مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل کارشناسی در یونان

تحصیل کارشناسی در یونان

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران 2022
گروه الف

(ممتاز)

اسم دانشگاه ردیف
Aristotle University of Thessaloniki
1
National and Kapodistrian University of  Athens 2
National Technical University of Athens 3
University of Crete 4
گروه ب

(خوب)

Maastricht School of Management 1
   صرفاً در رشته های علوم کامپیوتر و سیستم ها Technical University of Crete 2
University of Ioannina 3
University of Patras 4
University of the Aegean 5
University of Thessaly 6
گروه ج

(متوسط)

Agricultural University of Athens 1
Democritus University of Thrace 2
Harokopio University of Athens 3
Ionian University 4
University of the Aegean   5
University of Thessaly 6
University of Macedonia 7
University of Piraeus 8

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران 2022
اسم دانشگاه ردیف
Aristotle University of Thessaloniki 1
Democritus University of Thrace 2
National and Kapodistrian University of Athens 3
University Ioannina 4
University of Crete 5
University of Patras 6
University Thessaly 7

شرایط تحصیل کارشناسی در یونان

طول دوره لیسانس برای اکثر رشته ها چهار سال است، به استثنای رشته های پزشکی، دندانپزشکی یا مهندسی که تکمیل آنها پنج یا شش سال طول می کشد. پس از فارغ التحصیلی، مدرک تحصیلی به دانشجو اعطا می شود. تمامی دوره های کارشناسی به زبان یونانی تدریس می شود و یک دانشجوی خارجی باید دانش زبان یونانی خود را در رشته مورد نظرش ثابت کند. شما می توانید این کار را با ارائه مدرک زبان یونانی از دانشگاه دولتی یونان انجام دهید. همچنین می توانید در آزمون زبان سراسری KPG شرکت کنید.

سیستم نمره دهی تحصیلی یونان برای تمامی مقاطع تحصیلی بر اساس مقیاس عددی 1-10 است. دانشجو برای گذراندن یک دوره باید حداقل نمره 5 و بالاتر را کسب کند. نمرات بین 8/5 - 10 بعنوان عالی (Άριστα)، از 6/5-8/49 خیلی خوب (Λίαν Καλώς) و از 5-6،49 خوب (Καλώς) رده بندی می شوند. سیستم آموزش عالی یونان بر اساس نظام اروپایی انتقال واحد درسی European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS) بوده و به این معنی است که شما برای هر دوره ای که مطالعه می کنید، اعتبار و نمره ای کسب می کنید.زبان تحصیلی دوره لیسانس در دانشگاه های این کشور، به زبان انگلیسی و یونانی است. متقاضیان علاقمند به تحصیل در یونان به زبان یونانی می توانند بدون پرداخت هیچ گونه هزینه ای، این مقطع را به صورت رایگان پشت سر بگذارند. حتی کتب درسی نیز به صورت رایگان در اختیار دانشجویان قرار می گیرد. اما اگر زبان تحصیلی انگلیسی را انتخاب کنند،‌ موظف به پرداخت شهریه هستند.

استفاده رایگان از خدمات درمانی دانشجویی نیز از مزایای تحصیل در دانشگاه های یونان است. گفتنی است برای ادامه تحصیل در این مقطع، شرایط سنی وجود دارد و متقاضیان جهت ثبت نام و پذیرش تحصیلی باید حداکثر دارای 19 سال باشند. کتابخانه های بزرگی در دانشگاه های یونان وجود دارد که همواره در اختیار دانشجویان می باشد.از معروف ترین رشته های تحصیلی در یونان می توان به رشته های مهندسی و پزشکی در این کشور اشاره کرد. توجه کنید که ارائه مدرک دیپلم متوسطه و مدرک زبان انگلیسی و نیز اخذ ویزای تحصیلی یونان جزء شرایط اصلی اخذ پذیرش و تحصیل در کشور یونان است. هزینه تحصیل در یونان در مقایسه با اغلب کشورهای غربی بسیار مقرون به صرفه و ارزان است و شهریه سالانه شما در مقطع کارشناسی حدود 1500€ (یورو) و هزینه ماهیانه زندگی اتان به €750 (یورو) می رسد. اما دانشجویان خارجی برای پوشش این هزینه ها از فرصت دریافت بورس های تحصیلی متعدد نیز برخوردارند.

همانطوری که در مطالب فوق نیز بیان شد، یونان یکی از اعضای امضا کننده قرارداد فرآیند بلونیا (Bologna Process) است و سیستم انتقال واحد اروپایی (ECTS) بخشی از این فرآیند آموزشی می باشد. بنابراین، مقطع تحصیلی کارشناسی در یونان سیکل اول تحصیلی با مدت تحصیل 3 سال معادل 180 واحد اروپایی (ECTS) می باشد. لازم به ذکر است که هر ECTS معادل 25 الی 30 ساعت آموزش آکادمیک می باشد. با این توضیح، مدارک دانشگاهی یونان در کل کشورهای اروپایی و حتی جهان از اعتبار بالایی برخوردار است.

نحوه اخذ پذیرش در اکثر دانشگاه های یونان معمولا به صورت آنلاین و با تکمیل فرم درخواست شروع می شود. در ادامه، شما بایستی یکسری مدارک لازم را از طریق وب سایت دانشگاه ارسال نمایید. اما معمولا شما برای تحصیل در مقطع کارشناسی نیازمند ارائه مدرک دیپلم متوسطه و ریزنمرات آن (معدل کل GPA برابر 10 از 20 نمره کل) و همچنین ارائه توصیه نامه از موسسه آموزشی قبلی می باشید. از آنجایی که شما به عنوان دانشجوی خارجی مایل به تحصیل در یونان به زبان انگلیسی هستید، بنابراین ارائه مدرک مهارت زبان انگلیسی شامل C1 Advanced, TOEFL, IELTS با حداقل گرید B Level در دامنه امتیازی 1.0 تا 9.0 برای پذیرش در دانشگاه های یونانی و نیز مدرک زبان یونانی برای تمامی دانشجویان خارجی ضروری است.


دانشگاه ها و برنامه های معروف کارشناسی در یونان

شما در جدول زیر می توانید با انواع و تعداد برنامه های تحصیل کارشناسی در یونان و تعداد برنامه ها آشنا شوید.

تحصیل کارشناسی در یونان
مقطع کارشناسی تعداد برنامه
کارشناسی علوم (B.Sc) 62
کارشناسی هنر (B.A.) 52
کارشناسی مهندسی (B.Eng) 6

5 دانشگاه برتر یونان در سال 2022
دانشگاه THE 2022 QS 2022 ARWU 2021
Harokopio University
351-400 - 801-900
University of Crete 401-500 651-700 801-900
National and Kapodistrian University of Athens 401-500 651-700 401-500
Aristotle University of Thessaloniki 601-800 551-560 401-500
Technical University of Crete 801-1000 - -

رشته های معروف دانشگاهی برای تحصیل کارشناسی در یونان شامل کشاورزی و جنگلداری (2 برنامه)، علوم کاربردی (2 برنامه)، هنر، طراحی و معماری (16 برنامه)، اقتصاد و مدیریت (34 برنامه)، علوم کامپیوتر و IT (15 برنامه)، آموزش (5 برنامه)، مهندسی (10 برنامه)، محیط زیست و علوم زمین (3 برنامه)، هتلداری (11 برنامه)، روزنامه نگاری و رسانه (2 برنامه)، حقوق (5 برنامه)، پزشکی (8 برنامه)، علوم طبیعی و ریاضیات (8 برنامه)، علوم اجتماعی (21 برنامه) می باشد.

مدارک پذیرش برای تحصیل کارشناسی در یونان

اخذ پذیرش در دوره کارشناسی از دانشگاه های کشور یونان دارای شرایط و مقررات خاصی می باشد. شما برای شروع فرآیند پذیرش خود نیازمند ارائه مدرک دیپلم دبیرستان معادل دیپلم متوسطه یونانی Apolytirio Lykeiou جهت تایید تعداد سال های تحصیل خود می باشید. تحویل توصیه نامه نیز بایستی در راس مدارک تهیه شده توسط متقاضیان باشد.. علاوه بر این مدارک، گواهی معاینه پزشکی نیز احتمالا یکی از مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی یونان باشد. اما نکته مهم درباره تحصیل کارشناسی در یونان این مورد می باشد که غالبا تحصیل در یونان معمولا به زبان یونانی انجام می شود و از این روی داشتن مهارت زبان یونانی جزء الزامات تحصیل در این کشور اروپایی است. شما این مدرک را می توانید از طریق گذراندن دوره زبانیونانی در مدارس زبان یونانی و یا از طریق شرکت در آزمون های استاندارد مثل آزمون KPG اخذ نمایید.

اما شرایط تحصیل در دانشگاه های خصوصی یونان کمی متفاوت از دانشگاه های دولتی این کشور می باشد و اغلب برنامه های آموزشی به زبان انگلیسی برگزار می شود، پس شما در اینجا نیازمند ارائه مدرک زبان انگلیسی هستید. در این صورت نیز ارائه مدرک زبان IELTS  یا TOEFL جزء ضروریات تحصیلی می باشد. با این توضیح، مدارک لازم جهت اخذ پذیرش در یونان به ترتیب زیر می باشد:

  • فرم درخواست پذیرش تکمیل شده
  • پاسپورت بین المللی معتبر یا مدارک هویتی
  • دیپلم متوسطه و ریزنمرات مربوطه
  • توصیه نامه از مدرسه یا موسسه آموزش عالی قبلی
  • ارائه نمره آزمون مهارت زبان انگلیسی (نمره حداقل 6.5 برای آزمون IELTS)

شرایط اخذ ویزای تحصیلی یونان

بر طبق قوانین مهاجرت به یونان، دانشجویان خارجی برای تحصیل در یونان نیازمند درخواست ویزای تحصیلی یونان هستند. پس دانشجویان مایل به تحصیل کارشناسی در یونان که مدت تحصیلات آنها در این کشور بیش از 90 روز (3 ماه) است، بایستی برای دریافت ویزای تحصیلی یونان از طریق سفارت یونان در تهران اقدام نمایند. در واقع مجوز ورود به کشور یونان صرفا از طریق ویزای تحصیلی امکانپذیر است و داشتن نامه پذیرش به منزله داشتن مجوز ورود به یونان نیست. بر اساس اعلام سفارت یونان، متقاضیان برای درخواست ویزای دانشجویی یونان در سال تحصیلی 2021 به مدارک زیر نیازمند هستند:

  • پاسپورت معتبر یا مدارک مسافرتی
  • فرم درخواست ویزای تکمیل شده
  • 1 قطعه عکس پاسپورتی
  • گواهی عدم سوء پیشینه از پلیس فدرال
  • نامه پذیرش دانشگاهی از یکی از دانشگاه های کشور یونان
  • رزرو بلیط رفت و برگشت
  • گواهی اثبات تمکن مالی یونان با ارائه صورت حساب بانکی درطی 3 ماه اخیر
  • بیمه سلامت با پوشش بین المللی معتبر
  • پرداخت هزینه صدور ویزای تحصیلی یونان به مبلغ €120 (یورو)

بورسیه جهت تحصیل کارشناسی در یونان

تحصیل کارشناسی در یونان بسیار مقرون به صرفه تر از دیگر مقاصد اروپایی است. درست است که تحصیل در یونان توام با پرداخت شهریه می باشد اما هزینه تحصیل در یونان در مقایسه با اغلب کشورهای غربی بسیار ارزان است و شهریه سالانه شما در مقطع کارشناسی حدود 1500€ (یورو) و هزینه ماهیانه زندگی شامل هزینه خورد و خوراک، لباس، تفریحات و … به 750€ (یورو) می رسد. اما شما می توانید با دریافت بورس های تحصیلی مختلف که توسط بنیاد بورسیه ملی یونان (IKY) در اختیاز دانشجویان خارجی قرار می گیرد، از پس این هزینه ها برآیید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

اجازه تحصیل و ویزا یونان
اجازه تحصیل و ویزا یونان

شرایط ویزای تحصیلی یونان بیشتر برای دانشجویان بین المللی غیر اروپایی اعمال می شود. اگر شهروند اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا یا سوئیس نباشید، برای تحصیل در یونان به گرفتن ویزای دانشجویی نیاز دارید. ناگفته نماند که باز هم باید از معتبر بودن پاسپورت خود ...

بیشتر بخوانید
زبان و فرهنگ یونان
زبان و فرهنگ یونان

اکثر دانشگاه‌های یونان و انواع مؤسسات غیرانتفاعی با هدف ترویج ارزش‌های زبان یونانی، دوره‌های ابتدایی و تحصیلات عالی را به زبان یونانی به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. ...

بیشتر بخوانید
راهنمای تحصیل دانشجویان بین المللی در یونان
راهنمای تحصیل دانشجویان بین المللی در یونان

تحصیل در یونان در مقایسه با سایر مقاصد معروف اروپایی، انتخابی کاملاً مقرون به صرفه برای دانشجویان است. وزارت آموزش و امور مذهبی یونان با معرفی یونان به عنوان یک مقصد دانشگاهی جهانی تلاش کرده است تا موسسات خصوصی و دولتی این کشور را بین المللی کند. این اتفاق ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: