عرضه ی اولیه ارز دیجیتال (ICO) چیست؟

عرضه ی اولیه ارز دیجیتال (ICO) چیست؟

عملکرد ICO چگونه است؟

عرضه اولیه (ICO) می تواند فرم های گوناگونی به خود بگیرد. بعضاً ، تیم میزبانِ آن یک بلاک چِین کاربردی دارد که ماه ها و سال ها آن را توسعه خواهد داد. در این مورد ، کاربران می توانند اوراقی را که به آدرس بلاک چِین آنها فرستاده می شود را بخرند.یا احتمال دارد بلاک چِین راه اندازی نشده باشد، در این صورت اوراق در یک پلتفرم ثابت (مانند اِتِریوم) صادر می شوند. به محض اینکه شبکه زنجیره ای جدیدی فعال شد، مالکان می توانند اوراق خود را با اوراق جدیدی که بالای آن صادر شده است، تعویض کنند اما، رایج ترین کار، صدور اوراق در زنجیره ای است که به طور هوشمند میتواند قرارداد تنظیم کند. این کار هم بیشتر در اِتریوم صورت میگیرد- برنامه های دیگر از ERC-20 استفاده می کنند. به طور تخمینی امروزه بیش از 200000 اوراق مختلف اتریوم وجود دارد، البته منشأ تمام آنها صرفا از ICO نیست. 

زنجیره های مشهور دیگری که علاوه بر اتریوم میتوان از آنها بهره برد عبارتند از Waves ،NEO ،NEM یا Stellar. با اینکه این پروتکلها انعطاف پذیر هستند ولی بسیاری از سازمان ها قصد تغییر ندارند و بر سیستم های موجود خود متکی هستند. این رویکرد به آنها اجازه ی دسترسی به عملیات شبکه ایِ اکوسیستم مستقر را می دهد و به توسعه دهندگان امکان دسترسی به ابزارهایی را که قبلاً امتحان و آزمایش شده اند می دهد.آیکو زودتر از موعد اعلان می شود و قوانین نحوه اجرای آن مشخص می شود. چارچوب زمانی مشخص میکند، برای تعداد اوراقی که باید فروخته شوند محدودیت قایل میشود ، یا هر دوی آنها و ممکن است لیست سفیدی ارائه شود که شرکت کنندگان باید از قبل در آن ثبت نام کنند.

 کاربران وجه را به آدرس مشخصی ارسال می کنند - معمولا ، بیت کوین و اتریوم قابل قبول هستند. خریداران یا آدرس جدیدی برای دریافت اوراق ارائه می دهند ، یا توکن ها به طور خودکار به آدرسی که پرداخت از آن انجام شده ارسال می شود.

چه کسی می تواند عرضه اولیه (ICO) انجام دهد؟

تکنولوژی ایجاد و توزیع اوراق بسیار گسترده و در دسترس است. با این وجود در عمل باید قبل از راه اندازی ICO ملاحظات حقوقی بسیاری در نظر گرفته شود. در کل، فضای رمز ارز دچار کمبود دستورالعمل های نظارتی است و در این حوزه برخی از سوالات مهم هنوز باید پاسخ داده شوند. برخی از کشورها راه اندازی ICO ها را کلاً ممنوع می کنند، اما حتی در کشور های حامی رمز ارز های بی قانون و نامحدود هم قوانین واضحی ذکر میشود. بنابراین لازم است که قبل از راه اندازی ICO قوانین کشور خود را مطالعه کنید.




چه مقرراتی در ICO ها وجود دارد؟

ارایه ی پاسخ همه جانبه برای این سوال سخت است زیرا متغیرهای زیادی باید بررسی شوند. مقررات در حوزه های قضاییِ مختلف متفاوت است و پروژه ها تفاوت های جزیی ای دارند که این تفاوت ممکن است در شکل گیری دیدگاه نهادهای دولتی تاثیر گذار باشد.

توجه داشته باشید که عدم وجود مقررات در برخی جاها به این معنی نیست که از طریق آیکو مجوز اقدام  برای جمع آوری بودجه ی کلان برای یک پروژه داشته باشید. پس لازم است قبل از انتخاب این نوع سرمایه گذاریِ جمعی با حقوقدانان حرفه ای مشورت کنید.

در چند مورد، نظارت کنندگان تیم هایی را که به بهانه ی عرضه ی اوراق بهادار وجوهی جمع کرده اند جریمه کرده اند. اگر مقامات بفهمند که یک اوراق بهادار است، صادرکننده ی آن باید از تدابیر سختگیرانه ای که در این رده به سرمایه نَقلی اعمال می شود پیروی کند. در این زمینه ، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) تدابیر خوبی کرده است.

در کل، پیشرفت مقررات در فضای بلاک چین آهسته است، به خصوص زمانی که تکنولوژی از چرخ های کند سیستم حقوقی سبقت می گیرد. هنوز، بسیاری از نهادهای دولتی در مورد اجرای یک چارچوب شفاف تر برای فناوری بلاک چین و رمز ارزها بحث و گفتگو می کنند.

گرچه بسیاری از مشتاقان بلاک چین نسبت به تعرض دولت (که ممکن است مانع توسعه شود) هشیارند، اما اکثر آنها به حمایت از جانب سرمایه گذاران نیاز دارند. بر خلاف رده ی مالی نَقلی، توانایی مشارکت سراسری افراد با چالش های مهمی روبرو است.

خطرات ICO چه چیزهایی هستند؟

چشم انداز اوراق سهامی که بازده هنگفتی داشته باشد چشم انداز جذابی است. اما همه سکه ها یکسان ساخته نشده اند. مانند هر سرمایه گذاری در رمز ارز، هیچ تضمینی وجود ندارد که سود مازاد بر سرمایه (ROI) داشته باشید. تعیین میزان قابلیت اجرایی یک پروژه سخت است زیرا فاکتورهای زیادی برای بررسی وجود دارد. سرمایه گذاران آتی باید با دقت عمل کنند و در مورد اوراقی که مد نظر دارند تحقیقات زیادی انجام دهند. این پروسه باید شامل تجزیه و تحلیل اساسی و کامل باشد. در زیر لیستی از برخی سوالات وجود دارد ، اما به هیچ وجه جامع نیست:

  • آیا این فکر قابل اجراست؟ چه مشکلی را حل می کند؟
  • میزان عرضه چگونه باید باشد؟
  • آیا پروژه نیاز به بلاک چین یا اوراق دارد یا بدون آن انجام میشود؟
  • آیا تیم قابل اطمینان است؟ آیا مهارت لازم برای اجرایی کردن پروژه دارد؟

مهمترین قانون این است که هرگز بیش از توان مالی خود سرمایه گذاری نکنید. بازارهای رمز ارز بسیار بی ثبات هستند و خطر سقوط ارزش دارایی شما بسیار زیاد است.

کلام آخر 

عرضه اولیه در مراحل نخست جذب بودجه ی پروژه ها مؤثر بوده است. به دنبال موفقیت عرضه اولیه اِتِریوم در سال 2014، بسیاری از سازمان ها توانستند سرمایه ای برای توسعه پروتکل ها و اکوسیستم های جدید به دست آورند اما خریداران باید از آنچه در آن سرمایه گذاری می کنند آگاه باشند. هیچ بازگشت تضمینی وجود ندارد. با توجه به نوپایی فضای رمز ارز، چنین سرمایه گذاری هایی بسیار ریسک بالایی دارند و اگر پروژه نتواند محصول مناسبی تحویل دهد، ریسک سرمایه گذاری بالاتر میرود.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

فیشینگ چیست؟

فیشینگ چیست؟

فیشینگ نوعی حمله‌ی سایبری است که در آن، کلاهبردار خود را به‌عنوان یک نهاد معتبر یا تجاری معرفی می‌کند تا مردم را فریب دهد و اطلاعات حساس و حیاتی آن‌ها همچون اطلاعات کارت اعتباری، نام کاربری، رمز عبور و غیره را بدزدد. چون فیشینگ نوعی عمل روانشناختی محسوب می ...

بیشتر بخوانید
آشنایی با شبکه ی lightening بیت کویین

آشنایی با شبکه ی lightening بیت کویین

رمزارزها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند: به‌راحتی نمی‌توان آن‌ها را هک یا نابود کرد و هر شخص می‌تواند از آن‌ها برای انتقال ارز به تمام نقاط جهان بدون دخالت شخص ثالث استفاده کند. برای اطمینان از پایدار بودن این ویژگی‌ها، معاملات قابل‌توجهی باید انجام شو ...

بیشتر بخوانید
اصول کلی امنیت در معاملات ارزهای دیجیتال

اصول کلی امنیت در معاملات ارزهای دیجیتال

رمزارزها ویژگی‌های جذاب بسیاری در اختیار دارند، اما برای افراد بی‌تجربه، پُر از خطر و ریسک هستند. برای کاهش خطرات ناشی از استفاده، نگهداری و تجارت رمزارزها، به سه اصل مهم امنیتی زیر توجه کنید. ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter