تاریخچه ی Blockchain

تاریخچه ی Blockchain

تکنولوژی اصلی پشت رمزارزها، بلاکچین است. بلاک‌چین اجازه می‌دهد تمام مشتریان حاضر در شبکه بدون داشتن هرگونه اعتمادی به یکدیگر با هم به‌توافق برسند.

روزهای اولیه – بلاک چین

ایده‌ی پشت تکنولوژی بلاک‌چین به سال 1991 بازمی‌گردد، زمانی‌که دانشمندان تحقیقی استوارت هابر (Stuart Haber) و دبلیو اسکات استورنتا (W. Scott Stornetta) یک راه‌حل عملیاتی محاسباتی را برای اسناد دیجیتال با برچسب زمانی (Time-Stamping) ارائه دادند، اسنادی که نمی‌شد آن‌ها را دستکاری یا به‌روز کرد.

این سیستم از زنجیره‌هایی از بلاک‌هایی که با رمزنگاری ایمن شده‌ بودند، برای ذخیره‌سازی اسناد با برچسب زمانی استفاده می‌کرد. در سال 1992 درختان مرکل نیز به این طرح اضافه شد و با اجازه دادن به جمع‌آوری چند سند در یک بلاک، کارایی آن را بیشتر کرد. با این حال، از این تکنولوژی استفاده نشد و حق ثبت اختراع آن در سال 2004، چهار سال قبل از ورود بیت‌کوین لغو شد.

گواه اثبات کار قابل‌استفاده‌ی مجدد

در سال 2004، هال فینی دانشمند کامپیوتر و فعال رمزنگاری (هارولد توماس فینی دوم)، سیستمی به‌نام RPoW- گواه اثبات کار قابل‌استفاده‌ی مجدد (Reusable Proof Of Work)- را معرفی کرد. این سیستم با دریافت Hashcash غیرقابل‌تعویض مبتنی بر توکن گواه اثبات کار عمل می‌کرد و یک توکن با امضای RSA ایجاد می‌کرد که می‌توانست از شخصی به شخص دیگر منتقل شود.

  • RPoW با حفظ مالکیت توکن‌های ثبت‌شده در یک سرور قابل‌اعتماد که به کاربران اجازه می‌داد در سراسر جهان صحت و درستی آن را در زمان حقیقی تائید کنند، مشکل هزینه‌های دوگانه را نیز حل کرد.
  • RPoW را می‌توان نمونه‌ی اولیه و گام اولیه قابل‌توجه و مهم در تاریخ رمزارزها تلقی کرد.




شبکه‌ی بیت‌کویین

در اواخر سال 2008، یک White Paper که سیستم نقدی الکترونیکی یک به یک غیرمتمرکزی- به‌نام بیت‌کوین- را معرفی می‌کرد، توسط یک شخص یا گروه با استفاده از نام مستعار Satoshi Nakamoto به یک لیست پُستی رمزنگار ارسال شد.

حفاظت از هزینه‌های دوگانه در بیت‌کوین، براساس الگوریتم اثبات کار Hashcash و استفاده از یک عملکرد محاسباتی مورد اعتماد سخت‌افزاری همچون RPoW، توسط یک پروتکل یک به یک غیرمتمرکز برای ردیابی و تائید تراکنش‌ها فراهم شد. خلاصه اینکه، بیت‌کوین برای پاداشی استخراج می‌شود که از مکانیزم گواه اثبات کار توسط ماینرهای فردی 'استخراج' شده و سپس توسط گره‌های غیرمتمرکز در شبکه تائید می‌شود.

بیت‌کوین در سوم ژانویه سال 2009، وقتی اولین بلاک بیت‌کوین توسط Satoshi Nakamoto استخراج شد که دارای پاداش 50 بیت‌کوین بود، متولد شد. اولین دریافت‌کننده‌ی بیت‌کوین هال فینی بود، او در اولین معامله‌ی بیت‌کوین جهان در 12 ژانویه 2009، 10 بیت‌کوین از Satoshi Nakamoto دریافت کرد.

اتریوم

در سال 2013، VitalikButerin، یک برنامه‌نویس و یکی از بنیانگذاران مجله‌ی بیت‌کوین اظهار داشت که بیت‌کوین برای ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، به‌زبان اسکریپت‌نویسی نیاز دارد. ویتالیک که موفق نشد موافقت جامعه‌ی تخصصی خود را کسب کند، توسعه‌ی یک پلتفرم محاسباتی توزیع‌شده براساس بلاک‌چین با نام اتریوم را آغاز کرد که دارای ویژگی اسکریپت‌نویسی به‌نام قراردادهای هوشمند بود.

قراردادهای هوشمند برنامه‌ها یا اسکریپت‌هایی هستند که در بلاک‌چین اتریوم مستقر و اجرا می‌شوند و در صورت تحقق برخی شرایط، می‌توان از آن‌ها برای مثال برای انجام تراکنش‌ها استفاده کرد. قراردادهای هوشمند به زبان‌های برنامه‌نویسی خاصی نوشته شده و در بایت‌کد وارد می‌شوند که یک ماشین مجازی غیرمتمرکز کاملاً تورینگ به‌نام ماشین مجازی اتریوم (EVM) است که می‌تواند آن را بخواند و اجرا کند. توسعه‌دهندگان همچنین قادر به ایجاد و انتشار برنامه‌هایی هستند که در داخل بلاک‌چین اتریوم اجرا می‌شود. این برنامه‌ها معمولاً با عنوان DApps (برنامه‌های غیرمتمرکز) شناخته می‌شوند و در حال حاضر صدها DApp در بلاک‌چین اتریوم از جمله سیستم عامل رسانه‌های اجتماعی، برنامه‌های قمار و مبادلات مالی در آن در حال اجرا هستند.

رمزارز اتریوم، اتر (Ether) نامیده می‌شود و می‌تواند بین حساب‌ها منتقل شود و از آن برای پرداخت هزینه‌های نیروی محاسباتی مورد استفاده به‌هنگام اجرای قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود. امروزه تکنولوژی بلاک‌چین توجه زیادی را به خود جلب کرده و استفاده‌های مختلفی از آن می‌شود که فقط محدود به رمزارزها نیست. 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

فیشینگ چیست؟

فیشینگ چیست؟

فیشینگ نوعی حمله‌ی سایبری است که در آن، کلاهبردار خود را به‌عنوان یک نهاد معتبر یا تجاری معرفی می‌کند تا مردم را فریب دهد و اطلاعات حساس و حیاتی آن‌ها همچون اطلاعات کارت اعتباری، نام کاربری، رمز عبور و غیره را بدزدد. چون فیشینگ نوعی عمل روانشناختی محسوب می ...

بیشتر بخوانید
آشنایی با شبکه ی lightening بیت کویین

آشنایی با شبکه ی lightening بیت کویین

رمزارزها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند: به‌راحتی نمی‌توان آن‌ها را هک یا نابود کرد و هر شخص می‌تواند از آن‌ها برای انتقال ارز به تمام نقاط جهان بدون دخالت شخص ثالث استفاده کند. برای اطمینان از پایدار بودن این ویژگی‌ها، معاملات قابل‌توجهی باید انجام شو ...

بیشتر بخوانید
اصول کلی امنیت در معاملات ارزهای دیجیتال

اصول کلی امنیت در معاملات ارزهای دیجیتال

رمزارزها ویژگی‌های جذاب بسیاری در اختیار دارند، اما برای افراد بی‌تجربه، پُر از خطر و ریسک هستند. برای کاهش خطرات ناشی از استفاده، نگهداری و تجارت رمزارزها، به سه اصل مهم امنیتی زیر توجه کنید. ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter