GMAT یا GRE؟

GMAT یا GRE؟

خیلی از کسانی که هدفشون ورود به MBA هست مردد هستن که آزمون GRE رو انجام بدن یا GMAT؟ اساسا آزمون GMAT همواره معیار تعیین سطح استعداد تحصیلی در Business Schools بوده اما مدتی میشه که آزمون GRE البته بعد از تغییراتی که در سال 2011 انجام داد، تونست رقیب خوبی برای GMAT بشه.

سوالی که همیشه پرسیده میشه اینه که واقعا GRE از GMAT آسونتر هستش؟ یا اینکه دانشگاه های مدیریت بین آزمون GRE و آزمون GMAT تفاوتی قائل نیستن؟ برای اینکه به پاسخ برسید با من همراه باشید.

انتخاب آزمون مناسب، با توجه به معیارهای زیر قابل بررسی هست:

  • یک لیست از دانشگاه هایی که مورد نظرتون هست آماده کنید.
  • مدارک مورد نیاز جهت پذیرش در هر دانشگاه را با حوصله و دقت مطالعه کنید و حتما از دانشگاه مد نظرتون سوال کنید که مدرک GRE رو قبول میکنند یا خیر؛ که به احتمال قوی جوابشون مثبته و نیز از دانشگاه بپرسید کدوم یک از این دو آزمون جی ار ای و GMAT برای اونها بیشتر اهمیت داره که به احتمال زیاد جواب هیچ کدام است چون براشون ارجحیتی وجود نداره.
  • به این مرحله که رسیدید یک آزمون آزمایشی GMAT و یک آزمون آزمایشی GRE رو حتما تجربه کنید.
  • برای دانلود آزمون آزمایشی GMAT روی کلمه اینجا کلیک کنید و اگر قصد  دانلود آزمون آزمایشی GRE رو دارید مجددا روی کلمه اینجا کلیک کنید.
  • بعد از ارزیابی نمره ای که گرفتید و تحلیل مطالب هر دو آزمون اون وقت نسبت به انتخاب نوع آزمون تون اقدام کنید.

نکته خیلی مهم: اینه که آزمون GMAT تو ایران برگزار نمیشه و به کشورهای مجاور باید سفر کنید ولی آزمون GRE تو ایران برگزار میشه وانجام آزمون براتون راحتتره.

خیلی از دانشجوها نمیدونن که GRE رو بیشتر از 90% دانشگاه های مدیریت امریکا به جای GMAT قبول دارن اما نکته ای که باید توجه داشت اینه که تو شرایط یکسان و برابر، کما کان دانشگاه های مدیریت جهان (آمریکا، کانادا، اروپا) GMAT رو به جی ار ای ترجیح میدن.اگر قصد دارید تو دانشگاه های متوسط و سطح پایین درس بخونید، به GRE فکر کنید و در غیر اینصورت از اول برید سراغ GMAT و برگزار نشدن جی مت در ایران شما رو به سمت GRE هدایت نکنه.




تفاوت های آزمون GRE و آزمون GMAT

آزمون GRE

در قسمت verbal جی آر ای تمرکز بیشتری روی حفظ لغت ها و قدرت یادآوری اونهاست. در قسمت ریاضی یا کوانت GRE، مقایسه عددی و Data interpretation اعداد اهمیت داره. در GRE فاصله بین دو تا آزمون باید 21 روز باشه. آزمون جی آر ای تو ایران برگزار میشه. GRE برای MBA و رشته های دیگه مورد قبول هستش.

آزمون GMAT

در قسمت verbal جی مت تمرکز بیشتر رو گرامر پیشرفته، منطق و مهارت های استنتاجی هست. در قسمت ریاضی GMAT تمرکز بیشتر رو حل مساله و حل مرحله به مرحله هست. در آزمون جی مت فاصله بین دو تا آزمون باید 16 روز باشه. آزمون GMAT تو ایران برگزار نمیشه. GMAT فقط برای MBA مورد قبول هست و برای رشته های دیگه مانند مهندسی کاربردی نداره.

اگه قصد تحصیل در دانشگاهی رو دارید که حتما باید جی مت ارائه بدید پس چاره ای نیست جز انتخاب GMAT اما اگه روی دانشگاه خاصی نظر ندارید بهتره خودتون رو برای GRE آماده کنید.

توصیه شده کسانی که تو رشته های علوم انسانی، هنر و یا از این دست تحصیل کردن بهتره تو آزمون جی آر ای شرکت کنن چون ریاضیاتش آسون تره!

اما آیا این موضوع درسته؟

باید بگم اگه ریاضی تون خوب نیست به GMAT فکر نکنید چون این آزمون خیلی دقیق و موشکافانه رو نکات جی مت تمرکز میکنه و شرایط را برای گرفتن نمره خوب واقعا سخت میکنه. از طرفی جی آر ای چون ریاضی راحت تری داره وسوسه کننده تره و اگر بتونین نمره ی بالایی بگیرید یقینا دانشگاه های خوب راحت از این مطلب نمیگذرن و نظرشون رو جلب میکنه.

مسئول قسمت پذیرش دانشگاه MIT به اسم Rod Garcia میگه: هنگامی که فردی با نمره ی ریاضی  GRE بالای 165 از 170، متقاضی ادامه تحصیل در MIT باشه قطعا توجه ما را به خودش جلب میکنه چون در هرحال واقعا نمره ی خوبی است!

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

6 نکته برای اینکه در طول آزمون GRE خونسردی تون رو حفظ کنید!

6 نکته برای اینکه در طول آزمون GRE خونسردی تون رو حفظ کنید!

شما هم قبل از امتحان دلتون هُرّی می ریزه؟ حتی سر جلسه ی آزمون آزمایشی GRE ؟ منم همین طور، با اینکه هشت ساله دارم توی آزمون های GRE شرکت می کنم. من در طول این سالها چندتا فن یاد گرفتم که کمکم میکنه در طول آزمون GRE آرامش خودمو حفظ کنم و نمره ی عالی بگیرم، ا ...

بیشتر بخوانید
5 راه برای انتخاب برنامه کارشناسی ارشد

5 راه برای انتخاب برنامه کارشناسی ارشد

پیدا کردن برنامه های تحصیلات تکمیلی متناسب با حرفه و نیاز های شما می تواند خسته کننده باشد. با توجه به میانگین هزینه یک فارغ التحصیل در ایالات متحده حدودا از $ 30،000 تا $ 120،000 ، سرمایه گذاری بزرگی در آینده است که نمی توانید به آسانی از آن بگذرید.حتی پی ...

بیشتر بخوانید
6 ایراد معمول در رایتینگ تحلیلی GRE

6 ایراد معمول در رایتینگ تحلیلی GRE

مفروضات بدون ارائه دلیل یکی از معمول ترین ایرادهای موجود در بخش تحلیل استدلال در آزمون GRE است. میدونید که توی این بخش شما باید یک استدلال داده شده رو نقد کنید و ایرادهای معمولش رو پیدا کنید. این Unjustified Assumption خیلی مهمه. ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter