اصول کلی امنیت در معاملات ارزهای دیجیتال

اصول کلی امنیت در معاملات ارزهای دیجیتال

رمزارزها ویژگی‌های جذاب بسیاری در اختیار دارند، اما برای افراد بی‌تجربه، پُر از خطر و ریسک هستند. برای کاهش خطرات ناشی از استفاده، نگهداری و تجارت رمزارزها، به سه اصل مهم امنیتی زیر توجه کنید.

حریم خصوصی خود را حفظ کنید

با توجه به ماهیت اینترنت، اطلاعات می‌تواند خیلی سریع و گاهاً در جهت نامطلوب منتشر شود. افراد زیادی با نیت بد وجود دارند که از روش‌های غیرقانونی برای سرقت رمزارزهای شما استفاده می‌کنند. اکثر تهدیدها و حملات معمولاً به‌صورت یک شبکه عمل و تلاش می‌کنند افراد ساده‌لوح و حواس‌پرت را فریب دهند و لزوماً یک فرد خاص و مشخص را هدف قرار نمی‌دهند. با این حال، اگر ناخواسته با افشای اطلاعات مهم و حساس، به‌عنوان هدف این افراد قرار گرفتید، حملات پیچیده و متمرکزتر امکان‌پذیر است. پس، به شما توصیه می‌شود:

  • به خطرات خودستایی از موفقیت‌های مالی‌تان توجه کنید
  • آدرس‌های پیشتر استفاده شده‌ی خود را به‌اشتراک نگذارید
  • در ذکر موجودی حساب خود، محتاط باشید
  • از اشتراک اطلاعاتی که به هویت آفلاین شما متصل است، خودداری کنید
  • از کانال‌های ارتباطی رمزگذاری شده استفاده کنید
  • بلندمدت فکر کنید. ارزش چند ساتوشی موجود در آدرس‌های شما در سال‌های آینده می‌تواند به‌شکل چشمگیری بیشتر باشد یا نباشد. در این حین، حتی ممکن است از شر رمزارزهای خود خلاص شوید. اما آیا این مهم است؟ یک حمله‌کننده‌ی احتمالی، اقوام دور یا حتی غریبه‌ها و آشنایان حسود، ممکن است به‌موقع متوجه این نکته نشوند.




از خود محافظت کنید

کاربران هر دو سیستم بانکی سنتی و رمزارزها، اغلب قربانی کلاهبرداری‌های مشابه می‌شوند. با این حال، در رمزارزها، عوامل گوناگونی بار مسئولیت را به دوش کاربر نهایی می‌گذارند- فقدان ذاتی اعتماد و تغییرناپذیری تراکنش‌های انجام شده. بانک‌ها، به‌عنوان نهادهای مورد اعتماد، کنترل کامل نگهداری پول شما را برعهده دارند. بانک‌ها با یکدیگر ارتباط دارند و این موضوع، پیشگیری و مبارزه با کلاهبرداری را آسان می‌کند. اگر هنگام انتقال پول از حساب بانکی خود، قربانی شدید یا اشتباهی انجام دادید، معمولاً می‌توانید درخواست بازپرداخت پول خود را داشته باشید. در رمزارزها، هرگاه تراکنش‌ها به شبکه منتقل و تائید شوند، بازگشت پول امکان‌پذیر نیست.

هوشیار باشید. با روش‌های رایج فیشینگ، Keyloggers و با خطرات شایع توصیف شده در آکادمی زنگنه آشنا شوید. آشنایی با این خطرات، به شما کمک می‌کند تا سکه‌های خود را ایمن نگه دارید. استفاده از رمزهای عبور قوی و منحصربه‌فرد و فعال ساختن محافظت 2FA برای حساب‌های آنلاین خود، باید نخستین قدم شما در جهت بهبود امنیت عمومی شما باشد. محافظت از خود را نیز فراموش نکنید، چون (احتمالاً) شما انسان هستید و انسان مرتکب خطا می‌شود. اشتباه تایپی هنگام ایجاد نسخه‌ی پشتیبان، ارسال Tokens خود به یک آدرس اشتباه یا گرفتن یک تصمیم غلط، می‌تواند امنیت شما را به‌خطر بیندازد و مشکلات زیادی برای‌تان ایجاد کند. این ضرب‌المثل را بسیاری از ما از پدران و مادران خود شنیده‌ایم: 'دو بار اندازه بگیر، یک‌بار بِبُر'. به‌هنگام صحبت از استفاده و محافظت از رمزارزها، اهمیت آن صد چندان می‌شود.

بانک خود باشید

برای اطمینان از در دسترس بودن سکه‌ها و به‌حداکثر رساندن امنیت خود، توصیه می‌شود کلیدهای خصوصی خود را آفلاین نگه دارید. اگرچه در کل، تراکنش‌ها ایمن‌تر از گذشته هستند، اما همچنان توصیه می‌شود که اگر تاجر فعال هستید، مبالغ قابل‌توجهی را در حساب‌های صرافی نگه دارید. علاوه بر این، مشابه پول در حساب بانکی‌تان، نمی‌توانید ادعای مالکیت سکه‌های خود را داشته باشید، تا زمانی‌که به کلیدهای خصوصی خود، دسترسی انحصاری داشته و مالک آن باشید.

برای اولین بار در تاریخ، شما این فرصت را دارید که به همان روشی که پول نقد فیزیکی یا یک قطعه فلز گران‌بها دارید، دارایی دیجیتال داشته باشید. برخلاف اشکال دیگر دارایی، شما می‌توانید از رمزارزهای خود، روی یک قطعه کاغذ، پشتیبان بگیرید و با خیال راحت، به دارایی خود در هر نقطه از جهان، دسترسی داشته باشید. البته، نگهداری و محافظت از این کلیدها برای رمزارزهای شما، خطرات زیادی را به‌همراه دارد. خوشبختانه، ابزارهایی هست که به شما کمک می‌کند از پس این چالش‌ها برآیید و به شما امکان می‌دهد از امتیازات این فن‌آوری‌های جدید بهره‌مند شوید.

کیف پول‌های گوناگونی برای رمزارزها وجود دارد که برای امن نگه داشتن کلیدهای خصوصی شما، سهولت استفاده، تعداد موارد استفاده و حتی در دسترس بودن طراحی شده‌اند. به کیف پول‌‌های خود توجه داشته باشید و کیف پولی را انتخاب کنید که با نیازهای شما متناسب باشد. نرم‌افزار و کیف پول‌های تلفن همراه، دارای ویژگی‌های متنوعی هستند و معمولاً استفاده از آن‌ها، بسیار آسان است. نقطه‌ی ضعف بزرگ امنیتی این کیف پول‌ها این است که آن‌ها به محیط‌های بسیار پیچیده و اغلب آنلاینی همچون تلفن همراه یا کامپیوتر شما متصل هستند و این موضوع فرصت دسترسی ویروس‌ها و هکرها را به سکه‌های شما فراهم می‌کند. بنابراین، کاربران بی‌تجربه فقط باید این موارد را برای مقادیر کمتر رمزارزها استفاده کنند. کیف پول‌های کاغذی که کلیدهای خصوصی شما را روی یک تکه کاغذ نوشته شده (یا روی یک صفحه فلز حک شده) نگه می‌دارند، اغلب یکی از ایمن‌ترین روش‌‌ها برای نگهداری کلیدهای خصوصی شما تلقی می‌شوند. با این حال، مدیریت آن‌ها دشوار است و معمولاً فقط یکبار مصرف هستند.

کیف پول‌های سخت‌افزاری معمولاً برحسب سهولت استفاده و سطح بالای امنیت، جزو بهترین گزینه‌ها هستند. این دستگاه‌های جیبی با آفلاین نگه داشتن کلیدهای خصوصی شما، از آن‌ها در برابر بدافزارها و هکرها محافظت می‌کنند، اما استفاده از آن‌ها، برای شما بین 70 تا 200 دلار آب می‌خورد و برای بیشتر کارها، آن‌ها به تائید فیزیکی شما نیاز دارند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

فیشینگ چیست؟

فیشینگ چیست؟

فیشینگ نوعی حمله‌ی سایبری است که در آن، کلاهبردار خود را به‌عنوان یک نهاد معتبر یا تجاری معرفی می‌کند تا مردم را فریب دهد و اطلاعات حساس و حیاتی آن‌ها همچون اطلاعات کارت اعتباری، نام کاربری، رمز عبور و غیره را بدزدد. چون فیشینگ نوعی عمل روانشناختی محسوب می ...

بیشتر بخوانید
آشنایی با شبکه ی lightening بیت کویین

آشنایی با شبکه ی lightening بیت کویین

رمزارزها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند: به‌راحتی نمی‌توان آن‌ها را هک یا نابود کرد و هر شخص می‌تواند از آن‌ها برای انتقال ارز به تمام نقاط جهان بدون دخالت شخص ثالث استفاده کند. برای اطمینان از پایدار بودن این ویژگی‌ها، معاملات قابل‌توجهی باید انجام شو ...

بیشتر بخوانید
تفاوت market maker ها و market taker ها

تفاوت market maker ها و market taker ها

در هر نوع مبادله‌ای (اعم از فارکس، سهام یا رمزارز)، فروشنده با خریدار سازگار می‌شوند. بدون این سازگاری، شما باید پیشنهادهای خود را به‌منظور تجارت بیت‌کوین برای Ethereum در شبکه‌های اجتماعی انجام دهید و اُمیدوار باشید که شخصی علاقه‌مند پیدا شود. در این مقال ...

بیشتر بخوانید
ارسال دیدگاه

اطلاعات تحصیل در دیگر کشورها

مشاوره تلفنی رایگان
328 45 - 021
Starter