چرا تحصیل در رشته ی MBA پرطرفدار است؟

چرا تحصیل در رشته ی  MBA پرطرفدار است؟

آیا واقعاً به MBA نیاز دارم؟ این روزها، با رونق اقتصاد ایالات متحده‌ی آمریکا و بوجود آمدن مشاغل بیشتر و بیشتر، به‌ نظر می‌رسد که (به‌ ویژه در عرصه‌ی فن‌ آوری) تجربه‌ی کار نسبت به داشتن مدارک پیشرفته ارزش بیشتری دارد و افراد کم‌کم این سوال در ذهن‌شان شکل می‌گیرد که آیا حضور در دانشکده‌های بازرگانی، بهترین مسیر برای رسیدن به مقصد حرفه‌ای‌شان هست و آیا واقعاً ارزش دارد که روی آن سرمایه‌ گذاری کنند یا نه. استدلال ما بر این است که MBA قطعاً می‌تواند به رشد شغلی و شخصی شما کمک قابل‌ توجهی کند. در این مقاله، چند دلیل را برای این ادعای خود مطرح می‌کنیم:

9 دلیل برای گرفتن MBA

آموزش‌های مناسب و بی‌نظیر در مهارت‌های 'سخت' تجاری

اگرچه شما می‌توانید از طریق دوره‌های آنلاین و خواندن کتاب، دانش و مهارت‌های اساسی کسب و کار را کسب کنید (برای مثال، تجزیه و تحلیل مالی، استفاده از چارچوب‌های استراتژیک، تحلیل ترازنامه)، اما عمق و شدت یادگیری شما در یک دوره‌‌ی فراگیر MBA، بسیار بیشتر است. برای مثال، برنامه‌ی درسی اصلی سال اول برخی دوره‌های MBA' ,Boot Camp' نامیده می‌شود. آموزش درسی در این دوره، دقیق، گسترده، سریع و برای بعضی‌ها واقعاً طاقت‌ فرساست. علاوه بر این، برخی دانشکده‌ها از طریق 'روش‌های موردی' تدریس می‌کنند که در آن دانشجو با قرار دادن خود در جایگاه تصمیم‌ گیرندگان اصلی (برای مثال، مدیرعامل، مدیر مالی، رئیس بخش بازاریابی و ...) و ارائه‌ی توصیه‌های مبتنی بر تجزیه و تحلیل، به حل مشکلات تجاری واقعی می‌پردازد. وقتی دانشجویان در کلاس بر اساس فرض‌ها و نتیجه‌ گیری‌ها، با یکدیگر به چالش می‌پردازند، اعضای هیات علمی بحث‌ها را تسهیل می‌کنند. گاهی‌اوقات، قهرمان اصلی آن پرونده خود در کلاس حاضر می‌شود. هیچ کتاب یا دوره‌ی آنلاینی نمی‌تواند چنین تجربه‌ای را در اختیار شما قرار دهد. اگر واقعاً می‌خواهید کسب و کار را درک کنید و به عملکردهای مختلف یک شرکت پی ببرید، بهترین راه، حضور در دانشکده‌ی تجارت است.

آموزش‌های مناسب در مهارت‌های 'نرم' تجاری

فارغ‌ التحصیلان دانشکده‌های بازرگانی اغلب می‌گویند که یکی از مهم‌ترین اقدامات دوره‌ی MBA مربوط به مهارت‌های 'نرم' تجاری همچون رهبری، کار تیمی و مدیریت بر افراد است. اخیراً یکی از افرادی که در دوره‌ی Michigan Ross MBA شرکت کرده بود، به من می‌گفت: مهارت‌های نرمی که در 'کلاس رشد و توسعه‌ی رهبری' آموختم، باعث شده در هر بار انتقال به یک سازمان جدید، راحت‌تر بتوانم اعتماد و حمایت همکارانم را بدست آورم.' این دوره‌ها شما را برای پرداختن به سوالات و موقعیت‌های بین‌فردی آماده می‌سازد که می‌تواند برای موفقیت شما در عرصه‌ی کاری حیاتی باشد. چگونه بر اعضای گروهی که شما هیچ اختیاری نسبت به آن‌ها ندارید، تاثیر بگذارید؟ چگونه می‌توانید برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب مانند کسب حقوق بالاتر مذاکره کنید؟ چگونه با افرادی که پیش‌ زمینه‌ها، دیدگاه‌ها و ایده‌های مختلف دارند، به‌ شکل موثری همکاری کنید؟ در دانشکده‌ی بازرگانی، شما نه‌ تنها در مورد روش‌های دستیابی به این نوع مسائل آموزش می‌بینید، بلکه این فرصت را دارید که قبل از اینکه در یک محیط کار واقعی قرار بگیرید که می‌تواند پیامدهای جدی حقوقی، مالی یا شغلی داشته باشد، آموخته‌های خود را تمرین کنید.

فرصت‌های یادگیری عملی

بیشتر دانشکده‌های بازرگانی، اگر نگوییم همه‌ی آن‌ها، کلاس‌ها، دوره‌ها و پروژه‌هایی را ارائه می‌دهند که در آن‌ها، تیم‌های کوچکی از دانشجویان به طور مستقیم با شرکت‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی سراسر جهان کار می‌کنند تا مشکلات تجاری واقعی که آن سازمان‌ها با آن روبرو هستند، را در شرایط واقعی برطرف کنند. در نتیجه، آن‌ها از نزدیک در مورد نحوه‌ی عملکرد این شرکت‌ها اطلاعاتی کسب کرده و در عین حال، ارتباطات مناسب داخلی با آن‌ها برقرار می‌کنند. گاهی‌ اوقات، دانشجویان با شرکت حامی در یک دوره‌ی کارآموزی تابستانی یا حتی یک فرصت کاری تمام‌ وقت پس از فارغ‌التحصیلی، تعامل برقرار می‌کنند. چند تا از پروژه‌های عملی اخیر در یکی از دوره‌های برجسته‌ی MBA از این قرار می‌باشد: ایجاد استراتژی‌های عملی بازار مایکروسافت برای تعامل موثر با دانشجویان دانشگاه‌ها، مشاوره به Marriott International درباره‌ی نحوه‌ی افزایش درآمد حاصل از ارائه‌ی خدمات آبگرم در منطقه‌ی آسیا-اقیانوسیه و ایجاد یک مُدل تجاری برای یک محصول غذایی درمانی که سوء تغذیه‌ی شدید را در رواندا درمان می‌کند. این فرصت‌های عملی، علاوه بر فراهم آوردن تجارب ارزشمند هم برای مشاغل تجاری و هم برای افراد، به شرکت‌کنندگان کمک می‌کند تا یاد بگیرند که با مشکلات کاری خود چگونه روبرو شوند: مدیریت از طریق ابهام. غالباً، رهبران باید براساس اطلاعات مبهم یا ناقص تصمیم بگیرند. با مرور چالش‌های موجود در مشاغل به‌ عنوان یک دانشجوی MBA، توانایی‌های لازم را برای مدیریت موفق شرایط مشابه در شرکت خود را پیدا خواهید کرد.

کمک به تغییر شغل

اگرچه ایجاد تغییرات شغلی قابل‌ توجه به‌ تنهایی امکان‌ پذیر است، اما بدون شک مشکل است. انجام این کار از طریق دانشکده‌ی بازرگانی، نه‌ تنها آسان‌تر بلکه بسیار معمول است. به‌ عنوان مشاور پذیرش، با یک مهندس زمین که به بانکدار سرمایه‌ گذار تبدیل شده، یک مدیر غیرانتفاعی که به مشاور عملیات تبدیل شده و یک مهندس که به مدیر محصول تبدیل شده کار کرده‌ام. و یکی از همکلاسی‌های MBA خودم، از بازیکن NFL به بازاریاب محصولات مصرفی تبدیل شد. برنامه‌ی درسی اصلی MBA (امور مالی، اقتصاد، بازاریابی، عملیات، استراتژی و غیره) به دانشجویان کمک می‌کند تا کلیّت کسب و کار خود را توسعه دهند که به‌ ویژه برای کسانی که از شاخه‌‌های غیرسنتی وارد دانشکده‌ی بازرگانی می‌شوند یا فقط در یک یا دو زمینه‌ی کسب و کار تجربه دارند، بسیار ضروری است. پس، دوره‌های انتخابی، دانش تخصصی لازم را برای کارکردها و صنایع گوناگون ارائه می‌دهند. علاوه بر این، از طریق باشگاه‌های حرفه‌ای (همچون باشگاه مشاوره، باشگاه مدیریت سرمایه‌ گذاری، باشگاه بازاریابی و ...)، متقاضیان مشاغل خاص در معرض واقعیت‌های این مشاغل قرار می‌گیرند، از طریق سفرهای شغلی و حضور در کنفرانس‌ها، با شرکت‌های مورد علاقه‌ی خود ارتباط برقرار می‌کنند و می‌آموزند که چگونه بهترین کار را برای استخدام و مصاحبه در آن شرکت‌ها یا صنایع را انجام دهند. این منابع، دانشجویان دانشکده‌های بازرگانی را قادر می‌سازد تا شکاف بین تجربه‌ی گذشته و اهداف آینده‌ی خود را به‌ شکل موثری برطرف کنند.




منابع جستجوی شغلی بی‌نظیر

چه دانشجویان MBA بخواهند شغل خود را کاملاً تغییر دهند و چه فقط بخواهند به موقعیتی بهتر در شغل فعلی خود دست یابند، دفتر خدمات شغلی دوره‌ی آموزشی آن‌ها، منابع گسترده، پشتیبانی و دسترسی‌هایی را ارائه می‌دهند که به آن‌ها کمک می‌کند راحت‌تر به اهداف خود برسند. این دفاتر به شما در زمینه‌ی تهیه‌ی رزومه و نامه‌ی ضمیمه، مشاوره در مورد مشاغل مربوطه، دسترسی به آگهی‌های شغلی اختصاصی و فرصت انجام مصاحبه‌های هدفمند با نمایندگانی بسیار آموزش‌دیده کمک می‌کنند. علاوه بر این، دفاتر خدمات شغلی با کارفرمایان برخی از شرکت‌های متقاضی MBA ارتباط برقرار می‌کنند و این افراد برای مصاحبه با دانشجویان برای کارآموزی و فرصت‌های شغلی تمام‌وقت به دانشگاه می‌آیند. این‌ها مزایای جستجوی شغلی است که نمی‌توانید در جاهای دیگر به آن‌ها برسید.

فرصت حضور‌های بین‌ المللی

این روزها، کسب و کار به‌ شکل فزاینده‌ای جهانی شده و رهبران حوزه‌ی تجارت، برای رسیدن به موفقیت، باید از نگاه و درک جهانی برخوردار باشند. دانشکده‌های برتر بازرگانی، فرصت‌های ارزشمندی را در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهند تا بتوانند با همکاران سراسر جهان خود ارتباط برقرار کنند. این دوره‌‌ها شامل برنامه‌های مبادله‌ی دانشجو در طول ترم با دوره‌‌های خارج از ایالات متحده‌ی آمریکا، دوره‌هایی که شامل یک تا سه هفته کار در محل شرکت با شرکای بین‌ المللی است، سفرهای بین‌ المللی و سفرهای تحصیلی یک تا دو هفته‌ای که دانشجویان از طریق آن‌ها مستقیماً با یک شرکت غیرآمریکایی برای حل یک مشکل مرتبط با کسب و کار و تجارت همکاری می‌کنند، می‌باشد. این دوره‌ها ذهنیتی جهانی را به دانشجویان ارائه می‌دهند که عمیق‌تر از یک سفر کوتاه کاری یا سفر شخصی است.

پشتیبانی از کارآفرینی

اگر دوست دارید کسب و کار خود را شروع کنید، دانشکده‌ی بازرگانی، تمام اجزای اصلی انجام این کار را برای شما فراهم می‌کند. علاوه بر اصول اساسی کسب و کار که از برنامه‌های درسی این دوره بدست می‌آورید، دوره‌های خاص کارآفرینی نیز به شما می‌آموزد چه‌ چیزهایی در موفقیت یک شرکت جدید، ایفای نقش می‌کند. در میان همکلاسی‌های خود، شما کارآفرینان مشتاق دیگری را می‌یابید که می‌توانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید یا حتی ممکن است برای راه‌اندازی یک کسب و کار مشترک، با یکدیگر متحد شوید. علاوه بر این، بسیاری از دوره‌‌های برتر MBA، دارای کارآفرینانی مستقر در خود موسسه هستند که می‌توانید با آن‌ها ملاقات کنید و در صورت لزوم، از آن‌ها مشاوره بگیرید. اکثر دانشکده‌های برجسته‌ی تجارت، همچنین دارای مسابقات کارآفرینی سالانه هستند که نه‌ تنها به شما امکان می‌دهد محاسن ایده‌ی کسب و کار خود را محک بزنید و از کارآفرینان باتجربه، بازخوردی هدفمند دریافت کنید، بلکه هزاران دلار جایزه نیز برای تامین اعتبار طرح‌های شما پرداخت می‌کنند. دوره‌های بیشتر و بیشتری در حال ایجاد طرح‌‌های تجاری برای کمک به دانشجویان در تشکیل و راه‌اندازی شرکت‌های خود هستند. از فرصت‌های دیگر دوره‌های MBA می‌توان به کارآموزی در شرکت‌های نوپا، ارائه‌ی سخنرانی و کارگاه‌های آموزشی توسط کارآفرینان موفق و شانس انتقال ایده‌ی سرمایه‌ گذاری خود به هیئت‌های سرمایه‌گذاری وابسته به مدارس برای تامین بودجه‌ی احتمالی اشاره کرد. به طور خلاصه اینکه، دانشکده‌ی بازرگانی می‌تواند روند تبدیل چشم‌اندازهای کاری شما را به واقعیت، تسهیل سازد.

ایجاد یک شبکه‌ی گسترده

عبارت قدیمی 'مهم نیست چه‌چیزی می‌دانید، مهم است که چه‌کسی را بشناسید'، به‌ویژه در دنیای تجارت و موفقیت‌های بالقوه‌ی شما در آن قابل‌استفاده است. کتاب‌های مرتبط با کسب و کار و تجارت و دوره‌های آنلاین، ممکن است مفاهیم کلیدی این حوزه را آموزش دهند، اما ارتباطات بسیار کمی-البته اگر وجود داشته باشد- برای‌تان فراهم می‌کنند. با این حال، به‌عنوان یک دانشجوی MBA، در هر گامی که در دانشگاه در کنار همکلاسی‌های خود برمی‌دارید، صدها ارتباط جدید بدست می‌آورید، حتی در بین دانشجویان کلاس‌های قبل و بعد از کلاس خودتان. ماهیت فراگیر دانشکده‌های بازرگانی- جلسات مطالعه‌ی گروهی اواخر شب، پروژه‌های گروهی، مسابقات تیمی، کنفرانس‌ها، رویدادهای اجتماعی- به ایجاد پیوندهای محکم در بین دانشجویان کمک می‌کند. شما همچنین به‌ شکل خودکار به کل شبکه‌ی فارغ‌ التحصیلان نه‌ فقط در دانشکده‌ی بازرگانی خود، بلکه در موسسات شریک با آن نیز متصل می‌شوید که می‌تواند به صدها هزار نفر برسد و افرادی از سراسر جهان را شامل شود. بعدها، می‌توانید مرتباً از طریق سازمان فارغ‌ التحصیلان محلی خود با فارغ‌ التحصیلان منطقه‌ی خود ارتباط برقرار کرده و از طریق پایگاه‌های داده‌ی آنلاین و گروه‌های خاص Facebook و LinkedIn، با آن‌ها تعامل داشته باشید. این تماس‌ها به‌ ویژه هنگامی‌ که فردی به دنبال فرصت‌های شغلی است، مفید فایده واقع می‌شود: بسیاری از افرادی که من می‌شناسم، به این دلیل در موقعیت فعلی خود موفق هستند، چون همکلاسیان یا فارغ‌ التحصیلان سابق MBA آن‌ها، رزومه‌ی کاری‌شان را پذیرفته‌اند و فرصت‌های شغلی در اختیار آن‌ها قرار داده‌اند.




خاطرات باورنکردنی

دانشجویان MBA بدون چون و چرا در مورد تحصیل و جستجوی شغل خود سخت کار می‌کنند، اما آن‌ها به همان اندازه هم سخت 'بازی' می‌کنند. بسیاری از فارغ‌ التحصیلان دانشکده‌های بازرگانی حتی از تجربه‌ی MBA خود به‌ عنوان 'تعطیلات دو ساله' یاد می‌کنند. همه‌ی دوره‌‌های برتر MBA، تجربه‌های سرگرم‌ کننده و منحصر به‌ فردی در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهند که شما به‌  سادگی نمی‌توانید آن را در جای دیگری تجربه کنید. تصور کنید که یک هفته با 50 همکلاسی خود به جزایر گالاپاگوس سفر کنید یا برای یک اسکی آخر هفته و مهمانی با 150 نفر از همکلاسی‌های خود، به آسپن در کلرادو بروید. در مراسم جمع‌ آوری کمک‌های مالی، موفق‌ ترین دانشجو باید کیک پای را به‌ صورت یکی از اعضای محترم مدیریت مدرسه پرتاب کند. شما می‌توانید همچنین از اجرای یک نمایش کمدی در سطح دانشکده لذت ببرید که به 'Follies' معروف است. کلوپ‌های شراب، لیگ‌های هاکی، شب‌های کازینو، مهمانی‌های گوناگون، جشنواره‌های بین‌ المللی غذا و فرهنگ‌، سفرهای خارج از کشور، مسابقات گوناگون، آشپزی چیلی- این لیست همچنان ادامه دارد و این فعالیت‌ها چیزی فراتر از یک تفریح روزانه در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. این فعالیت‌ها، خاطرات خارق‌ العاده و دوستی محکمی بین دانشجویان ایجاد می‌کنند که یک عمر ادامه خواهد داشت.
واضح است که تحصیل در MBA، می‌تواند یک گام ارزشمند -و لذت‌ بخش- در مسیر حرفه‌ای شما باشد. اما در نهایت، فقط این خود شما هستید که می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا تحصیل در دانشکده‌ی بازرگانی، بهترین راه برای رسیدن به اهداف شغلی و شخصی شماست یا نه. آنچه که می‌توانید از این دوره بدست آورید را باید با توجه به زمان و سرمایه‌ی مالی خود، مورد سنجش قرار دهید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

GMAT یا GRE؟

GMAT یا GRE؟

خیلی از کسانی که هدفشون ورود به MBA هست مردد هستن که آزمون GRE رو انجام بدن یا GMAT ؟اساسا آزمون GMAT همواره معیار تعیین سطح استعداد تحصیلی در Business Schools بوده اما مدتی میشه که آزمون GRE البته بعد از تغییراتی که در سال 2011 انجام داد، تونست رقیب خوب ...

بیشتر بخوانید
اشتباهات رایج در حل سوالات DATA Sufficiency جی مت

اشتباهات رایج در حل سوالات DATA Sufficiency جی مت

آیا دقت کرده اید که تحلیل یک گزاره در واقع سخت تر از دو گزاره است. زیرا گزاره دیگر اغلب یک نکته، یک راهنمایی یا پاره ای از اطلاعات را به همراه دارد که می توان برای تشخیص حقه یا تله سوال از آن استفاده کرد. ...

بیشتر بخوانید
آشنایی با سوالات ریاضی آزمون GMAT

آشنایی با سوالات ریاضی آزمون GMAT

همانطور که میدونید آزمونGMAT آزمونی بین المللی است جهت ادامه تحصیل درزمینه های تجارت، بازرگانی ومدیریت. مدت زمان GMAT سه ساعت ونیم می باشد، ولی بطورکلی با احتساب زمان استراحت بین آزمون، حدود 4 ساعت به طول می انجامد. ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter