آشنایی کامل با والت های ارزهای دیجیتال

آشنایی کامل با والت های ارزهای دیجیتال

کیف پول رمزارز، ابزاری است که می‌توانید از آن برای تعامل با شبکه‌ی بلاک‌ چین استفاده کنید. انواع گوناگونی از کیف پول رمزارز وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به سه گروه تقسیم کرد: نرم‌افزاری، سخت‌ افزاری و کاغذی. بسته به مکانیسم کاری‌شان، می‌توان به آن‌ها کیف پول‌های گرم یا سرد نیز گفت. اکثر ارائه‌ دهندگان کیف پول رمزارز، نرم‌افزاری هستند، چون استفاده از آن‌ها راحت‌تر از کیف پول‌های سخت‌افزاری است. با این حال، کیف پول‌های سخت‌ افزاری معمولاً امن‌ترین گزینه‌ی جایگزین هستند. از سوی دیگر، کیف پول‌های کاغذی از یک 'کیف پول' چاپ شده روی یک قطعه کاغذ درست شده، اما استفاده از آن‌ها الان منسوخ و غیرقابل‌ اعتماد محسوب می‌شود.

کیف‌های پول رمزارز چگونه کار می‌کند؟

برخلاف تصور عامه‌ی مردم، کیف پول‌های رمزارز، رمزارزها را واقعاً ذخیره نمی‌کند و در عوض، ابزارهای مورد نیاز برای تعامل با بلاک‌چین را فراهم می‌کند. به عبارت دیگر، این کیف‌های پول می‌توانند اطلاعات لازم برای ارسال و دریافت رمزارزها از طریق تراکنش‌های بلاک‌چین را ایجاد کنند. این اطلاعات از یک یا چند جفت کلید عمومی و خصوصی تشکیل شده است. یک کیف پول همچنین دارای یک آدرس است که در واقع، یک شناسه‌ی الفبایی است که بر اساس کلیدهای عمومی و خصوصی ایجاد می‌شود. این آدرس اصالتاً یک 'مکان' خاص در بلاک‌چین است که می‌توان به آنجا سکه ارسال کرد. یعنی، می‌توانید آدرس خود را برای دریافت وجوه، با دیگران به‌اشتراک بگذارید، اما هیچگاه نباید کلید خصوصی خود را برای کسی فاش سازید. بدون توجه به کیفی که از آن استفاده می‌کنید، کلید خصوصی به رمزارزهای شما امکان دسترسی می‌دهد. بنابراین، حتی اگر کامپیوتر یا تلفن هوشمند شما دچار مشکل شود، می‌توانید از طریق دستگاه دیگری به وجوه خود دسترسی پیدا کنید- البته تا زمانی‌که کلید خصوصی مربوطه را در اختیار داشته باشید. دقت کنید که سکه‌ها هیچگاه بلاک‌چین را ترک نمی‌کنند، بلکه فقط از یک آدرس به آدرس دیگر منتقل می‌شوند.

کیف پول سرد و گرم

همانطور که ذکر شد، کیف‌های پول رمزارز را مطابق چگونگی عملکردشان، می‌توان به 'گرم' یا 'سرد' تقسیم‌بندی کرد. کیف پول گرم، هر کیف پولی است که به‌نحوی با اینترنت در ارتباط است. برای مثال، وقتی حسابی را در بایننس ایجاد و وجوهی را به کیف پول خود پول ارسال می‌کنید، دارید در کیف پول گرم بایننس، وجوهی را واریز می‌کنید. ایجاد این کیف‌های پول، بسیار آسان است و وجوه نیز به‌ سرعت قابل‌ دسترس هستند و این مسئله، استفاده از این کیف‌های پول را برای تجار و سایر کاربران راحت می‌سازد.

از سوی دیگر، کیف‌های پول سرد هیچ ارتباطی با اینترنت ندارند. آن‌ها از یک واسط فیزیکی برای ذخیره‌ی آفلاین کلیدها استفاده می‌کنند و این مسئله آن‌ها را در برابر هک‌های آنلاین مقاوم می‌سازد. در نتیجه، کیف‌های پول سرد معمولاً جایگزین مطمئن‌تری برای 'ذخیره‌ی' سکه‌های شما هستند. این روش به ذخیره‌ی سرد نیز معروف است و مخصوصاً برای سرمایه‌گذاران بلندمدت مناسب است.

به‌عنوان راهی برای محافظت از وجوه کاربران، بایننس فقط درصد کمی از سکه‌ها را در کیف‌های‌ پول گرم خود نگهداری می‌کند. سکه‌های باقیمانده در ذخیره‌ی سرد نگهداری می‌شود که از اینترنت به‌دور است. ذکر این نکته ضروری است که Binance DEX، گزینه‌ای برای کاربران فراهم می‌کند که ترجیح می‌دهند وجوه خود را در صرافی متمرکز نگهداری نکنند. این یک پلتفورم معاملاتی غیرمتمرکز است که به شما این امکان را می‌دهد تا نسبت به کلیدهای خصوصی آن‌ها کنترل کامل داشته باشید، در حالی که می‌توانید مستقیماً از طریق دستگاه‌های ذخیره‌ی سرد (کیف‌های پول سخت‌ افزاری) آن‌ها معامله کنید.




کیف‌های پول نرم‌ افزاری

کیف‌های پول نرم‌افزاری، انواع گوناگونی دارند که هر کدام، ویژگی‌های منحصر به‌ فرد خود را دارا می‌باشد. اکثر آن‌ها به‌ نوعی به اینترنت متصل هستند (کیف‌های پول گرم). در زیر به چند تا از شایع‌‌ترین و مهم‌ترین انواع این کیف‌ها می‌پردازیم: وب، دسک‌ تاپ و موبایلی.

کیف‌های پول اینترنتی

شما می‌توانید از کیف‌های پول وب برای دسترسی به بلاک‌چین از طریق یک رابط مرورگر و بدون نیاز به دانلود یا نصب چیزی استفاده کنید. این شامل کیف‌های پول مبادله‌ای و سایر ارائه‌ دهندگان کیف پول مبتنی بر مرورگر می‌شود.

در بیشتر موارد، شما می‌توانید یک کیف پول جدید ایجاد کرده و یک رمز عبور شخصی برای دسترسی به آن مشخص کنید. با این حال، برخی از ارائه‌دهندگان این خدمات، کلیدهای خصوصی را از طرف شما نگهداری و مدیریت می‌کنند. اگرچه این احتمالاً برای کاربران بی‌تجربه آسان‌‌تر خواهد بود، اما این یک عمل خطرناک است. اگر کلید خصوصی خود را در اختیار نداشته باشید، عملاً دارید پول خود را به شخص دیگری می‌سپارید. برای حل این مشکل، بسیاری از کیف‌های پول وب الان به شما اجازه می‌دهند تا کلیدهای آن‌ها را کامل یا از طریق یک کنترل مشترک (از طریق چند امضاء) مدیریت کنید. بنابراین، مهم است که قبل از انتخاب مناسب‌ترین کیف پول برای خود، روش تخصصی متناسب با آن کیف پول را نیز بررسی کنید.

هنگام استفاده از صرافی‌های رمزارز، باید استفاده از ابزارهای محفاظتی موجود را نیز در نظر بگیرید. صرافی بایننس چند ویژگی امنیتی همچون مدیریت دستگاه، احراز هویت چند مرحله‌ای، کد ضد فیشینگ و مدیریت آدرس برداشت را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

کیف‌های پول دسک‌ تاپی

همانطور که از نامش پیداست، کیف پول دسک‌تاپی، نرم‌افزاری است که شما در کامپیوتر خود دانلود و آن را اجرا می‌کنید. برخلاف برخی از نسخه‌های کیف پول وب، کیف‌های پول دسکتاپی، کنترل کامل کلیدها و وجوه‌تان را به‌ شما می‌سپارند. وقتی یک کیف پول دسک‌تاپی جدید ایجاد می‌کنید، فایلی با عنوان 'wallet.dat' در کامپیوتر شما ذخیره می‌شود. این فایل دارای اطلاعات کلید خصوصی است که برای دسترسی به آدرس‌های رمزارز شما استفاده می‌شود و در نتیجه، باید آن را با رمز عبور شخصی رمزگذاری کنید.

اگر کیف پول دسک‌تاپ خود را رمزگذاری کنید، هر بار که نرم‌افزار را اجرا می‌کنید، باید رمز عبور خود را وارد کنید تا نرم‌افزار بتواند فایل wallet.dat را بخواند. اگر این فایل را گم کنید یا رمز عبور خود را فراموش کنید، به احتمال زیاد، دسترسی به وجوه خود را از دست خواهید داد. بنابراین، تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان از فایل wallet.dat و نگهداری آن در مکانی امن بسیار مهم است. به‌عنوان یک گزینه‌ی جایگزین، شما می‌توانید کلید خصوصی مربوطه را صادر کنید. با انجام این کار، اگر کامپیوتر شما از کار بیفتد یا به‌شکلی غیرقابل‌دسترس شود، شما می‌توانید از طریق سایر دستگاه‌های‌تان، به وجوه خود دسترسی پیدا کنید. در کل، کیف‌های پول دسک‌تاپ ممکن است نسبت به اکثر نسخه‌های وب ایمن‌تر باشند، اما پیش از راه‌اندازی و استفاده از کیف پول رمزارز، باید مطمئن شوید که کامپیوتر شما از هرگونه ویروس یا بدافزارها پاک شده است.

کیف‌های پول موبایلی

کیف‌های پول موبایلی بسیار شبیه به همتایان دسک‌تاپی خود عمل می‌کنند، اما به‌صورت برنامه‌های تلفن‌های هوشمند طراحی شده‌اند. استفاده از این کیف‌های پول بسیار راحت است، چون به شما این امکان را می‌دهد تا رمزارزها را با استفاده از کدهای QR ارسال و دریافت کنید.

در نتیجه، کیف‌های پول موبایلی به‌ویژه برای انجام تراکنش‌ها و پرداخت‌های روزانه مناسب هستند و این مسئله، آن‌ها را به گزینه‌ای مناسب برای هزینه‌‌کرد بیت‌کوین، BNB و سایر رمزارزها در جهان حقیقی تبدیل ساخته است. Trust Wallet، نمونه‌ی بارز کیف پول رمزارز موبایلی است.

با این حال، همچون کامپیوترها، دستگاه‌های موبایل در برابر برنامه‌ها و آلودگی‌های ویروسی آسیب‌پذیر هستند. بنابراین، توصیه می‌شود که کیف پول موبایل خود را با یک رمزعبور رمزگذاری کرده و در صورت گم یا خراب شدن تلفن هوشمندتان، از کلیدهای خصوصی خود، یک پشتیبان تهیه کنید.

کیف‌های پول سخت‌ افزاری

کیف‌های پول سخت‌ افزاری، دستگاه‌های فیزیکی و الکترونیکی هستند که از یک ایجادکننده‌ی شماره‌های تصادفی (RNG) برای ایجاد کلیدهای عمومی و خصوصی استفاده می‌کنند. این کلیدها سپس در دستگاهی ذخیره می‌شود که به اینترنت متصل نیست. در نتیجه، ذخیره‌سازی سخت‌افزاری، نوعی کیف پول سرد است و به‌عنوان یکی از امن‌ترین گزینه‌ها در نظر گرفته می‌شود. در حالی که این کیف‌های پول، دارای سطح بالاتری از امنیت در برابر حملات آنلاین هستند، اگر اجرای Firmware به‌درستی انجام نشود، ممکن است خطراتی ایجاد کند. کیف‌های پول سخت‌افزاری کمتر کاربرپسند هستند و در مقایسه با کیف‌های پول گرم، دسترسی به وجوه در آن‌ها دشوارتر است.

برای غلبه بر فقدان دسترسی، شما می‌توانید از Binance DEX برای متصل کردن مستقیم دستگاه خود به این پلتفورم معاملاتی استفاده کنید. این یک راه مطمئن برای دسترسی به وجوه خود است، چون کلیدهای خصوصی، هیچگاه دستگاه شما را ترک نمی‌کنند. برخی از ارائه‌ دهندگان خدمات کیف‌های پول وب نیز خدمات مشابهی ارائه می‌دهند و برای کیف‌های پول سخت‌ افزاری این امکان را فراهم می‌کنند تا به رابط مرورگر خود متصل شوند.

اگر برنامه دارید رمزارز خود را برای مدت زمان طولانی نگه دارید یا اگر مقدار زیادی رمزارز در اختیار دارید، باید به استفاده از کیف پول سخت‌افزاری فکر کنید. هم‌اکنون بیشتر کیف‌های پول سخت‌افزاری به شما این امکان را می‌دهند تا یک کُد PIN برای محافظت از دستگاه خود تنظیم کنید و همچنین یک عبارت بازیابی داشته باشید که در صورت گم شدن کیف پول‌تان، بتوانید از آن استفاده کنید.




کیف‌های پول کاغذی

یک کیف پول کاغذی، یک تکه کاغذ است که آدرس رمزارز و کلید خصوصی آن به‌ شکل فیزیکی در شکل کدهای QR چاپ می‌شود. سپس این کدها را می‌توان برای انجام معاملات رمزارزها اسکن کرد. برخی وب‌ سایت‌های کیف پول کاغذی به شما این امکان را می‌دهند تا کُد آن‌ها را دانلود کنید تا آدرس‌ها و کلیدهای جدید را در حالت آفلاین ایجاد کنید. در نتیجه، این کیف‌های پول در برابر حملات هک آنلاین بسیار مقاوم هستند و می‌توان آن‌ها را جایگزینی برای ذخیره‌ی سرد محسوب کرد.

با این حال، بدلیل نقص‌های گوناگون، استفاده از کیف‌های پول کاغذی الان خطرناک محسوب می‌شود و باید مانع استفاده از آن شد. اگر همچنان می‌خواهید از این نوع کیف پول استفاده کنید، درک خطرات آن ضروری است. نقص اصلی کیف‌های پول کاغذی این است که برای ارسال جزئی وجوه مناسب نیست، بلکه فقط برای فرستادن کل موجودی در یک زمان مناسب است.

برای مثال، تصور کنید که شما یک کیف پول کاغذی ایجاد و چندین معامله با آن ارسال کرده‌اید و در کل، 10 بیت‌کوین دارید. اگر تصمیم بگیرید 2 بیت‌کوین خرج کنید، ابتدا باید تمام 10 سکه را به نوع دیگری از کیف پول (برای مثال، کیف پول دسک‌تاپ) ارسال کنید و بعد از آن، فقط بخشی از این وجه (2 بیت‌کوین) را هزینه کنید. بعداً می‌توانید 8 بیت‌کوین دیگر را به کیف پول کاغذی جدید بازگردانید، اگرچه کیف پول سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری، انتخاب بهتری خواهد بود.

از نظر تخصصی، اگر کلید خصوصی کیف پول کاغذی خود را به کیف پول دسک‌تاپ وارد کنید و فقط بخشی از وجه را خرج کنید، سکه‌های باقی‌مانده به 'آدرس تغییریافته‌ای' ارسال می‌شود که به‌شکل خودکار توسط پروتکل بیت‌کوین ایجاد شده است. اگر آدرس تغییریافته را به‌صورت دستی روی آدرس کنترلی خود تنظیم نکنید، احتمالاً وجوه خود را از دست خواهید داد. اکثر کیف‌های پول نرم‌افزاری هم‌اکنون تغییر را برای شما انجام می‌دهند و سکه‌های باقی‌مانده را به آدرسی که بخشی از کیف پول شماست، ارسال می‌کنند. اما نکته‌ی مهمی که باید به‌یاد داشته باشید این است که کیف پول کاغذی شما پس از ارسال اولین تراکنش خود- جدا از مبلغ آن- خالی می‌شود. بنابراین، انتظار نداشته باشید که بعداً دوباره از آن استفاده کنید.

اهمیت گرفتن بک‌ آپ (پشتیبانی)

از دست دادن دسترسی به کیف‌های پول رمزارز خود ممکن است برای‌تان گران تمام شود. بنابراین، گرفتن پیوسته‌ی بک‌آپ از آن‌ها مهم است. در بسیاری از موارد، این صرفاً از طریق گرفتن بک‌آپ از فایل‌های wallet.dat بدست می‌آید. یک فایل wallet.dat همچون شاه‌کلیدی عمل می‌کند که به تمام کلیدها و آدرس‌های کیف پول رمزارز دسترسی دارد. و اگر به‌ دنبال رمزنگاری رمزعبور خود هستید، به‌ یاد داشته باشید که از رمزهای عبور خود، یک نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید.

کیف‌های پول رمزارز، بخش جدایی‌ناپذیر استفاده از بیت‌کوین و سایر رمزارزها و یکی از زیرساخت‌های اصلی هستند که امکان ارسال و دریافت وجوه را از طریق شبکه‌های بلاک‌چین فراهم می‌سازند. هر نوع کیف پول، مزایا و معایب خود را دارد. بنابراین، قبل از انتقال وجوه خود، با چگونگی عملکرد آن‌ها آشنا شوید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

فیشینگ چیست؟

فیشینگ چیست؟

فیشینگ نوعی حمله‌ی سایبری است که در آن، کلاهبردار خود را به‌عنوان یک نهاد معتبر یا تجاری معرفی می‌کند تا مردم را فریب دهد و اطلاعات حساس و حیاتی آن‌ها همچون اطلاعات کارت اعتباری، نام کاربری، رمز عبور و غیره را بدزدد. چون فیشینگ نوعی عمل روانشناختی محسوب می ...

بیشتر بخوانید
آشنایی با شبکه ی lightening بیت کویین

آشنایی با شبکه ی lightening بیت کویین

رمزارزها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند: به‌راحتی نمی‌توان آن‌ها را هک یا نابود کرد و هر شخص می‌تواند از آن‌ها برای انتقال ارز به تمام نقاط جهان بدون دخالت شخص ثالث استفاده کند. برای اطمینان از پایدار بودن این ویژگی‌ها، معاملات قابل‌توجهی باید انجام شو ...

بیشتر بخوانید
اصول کلی امنیت در معاملات ارزهای دیجیتال

اصول کلی امنیت در معاملات ارزهای دیجیتال

رمزارزها ویژگی‌های جذاب بسیاری در اختیار دارند، اما برای افراد بی‌تجربه، پُر از خطر و ریسک هستند. برای کاهش خطرات ناشی از استفاده، نگهداری و تجارت رمزارزها، به سه اصل مهم امنیتی زیر توجه کنید. ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter