زمان بندی برای موفقیت در آزمون جی مت، از نقطه ی شروع تا پایان

زمان بندی برای موفقیت در آزمون جی مت، از نقطه ی شروع تا پایان

حتماً این صحنه را در فیلم‌ها دیده‌اید ‌که یک بمب زمانی وجود دارد که قرار است در عرض 5 دقیقه و 14 ثانیه منفجر شود و ناگهان اوضاع خراب می‌شود؟ این همان حسی است که در یک روز بد شرکت در آزمون جی‌مت دارید. زمان در حال عبور است و سوالات دائماً سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. شما امیدوارانه با تسلط بر محتوای آزمون و تلاش برای درک تمام سوالات دو بخش Quantitative و وربال، زمان زیادی را صرف آماده‌سازی خود برای آزمون جی‌مت می‌کنید. اما در نهایت، هر چقدر در سطح محتوا آماده باشید، باید بدانید که چگونه زمان‌ بندی آزمون را کنترل کنید.

در مورد بهترین روش‌های زمان‌ بندی آزمون جی‌مت، توصیه‌های زیادی وجود دارد، اما بیشتر آن‌ها بی‌دلیل پیچیده است. برخی به شما می‌گویند وقتی یک سوال خاص را به‌ اتمام رساندید، حواستان باید به زمان باشد یا برخی دیگر از شما می‌خواهند این کار را به ‌هنگام جواب دادن به سوالات پیچیده‌ی ریاضی در طول امتحان انجام دهید.

کارهایی که برای ایجاد یک استراتژی زمان ‌بندی مناسب به آن نیاز دارید، از این قرار است:

  • درک خوب و مناسب از انواع سوالات و مدت زمان حل آن‌ها
  • داشتن دانش مناسب از راه‌حل‌های مختلف و گوناگون پاسخ به سوالات
  • داشتن یک استراتژی مناسب برای حدس زدن

اگر بتوانید این سه فاکتور ساده را در نظر بگیرید و قبل از شرکت در آزمون اصلی جی‌مت، استفاده از آن‌ها را تمرین کنید، بدون تلاش بسیار زیاد، از آزمون جی‌مت با موفقیت عبور خواهید کرد. اطمینان حاصل کنید که هنگام انجام تمرین‌ها و تست‌های آزمایشی، روی زمان ‌بندی متمرکز شده‌اید تا استراتژی زمان ‌بندی شما، ماهیت دوم را به‌ هنگام شرکت در آزمون اصلی جی‌مت داشته باشد.

مبانی زمان ‌بندی آزمون جی مت

ممکن است شنیده باشید که GMAC (سازمانی که آزمون جی‌مت را ایجاد و اداره می‌کند)، اخیراً جی‌مت را کمی کوتاه ‌تر کرده است. در واقع، GMAC نیم ساعت از آزمون و تعداد سوالات بخش‌های Quantitative و وربال را کاهش داده است. اما مدت زمان شما در پاسخ به سوالات تغییری نکرده است و همچنان به این شکل است:

  • 30 دقیقه برای 1 عنوان در بخش Analytical Writing
  • 30 دقیقه برای 12 سوال بخش Integrated Reasoning
  • 62 دقیقه برای 31 سوال بخش Quantitative
  • 65 دقیقه برای 36 سوال بخش وربال

نکته مهم این است که شما تقریباً 2 دقیقه برای پاسخ به هر سوال در بخش‌های Quantitative و وربال فرصت دارید. اما قطعاً نمی‌خواهید دقیقاً 2 دقیقه را برای هر سوال وقت بگذارید. چرا؟ خُب، این به قسمت اول استراتژی زمان‌بندی 4 بخشی شما برمی‌گردد: نوع سوال. سوالات مختلف وربال، به زمان‌های مختلفی نیاز دارد. بله، شما معمولاً باید به هر سوال وربال، به طور متوسط در 2 دقیقه جواب دهید، اما برای خواندن متن‌های مربوط به سوالات درک مطلب، باید کمی وقت بیشتری بگذارید، در حالی که برخی از سوالات تصحیح جمله، در یک لحظه جواب داده می‌شود.

الان به شما اعلام می‌کنیم که چون جی‌مت یک آزمون تطبیقی است، سوالات ابتدای بخش راحت‌تر و سوالات انتهای بخش سخت‌تر خواهد بود. شما ممکن است بخواهید زمان بیشتری را به سوالات آسان‌تر اختصاص دهید. در نتیجه، این زمان‌های پیشنهادی حداکثر زمان برای سپری کردن برای پاسخ به سوالات هستند.

در بخش درک مطلب، 3 دقیقه طول می‌کشد یک متن را بخوانید و آن را کاملاً بفهمید و بعد برای هر سوال مربوط به متن، حدود 1 دقیقه وقت بگذارید. در کل، هر متن، 3 تا 4 سوال خواهد داشت. اگر 3 دقیقه برای خواندن متن و 1 دقیقه برای پاسخ به 3 سوال صرف کنید، فقط باید 6 دقیقه را برای پاسخ به این 3 سوال اختصاص دهید که به طور متوسط، 2 دقیقه برای هر سوال می‌شود. اگر نگران این هستید که ممکن است وقت زیادی را برای خواندن متن اختصاص دهید، بهتر است هنگام خواندن متن‌ها در سوالات تمرینی، از تایمر استفاده کنید. با این کار، خواهید دید که چقدر برای خواندن متن وقت می‌گذارید و از آنجا شروع کنید. بهترین راه برای تبدیل شدن به یک خواننده‌ی سریع متن‌ها، زیاد خواندن است. بنابراین، عادت داشته باشید که 1 ساعت در روز بخوانید و تمرکز خود را روی نشریات باکیفیتی همچون نیویورکر، اکونومیست، Scientific American ،Wired یا نیویورک تایمز بگذارید.

در سوالات تصحیح جمله، سعی کنید برای هر کدام، کمتر از 1.5 دقیقه وقت بگذارید. تصحیح جمله به کمترین میزان زمان در میان تمام سوالات موجود در بخش وربال نیاز دارد. بنابراین، باید بتوانید در آنجا زمان برای خود صرفه‌ جویی کنید. آیا شما در سوالات گیر کرده‌اید؟ برای فرآیند حذف، ادامه‌ی مطلب را بخوانید. پاسخ به سوالات بخش Critical Reasoning، هر کدام حدود 2.5 دقیقه زمان می‌برد. این سوالات به زمان خواندن کمتری در مقایسه با سوالات درک مطلب و به زمان خواندن بیشتری در مقایسه با سوالات تصحیح جمله نیاز دارد. وقت خود را برای درک استدلال مطرح شده اختصاص دهید و قضاوت‌های خود را در مورد آن شکل دهید تا زمان کمتری را صرف بررسی تمام گزینه‌های جواب کنید.




سوالات مختلف به استراتژی‌های مختلفی نیز نیاز دارد

اینجاست که سیستم PAL ما می‌تواند مفید واقع شود. در واقع، سه گزینه برای تفکر در هر سوال جی‌مت وجود دارد: روش دقیق، روش منطقی یا روش جایگزین. خلاصه‌ی این سه روش این است: روش دقیق از معادلات یا از قوانین رسمی دستوری/ منطقی استفاده می‌کند. روش منطقی از خصوصیات منطقی زیربنایی، متن و معنی جمله برای استنباط پاسخ استفاده می‌کند.  روش جایگزین متمرکز بر رسیدن به جواب درست است، بدون اینکه دقیقاً دلیل درست بودن آن را بداند (مانند حذف).

برای مثال، ممکن است بخواهید از روش دقیق استفاده کنید تا بفهمید از نظر دستوری، چه‌ چیزی در مورد سوالات تصحیح جمله نادرست است یا ممکن است از یک روش منطقی برای استدلال در پاسخ به سوالات Critical Reasoning و کفایت داده‌ها و یا یک روش جایگزین برای افزودن گزینه‌های جواب به یک معادله‌ی مشخص در یک سوال حل مسئله استفاده کنید.

ایجاد مجموعه‌ی انعطاف ‌پذیری از استراتژی‌ها برای اطمینان پیدا کردن از اینکه می‌دانید چگونه زمان مناسب را برای پاسخ به هر نوع سوال صرف کنید، کلیدی و مهم است. به‌ خصوص اگر شما در آزمون جی‌مت، نمرات متوسطی می‌گیرید، باید استراتژی‌های گوناگونی را برای مقابله با سوالاتی که حل آن‌ها برای شما دشوار است، ایجاد کنید.

استراتژی‌های جایگزین داشته باشید

رایج‌ ترین انواع استراتژی‌های جایگزین، راهکارهایی هستند که سوالات جی‌مت را وارونه جلوه می‌دهند. برای مثال، در سوالات حل مسئله، تا جای ممکن، گزینه‌های جواب را بررسی کنید. سوالات جبر زیادی در آزمون جی‌مت وجود دارد که اساساً اینگونه خلاصه می‌شود: 'کدامیک از موارد زیر، مقدار x است؟' خوشبختانه، شما می‌توانید به‌جای تلاش برای ایجاد و حل معادلات مربوطه، جلو بروید و هر یک از گزینه‌های جواب را به‌عنوان مقدار x امتحان کنید.

به‌ جای اینکه بلافاصله هر سوال کوانت را مانند معلم جبر دبیرستان خود حل کنید، لحظه ای وقت بگذارید و به‌ شکل منطقی سوالات کوانت را بررسی کنید. آیا گزینه‌های جوابی وجود دارد که بتوانید آن‌ها را حذف کنید؟ آیا تخمین یا تقریب اصلاً کمکی می‌کند؟ آیا فقط اطلاعات مرتبط کمی وجود دارد؟

باز هم تسلط کامل به سیستم PAL ما، راه مناسبی برای ایجاد مجموعه‌ای از استراتژی‌هاست. اما شما همچنین باید بدانید که چه‌ موقع حدس بزنید یا چه ‌موقع باید از پاسخ دادن به سوالی منصرف شوید. آخرین قسمت از یک استراتژی مناسب برای زمان‌ بندی، دانستن زمان چشم‌ پوشی کردن از یک سوال است. در آزمون جی‌مت، سوالاتی را اشتباه جواب خواهید داد و این اشکالی ندارد. حتی کسانی که Percentile 99 می‌گیرند، نیز چند سوال را از دست می‌دهند.

حالا سوال این است: چه ‌زمانی باید از یک سوال صرف‌ نظر کنید؟ هر زمان که از پیشرفت در جواب دادن به یک سوال نااُمید شدید، از آن رد شوید. بر روی هر سوال، در حدود 30 ثانیه یا کمی بیشتر تلاش خوب و صادقانه بگذارید. اگر هنوز نمی‌دانید بعد از کمی فکر کردن بر روی یک سوال، چه کاری باید انجام دهید، آماده‌ی چشم ‌پوشی کردن از آن شوید. علاوه بر این، اگر از زمان بندی کلی خود عقب هستید، می‌توانید از یک سوال صرف ‌نظر کنید. یک استراتژی خوب این است که پس از هر 5 سوال، به ساعت نگاه کنید. اگر بیش از 10 دقیقه گذشته باشد، شما عقب هستید و زمان چشم‌ پوشی از یک سوال فرا رسیده است… اما چشم ‌پوشی کردن از یک سوال، دقیقاً شامل چه ‌چیزی می‌شود؟ شما نمی‌توانید سوالی را خالی بگذارید، اما می‌توانید در صورت امکان، از حدس تصادفی برای پاسخ سوال خودداری کنید. در این موارد، فرایند حذف دوست شماست. همیشه وقتی به گزینه‌های جواب نگاه می‌کنید، به‌یاد داشته باشید که اکثر آن‌ها نادرست هستند! اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید جواب صحیح را تشخیص دهید، حداقل مواردی را که کاملاً موثر نیستند، حذف کنید.

اما اگر زمان‌بندی من اشتباه باشد، چه کاری باید انجام داد؟

خُب، شما یک استراتژی زمان ‌بندی 3 مرحله‌ای خوب را ایجاد و آن را در تست‌های آزمایشی خود در خانه تمرین کرده‌اید، اما هنگام شرکت در آزمون اصلی جی‌مت، همه‌ چیز اشتباه پیش می‌رود. در این‌ صورت، چه باید بکنید؟ اول از همه، در پایان یک بخش استرس نداشته باشید. اگر وقتتان تمام شده است، در حال حاضر در سخت‌ترین قسمت آن بخش مشخص هستید. شما احتمالاً زمان مناسبی را صرف جواب دادن به سوالات آسان و متوسط کرده‌اید. اگر این کار را انجام داده‌‌اید، پس احتمالاً نمره‌ی خوبی می‌گیرید. پاسخ دادن به سوالات دشوار، چندان به‌ درد کارتان نمی‌آید.

با دانستن این مسئله، فقط به سوالات دشواری که فکر می‌کنید قادر به پاسخ‌گویی صحیح به آن‌ها هستید، توجه کنید. این همان مرحله‌ای است که فرایند جذاب حذف کردن و حدس زدن، استراتژی مفیدی خواهد بود. اگر 4 سوال برای شما باقی مانده، شاید 2 سوال از آن‌ها، سوالاتی باشد که می‌توانید آن‌ها را حذف کرده و یا حدس بزنید و 2 سوال هم سوالاتی است که سعی می‌کنید آن‌ها را به ‌درستی جواب دهید و این اصلاً مشکلی ندارد!

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

GMAT یا GRE؟

GMAT یا GRE؟

خیلی از کسانی که هدفشون ورود به MBA هست مردد هستن که آزمون GRE رو انجام بدن یا GMAT ؟اساسا آزمون GMAT همواره معیار تعیین سطح استعداد تحصیلی در Business Schools بوده اما مدتی میشه که آزمون GRE البته بعد از تغییراتی که در سال 2011 انجام داد، تونست رقیب خوب ...

بیشتر بخوانید
اشتباهات رایج در حل سوالات DATA Sufficiency جی مت

اشتباهات رایج در حل سوالات DATA Sufficiency جی مت

آیا دقت کرده اید که تحلیل یک گزاره در واقع سخت تر از دو گزاره است. زیرا گزاره دیگر اغلب یک نکته، یک راهنمایی یا پاره ای از اطلاعات را به همراه دارد که می توان برای تشخیص حقه یا تله سوال از آن استفاده کرد. ...

بیشتر بخوانید
آشنایی با سوالات ریاضی آزمون GMAT

آشنایی با سوالات ریاضی آزمون GMAT

همانطور که میدونید آزمونGMAT آزمونی بین المللی است جهت ادامه تحصیل درزمینه های تجارت، بازرگانی ومدیریت. مدت زمان GMAT سه ساعت ونیم می باشد، ولی بطورکلی با احتساب زمان استراحت بین آزمون، حدود 4 ساعت به طول می انجامد. ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter