تکنیک های مهم برای بخش Listening آزمون تافل

تکنیک های مهم برای بخش Listening آزمون تافل

در دنیای تافل، شما باید از دانستن و پیاده سازی دوتکنیک زیر در طول دوره آمادگی خود اطمینان حاصل کنید:

1. نوشتن تمام و کمال هرآنچه که در یک فایل صوتی می شنوید (Transcribing):

در این مورد شما یک Passive Listener هستید یعنی به مفاهیم به طور انتقادی دقت نمی کنید و فقط به لغات و ساختارهای جمله توجه می کنید؛ در این مورد، دو هدف عمده را دنبال می کنیم:

اولا اینکه با این تمرین تلاش می کنید درک مطلب خود از جملات و مطالب گفته شده در فایل صوتی را بالا ببرید، تلاش می کنید که تمام مفاهیم را متوجه شوید و تمام نکات Major و Minor را در نوشته خود بگنجانید. در جایگاه دوم نیز، شما با این تکنیک سعی در یادیگیری، نوشتن و تلفظ صحیح تک تک واژگانی که در فایل صوتی متوجه نشدید را دارید و طبق اصول زیر این لغات را در حیطه لغات مدنظر خود به منظور یادگیری قرار می دهید.

I. برای Transcribing ابتدا فایل را Play کرده و سپس با خودکار ترجیحا آبی شروع به نوشتن هرآنچه که می توانید کنید. توجه کنید که به هیچ عنوان فایل را قطع نکنید. اصلا مهم نیست چند لغت می توانید بنویسید اما تلاش کنید تا حد امکان با سرعت بالا لغاتی که متوجه می شوید را نوشته و جای کافی برای آنهایی که از دست داده اید قرار دهید.

II. برای بار دوم نیز گام اول را تکرار کنید اما این بار از خودکار مشکی استفاده کنید، و لغاتی که در گام اول از دست داده اید را پر کنید. توجه کنید در این گام فایل صوتی را به صورت یکپارچه و کامل گوش کنید و به منظور نوشتن های گاه گاه، قطع نکنید.

III. در مرحله آخر از خودکار قرمز استفاده کرده و سعی در نوشتن تمام لغاتی که از دست داده اید بکنید. در اینجا فقط اجازه دارید برسر هر جمله فایل را قطع کنید و از قطع کردن به صورت لغت به لغت بپرهیزید. درانتها، درصورتی که با لغاتی مشکل درک و نوشتن دارید، چندین بار آنها را گوش کرده و درنهایت دور آنها خط بکشید و در دفترچه ی خود به منظور مطالعه لغت قرار دهید.

• دقت کنید در نهایت باید یک برگه کاملا نامرتب و کثیف بدست بیاید و از این مورد اصلا تعجب نکنید!

به منظور تحلیل کار خود به نکات زیر توجه کنید:

1) درصورتی که رنگ آبی بر برگه ی شما غالب است، این فایل را به خوبی متوجه شده اید و مهم تر از آن درآزمون تافل این فایل مناسب شما خواهد بود زیرا با یک بار گوش کردن به نقطه ی خوبی رسیده اید. فراموش نکنید در آزمون تافل فقط یکبار به فایل ها گوش خواهید داد.

2) درصورتی که رنگ مشکی چیره می باشد، شما در مرحله میانی و یادگیری نکات هستید، از لحاظ لغت مشکل عمده ای ندارید اما سرعت شما در درک و انتقال مفاهیم نیاز به بهبود دارد که در ادامه این مورد را تمرین خواهیم کرد.

3) درصورتی رنگ قرمز مستولی می باشد، شما از ضعف در بحث لغت و به طبع و در ادامه درک مطلب رنج می برید، پس سریعا باید سراغ لغات آن فایل رفته و آن ها در دستور کار قرار دهید.

درنهایت Transcribing همان فایل باید پس از چهار روز تا یک هفته دوباره انجام شود، و سپس دو برگه ی بدست آمده از این هفته را باهم مقایسه کرده و با توجه به تحلیل بالا پیشرفت خود را بر روی نموداری می توانید تحلیل کنید.

2. نکته برداری از آنچه که در یک مکالمه یا سخنرانی می شنوید (Note Taking):

این تکنیک چکیده ی آن چیزی است که از Transcribing بدست می آید و در اینجا شما یک Active Listener هستید. باید توجه کنید هدف ما پیشرفت گام اول Transcribing می باشد، پس باید با بالاترین سرعت خود و درکمترین زمان سعی در نوشتن بیشترین تعداد لغات داشته باشید.

• دقت کنید هدف نوشتن لغات با املای صحیح نیست.

• به منظور نوشتن با سرعت بالا از تکنیک Shorthand استفاده کنید. این تکنیک یعنی کوتاه نویسی لغات به منظور صرفه جویی در وقت و هدف آن فقط مدنظر قرار دادن مفهوم لغات یا اعداد می باشد و املای صحیح آنها مهم نیست، و به دوصورت زیر به انجام می شود:

a. از نشانه گذاری یا Symbol ها به جای لغات استفاده کنید مثلا:

استفاده از # به جای number یا amount

استفاده از فلش ها به جای افعالی مثل To be یا to result

استفاده از $ هرجا که مباحث مالی یا پولی مدنظر بود.

b. شکل دوم استفاده از این تکنیک به صورتی است که حروف صدادار (Vowels) را از یک لغت بیاندازید و فقط حروف بی صدا را بنویسید

.People : ppl

Humans: hmns

Promulgation: prmlgtn

حال جمله زیر را تمرین کنید و فرم اصلی آن را بیابید.

# of ppl → ↕ stdy Eng since 1992

• حتما سعی کنید به صورت عمودی Note Taking را انجام دهید زیرا درصد خطا پایین تر و سهولت رجوع به آن ها بالاتر است.

پس از دانستن نکات مربوط به چگونگی استفاده از Note Taking، سراغ لغاتی می رویم که باید از الک شما عبور کرده و سپس نوشته شوند. پس انتخاب اینکه چه لغاتی را باید بنویسیم و چه لغاتی کمترین اهمیت نوشتن را دارند حائز اهمیت می باشد:

لغات حائز اهمیت عبارتند از Content Words: یعنی اسم ها (Nouns) ، افعال اصلی (Verbs) ، صفت ها (Adjectives) ، قیدها (Adverbs) ، همینطور لغات منفی ساز (Negative Words)و رابط ها جملات (Transitions) ، و درنهایت اعداد (Numbers, Figures & Dates).


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

4راه برای تقویت Listening در آزمون تافل iBT

4راه برای تقویت Listening در آزمون تافل iBT

Listening تافل ترکیبی ازمکالمات پیرامون زندگی و تجارت می باشد.در این مبحث با چگونگی ارتقاء مهارت listening برای آزمون TOEFL و چگونگی کسب نمره قابل قبول در این بخش آشنا می شوید. ...

بیشتر بخوانید
برای بهبود Listening در آزمون تافل این نکات را بدانید

برای بهبود Listening در آزمون تافل این نکات را بدانید

TOEFL یک نگرش خوب بیان علمی از سخنرانی ها و گفتگوهای آکادمیک در محوطه دانشگاه یا کلاس را مهیا می کند. در این پست، به راهکارهایی که واقعا می توانند به توسعه مهارت های Listening TOEFL دانشگاهی که برای آزمون TOEFL و گرفتن نمره خوب در این بخش است بیانجامند، می ...

بیشتر بخوانید
٥ استراتژدي مهم برای موفقیت در آزمون TOEFL

٥ استراتژدي مهم برای موفقیت در آزمون TOEFL

شركت در TOEFL هميشه استرس زا بوده و هست. چراكه بايد يك نمره دقيق و مشخص بگيرين. واسه اين امتحان كلي هزينه ميكنين و ماه ها صرف آماده شدن واسه اون وقت ميزارين.ممكنه جلسه امتحان شلوغ و پر سر و صدا باشه يا اينكه شب قبل امتحان به اندازه كافي نخوابيده باشين. راج ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter