحده درخواست دهید. این ویزای کار و اقامت به کارگران بسیار ماهر غیر اتحادیه اروپا اجازه می دهد تا در هر کشور اروپایی زندگی و کار کنند، به استثنای دانمارک، ایرلند و بریتانیا

شرایط لازم برای کارت آبی اروپا

واجد شرایط بودن برای این نوع مجوز کار کاملاً به صلاحیت های حرفه ای شما بستگی دارد. طبق گفته وزارت مهاجرت اسپانیا، یک کارگر با مهارت بالا عبارت است از:

  • مدیر کارکنان مجرب مشاغل بزرگ، گروه های شرکتی یا شرکت های کوچک و متوسط   (SMEs) در بخش های استراتژیک؛
  • مدیر کارکنان مجرب پروژه های تجاری در جهت منافع عمومی؛
  • فارغ التحصیل از دانشگاه ها و مدارس معتبر بازرگانی.
  • روند درخواست ویزای با مهارت بالا و مجوز کار برای سایر کارگران مشابه است. کارفرمای شما باید آن را با پیروی از این رویه ها و الزامات انجام دهد.

ویزای تجاری اسپانیا

بسته به کشور مبدا خود، ممکن است بتوانید بدون ویزا برای مقاصد تجاری وارد اسپانیا شوید آن هم فقط در صورتی که از کشورهایی هستید که تحت رژیم بدون ویزای شینگن قرار دارند. در غیر این صورت باید به نزدیکترین سفارت یا کنسولگری اسپانیا مراجعه کنید. پس از رسیدن به آنجا، فرم درخواست ویزای اسپانیا را تکمیل می کنید، که مشابه تمام ویزاهای کوتاه مدت اسپانیا است. باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • فرم درخواست ویزای اسپانیا؛
  • دو عکس استاندارد پاسپورت که بیشتر از سه ماه از آن نگذشته باشد.
  • پاسپورت شما (باید تا سه ماه پس از روزی که اسپانیا را ترک می کنید معتبر باشد) و کپی پاسپورت شما شامل صفحات دارای ویزا و مهر؛
  • رزرو پرواز که تاریخ ورود و خروج و همچنین رزرو محل اقامت شما را تایید می کند.
  • گواهی کار (یا قرارداد کاری که حقوق، تاریخ شروع کار و نقش شما را ذکر می کند)؛
  • دعوت نامه از شرکتی که با آن تجارت خواهید کرد و سفرهای شما را توجیه می کند.
  • بیمه درمانی مسافرتی اسپانیا؛
  • اثبات تمکن مالی کافی؛
  • اثبات وضعیت مدنی

هزینه های مجوز کار و ویزا اسپانیا

همانطور که توسط وزارت امور خارجه اسپانیا بیان شده است، اینها انواع مجوز کار طولانی مدت و هزینه های ویزای کار برای مهاجرانی است که به دنبال اقامت در اسپانیا هستند. اگر درخواست شما رد شود، مبلغی به شما بازگردانده نخواهد شد. همچنین، با نمایندگی‌های دیپلماتیک یا مقر کنسولی اسپانیا مشورت کنید تا ببینید آیا واجد شرایط کاهش یا عدم پرداخت این هزینه ها هستید یا خیر.

هزینه های مجوز کار و ویزا اسپانیا
نوع ویزا هزینه ها (به دلار) هزینه ها ( به یورو)
ویزای اشتغال 73-210 دلار 62-176 یورو
ویزای کار (به جز مجوز کار) 87-650 دلار 73-550 یورو
Entrepreneur Visa 95-200 دلار 80-170 یورو




فرمالیته های اداری پس از ورود به کشور

پس از ورود به اسپانیا، باید در طرح تامین اجتماعی مربوطه ثبت نام کنید، آدرس خود را ثبت کنید (empadroniamento)، و برای یک شماره شناسایی خارجی (NIE, Número de Identificación de Extranjero)  یا کارت شناسایی خارجی (TIE, Tarjeta de Identidad de Extrajero) درخواست دهید.اتباع اتحادیه اروپا باید در دفتر شهرداری محلی محل اقامت خود ثبت نام کنند، شماره مالیات و شماره تامین اجتماعی دریافت کنند. اتباع غیر اتحادیه اروپا باید در دفتر اتباع خارجی ثبت نام کنند، شماره تامین اجتماعی و TIE را که قبلاً با شماره مالیاتی همراه است، دریافت کنند. جدول زیر مراحل را برای اتباع اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا نشان می دهد:

اتباع اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا
اتباع اتحادیه اروپا اتباع غیر اتحادیه اروپا
- ثبت نام در دفتر خارجی
NIE (شماره شناسایی مالیات برای افراد خارجی) TIE (کارت هویت خارجی با شماره مالیات)
شماره تامین اجتماعی شماره تامین اجتماعی
شماره تامین اجتماعی شماره تامین اجتماعی
Empadronamiento (ثبت محل اقامت) -

شماره شناسایی خارجی NIE

این شماره شناسایی NIE معادل یک شماره مالیات در اسپانیا است. برای همه خارجیانی که فرمالیته های اداری خود را در اسپانیا انجام می دهند، مانند افتتاح حساب بانکی یا امضای قراردادهای خدماتی اجباری است. می توانید برای شماره شناسایی NIE در پست کنسولی یا Comisaría ناحیه ای که به آن نقل مکان می کنید درخواست دهید. شما باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • فرم (EX-15) به همراه دستورالعمل به زبان انگلیسی جهت تکمیل فرم 
  • کپی شناسنامه یا پاسپورت شما؛
  • مدرکی مبنی بر علاقه شما به درخواست برای شماره شناسایی NIE - اقتصادی، حرفه ای یا اجتماعی.

کارت شناسایی خارجی TIE

همه اتباع غیر اتحادیه اروپا که مایل به اقامت بیش از شش ماه در اسپانیا هستند، باید برای کارت شناسایی TIE در دفتر خارجیان درخواست دهند. جدا از اطلاعات شخصی و وضعیت اقامت شما، این کارت فیزیکی دارای NIE نیز می باشد. بنابراین، اتباع غیر اتحادیه اروپا فقط باید برای TIE درخواست دهند. این کارت باید هر پنج سال یکبار تمدید شود و همراه داشتن آن و ارائه آن به مقامات در صورت درخواست الزامی است. برای درخواست TIE، باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • دو نسخه از فرم EX-17 پر و امضا شده است.
  • پاسپورت شما با مهر تاریخ ورود شما به اسپانیا؛
  • سه عکس استاندارد گذرنامه اخیر؛
  • ویزا، در صورت لزوم؛
  • اثبات پرداخت هزینه (16 یورو/20 دلار)
  • اگر عضو خانواده یک شهروند اتحادیه اروپا هستید، نوع خاصی از TIE به شما داده می شود، thetarjeta de residencia de familiar de ciudadano de la unión  فرم EX-19) )

ثبت محل اقامت Empadronamiento 

هر خارجی باید در دفتر ثبت شهرداری محلی خود، Padrón Municipal ثبت نام کند. همچنین شما باید مدارک زیر ارائه دهید:

  • اطلاعات شخصی شما: نام و نام خانوادگی، جنسیت، محل سکونت، ملیت، تاریخ و محل تولد؛
  • محل اقامت یا کارت شناسایی شما
  • شناسهNIE
  • صلاحیت های شما

برخی از الزامات ممکن است بر اساس هر منطقه متفاوت باشد. علاوه بر این، برخی ممکن است به شما اجازه دهند به صورت آنلاین ثبت نام کنید و مدارک خود را از طریق پست تحویل دهید، در حالی که برخی دیگر ممکن است نیاز به یک قرار ملاقات داشته باشند، و شما باید فرم های درخواست را به صورت دستی تحویل دهید. همیشه برای اطلاع دقیق با اداره ثبت شهرداری خود مشورت کنید.

شماره تامین اجتماعی

به طور کلی، اگر شما در حال انجام هر نوع کار با حقوق یا کارآموزی هستید، به شماره تامین اجتماعی نیاز دارید، چه تبعه اتحادیه اروپا باشید یا نباشید.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

در اسپانیا فریلنسر شوید
در اسپانیا فریلنسر شوید

اگر به نظرتان جذاب به نظر می رسد که تنها خودتان رئیس باشید، ممکن است بخواهید به خوداشتغالی یا همان چیزی که اسپانیایی ها از آن به عنوان autonomo فریلنسر یاد می کنند فکر کنید. به هر حال، داشتن استقلال برای تصمیم گیری در مورد نحوه و زمان کار و همچنین مشتریانی ...

بیشتر بخوانید
جست و جوی کار در اسپانیا
جست و جوی کار در اسپانیا

این مقاله یک راهنمای ضروری برای یافتن کار در اسپانیا، از جمله اطلاعاتی در مورد بازار کار فعلی، مجوزهای کار اسپانیا، و محل یافتن شغل در اسپانیا در اختیار شما قرار می دهد. ...

بیشتر بخوانید
شروع یک کسب و کار در اسپانیا
شروع یک کسب و کار در اسپانیا

افتتاح یک تجارت جدید در یک کشور خارجی می تواند یک پیشنهاد اعصاب خردکن باشد. با این حال، توجه به قوانین کلیدی و پیامدهای راه‌اندازی فروشگاه می‌تواند به شما کمک کند تا یک شروع کار خوب داشته باشید و شانس موفقیت خود را افزایش دهید. این راهنمای مفید همه چیزهای ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: