نمره شما در ریدینگ و لیسنینگ تافل چطور محاسبه میشود؟

نمره شما در ریدینگ و لیسنینگ تافل چطور محاسبه میشود؟

توضیح نمره‌های خام (raw) و مقیاس‌بندی‌شده (scaled) تافل

در بخش ریدینگ تافل باید به ۳۰ سؤال جواب بدید، که حداکثر ۳۳ نمره (point) دارند. این نمره خام ریدینگ شما است. این نمره به یک نمره بین ۱ تا ۳۰ تبدیل می‌شود (و در گزارش نمره شما ثبت می‌شود) که نمره مقیاس ‌بندی ‌شده ریدینگ شما است.

در بخش لیسنینگ تافل باید به ۲۸ سؤال جواب بدید، که حداکثر ۲۸ نمره (point) دارند. این نمره خام لیسنینگ شما است. این نمره به یک نمره بین ۱ تا ۳۰ تبدیل می‌شود (و در گزارش نمره شما ثبت می‌شود) که نمره مقیاس ‌بندی ‌شده لیسنینگ شما است.

توجه کنید که ممکن است یک مجموعه ده سؤالی ریدینگ یا یک مجموعه ۱۱ سؤالی لیسنینگ اضافی به شما داده شود. به اینها نمره‌ای تعلق نمی‌گیرد. توجه داشته باشید که این مجموعه اضافه ممکن است در ابتدا، وسط یا انتهای بخش باشد. هیچ وقت نمی‌دانید کدام مجموعه اضافی است. 

روش واقعی تبدیل نمره خام به نمره مقیاس ‌بندی‌ شده یک راز است

روش واقعی تبدیل نمره خام به نمره مقیاس ‌بندی ‌شده یک راز است. در واقع هر تستی یک تبدیل مختلف دارد. به این معنی که بعضی وقت‌ها باید به تمام سؤالات به درستی پاسخ بدهید تا یک نمره عالی بگیرید، ولی بعضی وقت‌ها هم حتی با چند اشتباه یک نمره عالی می‌گیرید. تبدیل بر مبنای دشواری یک تست مشخص است.

 ETS در این باره اینگونه نظر داده است:

علیرغم تلاش‌های فراوان طراحان تست، فرم هیچ یک از تست‌ها نمی‌تواند دقیقاً شبیه هم باشد. هر فرمی از سؤالات متفاوتی تشکیل شده است، به این معنی که هر فرمی از نظر سطح دشواری دارای تفاوتی اندک با فرم‌های دیگر است. بنابراین نمره‌های number-correct یا خام مختص یک فرم خاص از تست هستند و به طور مستقیم در فرم‌های مختلف قابل‌ قیاس نیستند. 

دشواری یک تست با استفاده از فرایندی به اسم برابرسازی (equating) تعیین می شود. به این معنی که هر تستی حاوی سؤالاتی است که قبلاً پیش ‌آزمون شده‌اند (pre-tested). من احساس می‌کنم این سؤالات در مجموعه‌های اضافی قرار دارند که در بالا به آن ها اشاره شد.

تبدیل تقریبی نمرات خام به مقیاس ‌بندی‌ شده ریدینگ

اگر لازم است که یک چارت ابتدایی تبدیل برای بخش ریدینگ در اختیار داشته باشید، می‌توانید از ریاضی استفاده کنید. فرمول:‌

 RAW/33) * 30 = SCALED)

کسرها را گرد کنید. دقت کنید که این چارت فقط یک حدس است.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

4راه برای تقویت Listening در آزمون تافل iBT

4راه برای تقویت Listening در آزمون تافل iBT

Listening تافل ترکیبی ازمکالمات پیرامون زندگی و تجارت می باشد.در این مبحث با چگونگی ارتقاء مهارت listening برای آزمون TOEFL و چگونگی کسب نمره قابل قبول در این بخش آشنا می شوید. ...

بیشتر بخوانید
برای بهبود Listening در آزمون تافل این نکات را بدانید

برای بهبود Listening در آزمون تافل این نکات را بدانید

TOEFL یک نگرش خوب بیان علمی از سخنرانی ها و گفتگوهای آکادمیک در محوطه دانشگاه یا کلاس را مهیا می کند. در این پست، به راهکارهایی که واقعا می توانند به توسعه مهارت های Listening TOEFL دانشگاهی که برای آزمون TOEFL و گرفتن نمره خوب در این بخش است بیانجامند، می ...

بیشتر بخوانید
٥ استراتژدي مهم برای موفقیت در آزمون TOEFL

٥ استراتژدي مهم برای موفقیت در آزمون TOEFL

شركت در TOEFL هميشه استرس زا بوده و هست. چراكه بايد يك نمره دقيق و مشخص بگيرين. واسه اين امتحان كلي هزينه ميكنين و ماه ها صرف آماده شدن واسه اون وقت ميزارين.ممكنه جلسه امتحان شلوغ و پر سر و صدا باشه يا اينكه شب قبل امتحان به اندازه كافي نخوابيده باشين. راج ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter