مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
زندگی در یونان را بیاموزید

زندگی در یونان را بیاموزید

 این روزها اولین چیزی که با شنیدن اسم یونان به ذهن میرسد احتمالا بحران مالی است اما مهاجرانی که در یونان زندگی میکنند، میدانند که این کشور هنوز چیزهای زیادی برای ارائه دارد.

زندگی در یونان 

در یک نگاه: 

یونان اخیرا دچار آشفتگی سیاسی شده و فقط در سال 2015 سه انتخابات داشته است. زیرساخت های عمومی آن (به ویژه سیستم مراقب های درمانی) متاسفانه به دلیل بحران مالی در وضعیت بدی قراردارند. شما برای امنیت خود باید این موضوع را در نظر داشته باشید که اعتصابات و تظاهرات زیادی در مرکز آتن برگزار میشوند. 

آشنایی با یونان

یونان: معرفی 

اگرچه یونان در تقاطع غرب و شرق قرار دارد اما به جای آنکه ترکیبی از فرهنگ اروپایی و خاورمیانه، ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد. نزدیک به یازده میلیون نفر در یونان زندگی میکنند. این کشور که در دریای مدیترانه قرار دارد دارای آب و هوای معتدل با تابستان های گرم و خشک و زمستان های معتدل و مرطوب است. 80 درصد این کشور را کوه ها تشکیل داده اند و تنها مقدار محدودی زمین های قابل کشت در یونان وجود دارد. 

مردم یونان به خونگرمی و مهمان نوازی معروف هستند. اکثر یونانی ها (88.1 %) پیرو کلیسای ارتدکس یونان هستند . یونان پس از قرن ها که عمدتا از لحاظ قومیتی همگن بود، اکنون به تدریج به کشوری چند فرهنگی تبدیل میشود و کارشناسان تخمین میزنند که یک پنجم از نیروی کار آن اتباع خارجی هستند. شما به عنوان مهاجری که در یونان زندگی میکند، این شانس را دارید تا فرهنگ و جذابیت های منحصر به فرد آن را تجربه کنید.




یونان باستان 

حتی کسانی که در یونان زندگی نمیکنند هم از سابقه ی طولانی آن که به دوران ماقبل تاریخ و اولین آثار سکونت انسانی مربوط به عصرحجر برمیگردد، خبر دارند . یونان با سرزمین اصلی و 1000 جزیره ی خود ، به دلیل موقعیت استراتژیکش در دریای مدیترانه ، قرن ها در مرکز تاریخ جهان قرار داشته است . تاریخ شکوفایی تمدن مینوسی در بزرگترین جزیره یونان، کرت ، از 2700 تا 1500 قبل از میلاد، تا حدودی با تاریخ تمدن میسنی در این کشور، از 1900 تا 1100 قبل از میلاد، تقارن دارد. 

تمدن معروف یونان باستان در هزاره اول قبل از میلاد ظهور کرد و از  حدود 500 تا 300 قبل از میلاد عصر طلایی خود را داشت . بسیاری از عقایدی که آن دوران در دموکراسی ، فلسفه ، پزشکی ، هنر و موارد دیگر به وجود آمده اند، امروزه هم تاثیرگذارهستند .  

مهاجرانی که در یونان زندگی میکنند، این فرصت را دارند تا از بسیاری از آثار این دوران، دیدن کنند . پس از اینکه یونان باستان در سال 146 قبل از میلاد به دست رومیان افتاد، بخشی از امپراتوری روم، سپس امپراتوری بیزانس و در نهایت امپراتوری عثمانی شد و سرانجام در سال 1830 استقلال خود را به دست آورد . 

یونان مدرن 

در ادامه قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم، یونان جزایر و قلمروهای بیشتری (عمدتا یونانی زبان) را به متصرفات خود اضافه کرد، زمانی که یونان در طول جنگ جهانی دوم ، ابتدا توسط ایتالیا در سال 1940 مورد تهاجم قرار گرفت و سپس از سال 1941 تا 1944 توسط آلمان اشغال شد، زندگی هم مختل شد. بسیاری از یونانیان در طول اشغال از گرسنگی مردند و یک جنبش شدید ضداشغال هم جان خیلی ها را گرفت . 

در پایان جنگ جهانی دوم، جنگی داخلی بین کمونیست ها و ضدکمونیست ها در گرفت که تا سال 1949 ادامه یافت. یونان متعاقبا در سال 1952 به ناتو ملحق شد. یک کودتان نظامی در سال 1967 قدرت را به دست گرفت و کشور برای هفت سال توسط یک دیکتاتوری نظامی اداره شد . در سال 1974 جمهوری پارلمانی تاسیس شد و رژیم سلطنتی ملغی شد. 

سیاست در یونان 

زندگی سیاسی در یونان روی انتخابات عمومی بنا شده که هرچهارسال یکبار برگزار میشود مگر اینکه دولت زودتر منحل شود . نخست وزیر رئیس دولت است و رئیس جمهور که برای یک دوره پنج ساله خدمت میکند و توسط مجلس انتخاب میشود، رئیس کشور است . 

یونان سیستمی چند حزبی دارد، گرچه قبل از انتخابات 2012، رای دهندگان یونان تقریبا بین حزب لیبرال محافظه کار دموکراسی نوین و جنبش سوسیالیستی پانهلنی تقسیم شده بودند. در انتخابات سال 2012 ، هفت حزب سیاسی (از جمله حزب چپ گرای سیریزا، که دوم شد) آرای کافی برای به دست آوردن کرسی های پارلمان را به دست آوردند که نشان دهنده تاثیر گسترده بحران اقتصادی بر همه عرصه های زندگی در یونان بود.  

ائتلافی که در سال 2012 تشکیل شد از سه حزب دموکراسی نوین ، جنبش سوسیالیستی پان هلنی و DIMAR تشکیل شد که اولی در مقام برتر و بقیه همراهان کوچک تر بودند.  اما در اواسط سال 2013، DIMAR در اعتراض به تعطیلی یکی رادیو تلویزیون دولتی، پارلمان را ترک کرد و در نتیجه پان هلنی نقش مهمتری در دولت پیدا کرد .

در حالی که یونان در آستانه ورشکستگی قرار داشت، تحولات بزرگی در سیاست آن در سال 2015 رخ داد. اول، انتخابات قانونگذاری در ژانویه 2015 برگزار شد (زودتر از حد انتظار، زیرا پارلمان نتوانست رئیس جمهور را در دسامبر 2014 انتخاب کند)، و ائتلافی به رهبری سیریزا و الکسیس سیپراس به عنوان برنده ظاهر شد. این ائتلاف همه پرسی ای ترتیب داد تا ببیند آیا یونانی ها با کمک مالی که درمورد آن با اتحادیه اروپا مذاکره شده بود موافق هستند یا خیر، و نتیجه یک نه قاطع بود.

نتیجه همه پرسی، دولت یونان را به ادامه مذاکرات با اتحادیه اروپا سوق داد، که منجر به توافق نهایی شد و در آگوست 2015 توسط هر دو طرف پذیرفته شد. اما، سیاستمداران سیریزا در مورد این موضوع اختلاف نظر داشتند و این اختلاف منجر به استعفای الکسیس سیپراس شد. بدین ترتیب، در سپتامبر همان سال، انتخابات جدیدی برگزار شد و نتیجه، پیروزی دیگری برای ائتلاف سیریزا بود.

رژیم مدیترانه ای در یونان

یونان به محصولات کشاورزی اش از جمله روغن زیتون، زیتون، شراب، پنیر و زعفران مشهور است. مطالعات اخیر نشان داده است که رژیم مدیترانه ای در یونان باعث افزایش طول عمر و کاهش خطر بیماری های قلبی و بیماری های دستگاه گوارش می شوند. این رژیم شامل روغن زیتون، غلات، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات تازه، مقدار محدودی ماهی و شراب و همچنین مقادیر کمی گوشت و محصولات لبنی است.

رژیم مدیترانه ای نه تنها یک روش غذا خوردن است، بلکه یک روش زندگی است که بر اساس تعامل اجتماعی و وعده های غذایی مردم ایجاد شده است . به همین دلیل پایه و اساس فرهنگ یونانی را تشکیل می دهد. از نوامبر 2010، رژیم غذایی مدیترانه به عنوان میراث فرهنگی ناملموس یونسکو در یونان ،  ایتالیا، اسپانیا و مراکش طبقه بندی شده است.




فرهنگ یونانی

عید پاک ارتدکس یا عید پاشا، مهم ترین عید مذهبی در یونان است. این جشن با روشن کردن شمع، آتش بازی و نوشیدن شراب ، رقص و پایکوبی در حومه شهر برگزار می شود.  سنت های زیادی در طول هفته مقدس  که به عید پاک منتهی میشود، وجود دارد. همانطور که انتظار می رود، غذا بخش مهمی از تمام این جشن ها است.

جشن های کریسمس در یونان دوازده روز طول میکشند، از روز کریسمس تا جشن اپیفانی (خاج شویان). قبلا قایق های کوچک، که به نام کارواکی شناخته می شوند، به جای درختان تزئین میشده اند و امروزه این سنت دوباره احیا شده است. یکی دیگر از سنت های محبوب کریسمس Kallikantzari  یا الف های کریسمس است. این غول های کوچک برای دوازده روز کریسمس از زیر سطح زمین بیرون می‌آیند تا مخفیانه وارد خانه‌های یونانی شوند و ساکنان را بترسانند. آداب و رسوم مختلفی برای دور نگه داشتن آنها وجود دارد.

زندگی روزمره در یونان

فروشگاه ها معمولا از ساعت 9:00 تا 15:00 در روزهای دوشنبه، چهارشنبه و شنبه و از ساعت 10:00 تا 14:00 و 17:00 تا 20:30 در روزهای سه شنبه، پنجشنبه و جمعه باز هستند. سوپرمارکت های بزرگتر در زمستان، از دوشنبه تا جمعه از ساعت 8:00 تا 20:00 و شنبه ها از ساعت 8:00 تا 18:00 باز هستند. در تابستان، شب ها حدود یک ساعت بیشتر باز می مانند.

اگرچه ممکن است این ساعات کاری برای مهاجرانی که در یونان زندگی می کنند عجیب و ناخوشایند به نظر برسد، اما به ظاهرا این وضعیت رو به تغییر است. دولت در اواسط سال 2014  تحت فشار طلبکاران،  قوانینی را برای تنظیم قانون زدایی از بازار به تصویب رساند که در ده منطقه توریستی به مغازه ها اجازه میداد یکشنبه ها بازباشند . اما ، این اقدام به شدت توسط سه گروه ذینفع مهم در سیاست یونان مورد انتقاد قرار گرفت. یعنی کلیسای ارتدکس که کار در روز استراحت را گناه می‌داند، اتحادیه‌ها که می‌گویند این کار موجب سو استفاده ی بیشتر از کارگران میشود و مغازه‌داران کوچک که زمانی شاهرگ حیاتی اقتصاد بودند، استدلال می کنند که این کار به نفع کسب و کارهای بزرگ است.  اعتراضاتی به دنبال تصویب این قانون توسط مجلس  و ابلاغ آن صورت گرفت اما قانون اجرا شد و الان در روز یکشنبه در مناطق توریستی  مغازه ها باز هستند.

دفاتر پست هم معمولا از ساعت 7:30 تا 14:00 از دوشنبه تا جمعه باز هستند. برخی از دفاتر پست در شهرهای بزرگتر ساعات کاری طولانی تری دارند. به عنوان مثال، اداره پست در میدان سینتاگما در مرکز آتن، در روزهای دوشنبه تا جمعه از ساعت 7:30 تا 20:00 ، در روز شنبه از ساعت 7:30 تا 14:00 و در یکشنبه از ساعت 9:00 تا 13:30 باز است. در تسالونیکی، چندین دفتر پست بعد از ساعت 14:00 بازهستند، اما فقط اداره پست مرکزی شنبه ها از ساعت 7:30 تا 14:00 و یکشنبه ها از ساعت 9:00 تا 13:30 باز است.

افتتاح حساب بانکی در یونان

برای افتتاح حساب بانکی در یونان، باید شماره شناسایی مالیات دهندگان خود را در اختیار داشته باشید. همچنین باید پاسپورت خود را هم به همراه داشته باشید. به علاوه، باید آدرس منزلتان را هم بدهید. یک قبض آب یا برق هم کافی است. اگر در یونان کار می کنید، بانک به آدرس محل کار شما هم نیاز دارد: برای ارائه اطلاعات می توانید فیش حقوقی یا قرارداد کاریتان را همراه خود داشته باشید.

بانک ها معمولا از دوشنبه تا پنجشنبه ساعت 8:00 تا 14:30 و روزهای جمعه از ساعت 8:00 تا 14:00 باز هستند. بانک ها در مراکز خرید اغلب تا ساعت 21:00 باز هستند و شنبه ها هم چند ساعت کار میکنند. 

بانک ها از مارس 2012، می توانند قبل از انجام هر نوع تراکنش مالی، علاوه بر پاسپورت، آخرین اظهارنامه مالیاتی شما را هم بخواهند. این اظهارنامه، درآمد شما و اینکه مالیات خود را پرداخت کرده اید یا نه را نشان میدهد. 

سیستم های حمل و نقل در یونان

یونان دارای چهار فرودگاه مهم بین المللی است که بزرگترین آنها فرودگاه بین المللی الفتریوس ونیزلوس در 33 کیلومتری شمال شرقی آتن می باشد. سایر فرودگاه های بین المللی خارج از تسالونیکی، کورفو و رودس واقع شده اند. همچنین خطوط راه آهن خوبی با بسیاری از مقاصد مهم اروپایی وجود دارد، اگرچه در اوایل سال 2016، بحران پناهجویان در مرز مقدونیه منجر به مشکلاتی در این مسیر شد. کشتی ها هم مرتب یونان را به ایتالیا و ترکیه متصل می کنند.

در داخل یونان، علاوه بر شبکه ریلی، خطوط اتوبوس راه دور هم اکثر شهرهای بزرگ را به هم متصل می کنند. کشتی ها بهترین راه برای رفتن به بسیاری از جزایر یونان هستند. پیرئوس (آتن) و رافینا، بنادراصلی آتیکا هستند. پروازهای داخلی توسط چند شرکت حمل و نقل انجام می شوند که بزرگترین آنها خطوط هوایی اژه و المپیک ایر هستند.

مسائل امنیتی در یونان

از آنجایی که یونان روی یک خط گسل مهم قرار دارد، اغلب لرزش هایی در آن رخ می دهد و احتمال وقوع زمین لرزه های بزرگ هم وجود دارد. دولت یونان برای کمک به آمادگی مهاجران در برابر این بلایا، یک بروشور ایمنی در برابر زلزله تهیه کرده است. 

بحران مالی کنونی و اقدامات سختگیرانه ریاضتی منجر به نارضایتی گسترده و بی ثباتی سیاسی شده است. در نتیجه، اغلب اعتصاب‌هایی ایجاد میشود که می‌تواند بر تمام حوزه‌های زندگی روزمره تأثیر بگذارد - حمل‌ونقل عمومی، ساعات کاری ادارات دولتی و دفاتر پست، جمع‌آوری زباله، و غیره. علاوه بر این، تظاهرات و اعتراضاتی هم به صورت مکرر وجود دارد. این تظاهرات معمولاً صلح آمیز هستند، اما میتوانند که خشونت آمیز هم بشوند، بنابراین بهتر است در صورت امکان در این مواقع از حضور در چنین مناطقی اجتناب کنید.

همچنین افزایش قابل توجهی در تعداد پناهجویان وارد شده به جزایر یونان به ویژه لسبوس، کوس و ساموس مشاهده شده است. با وجود اینکه به ندرت در این مناطق حادثه ای رخ میدهد ، توصیه می شود هنگام سفر به این جزایر احتیاط کنید.

مراقبت های پزشکی در یونان

خدمات پزشکی در این کشور به طور کلی خوب است، به خصوص در آتن و تسالونیکی. با این حال، وضعیت بیمارستان های دولتی به دلیل بحران بدهی که از سال 2009 آغاز شد، بدتر شده است. در واقع دولت در سال 2015، تنها 4 درصد از تولید ناخالص داخلی را برای سیستم مراقبت های پزشکی هزینه کرد، در حالی که در سال 2009، 10 درصد به این کار اختصاص داده بود . علاوه بر این، سیستم مراقبت های پزشکی دولتی به 5000 پزشک و 15000 پرستار نیاز دارد . در شهرهای بزرگ، کسانی که مایل به دریافت مراقبت هایی با کیفیت بالاتر هستند، می‌توانند به بیمارستان‌ها و کلینیک‌های خصوصی مراجعه کنند. اکثر یونانی‌هایی که هنوز امکانات و دارایی های لازم برای انجام این کار را دارند، مراقبت‌های پزشکی خصوصی را انتخاب می‌کنند، و توصیه می‌شود که شما هم همین کار را انجام دهید.

مراقبت های پزشکی در مناطق روستایی و در بسیاری از جزایر یونان اغلب غیر استاندارد هستند و منابع لازم را ندارند . بنابراین، این بیماران اغلب به شهرهای بزرگتر در مرکز منتقل می شوند تا خدمات درمان بهتری دریافت کنند. پزشکان در شهرهای بزرگ معمولاً علاوه بر یک زبان اروپایی دیگر به زبان انگلیسی نیز صحبت می کنند.

در مواقع اضطراری، 112، شماره اضطراری سراسری اروپا را شماره گیری کنید، مطمئن باشید با این شماره میتوانید به اپراتورهای انگلیسی زبان دسترسی پیدا کنید. برای پلیس هم 100، آمبولانس 166 و در صورت آتش سوزی 199 را  شماره گیری کنید.

بیمه درمانی در یونان

بیمه سلامت عمومی در یونان، از زمان معرفی یک سیستم مراقبت درمانی ملی (ESY، مخفف کلمه ΕθνικόΣύστημαΥγείας) در سال 1983 اجباری شده است. اکثر یونانی ها از طریق کارفرمای خود بیمه می شوند و بزرگترین کارگزار بیمه در یونان IKA است که سایر مزایای اجتماعی مانند حقوق بازنشستگی و بیکاری را نیز ارائه می دهد. 

دریافت کننده اصلی مراقبت های پزشکی (شخص شاغل) دفترچه سلامت شخصی خود را دریافت می کند که باید هنگام دریافت خدمات پزشکی ارائه شود. اما اعضای خانواده او دفترچه سلامت خانواده دریافت می کنند. شما در شهرها، این امکان را دارید که پزشک عمومی خود را از یک لیست انتخاب کنید. اما در مناطق روستایی، اغلب فقط یک پزشک در یک منطقه خاص خدمت می کند. شما همچنین می توانید بدون ارجاع از پزشک عمومی خود از متخصصین نوبت بگیرید . 

با بیمه سلامت دولتی ، درمان پزشکی رایگان است (اگرچه پرداخت فرانشیز این اواخر باب شده )، اما زمان انتظار، حتی برای عمل های سرطان به خصوص از آغاز بحران مالی، می تواند به طرز عجیبی طولانی باشد. خیلی از افرادی که قبلاً توانایی پرداخت بیمه خصوصی را داشتند هم اکنون به سیستم دولتی متکی هستند. در برخی موارد، داروسازان از بیماران بیمه شده خود می خواهند که کل هزینه ی داروها را بپردازند، زیرا دولت از قبل مبالغ زیادی را به عنوان بازپرداخت به آنها بدهکار است.

بهتر است بررسی کنید که آیا شرکت شما بیمه تکمیلی خصوصی برایتان فراهم می کند یا نه . اگر نه، باید در نظر بگیرید که آیا خرید بیمه تکمیلی خصوصی برای شما و خانواده‌تان انتخاب مناسبی است یا خیر.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

زبان و فرهنگ یونان
زبان و فرهنگ یونان

اکثر دانشگاه‌های یونان و انواع مؤسسات غیرانتفاعی با هدف ترویج ارزش‌های زبان یونانی، دوره‌های ابتدایی و تحصیلات عالی را به زبان یونانی به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. ...

بیشتر بخوانید
راهنمای جامع مهاجرت به یونان
راهنمای جامع مهاجرت به یونان

شهروندان اتحادیه اروپا که با اهداف شغلی به یونان میروند باید پس از ورود برای مجوز اقامت درخواست دهند، خیلی راحت اما برای شهروندان غیراتحادیه اروپا، این روند کمی پیچیده تر است، بسته به اینکه شخص در سطوح بالای مدیریتی باشد یا یک کارمند عادی، مجوزهای اقامتی م ...

بیشتر بخوانید
ویزای طلایی یونان
ویزای طلایی یونان

ویزاهای طلایی اروپا معمولاً بیشترین درخواست را و امکان دسترسی سریع به اتحادیه اروپا را دارند. ویزای طلایی یونان به شما این امکان را می دهد که با کمترین قیمت سرمایه گذاری در اروپا مقیم اروپا شوید. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: