چطور از GRE به GMAT سوئیچ کنیم

چطور از GRE به GMAT سوئیچ کنیم

راجع به اینکه چطور تصمیم بگیریم که در کدوم آزمون شرکت کنیم، بحث هایی مطرح شده. اگه بخوایم از جی آر ای به GMAT سوئیچ کنیم چی؟ این چیزیه که امروز می خوایم بهش بپردازیم. (در پست های بعدی، راجع به اینکه چطور از GMAT به جی آر ای سوئیچ کنیم، صحبت خواهیم کرد.)

چطور درس بخونم؟

روش کلی درس خوندنتون تغییر زیادی نمی کنه. در عوض، فقط باید در مطالبی که می خواهید مطالعه کنید تغییراتی رو ایجاد کنید، که نحوه ی انجام این کار رو در این مطلب براتون توضیح می دیم.

اول باید ببینید که روشی که تا به حال برای مطالعه استفاده می کردید بازدهی خوبی داشته یا نه. اگر نه، باید تغییراتی رو در اون ایجاد کنید، صرفنظر از اینکه می خواید با همون GRE ادامه بدید یا اینکه می خواید به جای جی آر ای در جی مت شرکت کنید.

هر دوی جی آر ای وجی مت آزمون هایی هستن که استدلال اجرایی شما رو می سنجن؛ یعنی طراح سوال می خواد بدونه که شما چطور فکر می کنید و تصمیم می گیرید. البته لازم هست که دانش محتوایی (اطلاعات خاص، قوانین، فرمول ها) هم داشته باشید که در هر دو آزمون عملکرد خوبی داشته باشید، اما مطالعه در این سطح،کافی نیست؛ شما همین طور نیاز دارید که درک خودتون رو به سطح بالاتری ارتقا بدید تا بتونید سوالاتی رو که گاهی اوقات جمله بندی شون کمی عجیب و غریب به نظر میاد، به مفید و موثرترین حالت ممکن بررسی کنید. خوب فکر کنید و ببینید که تا الان به این شیوه مطالعه می کردید یا نه، اگه اینطور بوده که عالیه، به همین روش ادامه بدید، اما اگر نه، نیازه که تغییراتی در روش مطالعه تون بدید و صرفنظر از اینکه در جی آر ای شرکت می کنید یا GMAT، به این روش مطالعه کنید.

نقاط ضعف و قوت من چی هستن؟

هر موقع که دارید برای مطالعه تون برنامه ریزی می کنید یا برنامه ریزی ای که داشتید رو اصلاح می کنید، باید نقاط ضعف و قوت خودتون رو تحلیل کنید.

اگه مدتی هست که برای جی آر ای می خونید، باید در یک سری آزمون آزمایش کامپیوتریCAT شرکت کرده باشید. (اگر نه، یا اگر از آخرین بار که در این آزمون شرکت کردید بیشتر از شش ماه می گذره، باید مجددا در اون شرکت کنید تا اطلاعات در مورد آزمونهای کامپیوتر محور رو  به دست بیارید. مطمئن بشید که تحت شرایط رسمی شامل رایتینگ ها، مدت زمان استراحت بین بخش هاو... آزمون  می دید.)

دو آزمون کامپیوتری اخیرتون رو تحلیل کنید. هدف اینه که همه ی سوالات و محتوا رو در یکی از این سه دسته تقسیم بندی کنید:

دسته ی اول : نقاط قوت. همچنان به تمرین در این زمینه ادامه می دم، اما نه به قوت بقیه ی بخش ها.

دسته ی دوم : به آسانی قابل اصلاح. این ها آسون ترین فرصت های من برای پیشرفت هستن. اشتباهات ناشی از بی دقتی. سوالاتی که اگر سریع جواب بدم جوابم غلط خواهد بود و اگه درست بخوام جواب بدم، کمی سرعتم پایین میاد.

دسته ی سوم : نقاط ضعف. این ها جزء محدوده ای هستن که روی اونها کار نمی کنم تا اینکه کارم با دسته ی دوم تموم شده باشه. قسمت هایی که حتی اگه به خودم وقت کافی بدم، باز هم اشتباه جواب می دم و اگه درست جواب بدم خیلی کند این کار رو انجام می دم. قسمت هایی که حتی اگه درست جوابشون بدم، انرژی ذهنی خیلی زیادی ازم می گیرن. 

مهم ترین کار شما تا آزمون آزمایش بعدی اینه که روی دسته ی دوم کار کنید واونها رو بهبود ببخشید، در حالی که مهارت های دسته ی اول رو حفظ می کنید و سوالات مربوط به دسته ی سوم رو به سرعت غلط جواب می دید (بله، جداً باید این کار رو بکنید!)

(ضمنا، چیزهایی هستن که تا ابد در دسته ی سوم باقی می مونن. من در مبحث ترکیب و جایگشت واحتمال خیلی ضعیفم. این از همون اول هم ، حدود ده سال پیش ، که برای جی آر ای می خوندم همین طور بود! وقتی به اینطور سوالات بر می خورم، یه نگاه بهش می اندازم که مبادا از اون دسته سوالاتی باشه که من می تونم حل کنم، اگر نه، گزینه ی مورد علاقه مو انتخاب می کنم و می گذرم.)

خب، حالا که نقاط ضعف و قوتتون رو می دونید، باید با تفاوت های بین GRE و GMAT آشنا بشید.




چه چیزهای جدیدی باید یاد بگیرم؟

رایتینگ ها و استدلال منطقی (integral reasoning)

یک تفاوت انقدرهایی نیاز به توجه نداره، پس بذارید سریع بگیم و ازش بگذریم. در ابتدای جی آر ای شما دو رایتینگ می نویسید. جی مت هم ازتون می خواد که یک رایتینگ بنویسید اما به جای رایتینگ دوم باید قسمت استدلال منطقی روانجام بدید که سوالات چهار گزینه ایه که ترکیبی از مهارت های کوانت و وربال هست.

تفاوت این قسمت با قسمت های دیگه انقدری هست که لازم باشه شما نحوه ی پاسخ دادن به سوالات ومدیریت زمان در طول آزمون  رو به دقت مطالعه کنید.

کوانت

برای قسمت کوانت باید یک نوع سوال متفاوت رو بشناسید: کفایت داده (data sufficiency: DS)

GMAT به ویژگی های اعداد، مسئله ها و بعضی مفاهیم جبری توجه عمیق تری داره، پس برای این قسمت بهتره کتاب های جی مت رو بگیرید و با همون کتاب های جی آر ای ادامه ندید.

زمانبندی دو آزمون هم متفاوته، بنابرین باید یاد بگیرید که چطور 37 سوال رو در 75 دقیقه در آزمون جی  مت جواب بدید، به طور میانگین حدود دو دقیقه برای هر سوال.

وربال

بیشتر تلاش شما در قسمت وربال GMAT صرف سوالات گرامری می شه، یعنی sentence correction . قطعا نیاز خواهد بود که مطالبی رو مطالعه کنید که شما رو برای مسائل گرامری و معنایی که در قسمت SC جی مت سنجیده می شه، آماده کنه.

اگر از مطالب آماده سازی منهتن استفاده می کنید، می تونید مطالبی رو که برای درک مطلب ریدینگ دارید، استفاده کنید، ولی برای استدلال منطقی باید مطالب جدیدی رو بگیرید. سوالاتی که در بخش استدلال منطقی GRE میاد، در GMAT هم هستن اما جی مت سوالاتی رو در بخش استدلال منطقی داره که جی آر ای نداره.

در این قسمت هم زمانبندی GMAT متفاوت هست. باید 41 سوال وربال رو در 75 دقیقه جواب بدید، که حدود یک دقیقه و بیست ثانیه در قسمت sentence correction، دو دقیقه در استدلال منطقی و حدود شش تا هشت دقیقه برای خوندن  ریدینگ و جواب دادن به سوالاتش صرف می شه.

چطور برای مطالعه ام برنامه ریزی کنم؟

تا الان در مورد بخشی از این فرایند صحبت کردیم (تحلیل نقاط ضعف و قوتتون). می تونید در کلاس ها شرکت کنید یا معلم خصوصی بگیرید که در این صورت معلمتون به شما تکلیف های خاصی رومی ده. اگر نه، باید خودتون برای مطالع تون برنامه ریزی کنید.

خلاصه ی روش سوئیچ از GRE به جی مت

  • مطمئن بشید که دارید با طرز فکری درست خودتون رو برای آزمون آماده می کنید (استدلال اجرایی!) و اینکه می دونید چطور سطح مطالعه ی خودتون رو ارتقا بدید.
  • مطالعه تون رو با تمرکز بر جنبه هایی که براتون جدید هستن شروع کنید: موضوعات و انواع متفاوت سوالات که در GMAT وجود دارن. وقتی این مهارت ها رو به سطح بالایی از توانمندی برسونید، همه ی جنبه ها و سوالات دیگه رو مرور می کنید.
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

6 نکته برای اینکه در طول آزمون GRE خونسردی تون رو حفظ کنید!

6 نکته برای اینکه در طول آزمون GRE خونسردی تون رو حفظ کنید!

شما هم قبل از امتحان دلتون هُرّی می ریزه؟ حتی سر جلسه ی آزمون آزمایشی GRE ؟ منم همین طور، با اینکه هشت ساله دارم توی آزمون های GRE شرکت می کنم. من در طول این سالها چندتا فن یاد گرفتم که کمکم میکنه در طول آزمون GRE آرامش خودمو حفظ کنم و نمره ی عالی بگیرم، ا ...

بیشتر بخوانید
5 راه برای انتخاب برنامه کارشناسی ارشد

5 راه برای انتخاب برنامه کارشناسی ارشد

پیدا کردن برنامه های تحصیلات تکمیلی متناسب با حرفه و نیاز های شما می تواند خسته کننده باشد. با توجه به میانگین هزینه یک فارغ التحصیل در ایالات متحده حدودا از $ 30،000 تا $ 120،000 ، سرمایه گذاری بزرگی در آینده است که نمی توانید به آسانی از آن بگذرید.حتی پی ...

بیشتر بخوانید
6 ایراد معمول در رایتینگ تحلیلی GRE

6 ایراد معمول در رایتینگ تحلیلی GRE

مفروضات بدون ارائه دلیل یکی از معمول ترین ایرادهای موجود در بخش تحلیل استدلال در آزمون GRE است. میدونید که توی این بخش شما باید یک استدلال داده شده رو نقد کنید و ایرادهای معمولش رو پیدا کنید. این Unjustified Assumption خیلی مهمه. ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter