نقاط گره (node) چه هستند؟

نقاط گره (node) چه هستند؟

استفاده‌ی 20 گیگابایت از دانلود در ماه. وقتی برای اولین بار گره کامل خود را شروع می‌کنید، باید 200 گیگابایت را دانلود کنید. گره کامل شما باید حداقل 6 ساعت در روز کار کند. اگر آن را پیوسته و مداوم (7/24) اجرا کنید، حتی بهتر است.

بسیاری از سازمان‌ها و کاربران داوطلب، گره‌های کامل بیت‌کوین را به‌عنوان راهی برای کمک به اکوسیستم بیت‌کوین اجرا می‌کنند. از سال 2018، تقریباً 9700 گره عمومی در شبکه‌ی بیت‌کوین وجود داشته است. توجه داشته باشید که این عدد فقط شامل گره‌های عمومی است که به گره‌های لیسنینگ بیت‌کوینی اشاره دارد که قابل‌مشاهده و در ‌دسترس هستند (و به گره‌های لیسنینگ (Listening Nodes) نیز معروف هستند). علاوه بر گره‌های عمومی، گره‌های پنهان دیگری نیز وجود دارد که قابل‌مشاهده نیستند (گره‌های غیر لیسنینگ). این گره‌ها معمولاً پشت یک Firewall و از طریق پروتکل‌های پنهانی همچون Tor  فعالیت می‌کنند یا فقط به این دلیل فعالیت می‌کنند که برای گوش ندادن به ارتباطات، طراحی شده‌اند.

گره‌های لیسنینگ (ابرگره‌ها)

یک گره لیسنینگ یا ابرگره، یک گره کامل است که به‌صورت عمومی قابل‌مشاهده است. این گره با هر گره دیگری ارتباط برقرار می‌کند که تصمیم به برقراری ارتباط با آن دارد و به آن اطلاعات ارائه می‌دهد. در نتیجه، یک ابرگره اصولاً یک نقطه‌ی توزیع مجدد است که ممکن است هم به‌عنوان منبع داده و هم به‌عنوان یک پل ارتباطی عمل کند. یک ابرگره قابل‌اعتماد معمولاً 7/24 اجرا می‌شود و دارای چند اتصال برقرار شده است که تاریخچه‌ی بلاک‌چین و داده‌های تراکنش‌ها را به چندین گره در سراسر جهان متصل می‌کند. به‌همین دلیل، یک ابرگره در مقایسه با یک گره کامل پنهان، احتمالاً به قدرت محاسباتی بیشتر و اتصال بهتر به اینترنت نیاز دارد.

گره‌های ماینرها

برای اینکه بتوانید در سناریوی رقابتی فعلی، بیت‌کوین استخراج کنید، باید در سخت‌افزار و برنامه‌های تخصصی استخراج یا ماینینگ سرمایه‌گذاری کنید. این برنامه‌های استخراج (نرم‌افزار) ارتباط مستقیمی با Bitcoin Core ندارند و به‌شکل موازی برای امتحان و استخراج بلاک‌های بیت‌کوین اجرا می‌شوند. یک ماینر ممکن است بخواهد به‌تنهایی (ماینر انفرادی) یا گروهی (ماینر استخری) کار کند. در حالیکه گره‌های کامل ماینرهای انفرادی از کپی خود در بلاک‌چین استفاده می‌کنند، ماینرهای استخری با هم کار و هرکدام به منابع محاسباتی خود کمک می‌کنند (قدرت هش). در استخر ماینینگ، فقط نیاز است که مدیر استخر یک گره کامل را اجرا کند که به آن می‌توان گره کامل ماینر استخری گفت.




مشتریان سبک یا SPV

مشتریان سبک که به‌ مشتریان تائید پرداخت ساده (SPV) معروف هستند، مشتریانی هستند که از شبکه‌ی بیت‌کوین استفاده می‌کنند، اما عملاً به‌عنوان یک گره کامل عمل نمی‌کنند. بنابراین، مشتریان SPV به امنیت شبکه کمک نمی‌کنند، چون دارای یک کپی بلاک‌چین نیستند و در فرایند تائید و اعتبارسنجی به تراکنش‌ها شرکت نمی‌کنند. به طور خلاصه،SPV  روشی است که از طریق آن، کاربر می‌تواند بدون اینکه مجبور به دانلود کل داده‌های بلاک شود، بررسی کند که آیا چندین تراکنش‌ در یک بلاک وارد شده یا نه. بنابراین، مشتریان SPV به اطلاعات ارائه شده توسط سایر گره‌های کامل (ابرگره‌ها) اعتماد می‌کنند. مشتریان سبک به‌عنوان نقاط انتهایی ارتباطی کار می‌کنند و توسط بسیاری از کیف پول‌های رمزارزها مورد استفاده قرار می گیرد.

گره‌های مشتری در مقابل گره‌های ماینینگ

توجه به این نکته مهم است که اجرای یک گره کامل با اجرای یک گره ماینینگ کامل یکسان نیست. در حالیکه ماینرها باید در سخت‌افزار و نرم‌افزار ماینینگ ‌گران‌قیمت سرمایه‌گذاری کنند، هر کسی قادر به اجرای یک گره کاملاً معتبر هست. قبل از تلاش برای استخراج یک بلاک، یک ماینر باید تراکنش‌های قریب‌الوقوعی را جمع کند که قبلاً توسط گره‌های کامل معتبر شناخته شده است. بعد، ماینر یک بلاک کاندید ایجاد می‌کند (با گروهی از تراکنش‌ها) و سعی می‌کند آن بلاک را استخراج کند. اگر یک ماینر موفق به یافتن یک راه‌حل معتبر برای بلاک کاندید خود شود، آن را به شبکه پخش می‌کند تا سایر گره‌های کامل بتوانند اعتبار آن بلاک را تائید کنند. بنابراین، قوانین اجماع توسط شبکه‌ی توزیع‌شده‌ی گره‌های معتبر تعیین و ایمن می‌شوند و نه توسط ماینرها.




سخن پایانی

گره‌های بیت‌کوین از طریق پروتکل شبکه‌ی Bitcoin P2P با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و با این کار یکپارچگی سیستم را تضمین می‌کنند. گره‌ای که رفتار نادرست داشته باشد یا سعی در انتشار اطلاعات نادرست داشته باشد، به‌سرعت توسط گره‌های درست تشخیص داده شده و از شبکه جدا می‌شود. علیرغم این حقیقت که اجرای یک گره کاملاً معتبر پاداش مالی به‌همراه ندارد، اما به‌شدت توصیه می‌شود، چون اعتماد، امنیت و حریم خصوصی کاربران را فراهم می‌کند. گره‌های کامل تضمین می‌کنند که از قوانین پیروی می‌شود. آن‌ها از بلاکچین در برابر حملات و کلاهبرداری‌ها محافظت می‌کنند. علاوه بر این، یک گره کامل نیازی به اعتماد به دیگران ندارد و به کاربر اجازه می‌دهد کنترل کاملی بر پول خود داشته باشد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

فیشینگ چیست؟

فیشینگ چیست؟

فیشینگ نوعی حمله‌ی سایبری است که در آن، کلاهبردار خود را به‌عنوان یک نهاد معتبر یا تجاری معرفی می‌کند تا مردم را فریب دهد و اطلاعات حساس و حیاتی آن‌ها همچون اطلاعات کارت اعتباری، نام کاربری، رمز عبور و غیره را بدزدد. چون فیشینگ نوعی عمل روانشناختی محسوب می ...

بیشتر بخوانید
آشنایی با شبکه ی lightening بیت کویین

آشنایی با شبکه ی lightening بیت کویین

رمزارزها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند: به‌راحتی نمی‌توان آن‌ها را هک یا نابود کرد و هر شخص می‌تواند از آن‌ها برای انتقال ارز به تمام نقاط جهان بدون دخالت شخص ثالث استفاده کند. برای اطمینان از پایدار بودن این ویژگی‌ها، معاملات قابل‌توجهی باید انجام شو ...

بیشتر بخوانید
اصول کلی امنیت در معاملات ارزهای دیجیتال

اصول کلی امنیت در معاملات ارزهای دیجیتال

رمزارزها ویژگی‌های جذاب بسیاری در اختیار دارند، اما برای افراد بی‌تجربه، پُر از خطر و ریسک هستند. برای کاهش خطرات ناشی از استفاده، نگهداری و تجارت رمزارزها، به سه اصل مهم امنیتی زیر توجه کنید. ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter