Shadowing و بهبود Speaking و Listening در آزمون تافل

Shadowing و بهبود Speaking و Listening در آزمون تافل

حتما شنیدید که اگر میخواید نمره ی اسپیکینگ بالایی بگیرید درآیلتس و تافل باید طبیعی حرف بزنید؛ حتما شنیدید که انتخاب لغت هاتون باید دقیق باشه و از کالوکیشن های متنوع در جای درست استفاده بکنید؛حتما شنیدید که ساختارها گرامری در اسپیکینگ آیلتس اگر به جا استفاده نشن نمره ی بالایی نخواهید گرفت. حتما شنیدید که باید لغات رو درست تلفظ کنید و اینتونیشن و ریتم رو بشناسید، حتما توی تمرین هاتون به این مشکل خوردید که اگر بخواید از لغات و گرامر سطح بالا استفاده کنید مکث هایی طولانی زیادی پیدا خواهید کرد. بدون شک میتونم بگم اگر یک تکنیک بتونه به طور موثر به شما در رسیدن به نمره های بالا در اسپیکینگ و لیسنینگ ایلتس کمک کنه، اون شدوینگه. شاید اسم این تکنیک رو جسته گریخته شنیده باشید، اما ندونید دقیقا چطور باید ازش استفاده کنید. در این مقاله میخوام یه کم دقیق تر به این تکنیک بپردازم و نشون بدم با چه تغییراتی میتونید ازش برای افزایش نمره در آیلتس یا تافل بهره ببرید.

آنچه که برای این تمرین بهش نیاز دارید تنها یک فایل صوتی معتبر انگلیسی و متن مربوط به اون هست. تکنیک شدوینگ در اواخر 1950 تحت عنوان Speech Shadowing برای برطرف کردن لکنت زبان پیشنهاد شد ولی خیلی زود به حیطه ی آموزش زبان های خارجی راه پیدا کرد. اغلب اسم این تکنیک همراه دکترالکساندر آرگیلیس مطرح میشه که خودش مسلط به بیش از 30 زبان زنده ی دنیاست!

من تغییرات مختصری در مراحل انجام شدوینگ دادم و سعی کردم اون رو به سمت آیلتس و تافل هدایت کنم ؛ تلاش بر این بوده که محتوای این تکنیک کاملا حفظ بشه و مطمئنم در مدت زمان کوتاهی اگر هر روز تمرین بشه نتایج دور از انتظاری رو به ارمغان خواهد آورد.

1.    یک فایل صوتی معتبر مثل یک لکچر از قسمت چهارم لیسنینگ آیلتس یا یک مکالمه از قسمت سوم یا بخشی از یک برنامه رایدیویی و یا تلویزیونی و یا سخنرانی یک فرد انگلیسی زبان به همراه متن و هدفون تهیه کنید.

2. به قسمتی ازین فایل صوتی (مثلا 2 دقیقه) به دقت گوش کنید و سپس متن را بخوانید و اگر کلمه-ای برایتان ناآشناست و باعث میشه مطلب رو نفهمید و یا دونستنش بهتون احساس بهتری میده رو در دیکشنری چک کنید.

3. دوباره از اول به فایل گوش بدید و پس از هر چانک متوقفش کنید و تلاش کنید دقیقا به همون شکل تکرار کنید.

4. در این مرحله متن رو کنار بذارید و به فایل صوتی گوش بدید و اون رو ترنسکرایب کنید (گوش بدید، متوقف کنید و هرچه میشنوید رو بنویسید)، متن خودتون رو با متن اصلی مقایسه و اون قسمت هایی که متفاوت هستن رو تصحیح و در قسمتهای بعدی دقیق تر تمرین کنید.

5. این بار به فایل صوتی گوش بدید و همزمان باهاش از روی متن خودتون بخونید. (همزمان با فایل صوتی، یعنی با فاصله ی زمانی بسیار بسیار کوتاه در حد 150 تا 250 میلی ثانیه)

6. این بار متن رو کنار بذارید و همزمان با فایل صوتی مطالب رو تکرار کنید (دقیقا به همون شکلی که میشنوید).

7. هرچیزی که یادتون مونده ازین قسمتی که گوش کردید رو دقیقا همونجوری که شنیدید از حفظ تکرار کنید. (ممکنه اول نتونید همه ی اون برای مثال دو دقیقه رو از حفظ بگید ولی به زودی این قابلیت رو پیدا خواهید کرد)

8. از جای خودتون بلند شید و همزمان با گوش کردن و شدو کردن راه برید. این کار باعث میشه که ذهن این جملات رو مثل زبان مادری و به شکل خودکار 'Automated' در شرایط نا متعارف پردازش کنه.

میتونید یک نمونه از این تمرین رو اینجا ببینید https://www.youtube.com/watch?v=VdheWK7u11w

این تمرین در آیلتس و تافل به شما کمک شایانی خواهد کرد. بعضی از ویژگیهای تلفظی مثل استرس لغات در جمله و یا چانکینگ یا قانون مشخصی ندارن و یا فراگیریشون بسیار سخت و زمان بر هست؛ این تمرین یک میانبر برای گرفتن نمرات بالا در این بخش هاست.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

4راه برای تقویت Listening در آزمون تافل iBT

4راه برای تقویت Listening در آزمون تافل iBT

Listening تافل ترکیبی ازمکالمات پیرامون زندگی و تجارت می باشد.در این مبحث با چگونگی ارتقاء مهارت listening برای آزمون TOEFL و چگونگی کسب نمره قابل قبول در این بخش آشنا می شوید. ...

بیشتر بخوانید
برای بهبود Listening در آزمون تافل این نکات را بدانید

برای بهبود Listening در آزمون تافل این نکات را بدانید

TOEFL یک نگرش خوب بیان علمی از سخنرانی ها و گفتگوهای آکادمیک در محوطه دانشگاه یا کلاس را مهیا می کند. در این پست، به راهکارهایی که واقعا می توانند به توسعه مهارت های Listening TOEFL دانشگاهی که برای آزمون TOEFL و گرفتن نمره خوب در این بخش است بیانجامند، می ...

بیشتر بخوانید
٥ استراتژدي مهم برای موفقیت در آزمون TOEFL

٥ استراتژدي مهم برای موفقیت در آزمون TOEFL

شركت در TOEFL هميشه استرس زا بوده و هست. چراكه بايد يك نمره دقيق و مشخص بگيرين. واسه اين امتحان كلي هزينه ميكنين و ماه ها صرف آماده شدن واسه اون وقت ميزارين.ممكنه جلسه امتحان شلوغ و پر سر و صدا باشه يا اينكه شب قبل امتحان به اندازه كافي نخوابيده باشين. راج ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter