مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
در اسپانیا فریلنسر شوید

در اسپانیا فریلنسر شوید

اگر به دنبال راه‌اندازی یک شرکت یا کار به عنوان فریلنسردر اسپانیا هستید، این راهنمای مفید نحوه تبدیل شدن به یک فرد فریلنسر در اسپانیا را توضیح می‌دهد.

اگر به نظرتان جذاب به نظر می رسد که تنها خودتان رئیس باشید، ممکن است بخواهید به خوداشتغالی یا همان چیزی که اسپانیایی ها از آن به عنوان autonomo فریلنسر یاد می کنند فکر کنید. به هر حال، داشتن استقلال برای تصمیم گیری در مورد نحوه و زمان کار و همچنین مشتریانی که با آنها کار می کنید، می تواند به شما احساس قدرت بدهد. البته گفته می شود، هر چند اگر به هزینه اداره کار و مواجهه با هرگونه نوسانات ناشی از عدم وجود شبکه ایمنی اشاره نکنیم، این کار مسئولیت های زیادی نیز به همراه دارد.

فهرست عناوین

چه کسی می تواند در اسپانیا به یک فریلنسر تبدیل شود؟

اساسا، هر کسی می تواند در اسپانیا به یک فریلنسر یا خوداشتغال تبدیل شود. فریلنسر بودن به شما این امکان را می دهد که حرفه خود را انجام دهید یا کسب و کار خود را مانند یک شرکت اما با هزینه بسیار کمتر و مدیریت کمتر اداره کنید. به همین دلایل، اسپانیا در طول چند دهه کارآفرینان زیادی را جذب کرده است. در واقع، در حال حاضر حدود 3.2 میلیون نفر در این کشور فریلنسر هستند که حدود 16 درصد از کل جمعیت را تشکیل می دهند. این درحالی است که اکثر آنان در بخش خدمات کار می کنند و بسیاری از آنها در کشاورزی و ساخت و ساز مشغول به کار هستند.

با اینکه تبدیل شدن به یک فرد فریلنسر autonomo مطمئناً جذاب است، ولی مهم است بدانید روندی که باید دنبال کنید تا حد زیادی به کشور مبدا شما بستگی دارد. به عنوان مثال، شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و EFTA می توانند بدون نیاز به درخواست مجوز کار، وارد اسپانیا شده و آزادانه کار کنند. آنها می توانند پس از ورود به کشور، خود را به عنوان فریلنسر ثبت کنند، البته به شرطی که آنها به سن قانونی (18 در اسپانیا) رسیده باشند.

از سوی دیگر، شهروندان غیر اتحادیه اروپا/EFTA با روند پرمشتری روبرو خواهند شد. آنها ابتدا باید برای ورود به اسپانیا ویزای خود، سپس اجازه اقامت برای اقامت طولانی مدت در این کشور و در نهایت مجوز کار فریلنسری که به آنها اجازه می دهد به عنوان یک فرد فریلنسر کار کنند، درخواست کنند.

نکته مهم دیگری که باید در نظر بگیرید این است که اسپانیا به 17 جامعه مستقل تقسیم شده است که هر کدام در مورد نرخ مالیات و قوانین تامین اجتماعی خود تصمیم می گیرند. بنابراین، به عنوان یک فریلنسر، بسته به جایی که برای زندگی انتخاب می کنید، باید قوانین کمی متفاوت تری را رعایت کنید.


تفاوت بین راه اندازی یک کسب و کار و تبدیل شدن به یک فریلنسر در اسپانیا

اگر می خواهید به جای کار کردن به عنوان فریلنسر، کسب و کاری را در اسپانیا راه اندازی کنید، باید بدانید که چندین تفاوت کلیدی وجود دارد. به عنوان مثال، هنگام راه اندازی یک شرکت، الزامات بیشتری از نظر سرمایه گذاری اولیه، مالیات، اسناد تامین اجتماعی و پرداخت هایی که باید انجام دهید وجود دارد. برخلاف فریلنسرها که فقط باید حسابداری اولیه را حفظ کنند، باید استانداردهای بالاتر حسابداری را نیز رعایت کنید.

 همچنین داشتن یک شرکت شما را در محدوده مالیاتی پایین 25 درصد قرار می دهد. بنابراین، اگر انتظار دارید سالیانه بیش از 60,000 یورو به عنوان یک کسب و کار فریلنسر درآمد داشته باشید، ممکن است بخواهید شروع یک کسب و کار را در نظر بگیرید. در غیر این صورت، در بالاترین گروه مالیات بر درآمد یعنی 45 درصد قرار خواهید گرفت.

چگونه در اسپانیا به یک اتونومو یا فریلنسر تبدیل شویم؟

اساساً دو راه برای تبدیل شدن به یک فرد فریلنسر در اسپانیا وجود دارد. می توانید برای ویزای کار فریلنسری اقدام کنید یا مجوز کار موجود را تغییر دهید. به طور طبیعی، روشی که انتخاب می کنید به وضعیت فعلی شما بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر شما شهروند غیر اتحادیه اروپا/EFTA هستید که در خارج از اسپانیا زندگی می کنید یا از قبل با ویزای دیگری در اسپانیا زندگی می کنید، شرایط تان متفاوت خواهد بود.

درخواست ویزای کار فریلنسری در اسپانیا

همانطور که قبلا ذکر شد، شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و EFTA می توانند بدون مجوز وارد اسپانیا شده و کار کنند. با این حال، اگر شما یک شهروند غیر اتحادیه اروپا/EFTA  بوده و مایل به تبدیل شدن به یک فرد فریلنسر در این کشور هستید، باید شرایط ذکر شده در زیر را برای درخواست ویزای کار فریلنسری رعایت کنید.

ویزای کار فریلنسری به شما این امکان را می دهد که به مدت یک سال در اسپانیا زندگی و کار کنید. پس از این می توانید ویزا را برای دو سال تمدید کنید و سپس این کار را تکرار کرده تا به مرز پنج ساله برسید.

پس از پنج سال داشتن ویزای کار فریلنسری، واجد شرایط درخواست اقامت دائم اسپانیا خواهید بود. سپس می توانید روند اخذ شهروندی اسپانیا را آغاز کنید که به شما امکان می دهد به طور نامحدود در این کشور زندگی و کار کنید.

الزامات قانونی برای شهروندان غیر اتحادیه اروپاEFTA/

برای درخواست ویزای کار فریلنسری در اسپانیا، باید:

شهروند اتحادیه اروپا (EU) نباشید

بالای 18 سال سن داشته باشید

دارای وضعیت مهاجرت غیرقانونی در اسپانیا نباشید

عدم سابقه کیفری؛ که با ارائه گواهی صادر شده در کشورهایی که در طی پنج سال گذشته در آنها اقامت داشته اید، اثبات می شود.

دارای صلاحیت حرفه ای مناسب یا تجربه کافی مورد نیاز برای فعالیت تجاری که می خواهید انجام دهید

شواهدی مبنی بر داشتن منابع مالی کافی جهت انجام تجارت خود نشان دهید


مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای کار فریلنسری

برای درخواست ویزای کار فریلنسری در اسپانیا، باید مدارک زیر را ارائه دهید:

یک کپی از پاسپورت 

فرم درخواست تکمیل و امضا شده EX-07

گواهی‌های حرفه‌ای و آکادمیک برای اثبات اینکه شما دارای شرایط لازم برای انجام تجارت خود هستید

سرمایه گذاری اولیه و اثبات درآمد آن

گواهی پزشکی از پزشک مبنی بر اینکه شما هیچ مشکل پزشکی جدی که تهدیدی برای عموم باشد ندارید

مدرک بیمه پزشکی که هرگونه کمک پزشکی در اسپانیا را پوشش می دهد

یک طرح تجاری (از پیش تأیید شده توسط یکی از سازمان هایی که دولت اسپانیا آن را مناسب می داند (مانند ATA، UPTA، UATAE، CIAE، و OPA)

فرآیند ارسال درخواست ویزای کار فریلنسری

در نزدیکترین سفارت اسپانیا در کشوری که در آن زندگی می کنید یا اگر از قبل در اسپانیا هستید از طریق این وب سایت وقت بگیرید. همچنین می توانید اسناد مورد نیاز خود را مجدداً بررسی کرده (و اینکه آیا آنها نیاز به ترجمه و حاشیه دارند یا خیر) و هزینه درخواست را پرداخت کنید.

تمام مدارک لازم را جمع آوری کنید. در صورت لزوم، آنها را توسط یک مترجم معتبر ترجمه کرده و توسط آژانس های صحیح حاشیه دار کنید.

در تاریخ قرار ملاقات حضوری به سفارت یا کنسولگری اسپانیا مراجعه کنید و مدارک و درخواست خود را ارسال کنید. همچنین باید ظرف 10 روز هزینه درخواست (tasta) را پرداخت کنید. توجه داشته باشید، مبلغ دقیق به کشور مبدا و سفارتی که از آن اقدام می کنید بستگی دارد.

در نهایت منتظر نتیجه تایید شدن ویزای تان باشید. معمولاً نتیجه در عرض 3 ماه اعلام می شود. با این حال، ممکن است از شما اسناد اضافی بخواهند. اگر چنین شد، حتما آنها را فوراً تحویل دهید تا درخواست شما به تعویق نیفتد.

اگر درخواست شما تایید شود، نامه ای دریافت خواهید کرد که از شما می خواهد پاسپورت و ویزای کار فریلنسری خود را از طریق کنسولگری یا سفارت درخواست کنید. با استفاده از این، شما می توانید به طور قانونی به عنوان یک فرد فریلنسر autonomo در اسپانیا کار کنید.

هنگامی که ویزای کار فریلنسری خود را دریافت کردید، می توانید وارد اسپانیا شوید و ظرف 30 روز برای TIE (Tarjeta de Identidad de Extranjero) درخواست دهید. TIE در اصل یک کارت شناسایی خارجی اسپانیایی است. سپس باید به عنوان یک فرد فریلنسر autonomo در اسپانیا ثبت نام کنید.

تغییر ویزای اقامت در اسپانیا

اگر حداقل یک سال در اسپانیا زندگی کرده اید، می توانید روند تغییر اجازه اقامت خود را به ویزای کار فریلنسری آغاز کنید. با این حال، ممکن است مجبور شوید برای جمع آوری آن به کشور خود بازگردید. اگر سه سال متوالی در اسپانیا مانده‌اید و دارای مجوز اقامت معتبر بوده‌اید، می‌توانید این مجوز موجود را بدون نیاز به ترک کشور به مجوز کار فریلنسری تغییر دهید.

هنگامی که مجوز فعلی خود را اصلاح کردید، می توانید به طور قانونی کسب و کار خود را راه اندازی کنید یا به عنوان یک فرد فریلنسر در اسپانیا ثبت نام کنید.

مدارک مورد نیاز برای تغییر اجازه اقامت در اسپانیا

اگر می‌خواهید اجازه اقامت خود را تغییر دهید و در اسپانیا به صورت فریلنسر درآمد داشته باشید، باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • یک کپی از رزومه تان CV 
  • فرم تکمیل شده درخواست EX-01
  • یک طرح تجاری از پیش تأیید شده
  • اثبات اینکه شما تمکن مالی کافی جهت برای تامین مالی این پروژه را دارید
  • گواهی از انجمن کارگران فریلنسر اسپانیا (وب سایت به زبان اسپانیایی) مبنی بر اینکه پروژه قابل اجرا است.

با این حال، باید حتما اسنادی که از قبل با اداره مهاجرت محلی (extranjería) یا کنسولگری خود آماده می کنید را بررسی کنید.

فرآیند درخواست برای تغییر اجازه اقامت در اسپانیا

اگر می خواهید اجازه اقامت خود را به ویزای کار فریلنسری تغییر دهید، باید ظرف 60 روز قبل یا 90 روز پس از انقضای مجوز اقامت خود برای تمدید درخواست دهید. می توانید این کار را به صورت آنلاین انجام دهید یا یک قرار ملاقات در اداره مهاجرت یا کنسولگری محلی خود تعیین کنید. همچنین باید هزینه درخواست را بپردازید. هنگامی که برای تغییر مجوز خود درخواست دادید، معمولاً در عرض سه ماه پاسخ (مثبت یا منفی) دریافت خواهید کرد.

نحوه شروع کار به عنوان یک فرد فریلنسر autonomo در اسپانیا

صرف نظر از کشور مبدأ تان، هر فرد فریلنسر در اسپانیا باید چهار مرحله کلیدی را طی کند تا بتواند به یک فرد فریلنسر تبدیل شود و در اسپانیا شروع به کار کند. این مراحل به شرح زیر است:

مرحله 1. دریافت شماره نهاد خارجی (NIE)

 NIE مخفف Número de Identificación de Extranjero است. این شماره شناسایی مالیاتی شخصی و خاصی است که برای ردیابی کلیه فعالیت های مالی و قانونی در اسپانیا استفاده می شود. این فعالیت ها شامل رسیدگی به مسائلی مانند استخدام، مالیات، تامین اجتماعی، بانکداری، راه اندازی کسب و کار و گرفتن گواهینامه رانندگی اسپانیایی می شود. یک NIE برای همه خارجی هایی که برای کار به اسپانیا می آیند، صرف نظر از کشور مبداشان، الزامی است.

شما می توانید قبل از ورود به اسپانیا در یک سفارت یا در یک نقطه کنسولی در کشور محل اقامت خود برای NIE درخواست دهید. با این حال، اگر از قبل در اسپانیا هستید، می توانید این کار را در یک ایستگاه پلیس ملی که اسناد خارجی را مدیریت می کند، انجام دهید. همچنین می توانید در صفحه راهنمای ما درمورد نحوه دریافت شماره شناسایی NIE در اسپانیا بیشتر بخوانید.

مرحله 2. به عنوان یک فرد خود اشتغال autonomo در اداره مالیات اسپانیا ثبت نام کنید

هنگامی که در اداره مالیات اسپانیا (Agencia Tributaria) ثبت نام می کنید، باید برای پرداخت مالیات بر فعالیت های اقتصادی (Impuesto de Actividades Económicas یا IAE) نیز ثبت نام کنید. در طول این فرآیند، باید بیانیه ای در مورد نوع کسب و کار خود ارائه دهید. در مورد رابطه با فریلنسری دو گزینه وجود دارد: فرد حرفه ای آزاد (profesional autónomo) یا فرد کارآفرین فریلنسر (empresario individual). شما باید با انتخاب یک شماره کد، دسته ای که در آن قرار می گیرید را انتخاب کنید.

همچنین باید فرم های Modelo 036 یا 037 - معروف به declaración censal - را تکمیل کنید و گواهی مالیات شخصی (Impuesto sobre la Renta de las Personas Físicas یا IRPF) دریافت کنید.

مرحله 3. یک حساب بانکی اسپانیایی باز کنید

نکته مهم این است که برای ثبت نام در سیستم تامین اجتماعی در اسپانیا به یک حساب بانکی اسپانیایی نیاز دارید. سهم تامین اجتماعی نیز به طور خودکار از حساب شما کسر می شود. برای راه‌اندازی یک حساب، معمولاً به شماره شناسایی NIE، مدرک هویت، آدرس و اسناد مربوط به وضعیت شغلی خود نیاز دارید. در بیشتر موارد، افتتاح یک حساب بانکی جداگانه برای اهداف تجاری به شما کمک خواهد کرد.

مرحله 4. ثبت نام در سازمان تامین اجتماعی

پس از ثبت نام در اداره مالیات اسپانیا، می توانید از طریق یک قانون خاص برای افراد فریلنسر به نام RETA (Régimen Especial de Trabajadores Autónomos) در طی 30 روز برای تامین اجتماعی ثبت نام کنید. این طرح به طور خودکار چندین مورد از مشکلات اجتماعی از جمله ناتوانی در کار کردن به دلیل یک بیماری یا حادثه غیرمرتبط با کار را پوشش می دهد.


ساختارهای قانونی برای فریلنسری autonomos در اسپانیا

هنگام بررسی گزینه هایتان جهت تبدیل شدن به یک فرد فریلنسر در اسپانیا، درک ساختارهای قانونی برای افراد فریلنسر در این کشور مهم است. به عنوان یک فرد فریلنسر می توانید به عنوان یکی از موارد زیر ثبت نام کنید:

فریلنسر کارآفرین (empresario individual)

فریلنسر کارآفرین یک شرکت تک نفره است. او فردی است که کار خود را شخصا اداره می کنند و بنابراین مسئولیت شخصی تمام موارد آن را بر عهده می گیرند. این ساختار قانونی برای مشاغل کوچکی که درآمد سالانه زیادی ایجاد نمی کنند یا کارگران زیادی را استخدام نمی کنند مناسب تر است.

فریلنسر حرفه ای (profesional autónomo)

فریلنسر حرفه ای به شخصی گفته می شود که به طور منظم در ازای دریافت دستمزد کار می کند اما با هیچ کارفرمایی قرارداد کاری ندارد. فریلنسر حرفه ای همان مسئولیت یک فریلنسر کارآفرین را بر عهده دارد، اما همیشه به عنوان یک شرکت تک نفره فعالیت نخواهد کرد، به عنوان مثال، زمانی که کار نامنظم است و درآمد حاصل از آن حداقل آستانه حقوق ملی را برآورده نمی کند.

درست مانند یک مشارکت عمومی (sociedad civil)، این دو نهاد در هنگام راه اندازی با موانع اولیه کمی روبرو هستند. با این حال، هیچ تمایزی بین دارایی ها و بدهی های صاحب کسب و کار وجود ندارد. بنابراین، مالک شخصاً در قبال بدهی هایی که در طول مسیر ایجاد می شود، مسئول است.

با این حال، اگر می خواهید دارایی های شخصی و تجاری خود را از هم جدا کنید، باید در یک sociedad limitada یا یک شرکت محدود ثبت نام کنید. این کار به سرمایه گذاری اولیه 3000 یورو نیاز دارد و شما فقط تا جایی که سرمایه گذاری کرده داده اید مسئولیت دارید. در حالی که فرآیند بوروکراتیک مشابه فرآیند فریلنسران کارآفرین است، اما پیچیده‌تر است زیرا کسب‌وکارها نیاز به ثبت نام اضافی دارند.

نحوه لغو ثبت نام به عنوان یک فرد فریلنسر در اسپانیا

اگر دیگر به عنوان فریلنسر کار نمی کنید، باید به طور رسمی از سیستم خارج شوید. در صورتی که به مقامات مالیاتی و تامین اجتماعی اطلاع ندهید، هزینه پرداخت ماهیانه تامین اجتماعی از حساب شما کسر خواهد شد.

برای لغو ثبت نام، باید فرم های Modelo 036 یا Modelo 037 را از طریق Agencia Tributaria ارسال کنید و از طرح ویژه برای کارگران فریلنسر   self-employed workers (وب سایت به زبان اسپانیایی) خارج شوید. این کار تایید می کند که دیگر از طریق این طرح به سیستم تامین اجتماعی هزینه پرداخت نمی کنید. با این حال، در پایان آخرین سال مالی فعالیت فریلنسری تان، همچنان باید در اظهارنامه مالیات بر درآمد سالانه و مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام کنید.

توجه داشته باشید، اگر تصمیم به ثبت نام مجدد دارید، انجام این کار ظرف 24 ماه پس از انصراف از ثبت نام، شما را واجد شرایط کاهش نرخ حق بیمه تامین اجتماعی نخواهد کرد.

نحوه مدیریت هنگام فریلنسری در اسپانیا

به عنوان یک فرد فریلنسر، شما مسئول اداره ی کارتان، از جمله مدیریت صورتحساب و اظهارنامه مالیاتی هستید. شما باید سوابق حسابداری خود را طبق استاندارد اولیه مورد نیاز قانون اسپانیا نگهداری کنید. در بیشتر موارد، شما مسئول ارائه سه ماهه اظهارنامه مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده هستید. علاوه بر این، باید پرداخت های ماهانه تامین اجتماعی خود را نیز پیگیری کنید (اگرچه به طور خودکار کسر می شود)

به عنوان یک فریلنسر در اسپانیا، باید فاکتورهای مناسبی نیز تحویل دهید. همچنین شما باید سوابق حسابداری منابع درآمد و اسناد هزینه های تجاری خود را نیز داشته باشید. خوشبختانه، با این حال، بسیاری از هزینه های تجاری تحت قانون مالیات اسپانیا کسر می شود.

برای انجام بسیاری از وظایف اداری مورد نیاز اسپانیا به صورت آنلاین، باید برای یک شناسه الکترونیکی به نام گواهی دیجیتال (Certificado Digital) درخواست دهید. همچنین برای شروع و در اختیار داشتن شماره شناسایی NIE خود باید نرم افزاری را در رایانه خود دانلود کنید.


بانکداری برای افراد فریلنسر در اسپانیا

در حالی که هیچ تعهد قانونی برای افتتاح حساب بانکی تجاری به عنوان یک فریلنسر در اسپانیا ندارید، اما داشتن یک حساب بانکی می تواند شما را از مشکلات زیادی نجات دهد. به عنوان مثال، تنظیم پرداخت های تامین اجتماعی و بیمه ها را آسان تر می کند. یک حساب بانکی تجاری همچنین به شما امکان می دهد هزینه های تجاری را پیگیری کنید و دید کلی بهتری از امور مالی خود داشته باشید. برخی از بانک ها ممکن است برای کسانی که در دنیای کسب و کار کوچک شروع به کار می کنند، مزایای بیشتری ارائه دهند. به این ترتیب، ارزش وقت گذاشتن و مقایسه پیشنهادها را دارد.

خوشبختانه، اکثر بانک‌های بزرگ اسپانیایی و شعب بین‌المللی معمولاً خدمات انگلیسی زبان ارائه می‌کنند و پیشنهادات خود را برای ارائه خدمات به مهاجران تطبیق می دهند که شامل مواردی مانند نقل و انتقال پول بین المللی، نرخ تبدیل مطلوب ارز و حساب های غیر مقیم می شود.

مالیات افراد فریلنسر در اسپانیا

در اسپانیا به پرداخت مالیات بر درآمد شخصی (Impuesto sobre la Renta de las Personas Físicas) و مالیات بر ارزش افزوده (Impuesto sobre el Valor Añadido یا IVA) نیاز دارید. نرخ مالیات بر درآمد شخصی بین 19 تا 47 درصد متغیر است و نرخ دقیق به منطقه اسپانیایی که در آن زندگی می کنید بستگی دارد.

به عنوان یک فرد فریلنسر، شما باید اسناد مالیات بر درآمد را ثبت کنید و هر سه ماه یکبار 20٪ مالیات پرداخت کنید (در ژانویه، آوریل، ژوئیه و اکتبر). علاوه بر این، باید اظهارنامه مالیاتی سالانه را در دوره بین آوریل و ژوئن ارسال کنید.

مهمتر از همه، شما باید به هر فاکتوری که برای مشتریان خود ارسال می کنید، یک مالیات بر ارزش افزوده (VAT) اضافه کنید. هنگام صدور صورت‌حساب، شما عملاً مأمور مالیات دولت هستید. هر سه ماهه، باید میزان مالیات بر ارزش افزوده را که جمع آوری و پرداخت کرده اید (در چارچوب هزینه های تجاری) اعلام کنید. سپس مابه التفاوت را به اداره مالیات اسپانیا منتقل کنید. شما همچنین می توانید این کار را به صورت آنلاین در (وب سایت به زبان اسپانیایی) انجام دهید.

تامین اجتماعی، بیمه درمانی و حقوق بازنشستگی برای افراد فریلنسر در اسپانیا

همه کارگران در اسپانیا باید با سیستم تامین اجتماعی همکاری کنند. در مورد افراد فریلنسرهم ثبت نام شدن با RETA (وب سایت به زبان اسپانیایی) است. این مزایا شامل دسترسی به مراقبت های بهداشتی عمومی، مرخصی زایمان، مرخصی پدر شدن و حقوق بازنشستگی های دولتی است. با این حال، تامین اجتماعی در اسپانیا بیکاری یا بیماری ها یا حوادث ناشی از کار را پوشش نمی دهد. در این مواقع باید بیمه جداگانه بگیرید.

اکثر کارگران فریلنسر در اسپانیا نسبت به کارگران شاغل سهم بیشتری می پردازند زیرا نرخ ثابتی می پردازند. آنها همچنین یکی از بالاترین نرخ ها را در اتحادیه اروپا می پردازند. دولت اسپانیا در حال حاضر دو گزینه در اختیار افراد فریلنسر قرار می دهد: پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی با استفاده از حداقل (944.40 یورو) یا حداکثر (1233.20 یورو) پایه حقوق.

شما می توانید با اعمال نرخ ثابت 31.6٪ به پایه حقوق انتخابی خود (32٪ در سال 2022) پرداخت ماهانه را تعیین کنید. مقامات اسپانیایی کمک‌های مالی را هر ماه از حساب بانکی که شما هنگام ثبت نام به‌عنوان فرد فریلنسر استفاده کرده‌اید، کسر می‌کنند.

مزایای فریلنسر تازه کار در اسپانیا

برای 12 ماه اول، یک فرد فریلنسر تازه کار می تواند ماهانه 60 یورو هزینه ثابت بپردازد. برای شش ماه بعد، آنها واجد شرایط کاهش 50 درصدی هستند. سپس، آنها می توانند 30 درصد کاهش را برای شش ماه بعدی درخواست کنند. در مجموع، دو سال طول می کشد تا فریلنسر حق بیمه تامین اجتماعی را کامل پرداخت کند.

کسانی که مجدداً به عنوان یک فریلنسر در اسپانیا ثبت نام می کنند، باید حداقل سه سال از کار رسمی آنها به عنوان یک فرد فریلنسر گذشته باشد تا واجد شرایط دریافت نرخ ثابت و کسر بشوند.


تغییرات تامین اجتماعی برای افراد فریلنسر

سیستم تامین اجتماعی برای افراد فریلنسر در حال اصلاح است. براساس تغییرات پیشنهادی، افراد فریلنسر بسته به میزان درآمدی که دارند، یکی از 13 مبلغ مختلف تامین اجتماعی را پرداخت خواهند کرد. مبالغ مشارکت در این براکت ها از 90 یورو تا 1220 یورو در ماه متغیر است. قابل ذکر است که بسیاری از فریلنسرها احتمالاً سهم ماهیانه بیشتری نسبت به سیستم قبلی پرداخت خواهند کرد. 

بیمه سلامت فریلنسرها در اسپانیا

هر کسی که در اسپانیا زندگی می کند و کار می کند می تواند به مراقبت های بهداشتی دولتی، رایگان دسترسی داشته باشد، البته تا زمانی که به سیستم تامین اجتماعی دولتی پرداخت کند. کمک های تامین اجتماعی سیستم مراقبت های بهداشتی دولتی در اسپانیا را تامین می کند. شما باید برای درمان ثبت نام کنید و برای کارت سلامت (tarjeta sanitaria individual یا TSI) درخواست دهید. علاوه بر این، شهروندان کشورهای غیر اتحادیه اروپا/EFTA ممکن است ملزم به دریافت بیمه درمانی خصوصی به عنوان بخشی از درخواست ویزا باشند.

پیدا کردن کار هنگام فریلنسری در اسپانیا

روابط در فرهنگ تجاری اسپانیا بسیار مهم است. به این ترتیب، ممکن است متوجه شوید که بیشتر کار شما به عنوان یک فرد فریلنسر از شبکه حرفه ای و تبلیغات شفاهی شما سرچشمه می گیرد. آشنایی با یک مخاطب تجاری در اسپانیا اغلب می تواند شامل یک جلسه ناهار یا شام باشد. در این مورد، به طور کلی ایده خوبی است که مکالمه را تا پایان وعده غذایی سبک نگه دارید. جستجوهای هدفمند در لینکدین، آژانس های استخدام، و تابلوهای شغلی منابع خوبی برای یافتن کار در اسپانیا هستند. همچنین ممکن است از تکنیک‌های رزومه و مصاحبه‌تان با محیط تجاری اسپانیا بهره ببرید.

کسب درآمد ثانویه از مشاغل فریلنسری در اسپانیا

فریلنسرها همچنین می توانند به صورت پاره وقت یا تمام وقت کار کنند. یک کارمند فریلنسر همزمان درحال دریافت حقوق یک شرکت، وضعیتی است که به عنوان pluriactividad شناخته می شود. این وضعیت می تواند برای کارگران هنگام پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی مفید باشد. طبق قوانین اسپانیا، اگر دو بار به سیستم هزینه پرداخت کنید و مجموع مشارکت های تامین اجتماعی شما بیش از 13,822,06 یورو باشد، به طور خودکار واجد شرایط برگشت 50 درصدی مبلغ اضافی تان هستید.

یک فریلنسر که کار تمام وقت انجام می دهد نیز واجد شرایط کاهش معینی در حق بیمه تامین اجتماعی است. کاهش 50 درصدی در 18 ماه اول، پرداخت های ماهانه را به حداقل 133.52 یورو و کاهش 25 درصدی در طول 18 ماه بعد به 200.28 یورو کاهش می دهد.

انجام یک شغل پاره وقت در زمان فریلنسری می تواند سهم تامین اجتماعی شما را نیز کاهش دهد. به عنوان مثال، کاهش 25 درصدی در ماه های اول، پرداخت ماهانه را به حداقل 200.28 یورو و کاهش 15 درصدی در 18 ماه بعد به 226.94 یورو کاهش می دهد. در این مورد، قرارداد پاره وقت باید 50٪ بیش از موقعیت تمام وقت باشد. با این حال، کارگران فریلنسر فقط می‌توانند یکی از این گزینه‌ها را انتخاب کنند و نمی‌توانند همزمان با هزینه ثابت ترجیحی برای فریلنسری جدید اقدام کنند.

نرخ ثابت تامین اجتماعی به طور کلی برای کارگران فریلنسر سودمندترین است، به خصوص اگر مردی زیر 30 سال یا زن زیر 35 سال باشید. از سوی دیگر، این امر می تواند برای یک کارگر تمام وقت که در حال برنامه ریزی است و تا حداقل سه سال می تواند فریلنسر باشد، مفید باشد.

پشتیبانی، مشاوره و آموزش برای افراد فریلنسر در اسپانیا

دولت های ملی و محلی در اسپانیا بحران کووید-19 را از نظر کمک به مشاغل کوچک و کارگران فریلنسر جدی گرفته اند. از تعویق پرداخت ها و اجاره بها گرفته تا تسهیل کمک های تامین اجتماعی، تعدادی از اقداماتی است برای کمک به افرادی که شاهد کاهش درآمد خود در همه گیری جهانی بودند.

اگر برای راه اندازی کسب و کار در اسپانیا یا تکمیل اظهارنامه مالیاتی اسپانیایی خود به عنوان یک فریلنسر به کمک نیاز دارید، می توانید یک ژستور استخدام کنید. ژستور gestor یک نوع مدیر تجاری است که به عنوان رابط بین شما و مؤسسه اداری اسپانیا عمل می کند. برای پیدا کردن ژستور می توانید به صورت آنلاین جستجو کنید.

اسپانیا دوره‌های آموزش حرفه‌ای با بودجه دولت را هم برای کارمندان و هم برای کسانی که بیکار هستند و همچنین برنامه‌های مشاوره برای کارگران فریلنسر ارائه می‌دهد. با این حال، این پیشنهادات ممکن است از یک جامعه به دیگری متفاوت باشد.

فریلنسرها همچنین می توانند در دوره های دیجیتال ثبت نام کنند، مانند دوره هایی که از سال 2019 توسط سرویس اشتغال عمومی دولتی اسپانیا (SEPE) و بنیاد دولتی آموزش در استخدام (Fundae) ارائه می شود. این سازمان ها طیف وسیعی از گزینه های آموزشی، از جمله دوره های رایگان در موضوعات مختلف بازاریابی دیجیتال، زبان های برنامه نویسی، تجارت الکترونیک و امنیت سایبری را ارائه می دهند.

پیدا کردن فضای اداری هنگام کار آزاد در اسپانیا

مدل کار مشترک در اسپانیا، به ویژه در شهرهای بزرگ محبوب است. فریلنسرها دیجیتالی می توانند از بین تعدادی از فضاهای کار مشترک مقرون به صرفه متناسب با نیاز خود انتخاب کنند.

فعالیت در یک فضای کار مشترک مزایای متعددی دارد، از جمله فرصت‌های شبکه، هزینه‌های کمتر و احساس اجتماعی کردن. علاوه بر این، ممکن است بتوانید هزینه فضای اداری خود را از مالیات بر درآمد اسپانیایی خود کسر کنید.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

جست و جوی کار در اسپانیا
جست و جوی کار در اسپانیا

این مقاله یک راهنمای ضروری برای یافتن کار در اسپانیا، از جمله اطلاعاتی در مورد بازار کار فعلی، مجوزهای کار اسپانیا، و محل یافتن شغل در اسپانیا در اختیار شما قرار می دهد. ...

بیشتر بخوانید
شروع یک کسب و کار در اسپانیا
شروع یک کسب و کار در اسپانیا

افتتاح یک تجارت جدید در یک کشور خارجی می تواند یک پیشنهاد اعصاب خردکن باشد. با این حال، توجه به قوانین کلیدی و پیامدهای راه‌اندازی فروشگاه می‌تواند به شما کمک کند تا یک شروع کار خوب داشته باشید و شانس موفقیت خود را افزایش دهید. این راهنمای مفید همه چیزهای ...

بیشتر بخوانید
انوع ویزاهای کار اسپانیا
انوع ویزاهای کار اسپانیا

اگر کار در اسپانیا هدف شما نیست، شاید برای بازنشستگی یا تحصیل به آنجا نقل مکان کنید. در این مورد، هم نوع ویزای شما و هم روند درخواست کمی متفاوت است، زیرا عمدتاً باید مدرکی مبنی بر تمکن مالی کافی نشان دهید. هزینه ها و الزامات ویزای اسپانیا بسته به هدف اقامت ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: